Witamy na witrynie magazynu "Budownictwo, Technologie, Architektura". Od 1998 roku dzielimy się najbardziej aktualną wiedzą z zakresu zastosowania betonu w budownictwie, architekturze i infrastrukturze drogowej. Jesteśmy najpopularniejszym czasopismem prezentującym wiedzę z technologii betonu.

Numer Bieżący 3(7)/1999

Wydanie 3(7)/1999

Jesteśmy w środku lata i jak zwykle tych kilka miesięcy to w Polsce szczyt sezonu budowlanego. Producenci cementu, licząc niezmiennie na znaczące ożywienie rynku budowlanego, konsekwentnie moder


Spis Treści

Str. Tytuł Autor PDF
2 Budowa ruszy za rok pie
Najprawdopodobniej wiosną przyszłego roku ruszy budowa autostrady o nawierzchni betonowej ? zapowiedział Leszek Rafalski, dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów podczas targów Autostrada-Polska w Kielcach.- Będzie to jeden pas autostrady A-12 długości 72 km na odcinku Golnice-Olszyna. Prace potrwają 2,5 roku.
2 Dialog sposób na odpady pie
Nasza platforma ma przygotować dla cementowni jednolite paliwo pochodzące z odpadów - mówił Jacques Coru, prezes firmy SUWO. Podczas seminarium ?Paliwa alternatywne w przemyśle cementowym" po raz kolejny mówiono o sposobach rozwiązania przez cementownie jednego z największych problemów końca XX wieku -problemu odpadów.
3 Od Wydawcy Jan Deja
Jesteśmy w środku lata i jak zwykle tych kilka miesięcy to w Polsce szczyt sezonu budowlanego. Producenci cementu, licząc niezmiennie na znaczące ożywienie rynku budowlanego, konsekwentnie modernizują swoje zakłady. Wypada tutaj choćby przypomnieć bardzo znacznie zaawansowane inwestycje w nowe linie produkcji klinkieru metodą suchą (Chełm, Ożarów, Warta, Odra), ale także ogromne środki, które angażowane są w większości zakładów w modernizację procesów przemiału, systemy pakowania i załadunku cementu oraz -co bardzo istotne dla nas wszystkich - w ochronę środowiska. ?Polski Cement" zawsze jest bardzo blisko tych wszystkich problemów i stara się możliwie szybko i wyczerpująco informować o nich swoich Czytelników.Do tych ważnych informacji (piszemy o tym szerzej w bieżącym numerze) z pewnością należą także zmiany we władzach Stowarzyszenia Producentów Cementu i Wapna. Na majowym Zjeździe Stowarzyszenia dobiegła końca dwuletnia kadencja Prezesa Andrzeja Tekiela na stanowisku Przewodniczącego Zarządu. Dziękując Prezesowi Andrzejowi Tekielowi możemy śmiało powiedzieć, że był to generalnie bardzo udany okres - ciężka praca, wiele nowych obszarów działania, ale i wyraźnie zauważalne efekty. Nowym Przewodniczącym Zarządu SPCiW został wybrany Prezes Andrzej Balcerek, który za jeden z głównych celów rozpoczynającej się kadencji uważa nadanie europejskiego wymiaru działaniom naszego Stowarzyszenia (czytaj wywiad na stronie 6). Okazuje się, że początek jest wręcz wymarzony - polskie Stowarzyszenie Producentów Cementu i Wapna zostało przyjęte z dniem 1 czerwca 1999 (jako jedyne spośród kandydujących krajów Europy Środkowo-Wschodniej!) do europejskiej organizacji cementowej CEMBUREAU.Obok tych informacji formalnych, tradycyjnie już znajdziecie Państwo w naszym kwartalniku szereg informacji praktycznych (w tym numerze o problemach betonowania w okresie letnim i o lokalnych drogach betonowych), historycznych (cudowna żelbetowa konstrukcja wrocławskiej Hali Ludowej), konstrukcyjnych (największy most Europy - ?żelbetowy" Vasco da Gamy w Lizbonie), architektonicznych i innych. Piszemy także o palącym problemie polskich miast - parkingach.W naszych rozmowach z wybitnymi postaciami nauki prezentujemy sylwetkę profesora Lecha Czarneckiego z Politechniki Warszawskiej, specjalizującego się w problematyce betonów polimerowych.Na koniec chciałbym wrócić jeszcze do wielokrotnie już sygnalizowanej u nas problematyki autostradowej. W trakcie majowych Targów Autostrada-Polska '99 w Kielcach przedstawiciele administracji drogowej publicznie zapowiedzieli, że od 2000 roku będzie kontynuowana budowa autostrady A12 na odcinku Golnice-OIszyna (72 km) w technologii betonowej. Wierzymy, że to dobry znak dla wszystkich, którzy czekają na zasadnicze przyspieszenie programu budowy autostrad. Panowie, trzymamy za słowo!
4 Nowa jakość w nowym materiale Leszek Konarzewski
Hala Ludowa, zwana przed II wojną światową Festhalle lub Jahrhunderthalle, usytuowana jest na dawnych terenach wystawowych we wschodniej części Wrocławia, w sąsiedztwie Parku Szczytnickiego i Ogrodu Zoologicznego. Hala jest w chwili obecnej jednym z najcenniejszych europejskich przykładów konstrukcji żelbetowych.
6 Dobre miejsce w Europie Piotr Piestrzyński
Po roku 2000 polski przemysł cementowy będzie bardzo nowoczesny i tylko śladowo będziemy produkować metodą mokrą. 1 czerwca br. Stowarzyszenie Producentów Cementu i Wapna zostało przyjęte do stowarzyszenia europejskiego - CEMBUREAU. - Jeżeli zajmiemy dobre miejsce w CEMBUREAU to dużo problemów, z którymi się w Polsce borykamy, będzie nam łatwiej rozwiązywać - twierdzi Andrzej Balcerek, nowy przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu i Wapna.
7 Polska leży im na sercu pie
Nowy zakład produkcyjny dachówki cementowej z najnowocześniejszą w Europie linią technologiczną uruchomiła w Płońsku firma Braas. - Polska leży nam na sercu - podkreślał po polsku podczas otwarcia fabryki dr Ulrich Glaunach, dyrektor operacyjny Lafarge Braas Roofing zapowiadając kolejne inwestycje w naszym kraju.
8 Prefabrykowany klasycyzm Dariusz Kozłowski
Miasta Riccardo Bofilla prześcigają się w demonstrowaniu oryginalności form budowli. To urzeczywistnienie marzeń o budowaniu pałaców i zabawa w stawianie fortec z klocków. Jednak Teatry, Arkady i Wiadukty mieszczą w sobie mieszkania.
10 Drogowy sukces pie
Widział pan człowieka, który przed chwilą wyszedł? To radny spod Gorlic. Chciał, żebym im pomógł budować dobre drogi, bo z asfaltu, który ułożyli dwa lata temu już dziury wychodzą - mówi Józef Mokrzycki. - Na wsi jak pan powie, że będą budować drogę, to idzie fama: ?będzie asfalt". Tę świadomość trzeba zmienić, ale to syzyfowe prace - dodaje. W ubiegłym roku firma Mokrzyckiego ułożyła w powiecie nowosądeckim 28 kilometrów dróg o nawierzchni betonowej.
12 Kreator materii Jan Deja, Zbigniew Pilch
Profesor Lech Czarnecki jest niekwestionowanym autorytetem w dziedzinie betonów polimerowych w Polsce. Rozmawiają z nim Zbigniew Pilch i Jan Deja.
14 Misterny gigant Kazimierz Furtak
Most Vasco da Gamy jest najbardziej spektakularnym elementem przeprawy o długości 17,2 km łączącej stolicę Portugalii Lizbonę z Montijo. Realizacja kompleksu kosztowała około 1,2 mld USD.
16 Z autem do windy Zbigniew Pawłowski
Parkowanie samochodu stało się w największych polskich miastach poważnym problemem. Technologie budowy i usytuowanie parkingów ulegają jednak nieustannej ewolucji. Miejsca parkingowe powstają już także na pierwszych kondygnacjach nowych budynków biurowych.
18 Konstrukcje latem Piotr Witakowski
Dojrzewanie betonu zawsze powoduje naprężenia termiczne. Wynika to stąd, że dojrzewanie polega na hydratacji cementu, która jest procesem egzotermicznym - związana jest z wydzieleniem ciepła. Problem naprężeń termicznych wywołanych ciepłem hydratacji jest zwykle kojarzony wyłącznie z konstrukcjami masywnymi. Jest to jednak pogląd niesłuszny.
20 Nadzieje Readymix pie
Tłum prawie 2000 osób stanął w sobotnie czerwcowe przedpołudnie przed bramą Cementowni Rudniki. - Chcemy pokazać Państwu, że dziecko, które dwa lata temu nie wiadomo było czy przeżyje, żyje i nieźle się rozwija mówił dr Klaus Schubel, prezydent grupy cementowej koncernu Readymix, właściciela większościowego cementowni. Chcemy nawiązać stosunki dobrosąsiedzkie, udokumentować naszą działalność zarówno w stosunku do mieszkańców, jak i naszych pracowników i ich rodzin. Tak w Rudnikach rozpoczęły się dni otwarte cementowni.
23 Kuźnia kadr poszukiwanych pie
Wydział Inżynierii Materiałowej i Ceramiki Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, który min. kształci kadrę dla przemysłu cementowego, obchodził w czerwcu półwiecze istnienia. Uroczystości te zbiegły się z obchodami 80-lecia AGH.
Polecamy: