Witamy na witrynie magazynu "Budownictwo, Technologie, Architektura". Od 1998 roku dzielimy się najbardziej aktualną wiedzą z zakresu zastosowania betonu w budownictwie, architekturze i infrastrukturze drogowej. Jesteśmy najpopularniejszym czasopismem prezentującym wiedzę z technologii betonu.

Numer Bieżący 4(12)/2000

Wydanie 4(12)/2000

Jak zwykle szybko i zupełnie niepostrzeżenie weszliśmy w ostatni kwartał roku. Roku, który tym razem kończy drugie tysiąclecie. Końcówce sezonu budowlanego towarzyszy już nerwowe odliczani


Spis Treści

Str. Tytuł Autor PDF
3 Od Wydawcy Jan Deja
Jak zwykle szybko i zupełnie niepostrzeżenie weszliśmy w ostatni kwartał roku. Roku, który tym razem kończy drugie tysiąclecie. Końcówce sezonu budowlanego towarzyszy już nerwowe odliczanie przed milenijnym sylwestrem. Od prawie trzech lat, o tej porze roku, staram się dzielić z Państwem pierwszymi ocenami mijającego sezonu budowlanego. Tegoroczny można podsumować jednym zdaniem ? nie stało się nic takiego, co pozwoliłoby traktować rok 2000 jako zapowiedź przełomu na rynku budowlanym. Zastanawiający jest fakt, że już od kilku lat, na podstawie szczegółowych analiz ekonomicznych, uznane ośrodki badające europejski rynek budowlany (Euroconstruct, European Research Institut) perspektywy polskiego budownictwa rysują zbyt optymistycznie. Szczególnie wyraźnie widać to w budownictwie mieszkaniowym, w którym od dłuższego już czasu oczekujemy na ?boom".Wydaje się, że stosunkowo niski poziom zamożności naszego społeczeństwa, wysokie oprocentowanie kredytów mieszkaniowych (niestety rosnące w ostatnich miesiącach), przy niskiej aktywności państwa w obszarze polityki mieszkaniowej (trudno za takową uznać uparte próby zwiększenia podatku VAT, czy też propozycję likwidacji ulg) stanowią w chwili obecnej barierę, która nie pozwala na zasadniczą poprawę sytuacji. Interesujących wniosków może np. dostarczyć porównanie sytuacji mieszkaniowej w Polsce i Hiszpanii. Przy bardzo zbliżonej liczbie ludności, w Polsce w roku 1999 oddano do użytku ok. 82 tys. mieszkań, podczas gdy w Hiszpanii ok. 300 tysięcy. To pokazuje nam skalę problemu i stanowi równocześnie ambitne wyzwanie.Głęboko wierzymy za to, że został wreszcie przełamany impas w budowie autostrad. Postępy na A-4 (pomimo problemów z odcinkiem śląskim) oraz decyzje dotyczące A-2 nakazują wierzyć, że najgorsze mamy już za sobą.W ostatnich dniach została rozstrzygnięta kolejna (już czwarta) edycja konkursu ?Polski cement w architekturze". Niewątpliwym sukcesem zakończyła się również nasza nowa inicjatywa polegająca na nagradzaniu najlepszych prac dyplomowych młodych adeptów architektury (konkurs ?Architektura betonowa"). W obu konkursach jednoznacznie zaprezentowano, że beton może być bardzo ciekawym materiałem kształtującym dzisiejszy obraz architektury.W kolejnym numerze przedstawimy obszerne relacje z rozstrzygnięć tych konkursów.Jak zawsze, jestem głęboko przekonany, że znajdą Państwo u nas dużą dawkę przydatnych informacji technologicznych (m.in. prof. J. Szwabowski pisze o ?pompowalności" betonu), dużo ciekawych informacji z branży cementowo-betonowej oraz informacji przybliżających sylwetki interesujących ludzi (dzisiaj m.in. wywiady z profesorem Andrzejem Brandtem oraz głównym architektem miasta Krakowa - Wojciechem Obtulowiczem). Zapraszam do (mam nadzieję) interesującej lektury.
4 Nawierzchnie betonowe w latach 30. Jan Kuczałek
W dobie tworzenia ?Katalogu typowych nawierzchni sztywnych" - wydawnictwa syntetyzującego współczesną wiedzę o projektowaniu dróg betonowych (patrz ?Polski Cement" nr 2/2000) ? ciekawym może być spojrzenie na stan tej wiedzy sprzed kilkudziesięciu lat. Stosowanie betonu cementowego w drogownictwie nie jest bowiem nowinką techniczną ostatniego czasu. Pierwsze nawierzchnie betonowe wykonano już w 1872 roku w Edynburgu, nie potrafiono jednak wtedy dobrać odpowiedniego składu betonu, wskutek czego wyniki prac nie były zbyt pomyślne. Późniejsze doświadczenia w Stanach Zjednoczonych znacznie ten stan rzeczy zmieniły.
8 Nie ukrywamy, że produkujemy z cementu Konrad Sabal
Rozmowa z Waldemarem Kantczakiem, dyrektorem naczelnym EURONIT Sp. z o.o.
10 Na "moście światła" Paweł Pięciak
Wojciech Obtułowicz jest m.in. laureatem I nagrody w ogólnopolskim konkursie SARP na pawilon polski na światowej wystawie Expo w Hanowerze. Od lipca br. pełni także funkcję głównego architekta miasta Krakowa. Rozmawia z nim Paweł Pięciak.
12 Poetyka betonu Jacek Gyurkovich
Nowy Dom Pogrzebowy na starym berlińskim cmentarzu, autorstwa Axela Schultesa (1996-1998) tworzy swoisty pomost dla metafizycznych związków pomiędzy światem żywych i królestwem tych, którzy odeszli, porzucając swą cielesną powłokę. W budowaniu szczególnego nastroju miejsca autor wykorzystał bogatą gamę środków formalnych, aby ostatecznie w niezwykle prosty sposób stworzyć kulminację w miejscu pożegnania z przekraczającymi ostatnią znaną nam granicę.
14 Ekspansja na północ Anna Montewska
Już trzydzieści wytwórni betonu towarowego działa w strukturach CGS Beton Polska. W bieżącym roku, dzięki wspólnym inwestycjom z firmą Thomas Beton Polska, spółka CGS weszła na rynek Słupska, Elbląga i Olsztyna. - Działając razem możemy zaspokoić najbardziej wymagających klientów, a nasz wspólny potencjał pozwala realizować każdy projekt budowlany - uważa Roman Kempe, prezes CGS Beton Polska.
15 Historia i nowoczesność Konrad Sabal
Berlin w roku 2000, wizja, którą planiści roztaczali od kilku lat, jest przedsięwzięciem z dostrzegalnymi już efektami. Architektom po mistrzowsku udało się połączyć historię z nowoczesnością.
18 Niezłomne symbole Ryszard Kowalski
Upamiętniają martyrologię narodu w czasie II wojny światowej. Wszystkie trzy są wykonane z betonu - warszawskie pomniki.
20 W domieszkach siła Piotr Piestrzyński
Firma Addiment działa na polskim rynku od 1994 roku. - Obecnie mamy 10 biur techniczno-handlowych na terenie kraju, a oferowane przez nas technologie ADDIMENT, POLYMENT, COMPAKTA i PACTAN pozwalają na rozwiązanie nawet najtrudniejszych zagadnień inżynieryjnych budownictwa przemysłowego - mówi Maciej Horaček, dyrektor Addiment Polska.
22 Betonowanie pompami Janusz Szwabowski
Jest to niewątpliwie najdogodniejszy technologicznie sposób podawania mieszanki betonowej do deskowania przy wykonywaniu monolitycznych konstrukcji betonowych. Dzięki swej efektywności zastąpił zdecydowanie transport pojemnikami za pomocą żurawi.
24 Przyszłość należy do betonu Zbigniew Pilch Jan Deja
Profesor Andrzej M. Brandt jest uważany za światowy autorytet w dziedzinie betonu z włóknami. Pracuje w Instytucie Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii Nauk. Rozmawiają z nim Zbigniew Pilch i Jan Deja.
26 Beton samozagęszczalny Andrzej Cylejewski
Woda w betonie odgrywa podwójną rolę: składnika chemicznie aktywnego, niezbędnego do uaktywnienia spoiwa oraz składnika aktywnego fizycznie, gdyż suche ziarna cementu i kruszywa wymagają nawilżenia, aby przezwyciężyć ich naturalny opór tarcia wewnętrznego przy mieszaniu.
29 Nawierzchnie drogowe z betonu porowatego Wojciech Grabowski Józef Jasiczak
Dotychczasowe ogólne wymagania techniczne dotyczące nawierzchni drogowych formułuje się zwykle w zakresie konstrukcji nawierzchni oraz bezpieczeństwa i komfortu ruchu pojazdów (zbiory A i B na rys. 1). W następstwie intensywnego wzrostu przewozów towarowych i pasażerskich, zwiększenia obciążenia pojazdów, ruchu szybkich pojazdów osobowych, potrzeby ograniczenia wpływu transportu na środowisko naturalne, formułowane są nowe wymagania oraz zwiększa się dotychczasowe.
32 Laury dla wybitnych red
Po raz 36 Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa przyznał nagrody imienia profesorów Stefana Bryły i Wacława Żenczykowskiego.
33 Modyfikowane mieszanki natryskowe SPCC Jacek Hogendorf
Aktualne kierunki rozwoju technologii betonu sięgają do coraz szerszego zastosowania modyfikowanych mieszanek natryskowych SPCC (Sprayable Polymer Cement Concrete). Technologia ta pozwala na otrzymanie betonów lub zapraw o wyższych cechach fizyko-mechanicznych. Mieszanki te, dzięki swoim wysokim parametrom mechanicznym, stosowane są do napraw konstrukcji betonowych i żelbetowych oraz do wykonywania powłok ochronnych na istniejących obiektach.
36 Duet z receptą na kostkę pie
Bauma jako jedna z pierwszych firm w Polsce rozpoczęła produkcję kostki brukowej. Było to w roku 1989. Po utworzeniu nowej firmy w 1994 roku z duńskim Unicon Group, który w bieżącym roku stał się właścicielem jej wszystkich udziałów, Bauma Unicon Sp. z o.o. jest obecnie znanym w Polsce producentem kostki brukowej.
38 Kształt dachówek - działanie celowe czy przypadek? Mirosław Witek
Ocenie jakości i estetyki dachówek brane są pod uwagę różne detale i szczegóły, jednak w wielu przypadkach trudno o właściwą interpretację i ocenę, czy dany kształt jest nadany celowo i czy może on czemuś służyć. Dlatego, z punktu widzenia wiodącego producenta dachówek firmy BRAAS Polska, przedstawiamy techniczne uzasadnienie dla stosowanych kształtów.
40 Kostka z Lipia Konrad Sabal
Kolejny zakład Jadar PTE produkujący kostkę brukową otwarto we wrześniu br. w Lipiu koło Rzeszowa. Jest to już szósty w Polsce zakład produkcyjny firmy ze Skaryszewa.
43 Informacyjna dżungla Lech Czarnecki Paweł Łukowski
Dostęp do Internetu i posiadanie adresu e-mailowego jest już dzisiaj warunkiem minimum aktywnego uczestnictwa w działalności na polu nauki, techniki i biznesu. W dobie globalizacji stopniowo normą staje się własna witryna sieciowa.
46 O tworzywach cementowych Jacek Śliwński
Problematyka inżynierii, technologii i właściwości tworzyw cementowych zdominowała trzecią już edycję konferencji naukowo-technicznej ?MATBUD 2000". Nic w tym chyba dziwnego, jeżeli wziąć pod uwagę zdecydowaną dominację tej grupy materiałów budowlanych w szeroko rozumianym krajowym, a także i światowym budownictwie.
47 Jakość na moście Alicja Grodzicka
Duże przedsięwzięcie inwestycyjne, jakim była budowa mostu Świętokrzyskiego w Warszawie, miało wielu różnych uczestników, takich jak: inwestor, projektant, generalny wykonawca, podwykonawcy usług czy poddostawcy materiałów. Koniecznym stało się więc skoordynowanie zaplanowanych zadań, w tym także prac dotyczących zapewnienia jakości. Następowało to na każdym etapie procesu budowlanego.
50 Czas zastanowienia Jarosław Rybus
O przyszłości dróg betonowych w Polsce rozmawiano podczas seminarium ?Lokalne drogi betonowe", które odbyło się na początku lipca w Myczkowcach na Podkarpaciu.
52 O normach w Krakowie Bożena Środa Mirosław Gnoiński
Przedstawiciele 19 państw europejskich wzięli udział w 26. plenarnym posiedzeniu Komitetu Technicznego - CEN/TC 51 ?Cement i wapno budowlane", które w dniach 7-8 września br. odbyło się w auli Polskiej Akademii Umiejętności w Krakowie. Europejski Komitet Normalizacyjny CEN jest jedną z trzech prawnie działających organizacji, odpowiedzialnych za planowanie, przygotowanie oraz wdrażanie norm europejskich.
53 Sady - Kobylniki Małgorzata Faleńska-Regulska Stefan Duczek Witold Gajger
W poprzednim numerze kwartalnika ?Polski Cement" przedstawiliśmy ocenę nawierzchni betonowej na dwukilometrowej drodze lokalnej w okolicach Białegostoku po 12 latach eksploatacji. Kolejna prezentacja i ocena betonowej drogi lokalnej Sady - Kobylniki wykonanego przez RDP Poznań w latach 1988-90.
54 Nowa "betonówka" Andrzej Wójcik
Na początku października br. w miejscowości Ratyczów na Zamojszczyźnie (gmina Łaszczów, powiat Tomaszów Lubelski) rozpoczęła się budowa nowej drogi o nawierzchni betonowej. Inwestycja ta powstaje z inicjatywy Grupy Readymix Cement oraz władz lokalnych.
56 Kiedy nowa norma? Zdzisław Kohutek
Normalizacyjna Komisja Problemowa pracuje nad grupą sześciu projektów norm, dotyczących badania mieszanek betonowych. Dokonano już niezbędnych uzgodnień w ramach gremium roboczego. Po naniesieniu poprawek i zaopiniowaniu, uzgodnione propozycje niebawem skierowane zostaną do powszechnej ankietyzacji, z szansą na ustanowienie normy krajowej w roku 2001.
58 Drogowa alternatywa Stowarzyszenie Producentów Brukowej Kostki Drogowej
Ostatnie lata przyniosły wzrost obciążenia ruchem nawierzchni naszych dróg, zarówno pod względem natężenia ruchu, jak i wielkości obciążeń. Dopuszczalne obciążenie osi pojazdu w Polsce wynosi 100 kN, lecz w krajach Unii Europejskiej dopuszczone jest 115 kN i w niedługim czasie ten limit będzie obowiązywał na naszych drogach.
60 Barwnikowy lider Piotr Piestrzyński
Rozmowa z Arnoldem Tomalą, dyrektorem handlowym REMEI Polska.
62 Norweskie mosty belkowe Kazimierz Flaga Tadeusz Rudka
W lipcu br. Katedra Budowy Mostów i Tuneli Politechniki Krakowskiej zorganizowała kolejną już, IX Wyprawę Mostową ?Skandynawia 2000" - tym razem po obiektach mostowych Norwegii, Finlandii i Szwecji. Duże zainteresowanie uczestników wyprawy wzbudziły m.in. norweskie betonowe mosty belkowe o rekordowych w skali światowej rozpiętościach przęseł.
64 Człowiek, który tworzył rynek pie
Mój ojciec związany był z Białym Zagłębiem i przemysłem wapienniczym od 1958 roku. Zawsze mobilizował mnie do pracy mówiąc, że jak nie będę się uczył, to będę pracował w cementowni. To oczywiście był żart - w jego wspomnieniach przemysł wapienniczy zawsze lepiej wyglądał niż cementowy - mówi Jarosław Wilk, dyrektor sprzedaży Lafarge Cement Polska.
66 W kraju i na eksport Piotr Piestrzyński
Zakłady Magnezytowe ?Ropczyce" w swojej branży są najnowocześniejszym zakładem w Polsce i jednym z najnowocześniejszych w Europie. Zdaniem prezesa Józefa Siwca w roku jubileuszu przed firmą stawiane są dwa zasadnicze cele: utrzymanie pozycji lidera na rynku krajowym i poszerzanie eksportu, którego udział w sprzedaży za osiem miesięcy br. przekroczył dziesięć procent.
68 W gronie producentów Piotr Piestrzyński
Nowoczesną przemiałownię cementu Ekocem uruchomiono 29 września br. w Dąbrowie Górniczej. Zakład, którego budowa kosztowała 70 mln marek, zajmie się produkcją cementu hutniczego, betonu towarowego i prefabrykatów betonowych z żużla stanowiącego odpad produkcyjny Huty Katowice.
70 Stali w kolejce, by ujrzeć zmiany Konrad Sabal
Ponad tysiąc mieszkańców Rudnik i Częstochowy zwiedziło 23 września br. Cementownię ?Rudniki". Przyszli na ?drzwi otwarte" zakładu, by na własne oczy przekonać się, jak wielkie zmiany zaszły w cementowni.
Polecamy: