Witamy na witrynie magazynu "Budownictwo, Technologie, Architektura". Od 1998 roku dzielimy się najbardziej aktualną wiedzą z zakresu zastosowania betonu w budownictwie, architekturze i infrastrukturze drogowej. Jesteśmy najpopularniejszym czasopismem prezentującym wiedzę z technologii betonu.

Numer Bieżący 1(57)/2012

Wydanie 1(57)/2012

Kilka tygodni temu zakończyliśmy rekordowy rok w historii polskiego przemysłu cementowego. Prawie 18,7 mln ton cementu sprzedanego na rynku krajowym to wynik o 21 procent większy od osiągniętego w roku 2010 i, co warto dodać, wynik, którego nikt się nie spodziewał. W opiniach ekspertów na początku minionego roku zdecydowanie przeważał optymizm, ale zazwyczaj kończył się on na prognozie kilkuprocentowego wzrostu. Obserwując sytuację w trakcie roku, odnotowując od maja kolejne rekordy w „konsumpcji” cementu, prognozy systematycznie korygowano, ale i tak, jeszcze na początku ostatniego kwartału minionego roku, właściwie nikt nie myślał o wyniku 18,7 mln ton. Wielokrotnie w swoich tekstach pisałem o problemach z precyzyjnością w prognozowaniu sytuacji na rynku cementu – warto dzisiaj sięgnąć do tekstu fachowca, jakim bez wątpienia jest Marcin Peterlik, który próbuje wyjaśnić te problemy.


Spis Treści

Str. Tytuł Autor PDF
5 Od Wydawcy Jan Deja
Kilka tygodni temu zakończyliśmy rekordowy rok w historii polskiego przemysłu cementowego. Prawie 18,7 mln ton cementu sprzedanego na rynku krajowym to wynik o 21 procent większy od osiągniętego w roku 2010 i, co warto dodać, wynik, którego nikt się nie spodziewał. W opiniach ekspertów na początku minionego roku zdecydowanie przeważał optymizm, ale zazwyczaj kończył się on na prognozie kilkuprocentowego wzrostu. Obserwując sytuację w trakcie roku, odnotowując od maja kolejne rekordy w „konsumpcji” cementu, prognozy systematycznie korygowano, ale i tak, jeszcze na początku ostatniego kwartału minionego roku, właściwie nikt nie myślał o wyniku 18,7 mln ton. Wielokrotnie w swoich tekstach pisałem o problemach z precyzyjnością w prognozowaniu sytuacji na rynku cementu – warto dzisiaj sięgnąć do tekstu fachowca, jakim bez wątpienia jest Marcin Peterlik, który próbuje wyjaśnić te problemy.
6 Za nami rok niespodzianek Marcin Peterlik
Rok 2011 był rokiem, który pod wieloma względami zaskakiwał analityków gospodarczych. Znacznie lepiej niż powszechnie oczekiwano kształtowała się zarówno koniunktura makroekonomiczna jak i sytuacja w wielu sektorach, w tym także w sektorze budowlanym i powiązanych z nim gałęziach przemysłu. Na rynku cementu osiągnięty został poziom sprzedaży, którego dwanaście miesięcy wcześniej nie oczekiwali nawet najwięksi optymiści.
8 Z zimą na hamulcu Piotr Piestrzyński
Pogoda dobra do prowadzenia prac budowlanych – na to pozwalała polska zima do 20 stycznia 2012 roku. Widać to także po wynikach sprzedaży cementu, które w 2011 roku były rekordowe – prawie 18,7 mln ton, czyli 21% więcej niż rok wcześniej. Koniunktura na cement skończyła się w trzeciej dekadzie stycznia. Mroźna i śnieżna zima, hamująca budownictwo, może potrwać nawet do 20 marca.
10 Po raz piętnasty nagrodziliśmy najlepsze realizacje z betonu Piotr Piestrzyński
– To najbardziej betonowy budynek ze wszystkich, jakie dotychczas zaprojektowaliśmy – tak mówi o budynku administracyjnobiurowym Sejmu RP architekt Bolesław Stelmach. Właśnie za ten projekt biuro architektoniczne Stelmach i Partnerzy, a także Pysall.Ruge Architekten i Bartłomiej Kisielewski – autorzy projektu Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie – otrzymali dwie równorzędne nagrody w XV edycji Konkursu Polski Cement w Architekturze. Jury konkursu przyznało także trzy wyróżnienia i nagrodę specjalną.
13 Beton architektoniczny – wytyczne techniczne Piotr Piestrzyński
– Mam nadzieję, że ta książka przyczyni się do lepszej współpracy między architektami a wykonawcami. Pozwoli uzyskiwać konstrukcje, które będą ozdobą naszego kraju i naszych ulic. Dzięki tej książce będzie łatwiej realizować proces budowlany, który jest bardzo trudny, a powstawanie betonu architektonicznego będzie łatwiejsze – mówił Krzysztof Kuniczuk, autor książki pt. „Beton architektoniczny – wytyczne techniczne”. Premiera książki odbyła się 17 grudnia 2011 r. w siedzibie Stowarzyszenia Architektów Polskich w Warszawie. Książkę wydała oficyna Polski Cement Stowarzyszenia Producentów Cementu.
14 W świecie fikcji, opery, wspaniałego kłamstwa i betonu Paweł Pięciak
Opera jest sztuczna, a najważniejszą cechą sztuki jest jej sztuczność. Naturalnie jest muzyka, która trzyma wszystko, w architekturze jest to być może przestrzeń, która trzyma wszystko – uważa architekt profesor Dariusz Kozłowski
20 Beton − twardy sojusznik Dawid Hajok
Choć w polskich firmach budowlanych nadal pokutuje pogląd, że sięganie projektantów po elementy wykonane z betonu architektonicznego przysparzają inżynierom wyłącznie siwych włosów, kolejne śmiałe polskie realizacje, takie jak nowy gmach Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie, dowodzą niezbicie, że trud włożony w ich przygotowanie może się opłacić.
24 Gaudí i jego barcelońskie majstersztyki – cz. 2 dr inż. Zdzisław B. Kohutek
W poprzednim zeszycie BTA (nr 4/2011) wydrukowano pierwszą część tego obszernego artykułu. Ukazano tam najbardziej znane dokonania Gaudíego w okresie od ukończenia studiów po początek XX w., które dokumentują w dużym skrócie rozwój jego myśli twórczej. Część druga poświęcona jest kamienicom – Casa Batlló oraz La Pedrera.
30 Raz, że najnowocześniejsza w Polsce A2, że betonowa Piotr Piestrzyński
Trzej prezydenci Rzeczpospolitej i premier Brandenburgii wzięli udział w otwarciu odcinka autostrady A2 Nowy Tomyśl – Świecko. 1 grudnia 2011 r. prawie 106 km nowoczesnej autostrady betonowej połączyło Polskę z siecią autostrad niemieckich. – To milowy krok, jeżeli chodzi o rozwój dróg w Polsce. Dla nas to powód do ogromnej satysfakcji, gdyż jako przemysł cementowy od kilkunastu lat, poprzez pracę organiczną, staraliśmy się przekonywać decydentów do trwałych i bezpiecznych nawierzchni betonowych – powiedział obecny na otwarciu Leonard Palka, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu.
32 A2 – wyścig z czasem Piotr Piestrzyński
Gdy 30 listopada 2011 r. były minister infrastruktury Cezary Grabarczyk otwierał autostradę A2 na odcinku Nowy Tomyśl – Świecko, jego świeżo upieczony następca – Sławomir Nowak – wizytował budowę A2 na terenie województw łódzkiego i mazowieckiego. Widać, że dla resortu pod wodzą ministra Nowaka, który do 30 stycznia 2012 r. nie udziela żadnych wywiadów, połączenie autostradowe Warszawy z Europą jest absolutnym priorytetem. Gdy piszę ten tekst, do rozpoczęcia EURO pozostaje 138 dni. Dla budowniczych A2 rozpoczął się prawdziwy wyścig z czasem.
33 Wkrótce rusza budowa betonowego odcinka A1 Stryków – Tuszyn pie
– Jak tylko pogoda pozwoli, w najbliższych miesiącach rozpoczną się prace na budowie betonowego odcinka autostrady A1 Stryków – Tuszyn – poinformował Maciej Zalewski, rzecznik prasowy GDDKiA Oddział w Łodzi. Zgodnie z umową wykonawca – konsorcjum, którego liderem jest Polimex – Mostostal SA – ma wybudować 40 km autostrady do sierpnia 2013 roku.
34 Estakada nad Naturą 2000 Piotr Piestrzyński
Jedna z najdłuższych betonowych estakad w Polsce powstaje w ciągu autostrady A1. Obiekt o długości 1700 metrów biegnie praktycznie w sercu Polski – w okolicach Piątku. Niestety, gdy w kwietniu 2012 roku autostrada zostanie oddana do ruchu, mało kto zauważy, że jedzie po ciekawym obiekcie inżynierskim. Estakada niczym specjalnym się nie wyróżnia, a obustronne ekrany pozbawią podróżnych nawet widoku terenów Natura 2000, nad którymi przebiega.
35 Trwa drugie rozdanie „schetynówek” Piotr Piestrzyński
Ponad 13 tysięcy km dróg gminnych i powiatowych ma zostać wyremontowanych w latach 2012-2015 w ramach drugiej edycji Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych, czyli tzw. schetynówek. – Gdyby nie ten program, na pewno budżety samorządów byłyby bardziej obciążone w związku z remontami dróg. Trzeba się cieszyć, że taka rządowa inicjatywa drogowego współfinansowania remontów powstała – mówi Michał Godowski, członek zarządu powiatu kieleckiego.
36 Nawierzchnia drogowa z betonu wałowanego dr inż. Piotr Woyciechowski, mgr inż. Konrad Harat
Technologia betonu wałowanego (RCC − Roller Compacted Concrete) jest szeroko stosowana w wykonawstwie nawierzchni betonowych w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, ale także w krajach Europy Zachodniej. Znajduje ona zastosowanie głównie do budowy dróg lokalnych (low speed roads), placów postojowych i manewrowych, nabrzeży portowych, lotnisk. W wielu krajach (w tym szczególnie w dalekowschodniej Azji) stosowana jest także w wykonawstwie wielkich obiektów hydrotechnicznych (zapory).
41 O aktualnych realizacjach mostowych red
Siódme Wrocławskie Dni Mostowe (WDM) odbyły się w auli Politechniki Wrocławskiej w dniach 24-25 listopada 2011 r. Wzięło w nich udział ponad 400 uczestników, którzy reprezentowali środowisko projektantów i wykonawców mostów w Polsce.
42 Krakowskie rondo Ofiar Katynia już działa Dawid Hajok
Największe, trzypoziomowe rondo Małopolski uruchomiono w całości w listopadzie 2011 roku. Oczekiwane w napięciu przez mieszkańców Krakowa blisko dwa lata skrzyżowanie to przejaw perspektywicznego myślenia o rozwoju miasta.
44 Beton wkracza do muzeum Dawid Hajok
Oryginalny gmach futurystycznego muzeum Tadeusza Kantora i nowej siedziby Cricoteki w Krakowie odmieni charakter nabrzeża Wisły i Starego Podgórza.
46 Wieżowce Warszawy 2012 prof. zw. dr hab. inż. Adam Zbigniew Pawłowski
Wieloletnia dominacja Pałacu Kultury stała się powodem rozwoju zabudowy wysokiej Warszawy. W centrum miasta powstał rój budynków wysokich tworzących dzielnicę wyjątkową, osłabiającą ekspozycję Pałacu.
50 Szykowna warszawska „kabaretka” Dawid Hajok
Proste ściany czy słupy z betonów licowych nie robią dziś na nikim wrażenia. Architekci sięgają więc po bardziej ekspresyjne formy, stawiając przed wykonawcami nowe wyzwania. Tak jak w przypadku warszawskiego biurowca Prosta Tower, którego olbrzymia betonowa elewacja to jedno z najciekawszych polskich osiągnięć technologicznych XXI w.
58 Nowoczesna architektura potrzebuje nowoczesnych deskowań mgr inż. Piotr Dzięgielewski
Nowatorskie, coraz śmielsze projekty architektoniczne obiektów o konstrukcji żelbetowej wymagają równie nowatorskiego podejścia w dziedzinie formujących je deskowań.
60 Produkcja betonów SCC z wykorzystaniem cementu CEM II/A-M (S-LL) 52,5 N Daniel Owsiak, Przemysław Kaprzyk, Adrian Sowa
Niniejszy artykuł powstał w oparciu o badania i testy, których głównym założeniem było stworzenie nowego składu mieszanki do produkcji betonów SCC przy użyciu cementu z dodatkami mineralnymi i domieszek chemicznych nowej generacji.
64 Prefabrykowane belki mostowe typu T i KUJAN NG mgr inż. Katarzyna Chęcińska
Budowane obecnie obiekty infrastruktury drogowo-mostowej to wciąż w przeważającej części obiekty o konstrukcji żelbetowej. Wśród nich mosty sprężone wykonane w technologii prefabrykowanej, montowane z prefabrykowanych belek sprężonych. Belki te produkowane mogą być w formach umieszczonych bezpośrednio na placu budowy lub – co powszechnie stosowane – w zakładach prefabrykacji, za czym przemawia sprawdzona i kontrolowana technologia produkcji. W roku 2010 i 2011 zakłady prefabrykacji rozlokowane na terenie Polski produkowały tego typu elementy z przeznaczeniem na m.in. autostrady (A4 na odcinku Brzesko – Wierzchosławice, A1 na odcinku Toruń – Stryków) i na drogi ekspresowe (droga S69 na odcinku Bielsko-Biała – Zwardoń, droga S5 na odcinku Kaczkowo – Korzeńsko).
66 Złoty medal BUDMA 2012 dla Systemu SOLBET Perfekt mgr inż. Katarzyna Chęcińska
Budowane obecnie obiekty infrastruktury drogowo-mostowej to wciąż w przeważającej części obiekty o konstrukcji żelbetowej. Wśród nich mosty sprężone wykonane w technologii prefabrykowanej, montowane z prefabrykowanych belek sprężonych. Belki te produkowane mogą być w formach umieszczonych bezpośrednio na placu budowy lub – co powszechnie stosowane – w zakładach prefabrykacji, za czym przemawia sprawdzona i kontrolowana technologia produkcji. W roku 2010 i 2011 zakłady prefabrykacji rozlokowane na terenie Polski produkowały tego typu elementy z przeznaczeniem na m.in. autostrady (A4 na odcinku Brzesko – Wierzchosławice, A1 na odcinku Toruń – Stryków) i na drogi ekspresowe (droga S69 na odcinku Bielsko-Biała – Zwardoń, droga S5 na odcinku Kaczkowo – Korzeńsko).
68 Wieloaspektowa metodyka doboru rodzaju superplastyfikatora w przypadku betonu samozagęszczalnego (SCC) dr inż. Beata Łaźniewska-Piekarczyk
W przypadku betonu samozagęszczalnego (SCC) występuje wieloaspektowy problem odpowiedniego doboru rodzaju superplastyfikatora (SP). Wyboru superplastyfikatora dokonuje się biorąc pod uwagę przede wszystkim główne efekty jego działania, tj. stopień upłynnienia mieszanki betonowej i utrzymywanie uzyskanej konsystencji w możliwie najdłuższym czasie.
72 Rozkwit w infrastrukturze Piotr Piestrzyński
– Lata 2011-2013 będą budowlanym eldorado. Z prognoz wynika, że w 2012 roku wartość rynku budowlanego sięgnie 184 mld złotych, gdy 2011 rok oszacowano na 179 mld złotych – mówił Marek Surowiec, członek zarządu i dyrektor ds. handlowych Grupy Ożarów SA, podczas Konferencji Betonowej „Cement Ożarów”, która 17 listopada 2011 roku odbyła się w Starachowicach.
74 Po raz trzynasty o betonie red
Przedstawiciele nauki i biznesu przez trzy dni wymieniali się wiedzą i doświadczeniami związanymi z betonem. Od 16 do 18 listopada w pałacu w Izbicku i w Centrum Konferencyjnym po raz trzynasty Grupa Górażdże zorganizowała Jesienne Warsztaty Betonowe.
74 Uniwersytet Betonu Grupy Górażdże red
Na początku października br. Grupa Górażdże rozpoczęła projekt edukacyjny dla studentów wyższych uczelni technicznych pod hasłem Uniwersytet Betonu Grupy Górażdże.
76 Inwestycje w Cementowni Chełm red
Trwa realizacja dużego projektu inwestycyjnego w Cementowni Chełm. Efektem podjętych prac będzie nowy szczelny silos klinkieru.
78 Z mostu została tylko belka Marcin Sztandera, Piotr Piestrzyński
– Marzeniem byłoby pozostawienie tego mostu. To typowo polska konstrukcja, których jest coraz mniej − mówił prof. Kazimierz Flaga z Politechniki Krakowskiej. Niestety z betonowego mostu im. kapitana Kazimierza „Herwina” Piątka w Kielcach, w listopadzie 2011 r., pozostała tylko jedna belka. Po prawie 80 latach istnienia ten obiekt inżynierski, stanowiący z jednej strony wrota do Kielc, a z drugiej do gminy Sitkówka-Nowiny – przestał istnieć.
Polecamy: