Witamy na witrynie magazynu "Budownictwo, Technologie, Architektura". Od 1998 roku dzielimy się najbardziej aktualną wiedzą z zakresu zastosowania betonu w budownictwie, architekturze i infrastrukturze drogowej. Jesteśmy najpopularniejszym czasopismem prezentującym wiedzę z technologii betonu.

Numer Bieżący 2(58)/2012

Wydanie 2(58)/2012

Ani się nie obejrzeliśmy, a już lądujemy w środku drugiego kwartału. Za trzydzieści kilka dni najważniejsza sportowa impreza w historii Polski – piłkarskie EURO 2012. Politycznie gorąco, gospodarczo wciąż nieźle, ale problemów do rozwiązania nie ubywa. Europa z uznaniem patrzy na to, jak Polska radzi sobie z problemami w trudnych  kryzysowych latach; polski entuzjazm, kreatywność i w końcu jakiś dość powszechny optymizm to atuty, które są zauważane zdecydowanie częściej na zewnątrz Polski niż w naszych wewnętrznych sporach.


Spis Treści

Str. Tytuł Autor PDF
5 Od wydawcy Jan Deja
Ani się nie obejrzeliśmy, a już lądujemy w środku drugiego kwartału. Za trzydzieści kilka dni najważniejsza sportowa impreza w historii Polski – piłkarskie EURO 2012. Politycznie gorąco, gospodarczo wciąż nieźle, ale problemów do rozwiązania nie ubywa. Europa z uznaniem patrzy na to, jak Polska radzi sobie z problemami w trudnych  kryzysowych latach; polski entuzjazm, kreatywność i w końcu jakiś dość powszechny optymizm to atuty, które są zauważane zdecydowanie częściej na zewnątrz Polski niż w naszych wewnętrznych sporach.
7 Jakość dróg uległa poprawie i na to mamy dowody Jan Deja i Zbigniew Pilch
Nigdy w Europie nie budowano dróg w takim tempie, jak teraz w Polsce. Mamy potwierdzenie od administracji niemieckiej, że w czasie największego boomu Niemcy budowali do 500 km dróg rocznie. W Polsce jest w budowie trzy razy więcej – mówi Tomasz Rudnicki, zastępca dyrektora generalnego Dróg Krajowych i Autostrad.
8 Rok 2012 - gdzie jesteśmy Marcin Peterlik
Dzisiaj trudno jednoznacznie ocenić, na ile związane z przygotowaniami do EURO nadzieje i oczekiwania się spełniły. Z pewnością nie udało się zrobić wszystkiego, co było zapowiadane – szczególnie widoczne są spektakularne opóźnienia w budowie kluczowych odcinków autostrad. Ale nie jest też tak, jak przekonują malkontenci, że przygotowania są kompletną klapą i nic dobrego naszej gospodarce nie przyniosły. Prawda jak zwykle leży gdzieś po środku.
10 Prognozy dla firm budowlanych - Z dróg do elektrowni (i na tory) Szymon Jungiewicz
O ile w ostatnich latach największym segmentem polskiego rynku budowlanego były kontrakty o wielkiej skali na budowę dróg, to w nadchodzących latach kluczowe znaczenie dla branży budowlanej, a szczególnie firm specjalizujących się w pracach inżynieryjnych, będą miały zlecenia branży energetycznej na realizację nowych bloków w elektrowniach. Spodziewać się można także wzrostu aktywności w budownictwie kolejowym.
14 Metoda drobnych kroków Dawid Hajok
Do tradycyjnych, dużych projektów infrastrukturalnych, których realizacja przebiega najtrudniej – ze względu na złożone procedury wdrożeniowe – dokładamy szereg działań uzupełniających, które znacząco przyczynią się również do poprawy bezpieczeństwa – rozmowa z Andrzejem Masselem, podsekretarzem stanu ds. kolejnictwa w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
18 Kryzys przyłożył rękę Adrian Furgalski
– Nasze finanse publiczne dotknął kryzys, co skończyło się unieważnieniem w 2010 roku ponad 40 przetargów na budowę infrastruktury drogowej, doszło także do rozregulowania rynku zamówień publicznych, a w konsekwencji do problemów firm wykonawczych z wywiązywaniem się z kontraktów – mówi Adrian Furgalski, dyrektor w Zespole Doradców Gospodarczych „TOR”.
18 Drogi nie tylko na EURO Piotr Piestrzyński
– Jeżeli chodzi o stan sieci dróg w Polsce, to uległ poprawie w pewnym stopniu, zwłaszcza w przypadku dróg krajowych. Ale to nie upoważnia nas do zadowolenia – mówi Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa. – Generalnie stan infrastruktury drogowej w Polsce oceniam jako wysoce niezadowalający.
19 Mistrzostwa przeminą - potrzeba kontynuacji rozpoczętych działań Konrad Jaskóła
– Trzeba mieć na uwadze, że mistrzostwa szybko przeminą, a oczekiwana od dziesięcioleci nowoczesna infrastruktura drogowa i kolejowa, tak potrzebna dla dalszego rozwoju i sprawnego funkcjonowania kraju, będzie nadal budowana dla dobra nas i kolejnych pokoleń. Dlatego niezbędna jest wola wszystkich zaangażowanych osób, instytucji i firm, aby kontynuować rozpoczęte działania – mówi Konrad Jaskóła, prezes zarządu Polimex – Mostostal SA.
19 Czy powstanie Samorządowy Fudusz Drogowy Piotr Piestrzyński
Projekt stworzenia Samorządowego Funduszu Drogowego przygotował Związek Powiatów Polskich. Rozwiązanie zaprezentowane zostało po raz pierwszy 12 i 13 kwietnia 2012 r. w Ossie koło Rawy Mazowieckiej, gdzie obradowało XV Zgromadzenie Ogólne  Związku Powiatów Polskich.
20 Jeszcze budynek czy już kompozycja przestrzenna Paweł Pięciak
Czy warto zbudować rzecz, której prawie nie widać, bo w siedmiu ósmych została schowana pod ziemią? Tak. Zwłaszcza gdy obiektzdobywa główną równorzędną nagrodę w XV edycji konkursu Polski Cement w Architekturze. Mowa o nowym budynku  administracyjno-biurowym Kancelarii Sejmu RP.
22 Płyta szalunkowa MFP - młodsza siostra płyty budowlanej MFP red
Ostatnie lata dla Grupy Pfleiderer Grajewo SA były przełomowe. Firma, niegdyś kojarzona tylko z płytami wiórowymi, znakomicieodnalazła się na rynku meblarskim i aranżacji wnętrz. W przezwyciężeniu kryzysu po 2008 roku pomógł też sukces rynkowy nowej płyty budowlanej MFP i wprowadzenie do sprzedaży płyty szalunkowej MFP. 20 marca 2011 na konferencji prasowej w Warszawie prezes zarządu Wojciech Gątkiewicz określił otwarcie się na rynek budowlany jako „stanięcie wreszcie na dwóch, a nie na jednej nodze”.
24 Z prochu spopielonego domu Paweł Pięciak
Centrum Chopinowskie przy ulicy Tamka w Warszawie to budynek zaprojektowany przez znanego z sympatii dla betonu Bolesława Stelmacha. Tak jak w niektórych realizacjach tego architekta, tak i tu dążenie do wyrafinowanej formy przy użyciu jak najmniejszej ilości środków zderzyło się z potężnymi kłopotami wykonawczymi, które koniec końców udało się opanować, a w niektórych  miejscach przekuć w wartość. Budynek ten otrzymał wyróżnienie w XIV edycji konkursu Polski Cement w Architekturze.
26 Między architekturą a technologią Paweł Pięciak
Są uważani za tych, którzy rozumieją przestrzeń miasta i zależności w nim panujące. Projektują głównie w Warszawie, ale ich  najbardziej znany budynek – BRE Bank – powstał w Bydgoszczy. W zeszłym roku obchodzili dwudziestolecie wspólnie prowadzonej pracowni. O architekturze i budowaniu mówią Andrzej Bulanda i Włodzimierz Mucha.
32 Gaudi i jego barcelońskie majstersztyki - cz. 3 Zdzisław B. Kohutek
W poprzednich zeszytach BTA (nr 4/2011 i 1/2012) wydrukowano dwie część tego obszernego artykułu. Ukazano tam najbardziejznane dokonania Gaudíego w okresie od ukończenia studiów po początek XX w., które dokumentują w dużym skrócie rozwój jegomyśli twórczej (I) oraz opisują kamienicę La Pedrera. Część trzecia poświęcona jest ostatniemu dziełu mistrza – bazylice SagradaFamilia, wybitnemu świadectwu jego geniuszu.
38 Betonowa S8 będzie gotowa jesienią Piotr Piestrzyński
Prace przy budowie 84 km betonowej drogi S8 zakończą się we wrześniu 2012 r. Kierowcy mogą już jeździć jezdnią wschodnią. I w listach do redakcji narzekają na nierówności drogi. – Tych nierówności nie jest wiele, ale są. Będziemy je szacować i podejmiemy decyzje – zapowiada Ireneusz Mikulicki, zastępca dyrektora ds. technicznych GDDKiA Oddział w Łodzi. Pisząc cokolwiek o remoncie „gierkówki”, nie sposób pominąć ekstremalne warunki, w których ta inwestycja jest realizowana. A z oceną całej drogi warto zaczekać kilka miesięcy, do jej oddania do użytku.
40 Betonowania mostu w zapachach piernika Piotr Piestrzyński
Budowa mostu w Toruniu, najbardziej wyczekiwana inwestycja od kilkudziesięciu lat, osiągnęła w marcu 2012 roku półmetek. – Ze względu na rozpiętość najdłuższego przęsła – 270 m – nasz most będzie trzecim w Polsce po moście Solidarności w Płocku, i planowanym moście Krasińskiego w Warszawie – mówi Barbara Tyrankiewicz, kierownik Biura Realizacji Projektu Mostowego. Mostbudowany w Toruniu to także jedyny znany mi obiekt na świecie, przy którym podczas betonowania roztacza się zapach… piernikówprodukowanych w sąsiednich zakładach „Kopernika”.
44 Stacja Wrocław-Stadion Dawid Hajok
Zintegrowany węzeł przesiadkowy to element mocarnego założenia urbanistycznego zrealizowanego w związku z przygotowaniamido Euro 2012. Betonowy obiekt, który miała cechować przede wszystkim funkcjonalność, dzięki swojej ekspresyjnej formie stał się nowym symbolem miejsca.
48 Wysoka jakość - to się opłaca Karolina Rułka
Gdzie tylko mogę, staram się podkreślać, że dbanie o wysoką jakość tego, co budujemy, jest naszym wspólnym obowiązkiem. Poziom naszego życia zależy także od stanu naszego budownictwa. Gdy ciągle będziemy musieli naprawiać coś, co zostało wadliwiewykonane, na pewno nie dogonimy „starej” Unii – rozmowa z dr. Leszkiem Wysockim z Zakładu Inżynierii Miejskiej Politechniki Wrocławskiej.
52 ADD czyli autonomiczny dom dostepny Dawid Hajok
Czy możliwe jest wybudowanie domu, który nie będzie potrzebował energii z zewnątrz? Ba! Domu, który sam będzie ją dostarczał?Autorzy Autonomicznego Domu Dostępnego udowodnili, że tak.
55 Sposoby i rodzaje zabezpieczenia nawierzchni betonowych Arnold Tomala
Coraz wyższe wymagania klientów dotyczące galanterii betonowej, rosnąca konkurencja na rynku, również ze strony producentów kamienia naturalnego, wreszcie chęć nadania betonowi nowych właściwości, takich jak zabezpieczenie przed plamami, zmuszająproducentów do poszukiwania alternatyw w dziedzinie impregnacji (lub „coatingu”) betonu.
56 Podkłady strunobetonowe z przenaczeniem na koleje Katarzyna Chęcińska
W krajach wschodnich (Indie) produkuje się blisko 190 tysięcy podkładów strunobetonowych miesięcznie, w Polsce jest to ok.160 tysięcy, z przeznaczeniem na rynek krajowy i zagraniczny. Strunobetonowe podkłady to kolejna grupa prefabrykatów, która,wpasowując się w system zmechanizowanych robót budowlanych, przyczynia się do przyspieszenia procesów realizacyjnych, przyzachowaniu wysokich parametrów technicznych betonu.
60 Gazoport w Świnoujściu - betonowe zbiorniki na ciekły gaz Piotr Górak, Artur Łagosz
Prognozowany przez ekspertów ciągły wzrost zapotrzebowania na surowiec energetyczny, jakim jest gaz, oraz konieczność zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego kraju poprzez uniezależnienie się od monopolu jednego dostawcy przyczyniły się do tego, że 19 sierpnia 2008 r. Rada Ministrów RP podjęła uchwałę, w której budowa gazoportu w Świnoujściu uznana została za inwestycję strategiczną dla interesu naszego kraju, zgodną z planami dywersyfikacji źródeł i dróg dostaw gazu ziemnego oraz zagwarantowania bezpieczeństwa energetycznego Polski.
66 Norma PN-EN 197-1:2012 "Cement cz. 1" Zbigniew Giergiczny, Stanisław Płocica
Nowa wersja normy EN 197-1:2011 została przygotowana (przyjęta) przez Komitet Techniczny CEN/TC 51. Zastępuje ona  poprzednie wersje europejskiej normy cementowej EN 197-1:2000 i EN 197-4:2004. W styczniu br. przyjęła ona status normy krajowej (PN-EN 197-1:2012) i jest dostępna w języku oryginału. Normy sprzeczne z zapisami normy PN-EN 197-1:2012 powinny zostać wycofane najpóźniej do końca czerwca 2013 r.Do czasu gdy nowa edycja normy EN 197-1:2011 uzyska status normy zharmonizowanej z CPD, co nastąpi po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (OJ), ocenę zgodności cementu w celu oznakowania CE należy prowadzić w odniesieniu do dotychczasowych norm zharmonizowanych (opublikowanych w OJ, C nr 246 z 24-08-2011). Gdy zharmonizowane normy zostanązastąpione nową edycją, w celu umieszczenia oznakowania CE do końca okresu przejściowego można stosować jedną z obu edycji norm.
70 Nadchodzi rewolucja w zakresie domieszek do betonu Dawid Hajok
Zużycie betonu na naszej planecie, w przeliczeniu na jednego mieszkańca, ustępuje jedynie... wodzie. Nie ma innego materiału budowlanego, tak powszechnie stosowanego, który oferowałby tak korzystną relację właściwości do trwałości i kosztów, jak beton – rozmowa z Jackiem Błońskim, dyrektorem zarządzającym Chryso Polska.
72 Wartościowy certyfikat Piotr Piestrzyński
– Warto o ten certyfikat się starać. Dzisiejsi liderzy dostarczali beton na drogi, na stadiony i wiele innych prestiżowych inwestycji– mówił prof. Jan Małolepszy, podsumowując IX edycję Kampanii „Dobry Beton”. 22 marca 2012 r. w Centrum Olimpijskim w Warszawie po raz kolejny zebrało się kilkaset osób zaproszonych przez organizatora kampanii – Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego w Polsce.
73 Odszedł wspaniały człowiek i zasłużony dla przemysłu cementowego naukowiec - profesor Stanisław Peukert Redakcja
Dr hab. inż. Stanisław Peukert, prof. ICiMB – urodził się 15 VI 1932 r. w Szczakowej. Jego droga zawodowa od początku była związana z przemysłem cementowym. W roku 1953 ukończył Liceum Przemysłu Cementowego w Sosnowcu, a cztery lata później uzyskał dyplom magistra inżyniera na Wydziale Ceramicznym AGH. Po studiach rozpoczął pracę w Instytucie Mineralnych Materiałów Budowlanych, przechodząc kolejne stopnie kariery zawodowej – od asystenta poprzez stanowiska kierownika Zakładu Utylizacji Odpadów Przemysłowych i kierownika Zespołu Zakładów: Cementu, Badań Fizyko-Chemicznych, Badań Kontrolnych i Normalizacji, aż do szefa Oddziału IMMB w Krakowie, którym został mianowany w roku 1980. Przechodząc kolejne stopnie kariery naukowej, uzyskał w roku 1993 tytuł profesora nadzwyczajnego. Jego dorobek naukowy to około 200 opracowań naukowo-badawczych i technicznych oraz około 170 publikacji krajowych i zagranicznych. Jest współautorem 8 patentów i laureatem zespołowej nagrody ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa „Lider Ekologii Polskiej 1998 r.” Jest także autorem opracowania monograficznego „Cementy specjalne – podstawy kształtowania ich własności” oraz książki „Cementy powszechnego użytku i specjalne”. Prywatnie był wspaniałym, ciepłym, pełnym humoru i życzliwości człowiekiem. Znany był również ze swych niezwykłych zdolności wokalnych, które często prezentował podczas spotkań towarzyskich, racząc wszystkich rewelacyjnym wykonaniem arii operowych. Czas dzielił między Krakowem a Iwoniczem-Zdrojem, gdzie od ponad trzydziestu lat najchętniej spędzał urlopy.
74 Zakłady magnezytowe ROPCZYCE SA dla przemysłu cementowego Jacek Piątek, Małgorzata Szymaszek, Jerzy Piech
Przemysł cementowy jest jednym z ważniejszych konsumentów materiałów ogniotrwałych. Różne metody produkcji klinkieru cementowego, zmiany w technologii jego wytwarzania, mające na celu intensyfikację przebiegu procesu oraz zwiększenie wydajności, a także coraz powszechniejsze wykorzystywanie instalacji pieców obrotowych do utylizacji surowców i paliw alternatywnych, pociągające za sobą zaostrzenie warunków pracy ich wyłożeń, stawiają stosowanym w nich materiałom  ogniotrwałym coraz wyższe i zróżnicowane wymagania jakościowe. Dotyczy to zwłaszcza wysokotemperaturowych stref pieców, w których wyłożenie zużywa się najszybciej, powodując, że na strefy te przypada 70÷80% wszystkich napraw wyłożenia. We współcześnie pracujących piecach obrotowych na wyłożenie tych stref stosowane są głównie zasadowe wyroby ogniotrwałe, jedyne, które tym warunkom mogą sprostać.
78 Największy młyn kulowy w Europie pracuje w Cementowni Górażdże MD
Największy w Europie młyn kulowy do przemiału cementu uruchomiono pod koniec marca 2012 roku w Cementowni Górażdże. Dzięki niemu moce produkcyjne firmy wzrosły o 25 proc., zwiększył się asortyment produkowanych cementów, a cementownia stała się największą w Europie.
Polecamy: