Witamy na witrynie magazynu "Budownictwo, Technologie, Architektura". Od 1998 roku dzielimy się najbardziej aktualną wiedzą z zakresu zastosowania betonu w budownictwie, architekturze i infrastrukturze drogowej. Jesteśmy najpopularniejszym czasopismem prezentującym wiedzę z technologii betonu.

Numer Bieżący 3(75)/2016

Wydanie 3(75)/2016

  Drodzy Czytelnicy! Za oknem deszcz i lipcowy ziąb. Radio w kolejnych komunikatach podaje rosnącą liczbę ofiar próby zamachu stanu w Turcji, przyćmiewając nicejski dramat sprzed zaledwie dwóch dni. Jeszcze nikt nie wie, co dla Europy oznacza Brexit; czy nie znajdą się kolejni chętni do rozwodu. W takim świecie dziś żyjemy – świecie dynamicznie się zmieniającym, świecie pełnym różnic i rosnących aspiracji całych grup społecznych i narodów. To zawsze sprzyjało i również dziś sprzyja eskalacji napięć prowadzących do dramatycznych wydarzeń. Część Brytyjczyków 24 czerwca rano zaczęła się zastanawiać, ile stracą na Brexicie, o ile droższe będą ich wakacje na popularnym wybrzeżu hiszpańskiej Andaluzji? Czy na znaczeniu nie straci londyńskie City? Jednak większość powiedziała Unii – „nie”. Sami bez Unii będziemy lepsi, bogatsi, a może również „piękniejsi”. Czy to jednak przypadkiem nie jest objawem tęsknoty za czasami minionej potęgi? Tego nie rozstrzygniemy nawet w najmądrzejszych dyskusjach – po prostu „czas pokaże”. Nietrudno wysnuć wniosek, że taka sytuacja nie może pozytywnie wpływać na stan gospodarki i nastroje społeczne.


Spis Treści

Str. Tytuł Autor PDF
2 Reklama Atlas Atlas
3 Reklama Chryso Chryso
5 Od Wydawcy Jan Deja
  Drodzy Czytelnicy! Za oknem deszcz i lipcowy ziąb. Radio w kolejnych komunikatach podaje rosnącą liczbę ofiar próby zamachu stanu w Turcji, przyćmiewając nicejski dramat sprzed zaledwie dwóch dni. Jeszcze nikt nie wie, co dla Europy oznacza Brexit; czy nie znajdą się kolejni chętni do rozwodu. W takim świecie dziś żyjemy – świecie dynamicznie się zmieniającym, świecie pełnym różnic i rosnących aspiracji całych grup społecznych i narodów. To zawsze sprzyjało i również dziś sprzyja eskalacji napięć prowadzących do dramatycznych wydarzeń. Część Brytyjczyków 24 czerwca rano zaczęła się zastanawiać, ile stracą na Brexicie, o ile droższe będą ich wakacje na popularnym wybrzeżu hiszpańskiej Andaluzji? Czy na znaczeniu nie straci londyńskie City? Jednak większość powiedziała Unii – „nie”. Sami bez Unii będziemy lepsi, bogatsi, a może również „piękniejsi”. Czy to jednak przypadkiem nie jest objawem tęsknoty za czasami minionej potęgi? Tego nie rozstrzygniemy nawet w najmądrzejszych dyskusjach – po prostu „czas pokaże”. Nietrudno wysnuć wniosek, że taka sytuacja nie może pozytywnie wpływać na stan gospodarki i nastroje społeczne.
6 Power Concrete 2016 Dni Betonu 2016
7 Coraz więcej niepewności Marcin Peterlik
Mimo że większość bieżących wskaźników ekonomicznych nie daje jeszcze powodu do niepokoju, to nie ulega wątpliwości, że ryzyko pogorszenia koniunktury jest coraz większe, a w gospodarce zwiększa się stopień niepewności. Niepewność związana jest zarówno z tym, co dzieje się w kraju, jak i z sytuacją międzynarodową. Wynik brytyjskiego referendum dotyczącego wyjścia tego kraju z Unii Europejskiej powoduje, że europejska gospodarka musi na dłuższy czas pożegnać się ze spokojnymi i stabilnymi warunkami rozwoju. Wstrząs, jakim będzie opuszczenie UE przez jedną z jej największych gospodarek, bez wątpienia odbije się na wynikach ekonomicznych całej Unii, a perturbacje związane chociażby z unijnym budżetem czy rynkiem pracy odczuwalne będą w większości krajów należących do tej organizacji.
9 Dni Betonu 2016 Dni Betonu 2016
10 Dom z mitu pamięci i nadziei Paweł Pięciak
Rozmowa z architektem Wojciechem Targowskim z trójmiejskiej pracowni FORT, która otrzymała nagrodę specjalną w XIX konkursie „Polski Cement w Architekturze” za użycie betonu towarowego w realizacji Europejskiego Centrum Solidarności w Gdańsku.
15 Reklama Pfleiderer Pfleiderer
16 Krakowskie dobro narodowe Paweł Pięciak
Nowa siedziba Ośrodka Badań Twórczości Tadeusza Kantora Cricoteka zdobyła wyróżnienie w XIX edycji konkursu „Polski Cement w Architekturze”. O budynku, jego architekturze i niecodziennej żelbetowo-stalowej konstrukcji pisaliśmy szczegółowo w numerze 4/2014 BTA. Po wyróżnieniu – podsumowanie.
18 Beton architektoniczny o wielu twarzach mgr inż. Piotr Nowiski
„Beton jaki jest, każdy widzi”. Dziś ta sentencja nabiera zupełnie innego znaczenia. W dobie ogromnej popularności betonów architektonicznych wygląd struktury kompozytów cementowych nabiera istotnej wagi, a sam beton jest już traktowany jako forma sztuki.
19 Reklama Schomburg Schomburg
20 Szukając legendy solidarności Paweł Pięciak
Europejskie Centrum Solidarności, zbudowane na terenie dawnej Stoczni Gdańskiej i otwarte w 34. rocznicę porozumień sierpniowych 1980 roku, otrzymało w XIX konkursie „Polski Cement w Architekturze” nagrodę specjalną za użycie betonu towarowego. O budynku, jego architekturze i technologii pisaliśmy obszernie w numerze 2/2015 BTA. Po nagrodzie – podsumowanie.
22 Fakt: nawierzchnie betonowe są tańsze i stabilne cenowo Piotr Piestrzyński
Drogi o nawierzchniach betonowych są tańsze w budowie i utrzymaniu. - Zarówno technologia betonowa jak i asfaltowa mają swoje miejsce i obie powinny być stosowane na polskich drogach, a o wyborze rodzaju nawierzchni powinna decydować analiza cyklu życia LCC – powiedział prof. Antoni Szydło z Politechniki Wrocławskiej podczas seminarium „Budujmy drogi betonowe – to się opłaca”, które 1 czerwca 2016 r. odbyło się w ramach Międzynarodowych Targów Budownictwa Drogowego „Autostrada – Polska” w Kielcach.
26 Droga na pokolenia wyczekiwana przez pokolenia Piotr Piestrzyński
– Dzień, w którym oddajemy ten odcinek, to dzień powszechnej radości, łączący różne środowiska, drogi życiowe i narodowości. Można by powiedzieć: trwaj, chwilo, trwaj – jesteś piękna – powiedział Zbigniew Rau, wojewoda łódzki, a jego wypowiedź uzupełnił wicepremier Piotr Gliński: – Ta chwila będzie trwała, bo to jest autostrada betonowa i bez większych remontów wytrzyma 30-40 lat! 1 lipca 2016 r. oddano do użytku 40-kilometrowy fragment autostrady A1 Stryków – Tuszyn.
29 Mądre budowanie dróg - infografika SPC
30 Rola domieszek hydrofobizujących w redukcji wykwitów węglanowych Michał Oleksik
Wykwity węglanowe są jednym z częstszych problemów, z jakimi borykają się producenci betonowych wyrobów wibroprasowanych. Problem ten, niemający praktycznie znaczenia dla trwałości wyrobów, powoduje pogorszenie estetyki i jest szczególnie uciążliwy w przypadku elementów barwionych.
32 Gmina Legnickie Pole inwestuje w beton Piotr Piestrzyński
Gminna droga betonowa powstała w połowie czerwca na terenie gminy Legnickie Pole w województwie dolnośląskim. To czwarty betonowy odcinek drogi zbudowany na terenie tej gminy przez firmę Mo-Bruk. – Na betonówkach nie ma spękań, nic się nie wykrusza i w ogóle nie ma się do czego przyczepić. Podpisuję się obiema rękami pod technologią budowy dróg betonowych i nie ma w tym ani grama kokieterii – przyznał Krzysztof Duszkiewicz, zastępca wójta gminy Legnickie Pole.
34 Drogi betonowe dla rolników i przedsiębiorców w strefie Piotr Piestrzyński
ŚLADEM BETONOWYCH REALIZACJI DROGOWYCH (3). Po 11 latach od budowy pierwszej drogi betonowej łączącej miejscowości Przybysławice i Prusy, gmina Ożarów, zachęcona dobrymi doświadczeniami z jej użytkowania, przygotowuje się do budowy kolejnej drogi. Burmistrz Marcin Majcher zapowiada budowę jeszcze w tym roku ponad 1700 metrów drogi betonowej na uzbrajanym terenie pod Specjalną Strefę Ekonomiczną.
36 O doświadczeniach w budowie dróg betonowych Andrzej Nowak
Warsztaty o betonowych nawierzchniach drogowych dla samorządowców województwa świętokrzyskiego odbyły się 27 czerwca 2016 r. w Centrum Kongresowym Targów Kielce. Organizatorzy – Grupa Ożarów i Stowarzyszenie Producentów Cementu – zaprosili do udziału ponad 50 przedstawicieli Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Kielcach oraz powiatowych zarządów dróg.
37 Ekologiczna nawierzchnia w sąsiedztwie Puszczy Białowieskiej Pie
Nawierzchnię z betonu wałowanego na terenie gminy Hajnówka wykonała w listopadzie 2015 roku firma CEMEX Infrastruktura. – Droga jest dobra, jesteśmy z niej zadowoleni. Ważne także, że jest to nawierzchnia ekologiczna, gdyż my żyjemy w sąsiedztwie Puszczy Białowieskiej – powiedziała Katarzyna Jakubowska, sołtyska miejscowości Lipiny.
38 Betonowa obwodnica Malni i Choruli Pie
Budowa obwodnicy Malni i Choruli na Opolszczyźnie w ciągu drogi wojewódzkiej nr 423 rozpocznie się jeszcze w tym roku. – Na początku sierpnia ogłosimy przetarg i jeśli wszystko pójdzie sprawnie, to we wrześniu poznamy wykonawcę – mówi Arkadiusz Braniecki, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu. Jest duża szansa, by obwodnica Malni i Choruli, o długości ponad 6 km, miała nawierzchnię betonową. Za nawierzchnią betonową przemawia jej trwałość i długowieczność oraz wykorzystanie do budowy miejscowych surowców w związku z sąsiedztwem Cementowni Górażdże.
38 Drogi wojewódzkie z betonu wałowanego w powiecie świeckim Pie
We wrześniu br. rozpocznie się przebudowa drogi wojewódzkiej nr 391 w powiecie świeckim pomiędzy miejscowościami Piła Młyn i Buśnia. Budowa kolejnego odcinka drogi o nawierzchni betonowej kosztować będzie prawie pół miliona złotych – poinformował 6 czerwca 2016 r. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy.
39 Nowe oferty CHRYSO dla budownictwa red
40 Naprawy betonu architektonicznego mgr inż. Krzysztof Kuniczuk
Podczas kształtowania powierzchni z betonu architektonicznego bardzo często dochodzi do powstawania różnego typu błędów. Część z nich jest akceptowalna. Jednak liczne wymagają naprawy. Środowisko, w którym usytuowane są elementy, oraz sposób użytkowania powierzchni także sprawiają, że wraz z upływem czasu na elementach z betonu architektonicznego pojawiają się coraz liczniejsze wady wymagające naprawy. Wielkość wad w postaci pęknięć i ubytków oraz zmiany kolorystyki w połączeniu z różnorodnością powierzchni z betonu architektonicznego powodują, że dobór odpowiednich materiałów do napraw staje się bardzo skomplikowany. Często powstają pytania odnośnie właściwej tekstury materiału naprawczego, jego kolorystyki oraz sposobu użycia. Niezbędne jest również przewidywanie, w jaki sposób czas będzie wpływał zarówno na barwę powierzchni z betonu architektonicznego, jak i na kolor materiału naprawczego. Artykuł jest próbą przedstawienia problemów związanych z doborem materiałów i technologii napraw powierzchni z betonu architektonicznego.
45 Reklama Bruk-Bet Bruk-Bet
46 Doświadczenia z realizacji tunelu pod Martwą WIsłą w Gdańsku mgr inż. Krzysztof Maliszewski, inż. Cezary Krasowski, inż. Konrad Grzesiak
Niniejszy referat prezentuje doświadczenia z aplikacji rozwiązań w obszarze technologii betonu zebrane z dotychczasowej realizacji inwestycji pn. „Połączenie Portu Lotniczego z Portem Morskim Gdańsk – Trasa Słowackiego. Zadanie IV. Węzeł Marynarki Polskiej – Węzeł ku Ujściu” w Gdańsku. Zadanie to obejmuje między innymi budowę tunelu o długości 1377,5 m, w tym odcinka wierconego: 1072,5 m. Jest to pierwszy w Polsce przykład drogowej przeprawy podwodnej, realizowanej metodą TBM w bardzo trudnych warunkach geotechnicznych (grunty nawodnione), z wykorzystaniem tarczy o dużej średnicy.
52 Latający inspektor dr doc. inż. Wojciech Roszak
Drony, czyli latające pojazdy bez pilota, były do niedawna wykorzystywane głównie do celów wojskowych. Wyposażone w nowoczesną aparaturę elektroniczną o wysokim stopniu inteligencji, były w stanie realizować skomplikowane zadania bojowe bez obawy przykrych następstw w razie niepowodzenia.
53 Reklama MC-Bauchemie MC-Bauchemie
54 Chemia budowlana to podstawa dzisiejszego budownictwa Paweł Pięciak
Rozmowa z Tadeuszem Wasągiem, prezesem zarządu Stowarzyszenia Producentów Chemii Budowlanej, kierownikiem sprzedaży MC-Bauchemie.
56 Betonowanie pod wodą w praktyce Daniel Owsiak, Marzena Kurpińska
W maju 2014 roku zakończył się jeden z kolejnych etapów budowy Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. Skomplikowane i nietypowe zadanie polegało na wybetonowaniu dna wykopu pod fundament muzeum i utworzeniu tzw. „korka” w celu odcięcia wód gruntowych od podłoża, ustabilizowania gruntu oraz zabezpieczenia fundamentów przyszłego budynku, który ma zajmować powierzchnię około 23 tys. metrów kw..
59 Reklama ANDROIMPEX ANDROIMPEX
60 Czy uwzględniać niepewność pomiaru w ocenie betonu? dr inż. Grzegorz Bajorek, mgr inż. Marta Kiernia-Hnat
Aby możliwe było dokonanie oceny betonu, czy to zgodności, czy też identyczności, konieczne jest wykonanie odpowiednich badań. Wynik każdego badania jest efektem szeregu pomiarów, a każdy z nich obarczony jest pewnym „błędem”. Sam wynik pomiaru jest tylko przybliżeniem wielkości mierzonej i towarzyszy mu „błąd” będący wynikiem jego losowości. Fakt ten powoduje, że wynik pomiaru nie jest jedną wartością, lecz przedziałem, w którym wartość rzeczywista się znajduje
64 MasterFinish - nowy wymiar estetyki i wyglądu betonu Konrad Grzesiak
Środki antyadhezyjne MasterFinish, produkowane przez firmę BASF, to kompleksowe rozwiązanie do produkcji betonu o estetycznej powierzchni dla wszystkich segmentów branży budowlanej.
66 Dwa kilometry skał nad głową Paweł Pięciak
Podobno podróż nowo otwartym tunelem kolejowym Świętego Gotarda rozczarowuje miłośników ekstremalnych inwestycji inżynierskich. 57 km monotonnej jazdy pod ziemią nie może się równać z pokonaniem tej samej trasy najstarszą górską koleją w Szwajcarii, która pnie się po zboczach, mija doliny, przełęcze, wiadukty i tunele w litej skale z lat 80. XIX wieku. Jednak Szwajcarzy wydali astronomiczną sumę 12 mld franków, nie martwiąc się brakiem pięknych widoków. Gotthard Base Tunnel jest przemyślaną inwestycją, częścią szerszej, zintegrowanej polityki transportowej tego kraju.
69 Reklama Sika Sika Poland
70 Międzynarodowe Stowarzyszenie Konstrukcji Betonowych - nowa struktura, nowe zamierzenia prof. Andrzej Ajdukiewicz
Nowa struktura fib przyjęta w 2015 roku, w tym zwłaszcza zmieniony podział na komisje (patrz BTA nr 3/2015), została wdrożona 1 stycznia 2016 r. Zbiegło się to ze zmianą na stanowisku sekretarza generalnego, którym po raz pierwszy został doświadczony w zawodowej działalności inżynierskiej, a także związany ze środowiskiem akademickim Politechniki w Madrycie, dr David Fernández-Ordoñéz. Był on przez wiele lat członkiem, a ostatnio przewodniczącym Komisji 6. fib „Prefabrykacja”.
72 Z kart Historii Marek Gawlicki
Rozwój produkcji naturalnych spoiw hydraulicznych, w tym cementu romańskiego (cementu naturalnego) ograniczała w Europie niewielka liczba złóż surowców zupełnych, które mogły być eksploatowane w sposób opłacalny oraz niewystarczające wielkości zasobów tych złóż. Równocześnie powszechność występowania łatwo się szlamującej kredy, margli oraz glin zachęcała do podejmowania prób tworzenia mieszanin surowcowych, które po wypaleniu dałyby materiały wiążące o cechach użytkowych nie gorszych niż właściwości naturalnych spoiw hydraulicznych. Niebagatelne znaczenie miało również dążenie do obniżenia cen spoiw.
74 Reklama Konferencj - Budownictwo prefabrykowane w Polsce - stan i perspektywy
75 Przemysł cementowy apeluje o racjonalność Paweł Pięciak
Koszty budowy i utrzymania infrastruktury, trudne relacje między zamawiającym a wykonawcą, przetargi w inwestycjach infrastrukturalnych, nowe projekty energetyczne i polityka klimatyczna Unii Europejskiej – między innymi te tematy były poruszane w czasie debat na IV Kongresie Infrastruktury Polskiej 22 czerwca 2016 roku w Warszawie. Wzięli w nim udział przedstawiciele Stowarzyszenia Producentów Cementu, którzy w debatach starali się naświetlić przede wszystkim prawne i praktyczne aspekty funkcjonowania gospodarki z punktu widzenia producentów materiałów i rozwiązań dla budownictwa.
77 Reklama Ropczyce Ropczyce SA
78 Recenzja - Cement - Metody badań - wybrane kierunki stosowania prof. Zbigniew Giergiczny
79 Reklama Remei Remei Polska
80 Reklama BASF BASF
Polecamy: