Witamy na witrynie magazynu "Budownictwo, Technologie, Architektura". Od 1998 roku dzielimy się najbardziej aktualną wiedzą z zakresu zastosowania betonu w budownictwie, architekturze i infrastrukturze drogowej. Jesteśmy najpopularniejszym czasopismem prezentującym wiedzę z technologii betonu.

Numer Bieżący 4(80)/2017

Wydanie 4(80)/2017

  Drodzy Czytelnicy! Trudno uwierzyć, ale właśnie tym numerem kwartalnika BTA zamykamy dwudziesty rok jego istnienia na polskim rynku wydawniczym. Dopiero zaglądnięcie do tych najstarszych numerów archiwalnych pokazuje, jak dojrzewaliśmy merytorycznie i edytorsko, systematycznie budując pozycję profesjonalnego pisma kierowanego do szeroko rozumianego środowiska budowlanego związanego z budownictwem betonowym. Taki moment to dobra okazja do podziękowania dla Zespołu Redakcyjnego, którym mam zaszczyt kierować, oraz wyrażenia wyrazów wdzięczności naszym wiernym Czytelnikom, w wielu znanych mi przypadkach towarzyszącym nam od pierwszego numeru. Jeżeli końcówka roku wydawniczego, to także końcówka kolejnego roku kalendarzowego, a więc czas oceny jego pierwszych dziesięciu miesięcy. Wszystkie ubiegłoroczne prognozy oraz szacunki z początku bieżącego roku wskazywały, że po minimalnych wzrostach na rynku cementowym w roku 2016 należy oczekiwać wyraźnego przyspieszenia w roku 2017. Zakładaliśmy, że możliwe jest osiągnięcie 5-6% wzrostu, a więc poziomu około 16,5 mln ton cementu w całym roku. Wygląda jednak na to, że potrzebna będzie pewna korekta „w górę” – dane GUS wskazują, że po dziesięciu miesiącach produkcja cementu wzrosła o 8,2%, co oznacza, że wynik na poziomie od 16,7 do 17,0 mln ton jest możliwy.


Spis Treści

Str. Tytuł Autor PDF
1 Okładka BTA
2 Reklama Atlas Atlas
3 Reklama Chryso Chryso
4 Spis Treści BTA
5 Od Wydawcy Jan Deja
  Drodzy Czytelnicy! Trudno uwierzyć, ale właśnie tym numerem kwartalnika BTA zamykamy dwudziesty rok jego istnienia na polskim rynku wydawniczym. Dopiero zaglądnięcie do tych najstarszych numerów archiwalnych pokazuje, jak dojrzewaliśmy merytorycznie i edytorsko, systematycznie budując pozycję profesjonalnego pisma kierowanego do szeroko rozumianego środowiska budowlanego związanego z budownictwem betonowym. Taki moment to dobra okazja do podziękowania dla Zespołu Redakcyjnego, którym mam zaszczyt kierować, oraz wyrażenia wyrazów wdzięczności naszym wiernym Czytelnikom, w wielu znanych mi przypadkach towarzyszącym nam od pierwszego numeru. Jeżeli końcówka roku wydawniczego, to także końcówka kolejnego roku kalendarzowego, a więc czas oceny jego pierwszych dziesięciu miesięcy. Wszystkie ubiegłoroczne prognozy oraz szacunki z początku bieżącego roku wskazywały, że po minimalnych wzrostach na rynku cementowym w roku 2016 należy oczekiwać wyraźnego przyspieszenia w roku 2017. Zakładaliśmy, że możliwe jest osiągnięcie 5-6% wzrostu, a więc poziomu około 16,5 mln ton cementu w całym roku. Wygląda jednak na to, że potrzebna będzie pewna korekta „w górę” – dane GUS wskazują, że po dziesięciu miesiącach produkcja cementu wzrosła o 8,2%, co oznacza, że wynik na poziomie od 16,7 do 17,0 mln ton jest możliwy.
6 W gospodarce czuć optymizm Marcin Peterlik
Wyniki polskiej gospodarki w 2017 roku stanowią od pewnego czasu zaskoczenie dla większości analityków. Na początku roku mało kto mógł przypuszczać, że gospodarka tak szybko powróci na ścieżkę 4-procentowego wzrostu (tyle według GUS wyniósł wzrost PKB w pierwszym półroczu), a obecnie wiele wskazuje na to, że poziom ten zostanie przekroczony. Według prognozy Instytutu Prognoz i Analiz Gospodarczych, w trzecim i czwartym kwartale bieżącego roku tempo wzrostu PKB jeszcze przyspieszy i wynosić będzie odpowiednio 4,3 oraz 4,4 procent. Razem z wynikami pierwszego półrocza pozwoli to na osiągnięcie całorocznego wzrostu na poziomie 4,2 procent. Warto przypomnieć, że jeszcze w drugiej połowie 2016 roku wzrost gospodarczy kształtował się poniżej 2,5 procent. Poprawa koniunktury jest więc bardzo wyraźna, a jej skutki widoczne są w wielu obszarach gospodarki (o czym w dalszej części artykułu).
8 Między Muzeum a Sprzeczną Paweł Pięciak
Sprawdzają się w różnych zadaniach. Zaprojektowali Muzeum Katyńskie w Warszawie, przeprowadzkę na nowe miejsce modernistycznej "Emilii" i pierwszy w Polsce blok mieszkalny w stu procentach sprefabrykowany. W XX konkursie "Polski Cement w Architekturze" pracownia BBGK otrzymała za Muzeum Katyńskie nagrodę specjalną Stowarzyszenia Producentów Betonu Towarowego.
12 La Seine Musicale - wizjonerski architektonicznie symbol Paryża MC-Bauchemie
Paryż wzbogacił się o dodatkową atrakcję: po 3 latach realizacji, w kwietniu 2017, została zakończona budowa sali koncertowej – La Seine Musicale. Obiekt kosztował 170 mln euro i został usytuowany na małej wyspie Sekwany o nazwie Seguin, na zachód od Paryża, w pobliżu Boulogne-Billancourt. Budowla już wielokrotnie została wyróżniona za swoją odważną, wizjonerską architekturę. Swój wkład w wygląd zewnętrzny tego prestiżowego projektu miała również firma MC-Bauchemie.
14 Wędrówka w skupieniu Paweł Pięciak
W zewnętrznym ceglanym murze kaponiery niespodziewanie natrafiamy na dużych rozmiarów betonowy relief. To trójwymiarowy odlew, 2,5 na 3,5 m, kopia listu wysłanego do rodziny przez polskiego oficera, więźnia sowieckich obozów - przed kwietniem 1940 roku. W treści listu obawy, ale też zwyczajne pytania o zdrowie i o to, co słychać u najbliższych. Jeśli trzeba jednym zdaniem streścić ideę Muzeum Katyńskiego - jest to właśnie taka opowieść, której światło zostało skierowane na pojedynczego człowieka i jego los. Muzeum zdobyło w XX edycji konkursu "Polski Cement w Architekturze" nagrodę specjalną Stowarzyszenia Producentów Betonu Towarowego.
17 Reklama BRUK-BET BRUK-BET
18 Powrót do miejskości Paweł Pięciak
Budynki mieszkalne Kurkowa 14 i biurowiec Dubois 41 we Wrocławiu zaprojektowane przez Maćków Pracownię Projektową zdobyły wyróżnienie XX edycji konkursu „Polski Cement w Architekturze”.
20 Dla współczesnej architektury beton jest niezbędny red
Beton współcześnie jawi się jako materiał konieczny do tworzenia architektury "nowoczesnej". W świecie ponowoczesnym i po sztuce postmodernizmu pojawiła się potrzeba nowego kształtowania formy. Beton stał się tym materiałem, który umożliwił narodzenie się nowych budowli w stylu decon i rozbicie form "klasycznych". Architektura odwołująca się do przeszłości w sposób żartobliwy potrzebuje materiału dającego się dowolnie kształtować i zapewniającego odbiorcy poczucie konstrukcyjnej stabilności. Beton jest właśnie tym materiałem, który z łatwością nadaje się do kształtowania nowych form, i do którego przyzwyczailiśmy się na tyle, że nie zastanawiamy się już nad jego wytrzymałością.
22 Polskie prefabrykaty z przeznaczeniem na budownictwo w Szwecji Przemysław Grabarczyk, Katarzyna Strzyteska
Trend wzrostu zapotrzebowania na mieszkania w Szwecji – kraju z widocznym potencjałem rozwojowym w obszarze gospodarki, biznesu, infrastruktury i populacji – jest od kilku lat stały i wg specjalistów utrzymywać się będzie do 2035 r. Nie dziwi więc fakt, że Szwedzi, chcąc zaspokoić rynek, budują dużo… z prefabrykatów. Za ich przykładem zamierzają pójść inne państwa Europy, stwarzając rodzimym firmom, produkującym elementy prefabrykowane, możliwości zastosowania w budownictwie nowoczesnych technologii, mających również swoje przełożenie na budowę większej ilości mieszkań. Jedną z takich firm jest Poznańska Korporacja Budowlana Pekabex SA, która – działając na rynku zagranicznym od lat i korzystając z doświadczenia skandynawskich sąsiadów – przygotowuje się w Poznaniu do budowy obiektu z wykorzystaniem technologii prefabrykowanej.
25 Reklama Sika Sika
26 Nie znam nikogo, kto maluje cementowe obrazy Teresa Kudyba
Z berlińskim artystą: grafikiem i fotografikiem Waldemarem Kremserem, autorem obrazów z cementu, rozmawia Teresa Kudyba.
27 Reklama PFLEIDERER Pfleiderer
28 Nie obniżamy lotów inż. Aneta Długosz
Jeśli coś udało się raz, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że uda się znowu. Warszawski Flyspot odniósł sukces – pierwszy taki obiekt w Polsce, liczący się obiekt w skali świata. To skłoniło inwestorów do podjęcia decyzji, by spróbować tego samego w Katowicach. I udało się! Właściwie to stwierdzenie nie jest adekwatne do sytuacji. To raczej ciężka praca, walka z wyzwaniami, pokonywanie trudności… Wszystko po to, by potem wznieść się lekko w górę i w błogim stanie zawisnąć chwilę nad ziemią.
30 Samorządowe drogi betonowe SPC
32 Przynoszą duże oszczędności, mają wiele zalet, a mieszkańcy są z nich zadowoleni Piotr Piestrzyński
KĄCIK INWESTORA (2). Czy dobry gospodarz buduje drogi betonowe? - Powinien, bo one przynoszą duże oszczędności związane z długą żywotnością i utrzymaniem. Poza tym drogi betonowe mają wiele zalet i co najważniejsze - mieszkańcy są z nich zadowoleni. Gdy teraz do mnie trafiają wnioski z sołectw o budowę drogi, to głównie o budowę drogi betonowej. Oznacza to, że mieszkańcy mojej gminy przekonali się, że budowa dróg betonowych jest zasadna, słuszna i dobra - mówi Tadeusz Kauch, burmistrz miasta i gminy Ujazd. W maju 2017 roku burmistrz Kauch został uhonorowany przez Stowarzyszenie Producentów Cementu tytułem "Dobrego Gospodarza". Zbudowana za jego kadencji w październiku 2005 roku droga betonowa o długości 5 km po 12 latach eksploatacji jest w bardzo dobrym stanie.
34 Najnowocześniejsza technologia na S17 Piotr Piestrzyński
Pierwsze betonowania nawierzchni drogi ekspresowej S17 odbyły się we wrześniu i październiku na trzech odcinkach budowanej drogi. - To, co widzimy na S17, to najnowocześniejsza technologia realizacji nawierzchni z betonu cementowego, dwuwarstwowa, z odsłoniętym kruszywem - mówi Stanisław Schodziński, dyrektor GDDKiA Oddział w Lublinie. Kierowcy pojadą betonowym fragmentem siedemnastki w połowie 2019 roku.
36 Faktyczne warunki wykonawcze mieszanek betonowych z przeznaczeniem do wykonania nawierzchni betonowych Piotr Smolarczyk, Michał Smolarczyk, Klaudia Rakocz, Włodzimierz Pokładowski, Michał WItkowski
W dobie intensywnego rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce w ostatnich latach, a w szczególności budowy dróg betonowych z eksponowanym kruszywem, niezwykle istotne jest, aby wykonana nawierzchnia z betonu cementowego wykazywała w planowanym okresie użytkowania zarówno bezawaryjność, jak i trwałość. Istotnym aspektem tych wymogów jest przestrzeganie reżimu technologicznego na każdym etapie prowadzonych prac wykonawczych. Autorzy na podstawie swoich wieloletnich doświadczeń przedstawiają faktyczne warunki wykonawcze mieszanek betonowych na placu budowy oraz trudności, z jakimi spotykają się na co dzień podczas realizacji prac budowy nawierzchni cementowych. Omówili własne doświadczenia z procesu produkcji dróg betonowych z eksponowanym kruszywem, wraz z właściwym wykończeniem oraz zabezpieczeniem powierzchni, jak również zdali relację z budowy odcinka autostrady A-1, zrealizowanego przez firmę BUDPOL Sp. z o.o.
40 Część efektywnej infrastruktury SSE Piotr Kijowski, Piotr Piestrzyński
ŚLADEM BETONOWYCH REALIZACJI DROGOWYCH (8). Nie ma wątpliwości, że przy takim natężeniu ruchu pojazdów ciężkich nawierzchnia betonowa jest jedyną możliwą do zastosowania i tworzy efektywną infrastrukturę tego miejsca. Droga betonowa na terenie Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej ma za sobą 17 lat użytkowania.
41 100 lat temu zalecano: materiał na drogi ma być twardy, a naprawy jak najrzadsze Piotr Piestrzyński
„Materiał na nawierzchnie musi być na tyle twardy, aby jego zużycie wolno postępowało, a naprawy były jak najrzadsze” – takie zalecenia dla budowniczych dróg zawarto w podręczniku z 1918 roku, a przypomniała je dr Agnieszka Woszuk z Politechniki Lubelskiej podczas I Lubelskiej Konferencji Dróg Betonowych, która 25 października odbyła się w Lublinie. Program konferencji dowiódł, że współcześni budowniczowie dróg betonowych ze spełnieniem tych zaleceń nie mają najmniejszych problemów.
42 Rozwiązania dla nowoczesnej metropolii Paweł Pięciak
O jakości życia w miastach i o tym, jak ją podnieść, mając do dyspozycji innowacyjne rozwiązania i technologie budowlane, dyskutowano 26 października na seminarium „Górnośląsko- Zagłębiowska Metropolia – nowe perspektywy dla rozwoju budownictwa”. Spotkanie w Katowicach zostało zorganizowane przez CEMEX Polska i Stowarzyszenie Producentów Cementu.
43 Wokół budownictwa mieszkaniowego Paweł Pięciak
Czy hossa na rynku mieszkaniowym jest trwała? Czym jest program Mieszkanie Plus? Które z modnych idei architektonicznych przenikają do Polski? Te tematy były poruszane na seminarium „Trendy rozwoju budownictwa mieszkaniowego na Mazowszu”, zorganizowanym 20 października w Warszawie przez CEMEX Polska i Stowarzyszenie Producentów Cementu.
44 Betonowanie w warunkach obniżonej temperatury otoczenia Rafał Lewandowski
Proces wiązania betonu jest procesem chemicznym i jako taki ściśle zależy od temperatury. Niska temperatura spowalnia bieg reakcji, w temperaturze wyższej reakcja biegnie szybciej. Z tego względu na wszystkich etapach prac z betonem tzn. w przygotowaniu mieszanki betonowej, w transporcie, przy podawaniu i układaniu oraz w końcowej pielęgnacji świeżego betonu należy uwzględnić wpływ temperatury powietrza, betonu i podłoża.
45 Reklama Schomburg Schomburg
46 Samorządy analizują koszty utrzymania dróg Piotr Piestrzyński
– Chcę, żebyśmy zwracali uwagę na możliwość budowy dróg lokalnych z betonu. Spotykamy się tu, żeby szukać sposobów budowania dobrej jakości, trwałej infrastruktury drogowej na terenie naszych samorządów – mówił Dariusz Stopa, starosta siedlecki, otwierając 27 września 2017 roku seminarium pt. „Drogi betonowe – trwałe i niezawodne rozwiązania”. Spotkanie zorganizowane przez CEMEX Polska oraz firmę Sed-Bud Chromiński, pod patronatem Stowarzyszenia Producentów Cementu, odbyło się w Domu Pracy Twórczej „Reymontówka” k. Siedlec.
47 Lepsza przyszłość także na drogach Piotr Piestrzyński
– Przy wyborze technologii budowy drogi powinniśmy kierować się ekonomią. Drogi asfaltowe zwykle trzeba naprawiać już po 6-7 latach. Zamiast wydawać pieniądze na kolejne inwestycje, musimy finansować ich remonty. Ale w USA, np. w Houston, 60% dróg ma nawierzchnię betonową. Tam od momentu zbudowania drogi mają około 30 lat do pierwszych remontów – mówił Juan Carlos Herrera, prezes CEMEX Polska, otwierając seminarium pt. „Nawierzchnie betonowe – trwałe i niezawodne rozwiązania dla dróg Lubelszczyzny”, które 17 października 2017 roku odbyło się w Lublinie. – CEMEX jest tutaj po to, żeby budować lepszą przyszłość. Mam nadzieję, że podczas seminarium dowiecie się państwo, jak to można zrealizować – dodał. Na Lubelszczyźnie jest kilkadziesiąt kilometrów dróg betonowych. Najstarsze mają prawie 30 lat i są w bardzo dobrym stanie technicznym.
48 MasterKure - nowy poziom wydajności i zapewnienia trwałości betonu Konrad Grzesiak
Nawet najlepiej zaprojektowany beton jest bezużyteczny, jeśli jego powierzchnia ma zbyt niską gęstość i trwałość lub pokryta jest siatką pęknięć. Powierzchnia świeżo wylanego betonu jest jego najsłabszym punktem i musi być chroniona, zanim osiągnie pełnię swoich parametrów jakościowych. Ma to szczególnie duże znaczenie w przypadku nowoczesnego betonu wysokowartościowego o niskim stosunku w/c. BASF oferuje kompleksową gamę wysokiej jakości środków pielęgnacyjnych MasterKure marki Master Builders Solutions.
50 Obiekty inżynierskie z nawierzchnią z betonu cementowego w ciągu drogi S7 Piotr Piestrzyński
Obiekty inżynierskie z nawierzchnią z betonu cementowego będą realizowane w ciągu 14-kilometrowego betonowego odcinka drogi S7 Pieńki – Płońsk. – To rozwiązanie powszechne w Stanach Zjednoczonych, ale w Polsce będzie stosowane po raz pierwszy – mówi Beata Wiśniewska z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Olsztynie, kierownik projektu pn. „Budowa drogi ekspresowej S7 odc. Pieńki – Płońsk”. Według założeń GDDKiA budowa powinna się zakończyć w II kwartale 2021 roku.
53 ATLAS ATPROTECTOR - powierzchniowa ochrona betonu Michał Oleksik
ATLAS wprowadził do swojej oferty lakiery na bazie wodnej przeznaczone do aplikacji przez producentów wibroprasowanych wyrobów betonowych oraz wyrobów produkowanych w technologii wet-cast. Dzięki stosowaniu produktów z rodziny ATLAS ATPROTECTOR uzyskuje się: – poprawę wybarwienia wyrobów betonowych (szczególnie zalecane do elementów grafitowych) – redukcję pierwotnego wykwitu węglanowego – wzmocnioną ochronę przed zabrudzeniami – znaczącą poprawę odporności na działanie środków odladzających – ograniczenie odparowania wody w świeżym betonie – ograniczenie porastania zabezpieczonych powierzchni przez mchy i porosty.
54 O problemach z identyfikacją betonu i stali w obiektach zabytkowych mgr inż. Paweł Bałos
Pomimo że artykuł dotyczy budowli z przełomu XIX i XX wieku, aby zachować w sobie i Czytelnikach jak największą ilość letniego słońca, na zdjęcia do ilustracji niniejszego tekstu z premedytacją wybrałem zdjęcia zabytków starszych, niosące z sobą dużo światła słonecznego z Rodos i Krety. W dalszej części łączę jednak treść artykułu z tymi obiektami, więc mam techniczne usprawiedliwienie.
58 Alternatywne metody określenia właściwej jakościowo ilości powietrza w betonie dr inż. Zbigniew Kołacz, mgr inż. Piotr Górak, mgr inż. Łukasz Szabat
Trwałość mrozowa betonu jest zależna od wielu czynników materiałowych i technologicznych, ale jest determinowana głównie poprzez właściwe napowietrzenie betonu, oczywiście przy założeniu zachowania podstawowych założeń w kwestii jakości użytych surowców, poziomu wskaźnika wodno-cementowego oraz procesów wykonania i pielęgnacji betonu.
63 Reklama MC-Bauchemie MC-Bauchemie
64 FM-140 na posadzki przemysłowe Piotr piestrzyński
Około 10 tys. metrów sześciennych betonu na budowę zespołu magazynów logistycznych Omega Pilzno w Mokrzcu dostarczyła w 2017 roku firma BAN-KOR-BET, producent betonu z Dębicy (woj. podkarpackie). Inwestycja o powierzchni prawie 30 tys. metrów kwadratowych pochłonęła 6700 m3 mieszanki betonowej klasy C25/30 na posadzkę przemysłową oraz ponad 3000 metrów sześciennych innych betonów, m.in. betonów chudych i betonów na konstrukcję hali. Przy produkcji mieszanki betonowej BAN-KORBET korzystał z superplastyfikatora FM-140 oraz plastyfikatora AM firmy ANDROIMPEX.
65 Reklama Androimpex Androimpex
66 Kiedy stosujemy cementy odporne na siarczany (SR, HSR) oraz niskoalkaliczne (NA) prof. dr hab. inż. Zbigniew Giergiczny
Właściwe stosowanie cementów o właściwościach specjalnych - które oprócz podstawowych normowych właściwości zawartych w normie na cementy powszechnego użytku PN-EN 197-1[1] spełniają dodatkowo wymagania dotyczące składu, ułatwiającego projektowanie i wykonywanie konstrukcji betonowych o wysokiej trwałości w warunkach oddziaływań destrukcyjnych (głównie różnego rodzaju agresje chemiczne) – pozwala uniknąć wad betonu, a tym samym przyczynić się do zwiększenia trwałości konstrukcji betonowej.
72 Wpływ makrowłókien syntetycznych na wybrane właściwości betonu SCC dr hab. inż. Tomasz Ponikiewski, mgr inż. Krzysztof Wrzecion
Obecnie na rynku istnieje wiele firm zajmujących się produkcją włókien do betonu. Włókna wytwarzane są z różnych materiałów, w wielu kształtach i rozmiarach. Pierwszym podstawowym mechanizmem oddziaływania zbrojenia rozproszonego w betonie jest zmniejszenie odkształceń skurczowych matrycy cementowej i niedopuszczenie do tworzenia się rys i pęknięć. Jeżeli włókna mają dobrą przyczepność do matrycy, to skurcz plastyczny w okolicy włókien może zostać znacznie ograniczony, a efekt jest zależny od ilości zastosowanych włókien. Drugim ważnym mechanizmem oddziaływania zbrojenia rozproszonego jest poprawa charakterystyk wytrzymałościowych stwardniałego betonu. Efekt ten jest zależny w dużej mierze od rodzaju włókien, ich wytrzymałości, modułu sprężystości oraz zakotwienia w matrycy betonowej.
73 Reklama MAPEI MAPEI
74 Udana dekada CEMET serwis Piotr Piestrzyński
Ponad 10 lat na trudnym i konkurencyjnym rynku transportowym, własna flota samochodów do transportu cementu i wapna luzem. O ile w pierwszym roku działalności CEMET Serwis przewiózł samochodami 221 tys. ton towarów, to już plan na 2017 rok zakłada transport blisko 2 mln ton! – oferujemy profesjonalną usługę opartą na wiedzy i doświadczeniu naszych pracowników, naszą stabilność finansową i sprawdzone procedury działania. Dzięki wieloletnim kontaktom i konsekwentnej pracy zdobyliśmy sobie na tak wymagającym rynku pozycję solidnego partnera. Z perspektywy 10 lat możemy mówić o sukcesie naszej działalności – mówi Witold Pośpiech, prezes zarządu CEMET Serwis Sp. z o.o.
76 Ożywić małe bocznice kolejowe Piotr Piestrzyński
Dla kolejowego krwioobiegu kraju małe bocznice kolejowe są bardzo ważne, niczym naczynia włosowate dla organizmu. Niestety, właściciele zamykają je, zniechęceni szeregiem wymogów formalnych, które trzeba spełnić, by działały. A bez małych bocznic transport towarowy koleją przestanie istnieć. – W naszym interesie, jako przewoźnika działającego w sferze transportu materiałów budowlanych, jest prawidłowe funkcjonowanie bocznic. Oferujemy właścicielom bocznic zajęcie się wszelkimi formalnościami związanymi z przygotowaniem i nadzorem dokumentacji. Dla właścicieli przekazanie sprawy w kompetentne ręce będzie odciążeniem, a nam pozwoli na ożywienie małych bocznic kolejowych – proponuje Bernard Kazulo, dyrektor techniczny i rozwoju CEMET SA.
77 Reklama Ropczyce Ropczyce SA
78 Zapewniamy wsparcie na każdym etapie produkcji BTA
– Nasze laboratorium wykonuje nie tylko badania betonów. Obecny zakres usług jest bardzo szeroki i obejmuje także badania pigmentów oraz domieszek. Staramy się na bieżąco reagować na zapotrzebowanie rynku. Nowością w naszej ofercie są także badania lakierów – mówi mgr inż. Bartłomiej Walczak, kierownik laboratorium betonu REMEI Polska.
79 Reklama REMEI REMEI
80 Reklama BASF BASF
Polecamy: