ad

Wydanie 1(89)/2020

issue-cover
Za nami rok 2019 – prawdopodobnie jeden z najcieplejszych w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat. Za nami również styczeń roku 2020 – poza rejonem Podhala, w Polsce praktycznie bez śniegu i ze średnią temperaturą najwyższą od momentu, kiedy zaczęto szczegółowo analizować jej zmiany. 
Coraz bardziej oswajamy się z wizją zmian klimatycznych, rosnącymi temperaturami, gwałtownością różnych zjawisk atmosferycznych i nietypową lokalizacją ich występowania. W żadnym stopniu nie przesądzając, które z przyczyn tych zmian są dominujące, musimy przyjąć do wiadomości, że nasza cywilizacja ma w tym wszystkim swoje „zasługi”. Dzisiaj musimy zrobić wszystko, aby tempo tych niekorzystnych zmian wyhamować, a ponadto przygotować nas do bezpiecznego życia w niekorzystnie zmieniającym się otoczeniu klimatycznym. Nie zawsze pamiętamy o tym, że problem zmian klimatycznych, emisji gazów cieplarnianych, ma charakter globalny i tylko globalne podejście do sprawy może dać szanse sukcesu. I tu pojawia się polityka z ekonomią – niekoniecznie np. Azja czy Afryka są gotowe wprost rozumieć i akceptować ambitne zamierzenia bogatej Europy. Wydaje się jednak, że w Europie zaczyna zdecydowanie dominować podejście, które można by nazwać „cywilizacyjną odpowiedzialnością klimatyczną”.

Spis treści

Str.TytułAutorPDF
1OkładkaBTApdf
2Reklama SIKASIKApdf
3Reklama CHRYSOCHRYSOpdf
4Spis treściBTApdf
5Od WydawcyJan Dejapdf
Za nami rok 2019 – prawdopodobnie jeden z najcieplejszych w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat. Za nami również styczeń roku 2020 – poza rejonem Podhala, w Polsce praktycznie bez śniegu i ze średnią temperaturą najwyższą od momentu, kiedy zaczęto szczegółowo analizować jej zmiany. Coraz bardziej oswajamy się z wizją zmian klimatycznych, rosnącymi temperaturami, gwałtownością różnych zjawisk atmosferycznych i nietypową lokalizacją ich występowania. W żadnym stopniu nie przesądzając, które z przyczyn tych zmian są dominujące, musimy przyjąć do wiadomości, że nasza cywilizacja ma w tym wszystkim swoje „zasługi”. Dzisiaj musimy zrobić wszystko, aby tempo tych niekorzystnych zmian wyhamować, a ponadto przygotować nas do bezpiecznego życia w niekorzystnie zmieniającym się otoczeniu klimatycznym. Nie zawsze pamiętamy o tym, że problem zmian klimatycznych, emisji gazów cieplarnianych, ma charakter globalny i tylko globalne podejście do sprawy może dać szanse sukcesu. I tu pojawia się polityka z ekonomią – niekoniecznie np. Azja czy Afryka są gotowe wprost rozumieć i akceptować ambitne zamierzenia bogatej Europy. Wydaje się jednak, że w Europie zaczyna zdecydowanie dominować podejście, które można by nazwać „cywilizacyjną odpowiedzialnością klimatyczną”. Ogłoszony 11 grudnia 2019 roku przez przewodniczącą Komisji Europejskiej program nazwany „Zielonym Ładem” (Green Deal) jest mocnym sygnałem, że Europa zamierza pozostać światowym liderem w walce ze zmianami klimatu. Wyraźne zaostrzenie celów redukcji emisji gazów cieplarnianych, założenie osiągnięcia neutralności klimatycznej do roku 2050, wywołuje szereg dyskusji, których przejawem jest choćby sceptyczne stanowisko Polski. Dla naszych Czytelników nie jest żadną nowością, że przemysł cementowy od początku lat dziewięćdziesiątych intensywnie pracuje nad ograniczeniem emisji CO2 w procesie produkcji klinkieru portlandzkiego i cementu. Jednak ten około 5-procentowy udział cementu w światowym bilansie emitowanego CO2 jeszcze zbyt często oceniany jest jednostronnie, bez rzetelnego spojrzenia na cement i beton w całym ich cyklu życia. Jeszcze raz przypomnę, że za ponad 60% emitowanego przy produkcji klinkieru CO2 odpowiada natura, w której nie znajdziemy potrzebnego w tym procesie tlenku wapniowego, co zmusza nas do rozkładu skały wapiennej. W polskim przemyśle cementowym, na przestrzeni ostatnich 30 lat, obniżyliśmy emisję CO2 o ponad 30%, zbliżając się do poziomu emisji teoretycznych. Ponadto, musimy pamiętać, że cement tak naprawdę to składnik betonu stanowiący od 10 do 15% jego masy i tylko spojrzenie na cały cykl życia betonu pozwala na kompetentną ocenę problemu. Mając pełną świadomość wyzwań, przed którymi stoimy, uważamy, że cement i w konsekwencji beton w istotny sposób wpłyną na zmniejszenie negatywnego oddziaływania człowieka na klimat. Wykorzystywanie betonów o wyższych wytrzymałościach, „masa termiczna” betonu – zmniejszająca zapotrzebowanie na energię w procesach ogrzewania i chłodzenia budynków – długi czas zachowania właściwości użytkowych budowli, zdolność pochłaniania CO2 i w końcu możliwość całkowitego recyklingu to argumenty, które jasno pokazują, że cement nie musi być problemem w polityce klimatycznej, a wręcz przeciwnie – może być sposobem na walkę z wieloma zagrożeniami. Branża cementowa zdecydowanie dołącza do europejskich działań klimatycznych, uważając jednak, że tempo zmian na drodze do neutralności klimatycznej powinno uwzględniać zachowanie konkurencyjności naszego przemysłu. Kwestie klimatyczne zdominowały treść mojego „wstępniaka”, ale wygląda na to, że ta problematyka częściej niż dotąd będzie nam towarzyszyć. Niezależnie od tego, jestem przekonany, że przekazujemy Państwu pierwszy tegoroczny numer BTA z niezmiernie ciekawą zawartością. Ocena sytuacji w gospodarce i budownictwie przygotowana przez pana Marcina Peterlika, jak zawsze na początku roku, jest konfrontowana z opiniami ponad dwudziestu przedstawicieli biznesu. Każda z opinii wnosi coś nowego, ale dominuje przekonanie, że przed nami kolejny niezły – żeby nie powiedzieć „dobry” – rok w budownictwie. Gorąco zapraszam do lektury obszernego i arcyciekawego wywiadu z przewodniczącym Stowarzyszenia Producentów Cementu, Krzysztofem Kieresem. Warto chyba poznać opinie osoby mocno osadzonej w rzeczywistym biznesie cementowym, a od pewnego czasu działającej również na poziomie administracji krajowej i europejskiej. Piszemy jak zwykle o technologii betonu, drogach betonowych i architekturze. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że w ciągu ostatniego roku udało się oddać do użytku prawie 180 km nowych betonowych autostrad i dróg ekspresowych. Na koniec ciekawostka – z bardzo dużym zainteresowaniem Czytelników spotkała się pierwsza część tekstu dra Zdzisława Kohutka o wybitnym krakowskim architekcie Teodorze Talowskim, opublikowana w numerze 4/2019 naszego kwartalnika. Jestem przekonany, że nie będą Państwo zawiedzeni również drugą częścią opowieści o tym „galicyjskim Gaudím”. Życzę wszystkim miłej lektury
6Branża cementowa w walce o neutralność emisyjnąPiotr Piestrzyńskipdf
10Gospodarka będzie hamowałaMarcin Peterlikpdf
12Zakładowa kontrola produkcji wyrobów betonowychPiotr Nowickipdf
13Reklama SCHOMBURGSCHOMBURGpdf
14Jak zakończył się rok 2019 w firmie/branży/ budownictwie i jakie są perspektywy na rok 2020?BTApdf
Jak zakończył się 2019 rok, a jaki będzie rok 2020. Prezentujemy wypowiedzi i opinie 24 przedstawicieli przemysłu, firm wykonawczych, związków i stowarzyszeń branżowych
21Rynek mieszkaniowy wciąż jest nienasyconydr Jacek Furga,pdf
23Reklama MC BAUCHEMIEMC BAUCHEMIEpdf
24Na rynku wykonawczym najgorsze mamy już za sobąAdrian Furgalskipdf
26Beton pomógł w nawiązaniu dialogu z istniejącą zabudową (wyniki XXIII edycji konkursu „Polski Cement w Architekturze”)Piotr Piestrzyńskipdf
33Reklama BRUK-BETBRUK-BETpdf
34Dom w służbie państwaPaweł Pięciakpdf
38Nowy sternik SARP-uPaweł Pięciakpdf
42Architekt Teodor Talowski – galicyjski Gaudí. Część II: Ars sacra, ars profanadr inż. Zdzisław B. Kohutekpdf
48SAMORZĄDOWE drogi betonoweBTApdf
49Program „Dobry Gospodarz”BTApdf
50Gmina Hyżne: o wyborze dróg betonowych decyduje ich długa żywotnośćpiepdf
51Reklama MAPEIMAPEIpdf
52Rok 2019: prawie 180 km dróg ekspresowych i autostrad o nawierzchni betonowejPiotr Piestrzyńskipdf
54Pierwsza droga z betonu wałowanego RCC w gminie SzczecinekPiotr Piestrzyńskipdf
5520 km betonowej autostrady A1 w 120 dniPiotr Piestrzyńskipdf
56Podkarpacie: S19 w tunelach i na estakadachPiotr Piestrzyńskipdf
57Warto kopiować dobre rozwiązania na drogachPiotr Piestrzyński, Paulina Gospdf
58S61 – nić łącząca EuropęPaweł Pięciakpdf
60Beton jako podstawowy materiał stosowany przy budowie tunelu drogowego S7 Naprawa – Skomielna Białadr inż. Sambath Sok Heng, mgr inż. Paweł Tokarzpdf
63Budżet powinien silniej wspierać samorządypiepdf
64Współczesne domieszki uszczelniające i wspomagające samozaleczanie betonuprof. dr hab. inż. Paweł Łukowskipdf
67Reklama ANDROIMPEXANDROIMPEXpdf
68Ocena betonu wbudowanego w konstrukcję w przypadku wątpliwości co do jego jakościdr inż. Grzegorz Bajorek, dr inż. Maciej Gruszczyńskipdf
69Reklama CTB IBiCCTB IBiCpdf
73Reklama ATLASATLASpdf
74W Parlamencie Europejskim o przyszłości branży cementowejredpdf
76Neutrony w przemyśleAdam Podsiadłypdf
77Reklama ROPCZYCEROPCZYCEpdf
78Reklama DNI BETONUBTApdf
79Reklama REMEIREMEIpdf
80Reklama BASFBASFpdf