Połowa maja to dobry moment, aby spojrzeć na polski rynek budowlany w roku 2023. Tak jak przewidywaliśmy, to trudny i bardzo „intensywny” rok – wojna w Ukrainie, bardzo wysoka inflacja, słabnące tempo wzrostu PKB, zbliżające się wybory to tylko najważniejsze elementy kształtujące bieżący obraz polskiego budownictwa. Dane GUS pokazujące wyniki produkcji cementu w I kwartale roku dodatkowo podgrzały atmosferę. Spadek produkcji o ponad piętnaście procent w porównaniu do tego samego okresu roku 2022 to informacja, którą należy traktować bardzo poważnie. Jak wielokrotnie mówię i piszę, cement jest swego rodzaju barometrem sytuacji w budownictwie i również wiele mówi o kondycji całej gospodarki. Doświadczenie mówi jednak, że wyniki pierwszego kwartału nigdy nie są decydujące w obrazie całego roku. Dlatego też ze spokojem patrzę na kolejny tekst naszego analityka rynkowego, pana Marcina Peterlika, który konsekwentnie utrzymuje prognozy z końca ubiegłego roku. Tak jak przewidywał pół roku temu, zakłada spadek sprzedaży krajowych producentów cementu w roku 2023 o około 800 tys. ton, ale widzi także podstawy do poprawy koniunktury w drugiej połowie roku i w roku 2024. Oczywiste jest, że ten optymistyczny scenariusz obciążony jest sporym ładunkiem niepewności, wynikającym ze stopnia skomplikowania sytuacji geopolitycznej i gospodarczej.
Połowa maja to dobry moment, aby spojrzeć na polski rynek budowlany w roku 2023. Tak jak przewidywaliśmy, to trudny i bardzo „intensywny” rok – wojna w Ukrainie, bardzo wysoka inflacja, słabnące tempo wzrostu PKB, zbliżające się wybory to tylko najważniejsze elementy kształtujące bieżący obraz polskiego budownictwa. Dane GUS pokazujące wyniki produkcji cementu w I kwartale roku dodatkowo podgrzały atmosferę. Spadek produkcji o ponad piętnaście procent w porównaniu do tego samego okresu roku 2022 to informacja, którą należy traktować bardzo poważnie. Jak wielokrotnie mówię i piszę, cement jest swego rodzaju barometrem sytuacji w budownictwie i również wiele mówi o kondycji całej gospodarki. Doświadczenie mówi jednak, że wyniki pierwszego kwartału nigdy nie są decydujące w obrazie całego roku. Dlatego też ze spokojem patrzę na kolejny tekst naszego analityka rynkowego, pana Marcina Peterlika, który konsekwentnie utrzymuje prognozy z końca ubiegłego roku. Tak jak przewidywał pół roku temu, zakłada spadek sprzedaży krajowych producentów cementu w roku 2023 o około 800 tys. ton, ale widzi także podstawy do poprawy koniunktury w drugiej połowie roku i w roku 2024. Oczywiste jest, że ten optymistyczny scenariusz obciążony jest sporym ładunkiem niepewności, wynikającym ze stopnia skomplikowania sytuacji geopolitycznej i gospodarczej. Zanim przejdę do zarekomendowania najważniejszych fragmentów bieżącego numeru BTA, dzisiaj zacznę od dwóch bardzo ważnych wydarzeń, nad którymi pracujemy w Stowarzyszeniu Producentów Cementu. Już za sześć tygodni, w dniach 25-28 czerwca 2023 roku, organizujemy w Krakowie międzynarodowe Sympozjum „Concrete Roads 2023”. To już 14. edycja tej cyklicznej międzynarodowej konferencji, która pokazuje postępy w technologii budowy dróg z nawierzchnią betonową. Pięć lat temu międzynarodowy Komitet Techniczny Konferencji, zauważając i doceniając rozwój dróg betonowych w Polsce, wskazał Kraków jako miejsce kolejnego sympozjum. Jesteśmy w kulminacyjnej fazie przygotowań i wszystkich zainteresowanych serdecznie zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej wydarzenia: www.concreteroads2023.com, a potem do spotkania w Krakowie. „Concrete Roads 2023” to szczególna okazja do wysłuchania kilkudziesięciu referatów gości z całego świata, specjalistów zajmujących się budową i utrzymaniem dróg z nawierzchnią betonową. Z pewnością nie wszyscy wiedzą, że w ciągu ostatnich dwudziestu lat wybudowaliśmy w Polsce prawie 1100 km autostrad i dróg ekspresowych w technologii betonowej, a dodatkowo, samorządy zauważyły, że beton to także bardzo dobre rozwiązanie dla dróg lokalnych. Szacujemy, że w Polsce wybudowano około 1500 kilometrów takich dróg, a w ostatnich latach – o czym zawsze obszernie piszemy w naszym kwartalniku – rocznie powstaje około 150 kilometrów betonowych dróg samorządowych. Uczestnicy seminarium będą mieli niepowtarzalną szansę udziału w wycieczkach technicznych, podczas których zaprezentujemy betonowy odcinek autostrady A1, betonowe drogi i ścieżki rowerowe w okolicy Tarnowa i Skawiny oraz betonowe prace na S52 (północna obwodnica Krakowa). Pozostając w tej tematyce, zachęcam do przeczytania naszych tekstów „drogowych”, które dotyczą m.in. dokończenia budowy autostrady A1. Dzisiaj z satysfakcją możemy powiedzieć, że trasę Gdańsk – Ostrawa da się pokonać już w około 5 godzin, a beton odgrywa ważną rolę na jej kluczowym fragmencie pomiędzy Pyrzowicami i Łodzią. Bardzo dobrze pasują tutaj słowa pana Macieja Zalewskiego, rzecznika GDDKiA Oddział w Łodzi (prawie 300 km dróg ekspresowych i autostrad w tym rejonie ma nawierzchnię betonową): „… potwierdza się to, co mówiliśmy, i warto budować w tej technologii, ta technologa jest trwalsza”. Pozostając w nurcie „konferencyjnym”, należy dodać, że za pięć miesięcy będziemy kończyć 12. edycję Konferencji Dni Betonu. Wisła i Hotel Gołębiewski to miejsce kolejnego „święta betonu”. Zainteresowanie uczestnictwem w konferencji jest absolutnie rekordowe, dlatego też zachęcam, aby nie czekać ze zgłoszeniem do ostatniej chwili. W trakcie trzech dni konferencyjnych (9-11 października) poruszymy wszystkie najbardziej aktualne problemy budownictwa betonowego, kładąc szczególny nacisk na dekarbonizację całego sektora budowlanego. Zostało niewiele miejsca na zasygnalizowanie innych tematów obecnych na naszych łamach, ale zapewniam, że tradycyjnie wszyscy mogą znaleźć coś interesującego z obszaru technologii, architektury, dróg czy też specjalistycznego budownictwa. Do tego całkiem pokaźny zestaw informacji z najważniejszych wydarzeń, które miały miejsce w ostatnich trzech miesiącach. I tak dla zachęty – kogo nie zainteresuje budowa potężnego łódzkiego tunelu pomiędzy Łodzią Kaliską o Łodzią Fabryczną? Czy można obojętnie przejść obok nowego Teatru KTO na krakowskim Podgórzu czy też sali koncertowej w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Jastrzębie-Zdroju? Wreszcie o tym, że „dźwięk woli secesję” i o roli betonu w tym świecie. Kolejny już raz zapraszam do lektury naszego kwartalnika, licząc, że znajdą Państwo u nas sporo ciekawych informacji.
Str. | Tytuł | Autor | |
---|---|---|---|
1 | Okładka | Zespół autorów BTA | |
2 | Reklama SIKA | SIKA | |
3 | Reklama CHRYSO | CHRYSO | |
4 | Spis treści | Zespół autorów BTA | |
5 | Od Wydawcy | Jan Deja | |
Połowa maja to dobry moment, aby spojrzeć na polski rynek budowlany w roku 2023. Tak jak przewidywaliśmy, to trudny i bardzo „intensywny” rok – wojna w Ukrainie, bardzo wysoka inflacja, słabnące tempo wzrostu PKB, zbliżające się wybory to tylko najważniejsze elementy kształtujące bieżący obraz polskiego budownictwa. Dane GUS pokazujące wyniki produkcji cementu w I kwartale roku dodatkowo podgrzały atmosferę. Spadek produkcji o ponad piętnaście procent w porównaniu do tego samego okresu roku 2022 to informacja, którą należy traktować bardzo poważnie. Jak wielokrotnie mówię i piszę, cement jest swego rodzaju barometrem sytuacji w budownictwie i również wiele mówi o kondycji całej gospodarki. Doświadczenie mówi jednak, że wyniki pierwszego kwartału nigdy nie są decydujące w obrazie całego roku. Dlatego też ze spokojem patrzę na kolejny tekst naszego analityka rynkowego, pana Marcina Peterlika, który konsekwentnie utrzymuje prognozy z końca ubiegłego roku. Tak jak przewidywał pół roku temu, zakłada spadek sprzedaży krajowych producentów cementu w roku 2023 o około 800 tys. ton, ale widzi także podstawy do poprawy koniunktury w drugiej połowie roku i w roku 2024. Oczywiste jest, że ten optymistyczny scenariusz obciążony jest sporym ładunkiem niepewności, wynikającym ze stopnia skomplikowania sytuacji geopolitycznej i gospodarczej.
Zanim przejdę do zarekomendowania najważniejszych fragmentów bieżącego numeru BTA, dzisiaj zacznę od dwóch bardzo ważnych wydarzeń, nad którymi pracujemy w Stowarzyszeniu Producentów Cementu.
Już za sześć tygodni, w dniach 25-28 czerwca 2023 roku, organizujemy w Krakowie międzynarodowe Sympozjum „Concrete Roads 2023”. To już 14. edycja tej cyklicznej międzynarodowej konferencji, która pokazuje postępy w technologii budowy dróg z nawierzchnią betonową. Pięć lat temu międzynarodowy Komitet Techniczny Konferencji, zauważając i doceniając rozwój dróg betonowych w Polsce, wskazał Kraków jako miejsce kolejnego sympozjum. Jesteśmy w kulminacyjnej fazie przygotowań i wszystkich zainteresowanych serdecznie zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej wydarzenia: www.concreteroads2023.com, a potem do spotkania w Krakowie.
„Concrete Roads 2023” to szczególna okazja do wysłuchania kilkudziesięciu referatów gości z całego świata, specjalistów zajmujących się budową i utrzymaniem dróg z nawierzchnią betonową.
Z pewnością nie wszyscy wiedzą, że w ciągu ostatnich dwudziestu lat wybudowaliśmy w Polsce prawie 1100 km autostrad i dróg ekspresowych w technologii betonowej, a dodatkowo, samorządy zauważyły, że beton to także bardzo dobre rozwiązanie dla dróg lokalnych. Szacujemy, że w Polsce wybudowano około 1500 kilometrów takich dróg, a w ostatnich latach – o czym zawsze obszernie piszemy w naszym kwartalniku – rocznie powstaje około 150 kilometrów betonowych dróg samorządowych. Uczestnicy seminarium będą mieli niepowtarzalną szansę udziału w wycieczkach technicznych, podczas których zaprezentujemy betonowy odcinek autostrady A1, betonowe drogi i ścieżki rowerowe w okolicy Tarnowa i Skawiny oraz betonowe prace na S52 (północna obwodnica Krakowa).
Pozostając w tej tematyce, zachęcam do przeczytania naszych tekstów „drogowych”, które dotyczą m.in. dokończenia budowy autostrady A1. Dzisiaj z satysfakcją możemy powiedzieć, że trasę Gdańsk – Ostrawa da się pokonać już w około 5 godzin, a beton odgrywa ważną rolę na jej kluczowym fragmencie pomiędzy Pyrzowicami i Łodzią. Bardzo dobrze pasują tutaj słowa pana Macieja Zalewskiego, rzecznika GDDKiA Oddział w Łodzi (prawie 300 km dróg ekspresowych i autostrad w tym rejonie ma nawierzchnię betonową): „… potwierdza się to, co mówiliśmy, i warto budować w tej technologii, ta technologa jest trwalsza”.
Pozostając w nurcie „konferencyjnym”, należy dodać, że za pięć miesięcy będziemy kończyć 12. edycję Konferencji Dni Betonu. Wisła i Hotel Gołębiewski to miejsce kolejnego „święta betonu”.
Zainteresowanie uczestnictwem w konferencji jest absolutnie rekordowe, dlatego też zachęcam, aby nie czekać ze zgłoszeniem do ostatniej chwili. W trakcie trzech dni konferencyjnych (9-11 października) poruszymy wszystkie najbardziej aktualne problemy budownictwa betonowego, kładąc szczególny nacisk na dekarbonizację całego sektora budowlanego.
Zostało niewiele miejsca na zasygnalizowanie innych tematów obecnych na naszych łamach, ale zapewniam, że tradycyjnie wszyscy mogą znaleźć coś interesującego z obszaru technologii, architektury, dróg czy też specjalistycznego budownictwa. Do tego całkiem pokaźny zestaw informacji z najważniejszych wydarzeń, które miały miejsce w ostatnich trzech miesiącach. I tak dla zachęty – kogo nie zainteresuje budowa potężnego łódzkiego tunelu pomiędzy Łodzią Kaliską o Łodzią Fabryczną? Czy można obojętnie przejść obok nowego Teatru KTO na krakowskim Podgórzu czy też sali koncertowej w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Jastrzębie-Zdroju? Wreszcie o tym, że „dźwięk woli secesję” i o roli betonu w tym świecie.
Kolejny już raz zapraszam do lektury naszego kwartalnika, licząc, że znajdą Państwo u nas sporo ciekawych informacji. | |||
6 | Dekarbonizacja kluczem do przyszłości branży cementowej i budownictwa neutralnego emisyjnie | Zespół autorów BTA | |
11 | Reklama CEMENT I BETON W ZRÓWNOWAŻONYM BUDOWNICTWIE | Zespół autorów BTA | |
12 | Projekt nowelizacji ustawy Prawo geologiczne i górnicze został przyjęty przez Radę Ministrów | Zespół autorów BTA | |
14 | Duże wyzwania przed budowlanką | Marcin Peterlik | |
16 | Droga samuraja | Paweł Pięciak | |
21 | Reklama BRUK-BET | BRUK-BET | |
22 | Jedna wielka scena | Ewa Dworzak-Żak | |
25 | Reklama CONCRETE ROADS | Zespół autorów BTA | |
26 | Trzy razy fale | Paweł Pięciak | |
29 | Dźwięk woli secesję | Andrzej Kłosak | |
31 | Technologie betonu Sika – aktywne podejście do środowiska | Sika Poland Sp. z o.o. | |
32 | Warto budować drogi w technologii betonowej | Piotr Piestrzyński | |
34 | Kolejna droga betonowa w Bełchatowie | Piotr Piestrzyński | |
36 | O projektowaniu dróg betonowych | Piotr Piestrzyński | |
38 | O drogach betonowych na konferencji NOVDROG 2023 | pie | |
39 | Tunel w Batowicach prawie gotowy | pie | |
40 | Innowacyjne rozwiązania MC-Bauchemie dla projektów w Polsce | Daniel Owsiak | |
41 | Reklama MC-BAUCHEMIE | MC-BAUCHEMIE | |
42 | Na S7 bitum połączył dwa odcinki betonu | pie | |
43 | Reklama Seminarium SAMORZĄDOWE DROGI BETONOWE | Zespół autorów BTA | |
44 | Katarzyna i Faustyna | Paweł Pięciak | |
48 | Drugi raz wskrzeszone | red | |
49 | Nowe wydanie kompendium wiedzy budowlanej | ||
50 | Bezspoinowa posadzka zbrojona syntetycznymi makrowłóknami polimerowymi CHRYSO®Fibre S25S – płyta fibrobetonowa | Hubert Matysek | |
52 | Drukowanie budynków stało się rzeczywistością | Piotr Dzięgielewski, Sławomir Stożek | |
55 | Reklama ANDROIMPEX | ANDROIMPEX | |
56 | Zjawiska błędnie uznawane za wady i usterki wykonawcze posadzek betonowych | Grzegorz Bajorek, Sławomir Słonina | |
57 | Reklama CTB IBC | CTB IBC | |
62 | Efektywność modyfikacji materiałowej w celu poprawy właściwości osłonowych betonu przed promieniowaniem jonizującym | Tomasz Piotrowski, Andrzej Garbacz | |
71 | Wystartowała platforma poświęcona działaniom sektora na rzecz zrównoważonego rozwoju | zespół autorów BTA | |
72 | Warto walczyć o ograniczanie emisji CO2 | Piotr Piestrzyński | |
74 | CCUS – bariery i szanse dla przemysłu cementowego | Zespół autorów BTA | |
76 | Cement powinien pozostać w cpr | Zespół autorów BTA | |
77 | Reklama ROPCZYCE | ROPCZYCE | |
78 | Reklama DNI BETONU 2023 | Zespół autorów BTA | |
79 | Reklama REMEI | REMEI | |
80 | Reklama MASTER BUILDERS SOLUTIONS | MASTER BUILDERS SOLUTIONS |