Końcówka kwietnia, środek najdłuższego weekendu nowoczesnej Europy, oczy sycone coraz intensywniejszą zielenią, czyli krótko mówiąc - wiosna w pełni. A jak wiosna, to także nowe siły, nadzieje i oczekiwania. Politycznie to bardzo ważny rok dla Polski, już za dwa miesiące przyjdzie nam zmierzyć się z wyzwaniami prezydencji europejskiej. To poważne zadanie, które warto byłoby wypełnić w sposób dający nam wszystkim powody do satysfakcji. A to, że nie będzie łatwo, wiemy już dzisiaj: sprzeczności wśród najsilniejszych graczy wokół priorytetów UE, przyszły budżet, kwestie rozszerzenia Wspólnoty to tylko trzy ważne obszary, w których rola Polski będzie znacznie większa niż dotąd.
Końcówka kwietnia, środek najdłuższego weekendu nowoczesnej Europy, oczy sycone coraz intensywniejszą zielenią, czyli krótko mówiąc - wiosna w pełni. A jak wiosna, to także nowe siły, nadzieje i oczekiwania. Politycznie to bardzo ważny rok dla Polski, już za dwa miesiące przyjdzie nam zmierzyć się z wyzwaniami prezydencji europejskiej. To poważne zadanie, które warto byłoby wypełnić w sposób dający nam wszystkim powody do satysfakcji. A to, że nie będzie łatwo, wiemy już dzisiaj: sprzeczności wśród najsilniejszych graczy wokół priorytetów UE, przyszły budżet, kwestie rozszerzenia Wspólnoty to tylko trzy ważne obszary, w których rola Polski będzie znacznie większa niż dotąd. Przy tym wszystkim musimy pamiętać, że te zadania należy możliwie dobrze realizować w atmosferze bardzo ostrego przedwyborczego sporu politycznego. A jak w tym wszystkim odnajdzie się nasza gospodarka? Należy chyba mieć nadzieję, że pozostanie w największym możliwym stopniu odporna na politykę i polityków, choć wszyscy dobrze wiemy, że nie jest to do końca możliwe. Analitycy gospodarczy przewidują w roku 2011 wzrost polskiego PKB na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego, a więc o około 3,7-3,8%, ale także sugerują możliwość spadku dynamiki wzrostowej w kolejnych kwartałach roku. Cóż, czas pokaże, ale doskonale zdajemy sobie sprawę z mnogości rzeczywistych zagrożeń. Drożejące surowce, inflacja wyższa od zakładanej, pilna konieczność zmierzenia się z deficytem w finansach publicznych to realne problemy, wobec których dzisiaj stoimy i będziemy stać. Pocieszającym faktem jest to, że fachowcy (patrz tekst Marcina Peterlika z IBnGR) optymistycznie patrzą na kolejny rok i, pomimo pełnej świadomości zagrożeń, przewidują tendencję wzrostową PKB w roku 2012. Jeśli chodzi o budownictwo i cement, to zdecydowanie podtrzymuję swoje prognozy sprzed trzech miesięcy ? wiele wskazuje na to, że rok 2011 będzie dobrym rokiem w naszym budownictwie. Dobra dynamika sprzedaży cementu i w efekcie spodziewany roczny przyrost "konsumpcji" cementu o 5÷7% wydaje się bardzo realny, a to oznacza lepszy czas dla całego budownictwa. Można krytycznie oceniać realizację programu budowy dróg (patrz tekst autorstwa Adriana Furgalskiego), ale należy równocześnie obiektywnie przyznać, że przedsięwzięcia drogowego o takiej skali w naszej historii nie było. Bez wątpienia inwestycje w infrastrukturę drogowo-mostową są w chwili obecnej największym "konsumentem" cementu. Wielokrotnie podkreślałem, i tu pełna zgoda z Adrianem Furgalskim, że nie możemy dopuścić do zbudowania sieci dróg o niskiej jakości, które po kilku latach będziemy zmuszeni naprawiać. W tym elemencie administracja drogowa musi być strażnikiem twardo i zdecydowanie egzekwującym zobowiązania wykonawcy. Tu także jasno rysuje się sprawa betonu na polskich drogach. Jako ludzie, którzy od wielu lat mówią o zaletach nawierzchni drogowych z betonu cementowego, ale również jako kierowcy cieszymy się, że beton coraz częściej pojawia się na naszych autostradach, drogach ekspresowych i lokalnych. Szeroko piszemy o tym w naszym kwartalniku i będziemy również o tym mówić w trakcie konferencji "Zastosowanie betonów w budownictwie drogowo-mostowym" towarzyszącej tegorocznym Targom Autostrada - Polska 2011 (Kielce, 11 maja). Bardzo duża trwałość, brak zjawiska koleinowania, bezpieczeństwo, zdecydowanie mniejsze łączne koszty budowy i eksploatacji to kwestie bezsporne, które już dawno zostały dostrzeżone choćby u naszych zachodnich i południowych sąsiadów. W bieżącym numerze kwartalnika znajdą Państwo także interesujący tekst na temat oceny cyklu życia drogi (ang. LCA), który dodatkowo wzmacnia pozycję betonu. Wśród licznych interesujących i ważnych tekstów, które znalazły się w naszym kwartalniku, szczególnej uwadze polecam artykuł o właściwościach coraz częściej stosowanych cementów zawierających kamień wapienny oraz obszerny tekst o zasadach projektowania betonów samozagęszczalnych. Przy tej okazji polecam również nowość z naszej oficyny wydawniczej, a więc książkę "Technologia betonu samozagęszczalnego" autorstwa J. Szwabowskiego i J. Gołaszewskiego. Nie sposób we "wstępniaku" zasygnalizować wszystkie tematy zawarte w kwartalniku, ale śmiało mogę zapewnić, że nie będą Państwo zawiedzeni, czytając o architekturze - interesujące opinie znanego zespołu Łatak/Lewicki, drogach, budownictwie betonowym czy też urządzeniach do produkcji betonu lub domieszkach chemicznych. Zapraszam wszystkich do lektury
Str. | Tytuł | Autor | |
---|---|---|---|
5 | Od Wydawcy | Jan Deja | |
Końcówka kwietnia, środek najdłuższego weekendu nowoczesnej Europy, oczy sycone coraz intensywniejszą zielenią, czyli krótko mówiąc - wiosna w pełni. A jak wiosna, to także nowe siły, nadzieje i oczekiwania. Politycznie to bardzo ważny rok dla Polski, już za dwa miesiące przyjdzie nam zmierzyć się z wyzwaniami prezydencji europejskiej. To poważne zadanie, które warto byłoby wypełnić w sposób dający nam wszystkim powody do satysfakcji. A to, że nie będzie łatwo, wiemy już dzisiaj: sprzeczności wśród najsilniejszych graczy wokół priorytetów UE, przyszły budżet, kwestie rozszerzenia Wspólnoty to tylko trzy ważne obszary, w których rola Polski będzie znacznie większa niż dotąd. Przy tym wszystkim musimy pamiętać, że te zadania należy możliwie dobrze realizować w atmosferze bardzo ostrego przedwyborczego sporu politycznego. A jak w tym wszystkim odnajdzie się nasza gospodarka? Należy chyba mieć nadzieję, że pozostanie w największym możliwym stopniu odporna na politykę i polityków, choć wszyscy dobrze wiemy, że nie jest to do końca możliwe. Analitycy gospodarczy przewidują w roku 2011 wzrost polskiego PKB na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego, a więc o około 3,7-3,8%, ale także sugerują możliwość spadku dynamiki wzrostowej w kolejnych kwartałach roku. Cóż, czas pokaże, ale doskonale zdajemy sobie sprawę z mnogości rzeczywistych zagrożeń. Drożejące surowce, inflacja wyższa od zakładanej, pilna konieczność zmierzenia się z deficytem w finansach publicznych to realne problemy, wobec których dzisiaj stoimy i będziemy stać. Pocieszającym faktem jest to, że fachowcy (patrz tekst Marcina Peterlika z IBnGR) optymistycznie patrzą na kolejny rok i, pomimo pełnej świadomości zagrożeń, przewidują tendencję wzrostową PKB w roku 2012. Jeśli chodzi o budownictwo i cement, to zdecydowanie podtrzymuję swoje prognozy sprzed trzech miesięcy ? wiele wskazuje na to, że rok 2011 będzie dobrym rokiem w naszym budownictwie. Dobra dynamika sprzedaży cementu i w efekcie spodziewany roczny przyrost "konsumpcji" cementu o 5÷7% wydaje się bardzo realny, a to oznacza lepszy czas dla całego budownictwa. Można krytycznie oceniać realizację programu budowy dróg (patrz tekst autorstwa Adriana Furgalskiego), ale należy równocześnie obiektywnie przyznać, że przedsięwzięcia drogowego o takiej skali w naszej historii nie było. Bez wątpienia inwestycje w infrastrukturę drogowo-mostową są w chwili obecnej największym "konsumentem" cementu. Wielokrotnie podkreślałem, i tu pełna zgoda z Adrianem Furgalskim, że nie możemy dopuścić do zbudowania sieci dróg o niskiej jakości, które po kilku latach będziemy zmuszeni naprawiać. W tym elemencie administracja drogowa musi być strażnikiem twardo i zdecydowanie egzekwującym zobowiązania wykonawcy. Tu także jasno rysuje się sprawa betonu na polskich drogach. Jako ludzie, którzy od wielu lat mówią o zaletach nawierzchni drogowych z betonu cementowego, ale również jako kierowcy cieszymy się, że beton coraz częściej pojawia się na naszych autostradach, drogach ekspresowych i lokalnych. Szeroko piszemy o tym w naszym kwartalniku i będziemy również o tym mówić w trakcie konferencji "Zastosowanie betonów w budownictwie drogowo-mostowym" towarzyszącej tegorocznym Targom Autostrada - Polska 2011 (Kielce, 11 maja). Bardzo duża trwałość, brak zjawiska koleinowania, bezpieczeństwo, zdecydowanie mniejsze łączne koszty budowy i eksploatacji to kwestie bezsporne, które już dawno zostały dostrzeżone choćby u naszych zachodnich i południowych sąsiadów. W bieżącym numerze kwartalnika znajdą Państwo także interesujący tekst na temat oceny cyklu życia drogi (ang. LCA), który dodatkowo wzmacnia pozycję betonu. Wśród licznych interesujących i ważnych tekstów, które znalazły się w naszym kwartalniku, szczególnej uwadze polecam artykuł o właściwościach coraz częściej stosowanych cementów zawierających kamień wapienny oraz obszerny tekst o zasadach projektowania betonów samozagęszczalnych. Przy tej okazji polecam również nowość z naszej oficyny wydawniczej, a więc książkę "Technologia betonu samozagęszczalnego" autorstwa J. Szwabowskiego i J. Gołaszewskiego. Nie sposób we "wstępniaku" zasygnalizować wszystkie tematy zawarte w kwartalniku, ale śmiało mogę zapewnić, że nie będą Państwo zawiedzeni, czytając o architekturze - interesujące opinie znanego zespołu Łatak/Lewicki, drogach, budownictwie betonowym czy też urządzeniach do produkcji betonu lub domieszkach chemicznych. Zapraszam wszystkich do lektury | |||
6 | Pierwsze podsumowanie kadencji | Adrian Furgalski | |
Obecny okres rozpoczyna już stopniowe podsumowanie mijającej kadencji parlamentu i rządu. Scena polityczna wciąż nie jest jeszcze na tyle stabilna, aby można było przewidzieć, jaki kurs obierzemy po jesiennych wyborach i czy nastawiać należy się na kontynuację czy rewolucję. W kwietniu minęły poza tym cztery lata od decyzji o przynaniu Polsce organizacji Euro 2012 wspólnie z Ukrainą. Jest to więc tym lepszy pretekst do oczywistych podsumowań tego, co udało się zrobić i co uda się do rozpoczęcia mistrzostw. | |||
9 | Boomu w gospodarce na razie nie będzie | Marcin Peterlik | |
Ograniczenie roli prywatnych funduszy emerytalnych, podwyżka VAT, drastyczne ograniczenia środków na aktywne formy walki z bezrobociem, wysoka inflacja i zacieśnianie polityki pieniężnej - to najważniejsze bariery rozwoju gospodarczego w 2011 roku. | |||
12 | O twórczej grze zespołowej | Paweł Pięciak | |
O styku architektury i inżynierii, o zasadzie stosowności i o tym, czy materiały budowlane mają swoje kody kulturowe mówią Piotr Lewicki i Kazimierz Łatak z krakowskiej pracowni architektonicznej Lewicki Łatak. | |||
18 | Raczej wolę mówić o PRZESTRZENNOŚCI | Paweł Pięciak | |
"Ja się specjalizuję, mówiąc górnolotnie, w budynkach afunkcjonalnych,
bo do nich można coś jeszcze dopowiedzieć. Można korzystać właściwie
dowolnie z tej przestrzeni. Można się czuć prawie jak na greckiej
agorze, gdzie człowiek sobie robi spacer" (architekt Wojciech
Obtułowicz). Przedstawiamy centrum sportu Com Com Zone w krakowskiej
Nowej Hucie, któe zdobyło jedną z dwóch równorzędnych nagród głównych
XIV konkursu "Polski Cement w Architekturze". | |||
24 | Z naciskiem na drogownictwo i kolejnictwo | Piotr Piestrzyński | |
Na wyróżnienie w działalności grupy aktualnie zasługuje budownictwo
drogowe i kolejowe, gdzie realizowane są znaczące kontrakty. Nasze
przychody z tej działalności niemalże podwajają się z roku na rok.
Obecnie stanowią ok. 33% całości zleceń. Front robót na lata następne w
tym sektorze grupa ma zapewniony na lata następne - informuje Konrad
Jaskóła, prezes zarządu Polimex-Mostostal. Grupa Polimex-Mostostal jest
liderem polskiego rynku budowlano inżynieryjnego. | |||
26 | Łódzkie liderem w budowie dróg betonowych | Piotr Piestrzyński | |
Najpóźniej w 2013 roku droga ekspresowa S8 na terenie województwa
łódzkiego oraz odcinek autostrady A1 Stryków-Tuszyn będą miały
nawierzchnię betonową - obecnie nat terenie oddziału łódzkiego GDDKiA
realizowanych jest najwięcej w Polsce dróg betonowych - przyznaje
Ireneusz Mikulicki, zastępca dyrektora Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg
Krajowych i Autostrad w Łodzi. | |||
28 | Beton trzeba docenić empirycznie | Piotr Piestrzyński | |
Jak przekonać samorządowców do budowy dróg betonowych? - To trzeba
docenić empirycznie. Za betonem przemawiają nie słowa, a fakty. Drogi
betonowe są droższe w wykonaniu, ale przez dziesiątki lat eksploatacji
te wyższe koszty początkowe zwracają się z nawiązką. Uważam, że jak coś
robić, to robić dobrze - tłumaczy Piotr Krok, wójt gminy Grybów. Tylko
na terenie tej gminy firma Mo-Bruk z Korzennej wybuduje w 2011 roku
ponad 6 kilometrów dróg betonowych. | |||
30 | Lider w dziedzinie chemii budowlanej | Dawid Hajok | |
W ubiegłym roku szwajcarska firma Sika obchodziła światowy jubileusz
100-lecia działalności, w tym roku świętuje 20-lecie swojej obecności w
Polsce. W ciągu dwóch dekad firma zanotowała wiele sukcesów, osiągając
wiodącą pozycję na rynku specjalistycznej chemii budowlanej | |||
31 | Drogi betonowe a drogi asfaltowe w ujęciu metody oceny cyklu życia | Łukasz Szabat | |
Każdy wytworzony produkt w mniejszym lub większym stopniu oddziałuje na
środowisko naturalne. Każdy produkt ma swój cykl życia, w którym możemy
wskazać poszczególne fazy jego istnienia, począwszy od fazy pozyskania
surowców do jego wytworzenia, aż po ostatnią fazę, jaką jest jego
utylizacja i zagospodarowanie wynikających z niej odpadów. Przedstawiona
w niniejszym artykule metoda LCA (ang. Life Cycle Assessment - ocena
cyklu życia) służy do pomiaru wpływów na środowisko różnych procesów.
Można sobie zadać pytanie, po co w ogóle mierzony jest wpływ na
środowisko? Odpowiedź na to pytanie można przedstawić w dwóch wariantach:- aby zidentyfikować kluczowe obszary procesu wymagające poprawy- aby móc porównać wpływ różnych rozwiązań na środowisko naturalne.Obydwie
te odpowiedzi są sensem przeprowadzania analizy LCA dla różnych
produktów, natomiast ta druga odpowiedź to jednocześnie treść
niniejszego artykułu, czyli porównanie dwóch technologii budowy dróg -
technologii betonowej i asfaltowej. Porównanie to będzie dotyczyło
zarówno aspektu wpływów na środowisko (LCA), jak również części
kosztowej całego procesu życia drogi, czyli porównania kosztów budowy,
remontów i utrzymania drogi (LCCA). | |||
36 | Kanalizacja dla zrównoważonego budownictwa | red | |
Trwałość, jednorodność, gładkość, wytrzymałość oraz doskonałe
właściwości hydrauliczne - to najważniejsze cechy prefabrykatów dla
kanalizacji produkowanych z betonu samozagęszczalnego. STosowanie wyrobó
kanalizacyjnych z betonu SCC (Self Compacting Concrete) to budowanie w
zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju, z myślą o przyszłych
pokoleniach - mói Andrzej Dziadkowiec, prezes zarządu Kaprin Sp. z o.o.. | |||
38 | Rondo Ofiar Katynia - węzeł na miarę naszych czasów | Dawid Hajok | |
Nowy, trzypoziomowy węzeł, który powstaje w miejscu istniejącego ronda Ofiar Katynia, ma pomóc w usprawnieniu ruchu samochodowego w północno-zachodniej części Krakowa. Rondo jest bramą wjazdową do stolicy Małopolski od strony Wrocławia i Katowic - autostrady A4 i Olkusza - DK94, jest także elementem trzeciej obwodnicy miasta. | |||
42 | Zapotrzebowanie na beton w obiektach energetycznych | DJK | |
Po awarii w japońskiej elektrowni w Fukushimie spowodowanej przez
potężne tsunami rozgorzały dyskusje nad bezpieczeństwem i
niebezpieczeństwem związanym z eksploatacją reaktorów atomowych. Kwestie
te pozostawimy jednak specjalistom, natomiast z punktu widzenia sektora
budowlanego skupimy się na ilościowym wykorzystaniu betonu w budowie
różnego typu zakładów energetycznych. Z pracy "Metal and conrete imputs
several nuclear power plants" [1] możemy dowiedzieć się, jakie ilości
betonu potrzebne są do wybudowania zakładów produkujących energię z
elektrowniach konwencjonalnych, odnawialnych (wiatrowych) i atomowych (w
zależności od wybranego typu i mocy reaktora). | |||
44 | Beton - materiał, z którym można się dogadać | Paweł Baran | |
Most na Wiśle pod Grudziądzem, w ciągu realizowanego właśnie północnego
odcinka autostrady A1, będzie najdłuższą tego typu konstrukcją w Polsce.
Całkowita długość obiektu, liczona w osiach skrajnych podpór, wyniesie
1954 metry. | |||
48 | Wpływ poziomu wytwarzania betonu na jakość konstrukcji masywnych | Tadeusz Janik, Jan Konwinski, Andrzej Konwinski | |
Wykonawstwo masywów z betonu w obiektach przemysłowych i mostowych jest
zagadnieniem dość złożonym ze względu na warunki eksploatacyjne i
wymagania użytkowe. Elementy tych budowli są zazwyczaj poddawane
różnorodnym oddziaływaniom, jak np. mechanicznym, fizycznym i
chemicznym. Na uwagę zasługują tu wpływy fizyko- mechaniczne, a
zwłaszcza:- zmienne pola temperatur- gradienty wilgotnościowe- zjawiska reologiczne (skurcz i pełzanie betonu)- działanie korozji- obciążenia dynamiczne.W
przypadku oddziaływań obciążeń mechanicznych można dobrać i określić
charakterystyki sprężysto wytrzymałościowe betonu masywu monolitycznego,
ze znaczną dokładnością. Jednak pewne trudności w wykonawstwie
żelbetonowych elementów masywnych stwarza problem uzyskania wysokiej
jednorodności struktury betonu. Zagadnieniu temu poświęcono uwagę jako
koniecznemu elementowi zmierzającemu do uzyskania optymalnie
jednorodnego masywu o wymagalnej charakterystyce dynamicznej. | |||
52 | Jesteśmy długodystansowcami - biegnij z nami! | Dawid Hajok | |
W ciągu zaledwie trzech lat niewielkie biuro założone w Żorach na Górnym
Śląsku rozwinęło się w wyspecjalizowany zakład produkcyjny, otwarty w
lutym 2008 roku na terenie należącym do Katowickiej Strefy Ekonomicznej.
- Pozycja firmy w Portugalii jest nie do zakwestionowania. Do tego
samego dążymy również w Polsce - zapowiada Israel Barbosa Pinho, prezes
Arcen Polska Sp. z o.o.. | |||
54 | Kotwy stosowane w łączeniu warstw ścian prefabrykowanych | Katarzyna Chęcińska | |
Ściany prefabrykowane żelbetowe znajdują swoje zastosowanie jako belki
podwalinowe i ściany pierwszych kondygnacji, spełniając dwie zasadnicze
funkcje: zachowania stateczności (przenoszą obciążenia z pozostałych
elementów konstrukcji) i osłonowo-estetyczną (jako część elewacji
budynku). W budownictwie przemysłowym, usługowym i mieszkalnym występują
one jako elementy jednowarstwowe, wykonane z żelbetu z warstwą
izolacyjną. W artykule opisano sposób i wytyczne łączenia poszczególnych
warstw ścian prefabrykowanych przy użyciu systemowych kotew. | |||
56 | Renowacja betonowej elewacji Hali Stulecia | Leszek Konarzewski | |
Od grudnia 2008 roku do maja 2010 roku realizowany był remont Hali
Stulecia we Wrocławiu, polegający na renowacji betonowej elewacji,
stolarki okiennej i dachów. Mija właśnie pierwsze pół roku od
zakończenia remontu, i brak skutków pierwszej ostrej zimy pozwala
pozytywnie ocenić stan przeprowadzonych prac. | |||
62 | Projektowanie betonu samozagęszczalnego | Jacek Gołaszewski, Janusz Szwabowski | |
Betonem samozagęszczalnym nazywa się taki beton, którego skład i
składniki dobierane są przede wszystkim ze względu na specyficzne
właściwości reologiczne mieszanki, zapewniające jej zdolność do
szczelnego wypełnienia formy, otulenia zbrojenia oraz zagęszczenia się
pod ciężarem własnym bez potrzeby zagęszczania mechanicznego [1, 2].
Beton samozagęszczalny stanowi jedną z najbardziej znaczących innowacji w
technologii betonu w ostatnich latach, a potwierdza to wciąż rosnąca
liczba jego aplikacji [2]. Jednakże korzystne efekty stosowania betonu
samozagęszczalnego w budownictwie betonowym można uzyskać tylko wtedy,
gdy jego projektowanie będzie zapewniać wymagane właściwości zarówno
mieszanki, jak i stwardniałego betonu. Jest to zadanie bardziej
skomplikowane niż w przypadku betonów zagęszczanych mechanicznie. | |||
70 | Dobry Beton - znak prestiżu | Piotr Piestrzyński | |
Przedstawiciele 30 wytwórni betonu towarowego z całego kraju odebrali 24
marca 2011 roku certyfikaty Znaku Jakości "Dobry Beton". To była ósma
edycja Kampanii "Dobry Beton" prowadzonej przez Stowarzyszenie
Producentów Betonu Towarowego w Polsce. Laureaci kampanii zyskują
uznanie i prestiż w oczach branży. - Wytwórnie zabiegają o prolongatę
certyfikatu, co świadczy o celowości prowadzonej kampanii - podsumował
prof. Lech Czarnecki, przwodniczący Kapituły Znaku Jakości. | |||
72 | Wapień głównym składnikiem cementów portlandzkich wieloskładnikowych CEM II/A,B-M | Zbigniew Giergiczny, Magdalena Piechówka-Mielnik | |
Na krajowym rynku budowlanym można zaobserwować wzrost stosowania
cementów z dodatkami mineralnymi. Szczególnie ten trend jest widoczny w
grupie cementów portlandzkich wieloskładnikowych CEM II/A, B. | |||
78 | Sześciu mistrzów od betonu | Arnold Tomala | |
Domieszki polikarboksylatowe do betonu umożliwiają produkcję mieszanek
betonowych o zwiększonej urabialności bez zmniejszania jej
wytrzymałości. Zapewniają zachowanie poziomu urabialności i
wytrzymałości przy jednoczesnej redukcji ilości cementu lub też
ograniczenie w/c oraz zachowanie urabialności w celu produkcji betonów o
wczesnej wytrzymałości i dużej szczelności. Obecnie rodzinę domieszek
polikarboksylatowych oferowanych przez firmę Remei tworzy sześć
produktów. |