Drodzy Czytelnicy! Za nami prawie cztery miesiące roku i w naturalny sposób, w wielu dyskusjach, coraz więcej opinii opartych na rzeczywistych wynikach pierwszego kwartału. Patrząc na naszą gospodarkę z perspektywy sektora budowlanego, można powiedzieć, że uzasadniony był umiarkowany optymizm, który wyraźnie przewijał się w wypowiedziach ludzi branży budowlanej, prezentowanych w styczniowym wydaniu kwartalnika BTA. W ostatnich tygodniach kilka liczących się ośrodków analitycznych podniosło prognozy wzrostu polskiego PKB w roku 2017 do poziomu pomiędzy 3,1 a 3,5 procent. To dobry sygnał, ale – jak zwraca uwagę Marcin Peterlik – prognozowany przez niego 3,2-procentowy wzrost PKB to w dalszym ciągu mniej niż wzrost gospodarczy w latach 2014-2015.
Drodzy Czytelnicy! Za nami prawie cztery miesiące roku i w naturalny sposób, w wielu dyskusjach, coraz więcej opinii opartych na rzeczywistych wynikach pierwszego kwartału. Patrząc na naszą gospodarkę z perspektywy sektora budowlanego, można powiedzieć, że uzasadniony był umiarkowany optymizm, który wyraźnie przewijał się w wypowiedziach ludzi branży budowlanej, prezentowanych w styczniowym wydaniu kwartalnika BTA. W ostatnich tygodniach kilka liczących się ośrodków analitycznych podniosło prognozy wzrostu polskiego PKB w roku 2017 do poziomu pomiędzy 3,1 a 3,5 procent. To dobry sygnał, ale – jak zwraca uwagę Marcin Peterlik – prognozowany przez niego 3,2-procentowy wzrost PKB to w dalszym ciągu mniej niż wzrost gospodarczy w latach 2014-2015. Większym optymistą jest wicepremier Mateusz Morawiecki, który kilka dni temu stwierdził, że w jego ocenie tegoroczny wzrost PKB będzie większy od założonego w budżecie państwa. Instytut Prognoz i Analiz Gospodarczych dość dobrze ocenia także perspektywy roku 2018 – zakłada bowiem 3,3-procentowy wzrost PKB oraz ponad 7-procentową dynamikę wzrostu nakładów inwestycyjnych. Przewiduje także poprawę sytuacji inwestycyjnej już w roku bieżącym, zakładając 3,6 procentowy wzrost względem słabego wyniku roku 2016. Te dane w oczywisty sposób poprawiają nastroje polskiej branży cementowej. Na niedawnej konferencji prasowej – obszerna relacja w tym numerze kwartalnika oraz na naszej stronie internetowej – ocenialiśmy, że zakłady członkowskie stowarzyszenia w roku 2016 sprzedały około 15,7 mln ton cementu (1,5 procenta wzrostu r/r), a w latach 2017 i 2018 analitycy prognozują, że sprzedaż wyniesie odpowiednio 16,1 i 17,0 mln ton. Te prognozy cieszą, ale w dalszym ciągu są poniżej przewidywań sprzed 2-3 lat i zdecydowanie poniżej możliwości produkcyjnej branży, które oceniamy na około 23 mln ton. Proszę jednak nie odbierać tego stwierdzenia jako próby narzekania; jest wręcz przeciwnie – chcę tylko podkreślić, że mamy w Polsce bardzo nowoczesny przemysł cementowy, który jest w stanie sprostać wszystkim wyzwaniom ilościowym i jakościowym. Ten numer kwartalnika BTA, tradycyjnie już, ukaże się bezpośrednio przed Targami „Autostrada Polska” w Kielcach. To zawsze wielkie wydarzenie dla całej polskiej, a nawet europejskiej branży drogowej. Nie dziwi to nikogo, gdyż Polska to dzisiaj największy europejski rynek budownictwa drogowego. Od ponad dwudziestu lat pracujemy nad tym, aby na targach obecne były również nawierzchnie z betonu cementowego. Za wspólny sukces całego środowiska drogowego uważamy fakt, że w polskiej sieci drogowej mamy dzisiaj około 650 km autostrad i dróg ekspresowych zbudowanych w technologii betonu cementowego oraz około 800 km betonowych dróg lokalnych, a w obecnej perspektywie budżetowej ma zostać zbudowane kolejne 810 km dróg ekspresowych. Dzisiaj ta technologia jest konkurencyjna cenowo zarówno na etapie budowy jak i w całym cyklu życia drogi. Dla dróg najbardziej obciążonych (kategorie ruchu KR6 i KR7) różnice te wynoszą od 15 do 20 procent na korzyść betonu w fazie budowy i przekraczają 50 procent po uwzględnieniu kosztów 30-letniej eksploatacji. Nie oznacza to, że marzy się nam monokultura na drogach – od lat powtarzam, że na polskich drogach jest miejsce dla różnych technologii, a ich konkurowanie ze sobą jest gwarancją postępu technicznego, podnoszenia jakości i poprawy efektywności ekonomicznej. Co ważne, dysponujemy dzisiaj w Polsce niezbędną wiedzą, dokumentami technicznymi, wszystkimi surowcami, odpowiednią kadrą i sprzętem do budowy nawierzchni betonowych w najwyższych europejskich standardach. O tych wszystkich kwestiach piszemy dzisiaj obszernie w kwartalniku, a w czasie targów, w dniu 10 maja, będziemy szeroko dyskutować podczas seminarium „Drogi betonowe – mądre budowanie na lata”. Zapraszamy wszystkich bardzo serdecznie. Niezależnie od tego, że w bieżącym numerze BTA drogi betonowe są tematem wiodącym, nie zapominamy o innych ważnych obszarach. W grupie tekstów analitycznych, obok tradycyjnego już komentarza Marcina Peterlika, znajdą Państwo interesującą ocenę sytuacji w segmencie budownictwa niemieszkaniowego. Jak zwykle oferujemy sporą porcję architektury betonowej, potwierdzającą, że coraz częściej beton jest wybierany jako ciekawe i nowoczesne rozwiązanie materiałowe. Znajdą Państwo u nas także relację z kolejnej, 14 już gali „Dobry Beton”, kampanii organizowanej przez Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego. Nawiasem mówiąc, galę poprzedziło ciekawe spotkanie prasowe, w trakcie którego merytorycznie rozmawiano o rosnących szansach betonu w budownictwie mieszkaniowym. Jeśli do tego wszystkiego dodamy kilka ciekawych tekstów technologicznych oraz informacje przekazywane przez współpracujące z nami firmy, to – jestem głęboko przekonany – mamy wydawnictwo, po które warto sięgnąć. Życzę miłej lektury Jan Deja
Str. | Tytuł | Autor | |
---|---|---|---|
0 | |||
2 | Reklama Atlas | Atlas Sp. z o.o. | |
3 | Reklama Chryso | Chryso Polska | |
5 | Od Wydawcy | Jan Deja | |
Drodzy Czytelnicy!
Za nami prawie cztery miesiące roku i w naturalny sposób, w wielu dyskusjach, coraz więcej opinii opartych na rzeczywistych wynikach pierwszego kwartału. Patrząc na naszą gospodarkę z perspektywy sektora budowlanego, można powiedzieć, że uzasadniony był umiarkowany optymizm, który wyraźnie przewijał się w wypowiedziach ludzi branży budowlanej, prezentowanych w styczniowym wydaniu kwartalnika BTA. W ostatnich tygodniach kilka liczących się ośrodków analitycznych podniosło prognozy wzrostu polskiego PKB w roku 2017 do poziomu pomiędzy 3,1 a 3,5 procent. To dobry sygnał, ale – jak zwraca uwagę Marcin Peterlik – prognozowany przez niego 3,2-procentowy wzrost PKB to w dalszym ciągu mniej niż wzrost gospodarczy w latach 2014-2015. Większym optymistą jest wicepremier Mateusz Morawiecki, który kilka dni temu stwierdził, że w jego ocenie tegoroczny wzrost PKB będzie większy od założonego w budżecie państwa. Instytut Prognoz i Analiz Gospodarczych dość dobrze ocenia także perspektywy roku 2018 – zakłada bowiem 3,3-procentowy wzrost PKB oraz ponad 7-procentową dynamikę wzrostu nakładów inwestycyjnych. Przewiduje także poprawę sytuacji inwestycyjnej już w roku bieżącym, zakładając 3,6 procentowy wzrost względem słabego wyniku roku 2016.
Te dane w oczywisty sposób poprawiają nastroje polskiej branży cementowej. Na niedawnej konferencji prasowej – obszerna relacja w tym numerze kwartalnika oraz na naszej stronie internetowej – ocenialiśmy, że zakłady członkowskie stowarzyszenia w roku 2016 sprzedały około 15,7 mln ton cementu (1,5 procenta wzrostu r/r), a w latach 2017 i 2018 analitycy prognozują, że sprzedaż wyniesie odpowiednio 16,1 i 17,0 mln ton. Te prognozy cieszą, ale w dalszym ciągu są poniżej przewidywań sprzed 2-3 lat i zdecydowanie poniżej możliwości produkcyjnej branży, które oceniamy na około 23 mln ton. Proszę jednak nie odbierać tego stwierdzenia jako próby narzekania; jest wręcz przeciwnie – chcę tylko podkreślić, że mamy w Polsce bardzo nowoczesny przemysł cementowy, który jest w stanie sprostać wszystkim wyzwaniom ilościowym i jakościowym. Ten numer kwartalnika BTA, tradycyjnie już, ukaże się bezpośrednio przed Targami „Autostrada Polska” w Kielcach. To zawsze wielkie wydarzenie dla całej polskiej, a nawet europejskiej branży drogowej. Nie dziwi to nikogo, gdyż Polska to dzisiaj największy europejski rynek budownictwa drogowego.
Od ponad dwudziestu lat pracujemy nad tym, aby na targach obecne były również nawierzchnie z betonu cementowego. Za wspólny sukces całego środowiska drogowego uważamy fakt, że w polskiej sieci drogowej mamy dzisiaj około 650 km autostrad i dróg ekspresowych zbudowanych w technologii betonu cementowego oraz około 800 km betonowych dróg lokalnych, a w obecnej perspektywie budżetowej ma zostać zbudowane kolejne 810 km dróg ekspresowych. Dzisiaj ta technologia jest konkurencyjna cenowo zarówno na etapie budowy jak i w całym cyklu życia drogi. Dla dróg najbardziej obciążonych (kategorie ruchu KR6 i KR7) różnice te wynoszą od 15 do 20 procent na korzyść betonu w fazie budowy i przekraczają 50 procent po uwzględnieniu kosztów 30-letniej eksploatacji.
Nie oznacza to, że marzy się nam monokultura na drogach – od lat powtarzam, że na polskich drogach jest miejsce dla różnych technologii, a ich konkurowanie ze sobą jest gwarancją postępu technicznego, podnoszenia jakości i poprawy efektywności ekonomicznej. Co ważne, dysponujemy dzisiaj w Polsce niezbędną wiedzą, dokumentami technicznymi, wszystkimi surowcami, odpowiednią kadrą i sprzętem do budowy nawierzchni betonowych w najwyższych europejskich standardach. O tych wszystkich kwestiach piszemy dzisiaj obszernie w kwartalniku, a w czasie targów, w dniu 10 maja, będziemy szeroko dyskutować podczas seminarium „Drogi betonowe – mądre budowanie na lata”. Zapraszamy wszystkich bardzo serdecznie.
Niezależnie od tego, że w bieżącym numerze BTA drogi betonowe są tematem wiodącym, nie zapominamy o innych ważnych obszarach. W grupie tekstów analitycznych, obok tradycyjnego już komentarza Marcina Peterlika, znajdą Państwo interesującą ocenę sytuacji w segmencie budownictwa niemieszkaniowego. Jak zwykle oferujemy sporą porcję architektury betonowej, potwierdzającą, że coraz częściej beton jest wybierany jako ciekawe i nowoczesne rozwiązanie materiałowe. Znajdą Państwo u nas także relację z kolejnej, 14 już gali „Dobry Beton”, kampanii organizowanej przez Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego. Nawiasem mówiąc, galę poprzedziło ciekawe spotkanie prasowe, w trakcie którego merytorycznie rozmawiano o rosnących szansach betonu w budownictwie mieszkaniowym.
Jeśli do tego wszystkiego dodamy kilka ciekawych tekstów technologicznych oraz informacje przekazywane przez współpracujące z nami firmy, to – jestem głęboko przekonany – mamy wydawnictwo, po które warto sięgnąć.
Życzę miłej lektury
Jan Deja | |||
6 | Wspólnie budujemy Polskę | Piotr Piestrzyński | |
W związku z rosnącymi nakładami inwestycyjnymi, rozwijającym się budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturalnym, sprzedaż cementu w Polsce w 2017 roku wyniesie 16,1 mln ton (o 2,5% więcej niż w 2016 r.), a w 2018 roku sięgnie 17 mln ton ? przewiduje Instytut Prognoz i Analiz Gospodarczych dla Stowarzyszenia Producentów Cementu. SPC opublikowało te dane podczas spotkania prasowego pt. ?Wspólnie budujemy Polskę?, które odbyło się 18 kwietnia 2017 r. w Warszawie. Dla przyszłości branży cementowej w Polsce ogromne znaczenie ma jednak kształt Europejskiego Systemu Handlu Emisjami. | |||
10 | Powiew optymizmu | Marcin Peterlik | |
W ostatnim czasie wśród komentarzy i prognoz dotyczących rozwoju polskiej gospodarki da się wyczuć lekki powiew optymizmu. Świadczyć może o tym chociażby "podciąganie w górę" prognoz tegorocznego wzrostu PKB przez niektóre instytucje krajowe i zagraniczne. Głośnym echem odbiło się chociażby podwyższenie prognozy wzrostu polskiego PKB przez agencję ratingową Moody's, wcześniej dość surowo oceniającą perspektywy naszej gospodarki. Prognozy dla Polski podniósł też ostatnio Narodowy Bank Polski oraz kilka banków komercyjnych. Wśród czynników przemawiających za podwyższaniem prognoz podawane są najczęściej lepsze oczekiwania co do kształtowania się w tym roku popytu krajowego, a więc konsumpcji prywatnej oraz inwestycji. Wzrost popytu krajowego wzmacniany ma być przez stabilny popyt zewnętrzny związany z utrzymującą się dobrą koniunkturą w Unii Europejskiej. | |||
12 | Impregnacja wyrobów betonowych po "mokrej stronie" produkcji | Schomburg | |
Coraz większą popularnością w Polsce cieszą się wyroby wibroprasowane impregnowane zaraz po zaformowaniu na tzw. mokrej stronie produkcji. Zwiększający się popyt na wyroby szlachetne pozwala na stosowanie coraz skuteczniejszych technologii zabezpieczania betonu przed oddziaływaniem środowiska zewnętrznego. W te trendy świetnie wpisują się impregnaty firmy Schomburg, które można stosować już na świeży beton. | |||
13 | Reklama Schomburg | Schomburg Polska Sp. z o.o. | |
14 | Budownictwo przemysłowo-magazynowe - słabe dane GUS, dobre wiadomości z rynku | Szumon Jungiewicz | |
Budownictwo budynków przemysłowych oraz magazynowo-logistycznych stanowi największą część segmentu budownictwa niemieszkaniowego. Odpowiada za ok. 25%- 40% „niemieszkaniówki”. Sytuacja na tym rynku jest ściśle związana z klimatem inwestycyjnym i nakładami inwestycyjnymi przedsiębiorstw działających w Polsce. | |||
16 | Outsiderzy architektury | Paweł Pięciak | |
Rozmowa z Iwoną Wilczek i Mariuszem Terczyńskim z pracowni db2 architekci, którzy zdobyli II nagrodę w XX edycji konkursu "Polski Cement w Architekturze" za projekt domu jednorodzinnego. | |||
21 | Reklama Pfleiderer | Pfleiderer | |
22 | Miejsce samych zaskoczeń | Paweł Pięciak | |
Dom w Opolu zaprojektowany przez pracownię db2 otrzymał II nagrodę XX edycji konkursu "Polski Cement w Architekturze". | |||
25 | Reklama Bruk-Bet | Bruk-Bet | |
26 | Czy zmiany w PBDK poznamy na targach Autostrada? | pie | |
– Obecnie jesteśmy na ostatnim etapie uzgodnień co do zmian w Programie Budowy Dróg Krajowych. Jednak na razie nie możemy podać dokładnego terminu publikacji. Powiedziałbym, że to kwestia kilku tygodni – stwierdził 15 kwietnia 2017 r. wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit w rozmowie z portalem RynekInfrastruktury.pl. Ponieważ istotne sprawy dotyczące infrastruktury bardzo często były komunikowane podczas targów Autostrada – Polska niewykluczone, że 9 maja w Kielcach poznamy zmieniony PBDK. | |||
28 | Autostrada A1 w budowie | Paweł Pięciak | |
Na zachód i południe od Częstochowy trwają intensywne prace na czterech przylegających do siebie odcinkach autostrady A1 o łącznej długości 56,9 km. Jest to już ostatni, budowany od podstaw na nowym śladzie, fragment A1. Pozostałe odcinki, które połączą istniejącą północną cześć autostrady z południową, powstaną na już istniejących fragmentach drogi krajowej nr 1 (zwanej gierkówką) oraz na prawie trzydziestoletnim, więc wymagającym przebudowy, krótkim odcinku A1 między Tuszynem a Piotrkowem Trybunalskim. Po zakończeniu wszystkich tych prac autostrada A1 osiągnie docelową długość - 568 km. Na wszystkich obecnie budowanych odcinkach autostrady nawierzchnia drogi powstanie z betonu cementowego. | |||
30 | Od 14 lat droga betonowa służy mieszkańcom Głogowa | Piotr Piestrzyński | |
ŚLADEM BETONOWYCH REALIZACJI DROGOWYCH (6). Droga betonowa o długości 1300 metrów i szerokości 4 metrów powstała w sierpniu 2003 roku w Głogowcu w gminie Nowosolna k. Łodzi. Jadąc drogą, trudno uwierzyć, że jej narodziny były 14 lat temu. A jednak tyle czasu minęło i droga służy mieszkańcom! | |||
31 | Nie kupuj kota w worku... cementu | Redakcja | |
Szkolenie mające na celu pogłębienie wiedzy wykonawców i klientów o produktach CEMEX Polska, jak również uświadomienie korzyści płynących z wyboru materiałów budowlanych wysokiej jakości zorganizowała 17 marca 2017 r. firma CEMEX Polska. | |||
32 | Kolej zdąży z wydatkowaniem funduszy unijnych? | Piotr Piestrzyński | |
- Najważniejszym działaniem 2017 roku będzie podpisywanie umów i kontraktowanie - powiedział Ireneusz Marchel, prezes PKP PLK SA, podczas konferencji prasowej 24 lutego 2017 r. Nakłady inwestycyjne spółki, które w 2016 roku wyniosły 4,1 mld złotych, w 2017 roku wyniosą 5,5 mld złotych, a prezes zapewnia, że zdąży z wydatkowaniem wszystkich funduszy zapisanych w nowej perspektywie budżetowej UE. | |||
33 | Atlas - nowości w ofercie na rok 2017 | Atlas | |
Na przełomie stycznia i lutego 2017 r. ukazał się kolejny katalog firmy ATLAS, zawierający zaktualizowaną ofertę Pionu Domieszek do Betonu. W porównaniu do poprzedniego Katalogu, który wydany został w połowie roku 2016 można zauważyć dwie zasadnicze zmiany. | |||
34 | Trwałe i estetyczne drogi z betonu wałowanego | Piotr Piestrzyński | |
Są estetyczne, doskonale wpisują się w krajobraz i są trwałe. Historia budowy dróg z betonu wałowanego RCC w Polsce jest stosunkowo krótka. Pierwszą drogę w tej technologii budowano w 2010 roku. Była to ul. Fabryczna w Miastku. Została ułożona przez firmę HARAT w bardzo trudnych warunkach, ręcznie, na zboczu wzgórza i służy do chwili obecnej. Od tamtej pory wykonawcy coraz lepiej radzą sobie z technologią RCC, a sygnały o realizacji takich dróg mamy z wielu regionów kraju. Poniżej prezentujemy drogi z okolic Miastka, Koczały, Gniezna, Grudziądza i Suwałk. | |||
36 | O drogach betonowych od projektowania do realizacji | Piotr Piestrzyński | |
– Beton wałowany zawiera te same składniki, co tradycyjna mieszanka betonowa. Po walcowaniu jego powierzchnia jest podobna do nawierzchni asfaltowych. Z powodu porowatej struktury te nawierzchnie są ciche. Prawidłowo wykonany beton wałowany charakteryzuje się wysoką mrozoodpornością, nawet bez dodatkowego napowietrzenia – wyjaśniał Sylwester Gruszczyński, kierownik ds. dróg lokalnych LafargeHolcim, podczas konferencji pt. „Drogi betonowe w gminach i powiatach”. W konferencji zorganizowanej w dniach 16-17 marca 2017 r. przez firmę LafargeHolcim wzięło udział ponad 100 samorządowców z województw pomorskiego, kujawskopomorskiego, wielkopolskiego i zachodniopomorskiego. | |||
37 | Reklama MC-Bauchemie | MC-Bauchemie Sp. zo.o. | |
38 | Doświadczenia przy projektowaniu i budowie nawierzchni betonowych w Polsce | dr hab. inż. Piotr Mackiewicz, prof. dr hab. inż Antoni Szydło | |
W niniejszej publikacji opisano doświadczenia, jakie wypracowano przy projektowaniu i budowie nawierzchni betonowych w Polsce. Zwrócono uwagę na technologię wykańczania powierzchni oraz oddziaływania termiczne determinujące wymagania projektowe oraz reżim technologiczny. Ponadto zaprezentowano zasady doboru oraz rodzaje konstrukcji nawierzchni sztywnych z betonu cementowego w nawiązaniu do „Katalogu typowych konstrukcji nawierzchni sztywnych”. | |||
46 | Obwodnica Ostródy - realizacja rekordowej wielkości przęsła mostowego | mgr inż. Konrad Grzesiak | |
Modernizacja i przebudowa drogi krajowej S7 to najważniejsza od wielu lat inwestycja realizowana w Polsce. Jest to kluczowy szlak komunikacyjny północ – południe, łączący morze z górami. Stanowi główną drogę transportu zarówno dla przemysłu jak i turystyki. Tym bardziej cieszy fakt, iż w realizacji są kolejne odcinki, które w przyszłości będą stanowiły bezpieczną i komfortową drogę szybkiego ruchu. | |||
48 | Badanie właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni betonowych oraz metody poprawy tych właściwości | mgr inż Sebastian Witczak, dr inż. Małgorzata Konopska-Piechurska, dr inż. Wioletta Jackiewicz-Rek | |
Już od wielu lat toczy się w Polsce dyskusja dotycząca badań właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni drogowych, w tym również coraz częściej stosowanych nawierzchni betonowych z częściowo odkrytym kruszywem (niem.: Waschbeton, ang.: Exposed aggregate concrete). Obowiązujące dokumenty odniesienia związane z tematyką [1-4], a dotyczące wymagań względem właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni drogowych od początku budziły i wciąż budzą wiele wątpliwości zarówno co do wymaganych procedur pomiarowych jak i możliwości spełnienia podanych w nich wymagań. W ostatnim czasie problem ten nabrał szczególnego znaczenia z uwagi na zmienione wymagania prawne oraz niejasną sytuację związaną ze sprzętami pomiarowymi. | |||
52 | Certyfikacja betonu towarowego - dobrowolna czy obowiązkowa? | dr inż Grzegorz Bajorek, mgr inż. Marta Kiernia-Hnat | |
Odkąd beton towarowy doczekał się w końcu statusu wyrobu budowlanego podlegającego znakowaniu znakiem budowlanym, zwiększyło się zainteresowanie tematyką certyfikacji. Wszystko za sprawą Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 17 listopada 2016 r. w sprawie sposobu deklarowania właściwości użytkowych wyrobów budowlanych oraz sposobu znakowania ich znakiem budowlanym [1] (Dz.U. poz. 1966), gdzie w załączniku nr 1 stanowiącym zestawienie grup wyrobów budowlanych objętych obowiązkiem sporządzania krajowej deklaracji właściwości użytkowych został wpisany pod pozycją nr 26 – tab. 1. Wynika z niej jasno, że praktycznie prawie zawsze (zastosowania niekonstrukcyjne betonu są marginalne) obowiązkowym do zastosowania jest krajowy system oceny i weryfikacji stałości właściwości użytkowych 2+. | |||
55 | Centrum Technologiczne Budownictwa przy PR | CTB | |
56 | Skuteczność działania domieszek w zależności od jakości wody zarobowej | Przemysław Świerszcz, Sylwia Wdowik, Jerzy Wrona,Krzysztof Wrzecion | |
Skuteczność działania domieszek zależy od licznych czynników technologicznych. Korelacja ta stała się przedmiotem wielu badań i doświadczeń. Opisanie interakcji domieszki z cementem jest trudne ze względu na wielość rozwiązań w jednej i drugiej dziedzinie. Ponadto obserwujemy ciągły rozwój domieszek chemicznych, a informacje o ich składzie objęte są tajemnicą handlową. W poniższym artykule autor pragnie skierować uwagę czytelnika na pomijany aspekt, jakim jest jakość wody zarobowej w produkcji betonu. Tekst został wcześniej opublikowany w materiałach konferencyjnych Dni Betonu 2016. | |||
57 | Reklama MAPEI | MAPEI | |
59 | Cement i spoiwa specjalne zwierające klinkier siarczanoglinianowy | dr inż. Maciej Batog, dr inż. Katarzyna Synowiec, dr inż. Damian Dziuk | |
Grupa cementów siarczanoglinianowych (CSA) obejmuje szereg spoiw różniących się składem fazowym klinkieru (rys. 1). Głównym składnikiem fazowym klinkieru siarczanoglinianowego (CSA) jest yelimite (C4A3S). Prace badawcze nad właściwościami i wykorzystaniem yelimitu w latach 50. i 60. XX w. prowadzili Ragozina i Klein [1,2]. Ponadto, Klein opatentował yelimite jako dodatek ekspansywny do cementów (tzw. kompleks Kleina) [1]. | |||
65 | Reklama ANDROIMPEX | Androimpex Sp. z o.o. | |
66 | Dopełniać czy nie dopełniać betonomieszarki samochodowe? | dr inż Zdzisław B. Kohutek | |
Dostawcy mieszanki betonowej w Polsce często stają przed wyborem – czy ładować do pełna mieszalniki betonowozów i narażać się na mandat karny Inspekcji Drogowej z tytułu przekroczenia dopuszczalnego nacisku na oś, czy zgodnie z limitem narzuconym przez prawo napełniać je tylko w 70÷80%, jednak z własną stratą spowodowaną zwiększeniem ilości kursów, koniecznym do przewiezienia całości dostawy. Strata jest tym większa, im większej ilości betonu oczekuje budowa. | |||
67 | Reklama SIKA | SIKA Poland Sp. z o.o. | |
70 | Beton - niskoemisyjny materiał budowlany przyszłości | dr inż. Bożena Środa | |
Spośród różnych materiałów budowlanych beton jest najpowszechniej stosowany w budownictwie na świecie. Podstawowymi składnikami używanymi w jego produkcji są cement, kruszywo i woda. Dodatkowo, nowoczesny beton zawiera domieszki chemiczne wprowadzane w celu poprawy jego właściwości. W kompozytowej strukturze betonu cement stanowi spoiwo zapewniające jego zwartą strukturę, wytrzymałość do przenoszenia obciążeń i odporność na warunki środowiskowe. Produkcja betonu na osobę wynosi rocznie ponad 3 tony – dwukrotnie więcej niż wszystkich innych materiałów łącznie (drewno, stal, tworzywa sztuczne i aluminium). | |||
72 | Znak budowlany dla cementów specjalnych - PN-B-19707:2013-10 | SPC | |
73 | Reklama ZM Ropczyce | ZM Ropczyce SA | |
74 | Cel - ZERO wypadków | Grzegorz Krechowiecki | |
Kwestia zdrowia i bezpieczeństwa pracy od wielu lat jest priorytetem dla zakładów cementowych. Dzięki m.in. gruntownej modernizacji zakładów oraz istotnemu zaangażowaniu kadry zarządzającej, warunki pracy w naszych zakładach pod względem bezpieczeństwa spełniają najwyższe standardy. Jednak nie jest to koniec naszych działań. W zakresie bezpieczeństwa niezbędne jest stałe zaangażowanie oraz poszukiwanie rozwiązań mających na celu poprawę warunków pracy oraz zwiększanie świadomości naszych pracowników. | |||
76 | Beton niezastąpiony w polskiej gospodarce | Paweł Pięciak | |
Podczas uroczystej gali Dobry Beton 2017 Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego w Polsce po raz czternasty nagrodziło najlepszych producentów za jakość i profesjonalizm. – Produkcja w naszym kraju w roku 2016 wyniosła 20,4 mln m³ betonu. Gdyby to zamienić w bloczki metr na metr, tą roczną produkcją można by opasać w połowie kulę ziemską – mówił prezes zarządu SPBT Maciej Marciniak. | |||
78 | Mądre budowanie - infografika | SPC | |
79 | Reklama REMEI | Remei Polska sp. zo.o. | |
80 | Reklama BASF | BASF |