Jesteśmy w środku lata i jak zwykle tych kilka miesięcy to w Polsce szczyt sezonu budowlanego. Producenci cementu, licząc niezmiennie na znaczące ożywienie rynku budowlanego, konsekwentnie modernizują swoje zakłady. Wypada tutaj choćby przypomnieć bardzo znacznie zaawansowane inwestycje w nowe linie produkcji klinkieru metodą suchą (Chełm, Ożarów, Warta, Odra), ale także ogromne środki, które angażowane są w większości zakładów w modernizację procesów przemiału, systemy pakowania i załadunku cementu oraz -co bardzo istotne dla nas wszystkich - w ochronę środowiska. ?Polski Cement" zawsze jest bardzo blisko tych wszystkich problemów i stara się możliwie szybko i wyczerpująco informować o nich swoich Czytelników. Do tych ważnych informacji (piszemy o tym szerzej w bieżącym numerze) z pewnością należą także zmiany we władzach Stowarzyszenia Producentów Cementu i Wapna. Na majowym Zjeździe Stowarzyszenia dobiegła końca dwuletnia kadencja Prezesa Andrzeja Tekiela na stanowisku Przewodniczącego Zarządu. Dziękując Prezesowi Andrzejowi Tekielowi możemy śmiało powiedzieć, że był to generalnie bardzo udany okres - ciężka praca, wiele nowych obszarów działania, ale i wyraźnie zauważalne efekty.
Jesteśmy w środku lata i jak zwykle tych kilka miesięcy to w Polsce szczyt sezonu budowlanego. Producenci cementu, licząc niezmiennie na znaczące ożywienie rynku budowlanego, konsekwentnie modernizują swoje zakłady. Wypada tutaj choćby przypomnieć bardzo znacznie zaawansowane inwestycje w nowe linie produkcji klinkieru metodą suchą (Chełm, Ożarów, Warta, Odra), ale także ogromne środki, które angażowane są w większości zakładów w modernizację procesów przemiału, systemy pakowania i załadunku cementu oraz -co bardzo istotne dla nas wszystkich - w ochronę środowiska. ?Polski Cement" zawsze jest bardzo blisko tych wszystkich problemów i stara się możliwie szybko i wyczerpująco informować o nich swoich Czytelników. Do tych ważnych informacji (piszemy o tym szerzej w bieżącym numerze) z pewnością należą także zmiany we władzach Stowarzyszenia Producentów Cementu i Wapna. Na majowym Zjeździe Stowarzyszenia dobiegła końca dwuletnia kadencja Prezesa Andrzeja Tekiela na stanowisku Przewodniczącego Zarządu. Dziękując Prezesowi Andrzejowi Tekielowi możemy śmiało powiedzieć, że był to generalnie bardzo udany okres - ciężka praca, wiele nowych obszarów działania, ale i wyraźnie zauważalne efekty. Nowym Przewodniczącym Zarządu SPCiW został wybrany Prezes Andrzej Balcerek, który za jeden z głównych celów rozpoczynającej się kadencji uważa nadanie europejskiego wymiaru działaniom naszego Stowarzyszenia (czytaj wywiad na stronie 6). Okazuje się, że początek jest wręcz wymarzony - polskie Stowarzyszenie Producentów Cementu i Wapna zostało przyjęte z dniem 1 czerwca 1999 (jako jedyne spośród kandydujących krajów Europy Środkowo-Wschodniej!) do europejskiej organizacji cementowej CEMBUREAU. Obok tych informacji formalnych, tradycyjnie już znajdziecie Państwo w naszym kwartalniku szereg informacji praktycznych (w tym numerze o problemach betonowania w okresie letnim i o lokalnych drogach betonowych), historycznych (cudowna żelbetowa konstrukcja wrocławskiej Hali Ludowej), konstrukcyjnych (największy most Europy - ?żelbetowy" Vasco da Gamy w Lizbonie), architektonicznych i innych. Piszemy także o palącym problemie polskich miast - parkingach. W naszych rozmowach z wybitnymi postaciami nauki prezentujemy sylwetkę profesora Lecha Czarneckiego z Politechniki Warszawskiej, specjalizującego się w problematyce betonów polimerowych. Na koniec chciałbym wrócić jeszcze do wielokrotnie już sygnalizowanej u nas problematyki autostradowej. W trakcie majowych Targów Autostrada-Polska '99 w Kielcach przedstawiciele administracji drogowej publicznie zapowiedzieli, że od 2000 roku będzie kontynuowana budowa autostrady A12 na odcinku Golnice-OIszyna (72 km) w technologii betonowej. Wierzymy, że to dobry znak dla wszystkich, którzy czekają na zasadnicze przyspieszenie programu budowy autostrad. Panowie, trzymamy za słowo!
Str. | Tytuł | Autor | |
---|---|---|---|
2 | Budowa ruszy za rok | pie | |
Najprawdopodobniej wiosną przyszłego roku ruszy budowa autostrady o nawierzchni betonowej ? zapowiedział Leszek Rafalski, dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów podczas targów Autostrada-Polska w Kielcach.- Będzie to jeden pas autostrady A-12 długości 72 km na odcinku Golnice-Olszyna. Prace potrwają 2,5 roku. | |||
2 | Dialog sposób na odpady | pie | |
Nasza platforma ma przygotować dla cementowni jednolite paliwo pochodzące z odpadów - mówił Jacques Coru, prezes firmy SUWO. Podczas seminarium ?Paliwa alternatywne w przemyśle cementowym" po raz kolejny mówiono o sposobach rozwiązania przez cementownie jednego z największych problemów końca XX wieku -problemu odpadów. | |||
3 | Od Wydawcy | Jan Deja | |
Jesteśmy w środku lata i jak zwykle tych kilka miesięcy to w Polsce szczyt sezonu budowlanego. Producenci cementu, licząc niezmiennie na znaczące ożywienie rynku budowlanego, konsekwentnie modernizują swoje zakłady. Wypada tutaj choćby przypomnieć bardzo znacznie zaawansowane inwestycje w nowe linie produkcji klinkieru metodą suchą (Chełm, Ożarów, Warta, Odra), ale także ogromne środki, które angażowane są w większości zakładów w modernizację procesów przemiału, systemy pakowania i załadunku cementu oraz -co bardzo istotne dla nas wszystkich - w ochronę środowiska. ?Polski Cement" zawsze jest bardzo blisko tych wszystkich problemów i stara się możliwie szybko i wyczerpująco informować o nich swoich Czytelników.
Do tych ważnych informacji (piszemy o tym szerzej w bieżącym numerze) z pewnością należą także zmiany we władzach Stowarzyszenia Producentów Cementu i Wapna. Na majowym Zjeździe Stowarzyszenia dobiegła końca dwuletnia kadencja Prezesa Andrzeja Tekiela na stanowisku Przewodniczącego Zarządu. Dziękując Prezesowi Andrzejowi Tekielowi możemy śmiało powiedzieć, że był to generalnie bardzo udany okres - ciężka praca, wiele nowych obszarów działania, ale i wyraźnie zauważalne efekty.
Nowym Przewodniczącym Zarządu SPCiW został wybrany Prezes Andrzej Balcerek, który za jeden z głównych celów rozpoczynającej się kadencji uważa nadanie europejskiego wymiaru działaniom naszego Stowarzyszenia (czytaj wywiad na stronie 6).
Okazuje się, że początek jest wręcz wymarzony - polskie Stowarzyszenie Producentów Cementu i Wapna zostało przyjęte z dniem 1 czerwca 1999 (jako jedyne spośród kandydujących krajów Europy Środkowo-Wschodniej!) do europejskiej organizacji cementowej CEMBUREAU.
Obok tych informacji formalnych, tradycyjnie już znajdziecie Państwo w naszym kwartalniku szereg informacji praktycznych (w tym numerze o problemach betonowania w okresie letnim i o lokalnych drogach betonowych), historycznych (cudowna żelbetowa konstrukcja wrocławskiej Hali Ludowej), konstrukcyjnych (największy most Europy - ?żelbetowy" Vasco da Gamy w Lizbonie), architektonicznych i innych. Piszemy także o palącym problemie polskich miast - parkingach.
W naszych rozmowach z wybitnymi postaciami nauki prezentujemy sylwetkę profesora Lecha Czarneckiego z Politechniki Warszawskiej, specjalizującego się w problematyce betonów polimerowych.
Na koniec chciałbym wrócić jeszcze do wielokrotnie już sygnalizowanej u nas problematyki autostradowej. W trakcie majowych Targów Autostrada-Polska '99 w Kielcach przedstawiciele administracji drogowej publicznie zapowiedzieli, że od 2000 roku będzie kontynuowana budowa autostrady A12 na odcinku Golnice-OIszyna (72 km) w technologii betonowej. Wierzymy, że to dobry znak dla wszystkich, którzy czekają na zasadnicze przyspieszenie programu budowy autostrad. Panowie, trzymamy za słowo! | |||
4 | Nowa jakość w nowym materiale | Leszek Konarzewski | |
Hala Ludowa, zwana przed II wojną światową Festhalle lub Jahrhunderthalle, usytuowana jest na dawnych terenach wystawowych we wschodniej części Wrocławia, w sąsiedztwie Parku Szczytnickiego i Ogrodu Zoologicznego. Hala jest w chwili obecnej jednym z najcenniejszych europejskich przykładów konstrukcji żelbetowych. | |||
6 | Dobre miejsce w Europie | Piotr Piestrzyński | |
Po roku 2000 polski przemysł cementowy będzie bardzo nowoczesny i tylko śladowo będziemy produkować metodą mokrą. 1 czerwca br. Stowarzyszenie Producentów Cementu i Wapna zostało przyjęte do stowarzyszenia europejskiego - CEMBUREAU. - Jeżeli zajmiemy dobre miejsce w CEMBUREAU to dużo problemów, z którymi się w Polsce borykamy, będzie nam łatwiej rozwiązywać - twierdzi Andrzej Balcerek, nowy przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu i Wapna. | |||
7 | Polska leży im na sercu | pie | |
Nowy zakład produkcyjny dachówki cementowej z najnowocześniejszą w Europie linią technologiczną uruchomiła w Płońsku firma Braas. - Polska leży nam na sercu - podkreślał po polsku podczas otwarcia fabryki dr Ulrich Glaunach, dyrektor operacyjny Lafarge Braas Roofing zapowiadając kolejne inwestycje w naszym kraju. | |||
8 | Prefabrykowany klasycyzm | Dariusz Kozłowski | |
Miasta Riccardo Bofilla prześcigają się w demonstrowaniu oryginalności form budowli. To urzeczywistnienie marzeń o budowaniu pałaców i zabawa w stawianie fortec z klocków. Jednak Teatry, Arkady i Wiadukty mieszczą w sobie mieszkania. | |||
10 | Drogowy sukces | pie | |
Widział pan człowieka, który przed chwilą wyszedł? To radny spod Gorlic. Chciał, żebym im pomógł budować dobre drogi, bo z asfaltu, który ułożyli dwa lata temu już dziury wychodzą - mówi Józef Mokrzycki. - Na wsi jak pan powie, że będą budować drogę, to idzie fama: ?będzie asfalt". Tę świadomość trzeba zmienić, ale to syzyfowe prace - dodaje. W ubiegłym roku firma Mokrzyckiego ułożyła w powiecie nowosądeckim 28 kilometrów dróg o nawierzchni betonowej. | |||
12 | Kreator materii | Jan Deja, Zbigniew Pilch | |
Profesor Lech Czarnecki jest niekwestionowanym autorytetem w dziedzinie betonów polimerowych w Polsce. Rozmawiają z nim Zbigniew Pilch i Jan Deja. | |||
14 | Misterny gigant | Kazimierz Furtak | |
Most Vasco da Gamy jest najbardziej spektakularnym elementem przeprawy o długości 17,2 km łączącej stolicę Portugalii Lizbonę z Montijo. Realizacja kompleksu kosztowała około 1,2 mld USD. | |||
16 | Z autem do windy | Zbigniew Pawłowski | |
Parkowanie samochodu stało się w największych polskich miastach poważnym problemem. Technologie budowy i usytuowanie parkingów ulegają jednak nieustannej ewolucji. Miejsca parkingowe powstają już także na pierwszych kondygnacjach nowych budynków biurowych. | |||
18 | Konstrukcje latem | Piotr Witakowski | |
Dojrzewanie betonu zawsze powoduje naprężenia termiczne. Wynika to stąd, że dojrzewanie polega na hydratacji cementu, która jest procesem egzotermicznym - związana jest z wydzieleniem ciepła. Problem naprężeń termicznych wywołanych ciepłem hydratacji jest zwykle kojarzony wyłącznie z konstrukcjami masywnymi. Jest to jednak pogląd niesłuszny. | |||
20 | Nadzieje Readymix | pie | |
Tłum prawie 2000 osób stanął w sobotnie czerwcowe przedpołudnie przed bramą Cementowni Rudniki. - Chcemy pokazać Państwu, że dziecko, które dwa lata temu nie wiadomo było czy przeżyje, żyje i nieźle się rozwija mówił dr Klaus Schubel, prezydent grupy cementowej koncernu Readymix, właściciela większościowego cementowni. Chcemy nawiązać stosunki dobrosąsiedzkie, udokumentować naszą działalność zarówno w stosunku do mieszkańców, jak i naszych pracowników i ich rodzin. Tak w Rudnikach rozpoczęły się dni otwarte cementowni. | |||
23 | Kuźnia kadr poszukiwanych | pie | |
Wydział Inżynierii Materiałowej i Ceramiki Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, który min. kształci kadrę dla przemysłu cementowego, obchodził w czerwcu półwiecze istnienia. Uroczystości te zbiegły się z obchodami 80-lecia AGH. |