Środek pięknej jesieni, tempo życia politycznego nie zwalnia ani na chwilę, ale na szczęście ? nie zwalnia również gospodarka. Od pewnego czasu w awangardzie pozytywnych wskaźników gospodarczych kroczy również budownictwo. Po kilku ?chudych? latach, gwałtownie wkroczyliśmy w fazę dużej dynamiki wzrostowej, w której często zaskakiwani jesteśmy brakami kadrowymi, a czasami również zupełnie już zapomnianymi niedoborami materiałowymi.
Środek pięknej jesieni, tempo życia politycznego nie zwalnia ani na chwilę, ale na szczęście ? nie zwalnia również gospodarka. Od pewnego czasu w awangardzie pozytywnych wskaźników gospodarczych kroczy również budownictwo. Po kilku ?chudych? latach, gwałtownie wkroczyliśmy w fazę dużej dynamiki wzrostowej, w której często zaskakiwani jesteśmy brakami kadrowymi, a czasami również zupełnie już zapomnianymi niedoborami materiałowymi.
Wielokrotnie pisałem w tym miejscu, że musimy chwilę poczekać na odczuwalny wzrost nakładów inwestycyjnych po naszej akcesji do struktur Unii Europejskiej. Oczywiście to niejedyny, ale ważny czynnik około 10% wzrostu nakładów inwestycyjnych w Polsce.
Nasz ekspert gospodarczy, Marcin Peterlik z IBnGR, zapowiada, że w kolejnym roku tempo wzrostu PKB nieznacznie spadnie, ale dalej utrzyma się na przyzwoitym poziomie 4,5%. Równie ważne są opinie wypowiadane przez uczestników naszej sondy, którzy zapytani o trwałość tendencji wzrostowych w budownictwie raczej zgodnie twierdzą, że przed nami kilka lat dobrej koniunktury.
To ze zrozumiałych względów krzepiąca prognoza, choć niepozbawiona zagrożeń. Dobrą ilustracją tych zagrożeń może być choćby sytuacja w zakresie infrastruktury transportowej. Nie trzeba nikomu tłumaczyć naszych potrzeb w tym zakresie ? przed nami jeszcze ogromna praca, która może być wręcz kołem zamachowym całej gospodarki. W trakcie październikowego posiedzenia Polskiego Kongresu Drogowego ? reaktywowanego po 68 latach ? pojawiły się bardzo optymistyczne zapowiedzi, a z drugiej strony także niebezpieczne rafy.
A oto kilka liczb. W roku 2006, absolutnie rekordowym, Polska wykorzysta na budowę dróg około 0,5 mld euro ze środków UE. Chcąc ?skonsumować? w okresie 2007-2013 przyznane nam środki europejskie w dziedzinie transportu ? łącznie 21,6 mld euro ? już od roku 2007 powinniśmy być przygotowani na ?absorbowanie? ok. 3 mld euro rocznie.
W zgodnej opinii drogowców, dzisiaj nie jesteśmy do tego przygotowani ani sprzętowo, ani kadrowo. Poważnym problemem są kwestie prawne w pozyskiwaniu gruntów pod budowę oraz dwukrotnie dłuższy niż w całej Europie cykl projektowo-inwestycyjny budowy autostrad.
Okazuje się także, że poważnym problemem zaczynają być braki materiałowe w zakresie kruszyw. Smutną byłaby sytuacja, w której kolejny raz okazałoby się, że potrafimy tylko narzekać ? najpierw na brak środków, a gdy one już są, na kłopoty z ich rozsądnym zagospodarowaniem.
Wydarzeniem, na którym koncentrowaliśmy się w ostatnich tygodniach, były Dni Betonu ? Wisła 2006. Zapraszam do obszernej relacji z tej konferencji, w trakcie której chcieliśmy powiedzieć możliwie dużo o dzisiejszym betonie i jego możliwościach. Skala imprezy przerosła wręcz nasze oczekiwania ? 542 uczestników, prawie setka nadesłanych tekstów, 38 wygłoszonych referatów, mocno osadzonych w rzeczywistości budowlanej, 24 stoiska firm prezentujących swoje oferty ? zdecydowanie uzasadnia celowość takich spotkań środowiska.
To ważne wydarzenie z pewnością nie zdominowało jednak całej treści naszego pisma. W każdym z tradycyjnych już działów znajdą Państwo ? mam nadzieję ? interesujące teksty. Jak zwykle u nas ? trochę dobrej architektury, tym razem także od strony wykonawczej, myślę, że interesujące i przydatne teksty technologiczne i relacja z budowy najdłuższej, jak dotąd, lokalnej drogi betonowej w Polsce.
Tym razem bogato relacjonujemy to, co dzieje się w budownictwie światowym ? nie trzeba chyba specjalnie zachęcać do lektury tekstu o europejskich mostach autorstwa prof. K. Flagi czy też relacji prof. A. Ajdukiewicza przestawiającej wybitne konstrukcje betonowe nagrodzone przez fib.
W galerii sław nauki polskiej tym razem profesor Włodzimierz Starosolski. Jeden z ?filarów? w obszarze konstrukcji żelbetowych, tytan pracy, od 1951 roku związany z Politechniką Śląską, choć jak sam mówi o sobie ? jest jednym z nielicznych starszych warszawiaków, którzy się urodzili w Warszawie.
Polecam także ciekawą recenzję kolejnej książki prof. Adama Neville?a przygotowaną przez prof. L. Czarneckiego i... wiele innych tekstów, które znajdą Państwo u nas.
Życzę miłej lektury.
Str. | Tytuł | Autor | |
---|---|---|---|
5 | Od Wydawcy | Jan Deja | |
Środek pięknej jesieni, tempo życia politycznego nie zwalnia ani na chwilę, ale na szczęście ? nie zwalnia również gospodarka. Od pewnego czasu w awangardzie pozytywnych wskaźników gospodarczych kroczy również budownictwo. Po kilku ?chudych? latach, gwałtownie wkroczyliśmy w fazę dużej dynamiki wzrostowej, w której często zaskakiwani jesteśmy brakami kadrowymi, a czasami również zupełnie już zapomnianymi niedoborami materiałowymi. Wielokrotnie pisałem w tym miejscu, że musimy chwilę poczekać na odczuwalny wzrost nakładów inwestycyjnych po naszej akcesji do struktur Unii Europejskiej. Oczywiście to niejedyny, ale ważny czynnik około 10% wzrostu nakładów inwestycyjnych w Polsce. Nasz ekspert gospodarczy, Marcin Peterlik z IBnGR, zapowiada, że w kolejnym roku tempo wzrostu PKB nieznacznie spadnie, ale dalej utrzyma się na przyzwoitym poziomie 4,5%. Równie ważne są opinie wypowiadane przez uczestników naszej sondy, którzy zapytani o trwałość tendencji wzrostowych w budownictwie raczej zgodnie twierdzą, że przed nami kilka lat dobrej koniunktury. To ze zrozumiałych względów krzepiąca prognoza, choć niepozbawiona zagrożeń. Dobrą ilustracją tych zagrożeń może być choćby sytuacja w zakresie infrastruktury transportowej. Nie trzeba nikomu tłumaczyć naszych potrzeb w tym zakresie ? przed nami jeszcze ogromna praca, która może być wręcz kołem zamachowym całej gospodarki. W trakcie październikowego posiedzenia Polskiego Kongresu Drogowego ? reaktywowanego po 68 latach ? pojawiły się bardzo optymistyczne zapowiedzi, a z drugiej strony także niebezpieczne rafy. A oto kilka liczb. W roku 2006, absolutnie rekordowym, Polska wykorzysta na budowę dróg około 0,5 mld euro ze środków UE. Chcąc ?skonsumować? w okresie 2007-2013 przyznane nam środki europejskie w dziedzinie transportu ? łącznie 21,6 mld euro ? już od roku 2007 powinniśmy być przygotowani na ?absorbowanie? ok. 3 mld euro rocznie. W zgodnej opinii drogowców, dzisiaj nie jesteśmy do tego przygotowani ani sprzętowo, ani kadrowo. Poważnym problemem są kwestie prawne w pozyskiwaniu gruntów pod budowę oraz dwukrotnie dłuższy niż w całej Europie cykl projektowo-inwestycyjny budowy autostrad. Okazuje się także, że poważnym problemem zaczynają być braki materiałowe w zakresie kruszyw. Smutną byłaby sytuacja, w której kolejny raz okazałoby się, że potrafimy tylko narzekać ? najpierw na brak środków, a gdy one już są, na kłopoty z ich rozsądnym zagospodarowaniem. Wydarzeniem, na którym koncentrowaliśmy się w ostatnich tygodniach, były Dni Betonu ? Wisła 2006. Zapraszam do obszernej relacji z tej konferencji, w trakcie której chcieliśmy powiedzieć możliwie dużo o dzisiejszym betonie i jego możliwościach. Skala imprezy przerosła wręcz nasze oczekiwania ? 542 uczestników, prawie setka nadesłanych tekstów, 38 wygłoszonych referatów, mocno osadzonych w rzeczywistości budowlanej, 24 stoiska firm prezentujących swoje oferty ? zdecydowanie uzasadnia celowość takich spotkań środowiska. To ważne wydarzenie z pewnością nie zdominowało jednak całej treści naszego pisma. W każdym z tradycyjnych już działów znajdą Państwo ? mam nadzieję ? interesujące teksty. Jak zwykle u nas ? trochę dobrej architektury, tym razem także od strony wykonawczej, myślę, że interesujące i przydatne teksty technologiczne i relacja z budowy najdłuższej, jak dotąd, lokalnej drogi betonowej w Polsce. Tym razem bogato relacjonujemy to, co dzieje się w budownictwie światowym ? nie trzeba chyba specjalnie zachęcać do lektury tekstu o europejskich mostach autorstwa prof. K. Flagi czy też relacji prof. A. Ajdukiewicza przestawiającej wybitne konstrukcje betonowe nagrodzone przez fib. W galerii sław nauki polskiej tym razem profesor Włodzimierz Starosolski. Jeden z ?filarów? w obszarze konstrukcji żelbetowych, tytan pracy, od 1951 roku związany z Politechniką Śląską, choć jak sam mówi o sobie ? jest jednym z nielicznych starszych warszawiaków, którzy się urodzili w Warszawie. Polecam także ciekawą recenzję kolejnej książki prof. Adama Neville?a przygotowaną przez prof. L. Czarneckiego i... wiele innych tekstów, które znajdą Państwo u nas. Życzę miłej lektury. | |||
6 | W trzy dni prawie wszystko o betonie | Piotr Piestrzyński | |
Ponad pięćset osób wzięło udział w rozpoczętych 9 października 2006 Dniach Betonu. ? Ta imponująca liczba uczestników świadczy o tym, że pomysł sprzed sześciu lat był dobry, że jest potrzeba dyskutowania o betonie ? mówił Jan Deja, prezes Polskiego Cementu. Właśnie Polski Cement oraz Stowarzyszenie Producentów Cementu podjęły po raz czwarty trud organizacji tego trzydniowego spotkania świata nauki ze światem praktyki. | |||
12 | Gospodarka nieco zwolni | Marcin Peterlik | |
Drugi kwartał bieżącego roku okazał się jeszcze lepszy od pierwszego. Tempo wzrostu produktu krajowego brutto wyniosło w tym czasie 5,5 procent, wobec 5,2 procent w pierwszych trzech miesiącach roku. Po raz pierwszy od kilku lat miało więc miejsce zaburzenie tak zwanego efektu schodkowego, polegającego na tym, że jeśli w kolejnych kwartałach danego roku tempo wzrostu PKB rośnie, to w kolejnym roku maleje, a w kolejnym znów rośnie itd. ?Efekt schodków?, który jest w dużej mierze pochodną metodologii liczenia wzrostu PKB (odnoszenie wzrostu do odpowiedniego kwartału ubiegłego roku), powinien teoretycznie spowodować, że w drugim kwartale wzrost gospodarczy będzie niższy niż pierwszy. Tak się jednak nie stało. Przełamanie tego efektu statystycznego oznacza, że w polskiej gospodarce w drugim kwartale miała miejsce bardzo silna tendencja wzrostowa. | |||
14 | Czy i jak długo utrzyma się obserwowane ożywienie w budownictwie | ||
Komentarze: Przemysława Gemela, Bogdana Tyrawy, Macieja Horaeka, Mariusza Gila | |||
16 | Architektura przemilczana | Paweł Pięciak | |
? Moim zdaniem w latach 60. byliśmy najbardziej dynamicznym ośrodkiem architektury chyba w całej Europie. Wrocław był tym, czym Berlin parę lat temu, gdzie naraz w jednym miejscu powstaje kilkanaście znakomitych budynków. Przyczyny tego stanu rzeczy były dosyć dziwne ? mówi architekt Zbigniew Maćków. | |||
19 | Domy na wodzie | Karbo | |
We Wrocławiu powstaje pierwszy w Polsce dom na wodzie. Być może istnieją już podobne realizacje, ale właśnie ten projekt jest od początku projektowany i wykonywany z myślą, że stanie się całorocznym domem mieszkalnym. Pomysłodawcą, realizatorem i mieszkańcem domu jest Kamil Zaremba, który jako pierwszy młody człowiek w Polsce postanowił zamieszkać na wodzie. Pomysł nieco zwariowany. Jeżeli jednak przyjrzeć się temu z bliska i zapoznać się z doświadczeniami ze świata ? projekt przestaje być dziwny. Okazuje się, że takie domy stoją, a raczej pływają w różnych częściach świata. Najważniejszym elementem, jak w każdym domu, jest fundament ? w tym wypadku pływak. | |||
19 | Fontanna na Plantach | Karbo | |
Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski odsłonił na Plantach nową fontannę ? rzeźbę Marii Jaremy poświęconą Fryderykowi Chopinowi.2 października w Krakowie, przy skrzyżowaniu ulic Franciszkańskiej i Straszewskiego, w pobliżu krakowskiej Filharmonii, bazyliki Franciszkanów i ?papieskiego okna? w Kurii Metropolitalnej, oddano do użytku nową fontannę z betonu. Rzeźba, wykonana przez Martę Kozielec i Wandę Chełkowską, jest poświęcona pamięci Fryderyka Chopina. Dzieło zaprojektowała w 1949 roku Maria Jarema. | |||
20 | Pewny dach nad głową | Braas | |
Dach daje poczucie bezpieczeństwa, chroniąc dom przed ulewnym deszczem, ostrym mrozem, palącym słońcem czy porywistym wiatrem. Budowa dachu jest inwestycją na wiele lat, ważna jest zatem trwałość i wytrzymałość materiału, z jakiego został wykonany. Nie bez znaczenia są przy tym walory estetyczne. Dach jest wizytówką domu. To najbardziej wyeksponowany element budynku, który znacząco wpływa na cały jego wizerunek. Projektując kształt czy kolor dachu, chcemy, by nasz dom zachował swój urok przez długi czas. Dlatego wybór rodzaju pokrycia oraz producenta powinien być oparty na wysokich kryteriach oceny i właśnie one stanowią o walorach dachówek Braas. | |||
22 | Natura betonu | Małgorzata Czyńska | |
Beton daje projektantom ? architektom i rzeźbiarzom ? nieskończoną możliwość kreacji. Pozwala na powrót do indywidualności produktu przemysłowego, na osiągnięcie oryginalnych jednorazowych form. W Polsce to nadal niestety niedoceniany materiał, chociaż ma już swoją grupę entuzjastów. | |||
24 | Dobry rok 2006 | Bruk-Bet | |
Rok 2006 był dla firmy BRUK-BET z Tarnowa czasem ważnych wydarzeń, zarówno w sferze produkcji jak i polityki marketingowej? | |||
26 | Zadzwoń do mnie za 50 lat! | Piotr Piestrzyński | |
Drogę powiatową Gliniany ? Teofilów (powiat opatowski, woj. świętokrzyskie) oddano uroczyście do użytku 5 października 2006 roku. Ma ponad 5300 metrów długości. Została zbudowana w ciągu 140 dni. ? Wykonanie tej drogi to doskonały przykład współpracy samorządu powiatowego z samorządami gminnymi oraz gospodarującym na tym terenie podatnikiem ? Grupą Ożarów SA ? podkreślał Kazimierz Kotowski, starosta opatowski. | |||
27 | Pierwsze betonowe cacko | Piotr Piestrzyński | |
Pierwszy w powiecie pajęczańskim odcinek drogi betonowej oddano do użytku 15 września 2006 roku. Ponadtrzystumetrowa droga łączy Dylów Rządowy z drogą krajową Pajęczno ? Działoszyn i została wybudowana na bazie cementu pochodzącego z pobliskiej Cementowni Warta SA. ? Jestem przekonany, że to betonowe cacko, dzięki swej wytrzymałości i solidności, służyć będzie wszystkim przez długie lata ? mówił Dariusz Tokarski, burmistrz miasta i gminy Pajęczno podczas uroczystości otwarcia drogi. | |||
28 | X Międzynarodowe Sympozjum na temat dróg betonowych | Adam Jasienski | |
W dniach 18-22 września 2006 roku w Brukseli odbyło się X Międzynarodowe Sympozjum na temat dróg betonowych ? ?A century of experience ? The way ahead is concrete?. Uczestniczyło w nim ponad 600 osób z 49 krajów. Organizatorzy zaoferowali wszystkim uczestnikom szeroką różnorodność tematów oraz wiele ciekawych wyjazdów technicznych. | |||
29 | Lepsze drogi - lepsze życie | pie | |
Czy możliwe jest odrobienie zaległości w rozwoju dróg? Czy skrócimy czas budowy autostrad i dróg ekspresowych oraz remontów i modernizacji dróg lokalnych? Kiedy będziemy jeździć sprawnie, wygodnie i bezpiecznie? To wybrane tematy obrad I Polskiego Kongresu Drogowego, który w dniach 4-6 października 2006 obradował w Warszawie. Prawie 900 uczestników kongresu pokazało, jak bliski jest im jeden cel: ?Lepsze drogi ? lepsze życie?. | |||
30 | Mamy dwa cele | Adam Karbowski | |
? Miałem to szczęście, że obok mnie były zawsze (czy to w Polsce, czy podczas mojego dwuletniego pobytu w Irlandii) osoby, od których mogłem się uczyć. Tak jest również i obecnie ? mówi Mariusz Bogacz, dyrektor operacyjny Polskiej Grupy Materiałów Budowlanych Sp. z o.o. Rozmawia z nim Adam Karbowski | |||
32 | Beton samozagęszczalny - rewolucyjna innowacja | Andrzej Koton | |
Beton samozagęszczalny jest z pewnością jedną z najbardziej rewolucyjnych innowacji w technologii betonu na przestrzeni ostatnich dekad. Materiał ten po raz pierwszy został zastosowany pod koniec lat osiemdziesiątych w Japonii, a obecnie jest przyjmowany z entuzjazmem w całej Europie. Wytwarzanie samozagęszczalnych mieszanek betonowych stało się możliwe dzięki opracowaniu nowoczesnego typu domieszek upłynniających, działających znacznie efektywniej niż tradycyjne superplastyfikatory. | |||
36 | Betonowanie w obniżonych temperaturach | Jacek Błoński | |
Przy obecnej sytuacji rynkowej i zwiększającym się stale tempie realizacji inwestycji coraz częściej wykonawcy zmuszeni są do realizowania betonowych robót budowlanych w warunkach obniżonych temperatur. Firma CHRYSO POLSKA, chcąc zapewnić swoim klientom możliwość produkowania mieszanki betonowej w okresie zimowym, wprowadziła i ciągle rozwija gamę domieszek przyspieszających twardnienie i wiązanie cementu. Domieszki z gamy CHRYSO?Xel umożliwiają uzyskanie wymaganych wczesnych wytrzymałości betonu (fc>5MPa) i obniżają temperaturę zamarzania wody zarobowej. | |||
38 | Jak ustalić najkrótszy termin rozdeskowania żelbetowych stropów monolitycznych (I) | Sławomir Biruk, Waldemar Budzyński | |
Do wykonania monolitycznej konstrukcji żelbetowej niezbędne jest deskowanie i w związku z tym w trakcie realizacji pojawia się istotny problem do rozwiązania: kiedy można rozdeskować konstrukcję? Z jednej strony jak najszybsze rozdeskowanie istotnie obniża koszty inwestycji (efektywniejsze wykorzystanie deskowań, skrócenie ogólnego czasu budowy). Z drugiej strony zbyt szybkie rozdeskowanie konstrukcji może doprowadzić do jej trwałego uszkodzenia (wskutek nadmiernych odkształceń) lub zniszczenia. Interesy inwestora i wykonawcy są sprzeczne. Pytanie jest więc zasadnicze: jak ustalić najkrótszy termin, w którym można bezpiecznie rozdeskować konstrukcję z betonu (minimalny czas rozdeskowania). | |||
42 | Technologia Sika w hydrotechnice | Andrzej Wilczyński | |
W ostatnich latach obserwujemy prężny rozwój infrastruktury portowej w Gdyni. Równolegle z tym rozwojem postępuje modernizacja istniejących nabrzeży betonowych oraz naprawa nawierzchni betonowych na terenie portu. Jest zatem oczywiste, że materiały stosowane do napraw i modernizacji tych betonów muszą spełniać wysokie wymagania techniczne ze względu na warunki, w jakich będą pracowały. Głównie chodzi tu o odporność na obciążenie wodą morską, agresję mrozową i chemiczną (nabrzeża przeładunkowe). | |||
44 | Drugie życie betonu | Artur Golda, Anna Król | |
Zastosowanie gruzu budowlanego jako substytutu kruszywa naturalnego w mieszankach betonowych znajduje coraz szersze grono zwolenników. Przyczynami tak dużego zainteresowania tym tematem są względy ekonomiczno-ekologiczne. Wykorzystując gruz budowlany do betonu możemy ograniczyć zużycie coraz droższych kruszyw naturalnych, co jest równoznaczne z ograniczeniem negatywnego wpływu wywieranego przez eksploatację złóż naturalnych na środowisko. | |||
48 | O betonie architektonicznym słów kilka | Grzegorz Kijowski | |
W Japonii architekt jest osobą, której słuchają na placu budowy. Jak powie, że należy zbudować szalunki na nowo, to robotnicy to robią. ? Jak byłem w tamtym roku na warsztatach w Magorii, dowiedziałem się, że japoński architekt Tadao Ando, który jest furiatem i samoukiem, jak przychodził na budowę, to mógł pobić kierownika budowy bądź innych i nic mu nie zrobili. Tylko za to, że go nie posłuchali ? mówi architekt Piotr Lewicki. ? W Polsce niestety jest odwrotnie. Na placu budowy architekci są uważani za persona non grata. Brakuje nam dużo do Japonii, w której prace wykonywane są dokładnie, precyzyjnie i skrupulatnie. Może dlatego u nich uzyskanie idealnie gładkiej powierzchni betonu, bez żadnych defektów powierzchni, nie stanowi większego problemu. | |||
51 | Słupy oświetleniowe z betonu wibrowanego i wirowanego | Janusz Kubiak, Aleksy Łodo, Jarosław Michałek | |
W okresie powojennym w Polsce wytwarzano głównie żelbetowe słupy oświetleniowe z betonu wibrowanego typu W-Z i OŻ oraz trakcyjno-oświetleniowe typu DMS i TOŻ. Produkcję strunobetonowych słupów oświetleniowych z betonu wirowanego uruchomiono w kraju dopiero około 10 lat temu. Poniżej przedstawiono zasady tworzenia typoszeregu polskich żerdzi wirowanych mających zastosowanie do budowy słupów oświetleniowych. Omówiono także konstrukcję i wyposażenie wirowanych żerdzi oświetleniowych typu EO, EOC i EOP oraz trakcyjno-oświetleniowych typu ETO... | |||
54 | Od początku łączył pracę naukową z praktyką | Jan Deja, Zbigniew Pilch | |
? W latach 50. mieliśmy najwspanialsze osiągnięcia konstrukcji sprężonych, powstaje szereg ciekawych rzeczy, idą tysiące sprężonych dźwigarów ? wspomina prof. Włodzimierz Starosolski, uznany autorytet w sprawach konstrukcji żelbetowych, autor podręcznika poświęconego właśnie takim konstrukcjom. Niezwykle barwny zyciorys profesora Starosolskiego przedstawiają Jan Deja i Zbigniew Pilch. | |||
56 | Nowy ogród wystawowy Semmelrock Stein + Design | ||
Dnia 9 września w Gliwicach w fabryce firmy Semmelrock Stein+Design otwarty został oficjalnie dla odwiedzających nowy ogród wystawowy.Po ogrodzie funkcjonującym od zeszłego roku w fabryce w Kołbieli pod Warszawą jest to już druga taka inwestycja, która pozwoli zapoznać się bliżej z produktami firmy Semmelrock. Uroczystego przecięcia wstęgi dokonał zarząd firmy oraz przedstawiciele lokalnych władz. | |||
58 | Adama Neville'a ostatnie słowo o betonie- rozważania na kanwie najnowszej książki | Lech Czarnecki | |
W 2006 roku wydawnictwo T. Telford wydało dzieło Adama Neville?a pt. ?Concrete: Neville?s insights and issues?. Tytuł można przetłumaczyć jako: ?Beton: Neville?a intuicja i sprawy sporne?. Książka liczy 314 stron, w tym 17 tablic i 15 rysunków. Okładka książki jest opatrzona inskrypcją: ?my last word on concrete?. Można by ją odczytać jako ?moje rozstrzygające słowo o betonie?. Słowa wypowiada światowej sławy ekspert: ?Roma locuta causa finita?. Możliwa jest również interpretacja bardziej nostalgiczna ?moje ostatnie słowa o betonie?. | |||
60 | O budynkach wysokich | ||
Na rynku wydawniczym ukazała się książka ?Budynki wysokie? prof. Adama Zbigniewa Pawłowskiego oraz Ireneusza Cali. Autorzy przeanalizowali ponad 130 najwyższych wieżowców Ameryki, Azji, Europy i Australii, prezentując problemy architektoniczne: funkcję komunikacji pionowej, elewacje oraz kształtowanie części najwyższych i parametrów budynków. Omówili także rolę wieżowców w zabudowie miejskiej. Przedstawili problemy budownictwa wysokiego w Polsce. | |||
61 | Perspektywa 2013 | Piotr Piestrzyński | |
? W związku z uchwaleniem budżetu unijnego, do 2013 roku mamy pewność popytu na nasze produkty. Jesteśmy przygotowani na zwiększone zapotrzebowanie na nasze domieszki, gdyż 80% z nich wytwarzamy już w Polsce. Dzięki fabryce w Kutnie możliwy jest także eksport naszych produktów na inne rynki Europy Wschodniej ? wyjaśnia Krzysztof Kaczan, dyrektor zarządzający siecią Rethmeier w Schomburg Polska. Wkrótce firma wprowadzi na rynek dwie nowe domieszki przygotowane specjalnie na potrzeby rynku polskiego ? Savemix 4000 i Savemix 5000. | |||
62 | Udział w kosztach budowy drogi publicznej a podatek dochodowy | Tomasz Grzybkowski, Tomasz Guzek | |
Racjonalny plan inwestycji budowlanej powinien uwzględniać lokalne warunki i otoczenie projektowanego obiektu. Szczególnie istotne jest to na terenach miejskich, gdzie inwestor napotyka ukształtowaną uprzednio infrastrukturę, np. sieć drogową. Istniejące rozwiązania komunikacyjne, w szczególności przepustowość, jakość lub układ dróg publicznych, mogą nie odpowiadać skali lub rodzajowi jego przyszłej działalności. Jak również właściwe organy żądają dokonania zmian w układzie dróg i uzależniają od tego wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę bądź też o pozwoleniu na użytkowanie obiektu. | |||
63 | Zmiany w obowiązujących przepisach | Tomasz Osiecki | |
Rozporządzenie Ministra Transportu z dnia 11 lipca 2006 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków, jakie powinny spełniać obiekty budowlane oraz naturalne w otoczeniu lotniska (Dz. U. nr 134, poz. 946). Dokonano zmiany §4 ww. rozporządzenia, zgodnie z którym obiekty trudno dostrzegalne z powietrza, w tym napowietrzne linie, maszty, anteny, usytuowane w zasięgu powierzchni podejścia, o których mowa w §11 pkt 2, §20 pkt 2 i §34 pkt 1, powinny być niższe o co najmniej 10 m od dopuszczalnej wysokości zabudowy wyznaczonej przez powierzchnie ograniczające. | |||
64 | XII Wyprawa Mostowa "Francja 2006" | Kazimierz Flaga | |
Tradycji stało się zadość. W dniu 1 lipca 2006 r. 47-osobowa grupa mostowców, prawie z całej Polski, wyruszyła na 12-dniową trasę XII Wyprawy Mostowej ?Francja 2006?. Piszę ?prawie?, bo wśród uczestników wyprawy znaleźli się reprezentanci Gdańska, Olsztyna, Łodzi, Warszawy, Lublina, Wrocławia, Gliwic, Katowic, Starachowic, Skoczowa, Zakopanego i największa grupa ? z Krakowa. | |||
68 | Wybitne realizacje konstrukcji betonowych w świecie (I) | Andrzej Ajdukiewicz | |
Zgodnie z tradycją wypracowaną poprzednio przez Federację Konstrukcji z Betonu Sprężonego (FIP), na II Kongresie Międzynarodowej Federacji Betonu Konstrukcyjnego (fib) w Neapolu, 5 czerwca 2006 r., wręczono nagrody ? przyznawane co cztery lata ? za wybitne realizacje konstrukcji betonowych. Obecnie dotyczyło to okresu 2002-2005. Warto przytoczyć ogólne uzasadnienie podane w regulaminie konkursu nagród: ?przyznawane są w celu spopularyzowania w świecie informacji o konstrukcjach betonowych, które przedstawiają szczególne wartości i demonstrują uniwersalność betonu jako materiału konstrukcyjnego?. | |||
72 | Po pracy chodzę na grzyby | Piotr Piestrzyński | |
? Cieszę się, że sprzedaż w tym roku idzie dobrze. Prawdopodobnie na koniec roku odnotujemy wzrost sprzedaży cementu o 15-17% ? mówi Marek Surowiec, dyrektor ds. handlowych i członek zarządu Grupy Ożarów SA. ? To także zasługa tego, że w pionie handlowym udało się stworzyć w Ożarowie zespół dobrze rozumiejących się ludzi, którzy współpracują z sobą, wzajemnie się wspierają, i przynosi to efekt w postaci dobrych wyników. | |||
72 | Polbet B-Complex zdobywa nowe rynki | red | |
Pomorski producent kostki brukowej Polbet B-Complex SA, należący do irlandzkiego koncernu CRH, kupił od firmy Jadar trzy zakłady produkcyjne: w Pruszkowie, Kielcach i Rzeszowie. Inwestycje firmy związane z przejęciem funkcjonujących zakładów to, poza budową nowych zakładów, sposób na zdobywanie kolejnych rynków. | |||
73 | Ludzie branży | ||
Sylwetki: Luc Callebat Aleksandra Szyszko Andrzeja Mochonia | |||
74 | Betonowe ławki internetowe w Opolu, Krakowie, Wrocławiu i Warszawie | Małgorzata Dąbrowska | |
Betonowe ławki internetowe w październiku 2006 roku pojawiły się na dziedzińcu Politechniki Opolskiej, w Akademii Górniczo-Hutniczej, Politechnice Wrocławskiej. Wkrótce staną także w Politechnice Warszawskiej oraz Akademii Ekonomicznej w Krakowie. Fundatorem ławek, które ustawione są w miejscach z bezprzewodowym dostępem do Internetu, jest Grupa Górażdże. | |||
74 | Fauna i flora pod ochroną | Lucyna Rudnik | |
Czy można pogodzić sprzeczne ? wydawałoby się ? interesy ochrony środowiska i biznesu? Okazuje się, że tak. I to z korzyścią zarówno dla rachunku ekonomicznego firmy, jak i dla przyrody. Najlepszym tego dowodem jest program ochrony różnorodności biologicznej, jaki na terenie Kopalni Górażdże realizuje spółka razem z biologami z Uniwersytetu Opolskiego. To unikatowe w skali kraju przedsięwzięcie dotyczy nie tylko flory i fauny. Naukowcy biorą pod uwagę również krajobraz i geologię. Najprościej można powiedzieć, że program polega na translokacji (przeniesieniu) roślin z terenu zagrożonego w bezpieczne siedliska zastępcze o podobnym ekosystemie. Jednocześnie w kamieniołomie prowadzona jest normalna eksploatacja. | |||
75 | Tu pustułka zniża swój lot | Piotr Piestrzyński | |
? Mieszkańcy gminy mogą przyjść i naocznie przekonać się, jak jest przed zakładem i jak jest w zakładzie. Cechy charakterystyczne to duża ilość zieleni i czyste okoliczne rzeki. Dzisiaj nie ma dyskusji o uciążliwości zakładu. To cementownia, największy nasz podatnik, doprowadza do rozwoju gminy i zmienia jej obraz na lepszy ? mówił Jan Głogowski, burmistrz miasta i gminy Małogoszcz. Ekologia była motywem przewodnim dnia otwartych drzwi w Cementowni Małogoszcz. | |||
76 | 100 lat w branży | sab, Karbo | |
Po raz ósmy Cementownia Rudniki zaprosiła swoich sąsiadów, aby pokazać, jak zmienia się produkcja cementu: na nowoczesną i coraz bardziej przyjazną środowisku. Przy okazji ? była to całkiem miła wrześniowa sobota. | |||
77 | Dom musi mieć ściany | Paweł Fąk | |
Ściana, najprościej rzecz ujmując, to pionowa przegroda, oddzielająca przestrzeń wewnętrzną budynku od przestrzeni zewnętrznej. To od niej w dużej mierze zależy, czy nasz przyszły dom będzie oazą komfortu czy czyśćcem na ziemi? |