ad

Wydanie 4(48)/2009

issue-cover
Wyjątkowo szybko w tym roku zapominamy o lecie, za nami wczesny jak nigdy październikowy atak zimy, a przed nami coraz dłuższe jesienne słotne wieczory. Jak to zwykle w cemencie, o tej porze roku zastanawiamy się, kiedy tak naprawdę zaatakuje zima, kiedy staną budowy, bo to w dużym stopniu przełoży się na ostateczne rezultaty całego roku. Można jednak już dziś powiedzieć, że trzeci kwartał mile zaskoczył wszystkich analityków rynku cementowego. 

Spis treści

Str.TytułAutorPDF
5Od WydawcyJan Dejapdf
Wyjątkowo szybko w tym roku zapominamy o lecie, za nami wczesny jak nigdy październikowy atak zimy, a przed nami coraz dłuższe jesienne słotne wieczory. Jak to zwykle w cemencie, o tej porze roku zastanawiamy się, kiedy tak naprawdę zaatakuje zima, kiedy staną budowy, bo to w dużym stopniu przełoży się na ostateczne rezultaty całego roku. Można jednak już dziś powiedzieć, że trzeci kwartał mile zaskoczył wszystkich analityków rynku cementowego.
Wyniki sprzedaży cementu w okresie lipiec-wrzesień były chyba trochę lepsze niż się spodziewano, i mozolnie zaczęliśmy odrabiać straty, które ponieśliśmy na początku roku. Wygląda na to, że jest szansa "skonsumowania" przez polski rynek ok. 15,5 mln ton cementu, co dałoby jedynie 6-7-procentowy spadek w stosunku do dobrego roku 2008. Taka sytuacja wyróżniałaby nas również bardzo pozytywnie na tle sektorów budowlanych wielu krajów europejskich, gdzie kilkunasto-, a czasami nawet kilkudziesięcioprocentowe spadki są na porządku dziennym. Można śmiało powiedzieć, że w naszym przypadku rozpędzające się projekty infrastrukturalne, dostępność środków europejskich, duża konsumpcja wewnętrzna oraz ogólnie przyzwoity stan gospodarki stwarzają lepsze niż w innych krajach warunki prowadzenia działalności budowlanej. Istotnym stymulującym elementem tej całej układanki jest również sztywny przecież termin Euro 2012, który niczym bat wisi nad głowami administracji i wykonawców.
Patrząc na całą sprawę z perspektywy nie tylko własnego podwórka, można powiedzieć, że ostatnie miesiące znacząco poprawiły ogólne nastroje. Z różnych zakątków globu napływają sygnały, które wlewają w nasze serca trochę optymizmu i dają nadzieję, że pesymistyczne, bardzo czarne scenariusze, choćby z początku tego roku, nie muszą się sprawdzić. Wydaje mi się, że symptomatycznie dziś brzmi tytuł tekstu naszego stałego współpracownika, bardzo dobrego i doświadczonego analityka rynkowego Marcina Peterlika ? "Kryzys nie taki straszny". Oczywiście, jest zdecydowanie za wcześnie na odtrąbienie zwycięstwa, jest wiele innych sygnałów, które wskazują na poważne problemy, z którymi musi się zmierzyć świat i również nasza gospodarka, ale stan nastrojów wszystkich uczestników rynku jest sprawą nie do przecenienia.
Schodząc do bliższych nam problemów, chciałbym na chwilę zatrzymać się przy budownictwie drogowym. Wygląda na to, że wbrew wielu malkontentom udaje się z powodzeniem rozstrzygać przetargi na kolejne odcinki autostrad i dróg ekspresowych. Oczywiste jest, że rozstrzygnięcie przetargu to dopiero początek drogi do końcowego sukcesu, ale jeszcze niedawno nawet z tym pierwszym elementem mieliśmy problemy. Odczuwam wręcz osobistą satysfakcję, że na naszych autostradach, drogach ekspresowych, ale także tych mniej eksponowanych, bo lokalnych, coraz częściej pojawiają się nawierzchnie betonowe. Jak przyjemnie pomknąć dzisiaj betonową autostradą do Zgorzelca czy Olszyny, a za dwa lata również do Świecka. Cieszyć musi również decyzja o budowie w betonie kolejnego, liczącego 60 km odcinka "gierkówki" między Piotrkowem Trybunalskim i Rawą Mazowiecką. Mam nadzieję, że po beton nasza administracja będzie sięgać coraz częściej, i to zarówno na szczeblach centralnych jak i lokalnych.
Mam także nadzieję, że zawartością kolejnego numeru BTA nie zawiedziemy naszych Czytelników. Oprócz dróg i analiz ekonomicznych, o których już wspominałem, sporo miejsca poświęcamy architekturze, technologii, wywiadom i aktualnym wydarzeniom w szeroko rozumianej branży cementowo-betonowej. Jako redakcja, cieszymy się z faktu, że wiele firm konsekwentnie wykorzystuje łamy BTA do prezentacji swoich możliwości. Ponadto, warto chyba podkreślić, że wspólnie z radą programową już dziś intensywnie pracujemy nad przygotowaniem przyszłorocznych Dni Betonu, licząc na to, że będzie to kolejne autentyczne święto całego środowiska.
Zapraszam wszystkich do, mam nadzieję, interesującej lektury.
6Nie taki kryzys strasznyMarcin Peterlikpdf
Dane makroekonomiczne za drugi kwartał bieżącego roku z jednej strony były zaskakująco dobre, ale z drugiej strony, u niektórych analityków, wzbudziły pewne zaniepokojenie. Pozytywnie zaskoczyła oczywiście najważniejsza informacja dotycząca tempa wzrostu produktu krajowego brutto w drugim kwartale. Ogłoszone przez GUS 1,1 proc. wzrostu przekroczyło szacunki wszystkich ośrodków. W tej sytuacji niemal pewne już jest, że Polska, jako jeden z niewielu krajów w Europie (jeśli nie jedyny), uniknie w roku 2009 recesji. W odpowiedzi na wyniki drugiego kwartału, Komisja Europejska podniosła prognozę wzrostu dla Polski na ten rok do poziomu 1 procenta. Warto przypomnieć, że kilka miesięcy temu KE z wielkim hukiem ogłosiła, że PKB Polski spadnie o 1,4 proc. Tak częste i tak skrajne rewidowanie prognoz przypomina ?zataczanie się od ściany do ściany? i potwierdza ogromną niepewność co do rozwoju sytuacji gospodarczej nie tylko w Polsce, ale w całej Europie.
10Budownictwo deweloperskie - kiedy nastąpi odbicie?Szymon Jungiewiczpdf
Pierwsze półrocze 2009 r. odznaczało się kontynuacją rekordowych wyników pod względem liczby rejestrowanych mieszkań - na rynek ciągle wchodziły inwestycje rozpoczynane jeszcze podczas fazy hossy na rynku mieszkaniowym. Niestety, towarzyszyły temu zjawisku głębokie spadki udzielanych pozwoleń budowlanych oraz nowo rozpoczynanych budów. Deweloperzy ciągle wstrzymują się z rozpoczynaniem nowych projektów - choć pojawiają się już pierwsze nowe inwestycje. Pytanie podstawowe dla przyszłości budownictwa mieszkaniowego brzmi: kiedy rozpoczną realizację nowych projektów na masową skalę?
12Sztuka prowadzenia człowieka w przestrzeniPaweł Pięciakpdf
Na pierwszym miejscu stawiam urbanistykę, a na drugim architekturę. Dopiero dobrze przeprowadzona urbanistyka otwiera warunki dla budowania formy architektonicznej. Jeżeli urbanistyka jest udana, to nie ogranicza projektanta architektury. Ona tylko otwiera możliwe kierunki rozwiązań ? mówi krakowski architekt, Stanisław Deńko.
16W poszukiwaniu autentycznej architekturyRomuald Loeglerpdf
Czym jest dla mnie architektura ? jest sztuką pośrednictwa i pogodzenia, głębokim zrozumieniem powiązań pomiędzy ludźmi w ich życiowych sytuacjach, w świecie. To jest posłannictwo architektury.
17Dziesięć lat materii doskonałejMaria Misiągiewiczpdf
X jubileuszowa edycja dorocznego Ogólnopolskiego Konkursu "Architektura Betonowa 2009" ? akademicka nagroda za najlepszą pracę dyplomową roku.
22Kolejny odcinek S8 w betoniepiepdf
Umowa na przebudowę drogi krajowej nr 8 do standardu drogi ekspresowej została podpisana 3 września 2009 roku w łódzkim Oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Nawierzchnia 61-kilometrowego odcinka od Piotrkowa Trybunalskiego do Rawy Mazowieckiej zostanie wykonana z betonu. Wykonawca drogi - konsorcjum firm, którego liderem jest włoska spółka ASTALDI - zrealizuje inwestycje do 2012 roku.
2285% respondentów opowiedziało sięza autostradami z betonupiepdf
Jak budować autostrady? "Z betonu droższe, ale trwalsze" - odpowiedziało ponad 85% respondentów, którzy wzięli udział w sondzie opublikowanej na stronach internetowych Wirtualnego Nowego Przemysłu - www.wnp.pl/sondy.
23W korytarzu z Calais do KazachstanuPiotr Piestrzyńskipdf
Betonowy odcinek autostrady A4 Zgorzelec - Krzyżowa został oddany do użytku 14 sierpnia 2009 roku. W ten sposób, po 20 latach od zmian ustrojowych w Polsce, beton połączył autostradowo Polskę z Europą.
24Od A do E, czyli drogowcy idą na Warszawę!piepdf
? Dziś podpisujemy umowy, które pozwolą wybudować odcinek autostrady A2 od Strykowa do Konotopy. To 91 km autostrady, która doprowadzi ruch do stolicy ? powiedział minister infrastruktury Cezary Grabarczyk 28 września br., podczas uroczystości podpisania umowy na projekt i budowę odcinka autostrady A2 pomiędzy Łodzią a Warszawą. Drogowcy już rozpoczęli marsz na Warszawę.
26W Tarnowie beton tworzy nową jakość przestrzeni miejskiej - buduje przyszłośćPiotr Piestrzyńskipdf
Tarnów zmienia się, i to nie tylko wraz z postępami prac przy budowie kolejnego odcinka autostrady A4. Miasto zainteresowało mnie, gdyż powstaje tam coraz więcej dróg betonowych, ciekawie zagospodarowanych skwerów z betonu czy betonowych ścieżek rowerowych. W Tarnowie naturalne jest budowanie z betonu kolorowych placów parkingowych przed marketami. I trzeba to oddać betonowi: ten materiał w Tarnowie nadaje nową jakość przestrzeni miejskiej ? zadbanej, uporządkowanej, z perspektywą trwałości sięgającą kilkadziesiąt lat w przyszłość.
28Jak samorządowcy poznawali dobre drogi - drogi betonowePiotr Piestrzyńskipdf
Pojechali, by zobaczyć, dotknąć stopą, przejechać samochodem po drodze betonowej, poznać zalety tych nawierzchni oraz wszystko co wiąże się z ich budową. 30-osobowa grupa dziennikarzy prasy lokalnej i samorządowców uczestniczyła w wyjeździe studialnym pt. "Dobre drogi dla samorządów - drogi betonowe", zorganizowanym przez Stowarzyszenie Producentów Cementu. W dniach 25-27 września 2009 roku wyprawa wyruszyła z Krakowa ?Szlakiem A4? przez Cementownię Górażdże, gminę Ujazd do Bolesławca
31Nowe spojrzenie na kolorowy beton towarowyRobert Czołgoszpdf
Od zawsze beton był i nadal jest cenionym przez architektów i projektantów materiałem, ze względu na praktycznie nieograniczone możliwości kształtowania nawet bardzo skomplikowanych i wyrafinowanych kształtów konstrukcji. Coraz częściej elementy konstrukcyjne betonowe pozostają po rozformowaniu bez żadnego dodatkowego wykańczania. Wymagania tyczące się wizualnego odbioru obiektu wykonanego z betonu są zatem coraz wyższe. Od momentu wprowadzenia przy produkcji tzw. barwników możemy mówić o kolorowym betonie towarowym. Barwniki są już w tej chwili bardzo mocno rozpowszechnione, szczególnie w produkcji kostki brukowej, elementów tzw. małej architektury betonowej oraz w produkcji prefabrykatów.
34Słoniarnia? Dlaczego nie! Piotr Piestrzyńskipdf
Jak ciekawie wykorzystać beton, stal i drewno? Mając prawie 40 mln złotych, można tworzyć. W Poznaniu powstał obiekt nietuzinkowy i dla niezwykłych mieszkańców. W kwietniu 2009 roku oddano tam do użytku słoniarnię.
37Rozbudowa infrastruktury lotniczej w PolsceAdam Karbowskipdf
Polska jest dziś jednym z najdynamiczniej rozwijających się rynków lotniczych w Europie. Powiększająca się grupa pasażerów sprawia, że administracja rządowa i regionalna intensywnie pracują nad rozbudową infrastruktury lotniczej w Polsce. Najbardziej zaawansowany jest program rozbudowy portów znajdujących się w Transeuropejskiej Sieci Transportowej. Obok centralnego programu równolegle może powstawać regionalna infrastruktura lotnicza, która oprócz tego, że będzie uzupełnieniem większych ośrodków, ma wspierać rozwój poszczególnych regionów.
40Przez mosty Słowacji, Węgier, Bułgarii i TurcjiZbigniew Pilchpdf
Przez mosty Słowacji, Węgier, Chorwacji i Słowenii do mostów nad Cieśniną Bosforską wiodła XV Wyprawa Mostowa zorganizowana przez Politechnikę Krakowską. Jej trasa liczyła ok. 7000 km pokonanych autokarem i 1000 km promem i trwała 16 dni. W wyprawie wzięło udział 46 osób.
42Beton SCC jako alternatywa do wykonywania konstrukcji w budownictwie mostowym na przykładzie budowy węzła SośnicaJerzy Dyrka, Piotr Górak, Konrad Grzesiakpdf

Węzeł Sośnica ma wielkie znaczenie w transporcie drogowym, ponieważ przez niego odbywać się będzie ruch międzynarodowy w czterech kierunkach (północ, południe, wschód, zachód) oraz krajowy w sześciu (poprzednio podane plus północny zachód i południowy wschód). Będzie to największe skrzyżowanie autostrad w Polsce i jedno z większych w Europie. Trzypoziomowy węzeł Sośnica połączy autostrady A1 i A4 oraz drogę krajową nr 44 (ul. Pszczyńską) tzw. DTŚ.

4750-metrowa pompa robi wrażeniekarbopdf
Po raz kolejny firma Junjin Polska zaskakuje swoimi możliwościami. Od niedawna ten znany i sprawdzony koreański producent oferuje nietypową pompę do betonu. - Pompa JXRZ50-5.16HP to piąta maszyna, którą zabudowaliśmy w Polsce. Wykonali ją na miejscu nasi inżynierowie i monterzy, wykorzystując doświadczenia, które nabyli podczas szkolenia naszego teamu serwisowego przez Koreańczyków - mówi Łukasz Żyła, prezes Junjin Polska.
49Wyroby włókno-cementowe - jaka przyszłość?Dariusz Machpdf
50Optymalizacja recept w betonach wibroprasowanych z zastosowaniem innowacyjnych domieszek uplastyczniającychMichał Oleksikpdf
Firma SCHOMBURG Polska wprowadziła do swojej oferty nowe domieszki chemiczne przeznaczone dla producentów elementów wibroprasowanych. Innowacyjna linia domieszek na bazie estrów kwasów polikarboksylowych została opracowana pod kątem optymalizacji ilości stosowanego cementu. W dotychczasowej produkcji elementów wibroprasowanych stosowane były głównie domieszki na bazie lignosulfonianów, które spełniały zadanie środka uplastyczniającego - ułatwiającego dowibrowanie betonu oraz poprawiające tzw. zaciąg. Podobnie działają środki powierzchniowo czynne, które wprowadzają mikropęcherzyki powietrza oraz zmniejszają napięcie powierzchniowe wody, co ułatwia produkcję wyrobów.
52W nurcie fizykochemiiJan Deja, Zbigniew Pilchpdf
Nie ma w Polsce tak dużej jednostki, która w taki sposób kształciłaby studentów w zakresie fizykochemii materiałów wiążących i betonów. Absolwenci naszego wydziału są chemikami o określonych specjalizacjach. Ich postrzeganie cementów i betonu jest inne niż absolwentów wydziałów budownictwa. Te dwa nurty, nasz "fizykochemiczny" i politechniczny "fizykomechaniczny" znakomicie się jednak uzupełniają. Można podać wiele przykładów, gdy taka "stereoskopowa" analiza problemów materiałowych doprowadziła do właściwych rozwiązań - mówi dr hab. inż. Marek Gawlicki, prof. Akademii Górniczo- Hutniczej, Wydział Inżynierii Materiałowej i Ceramiki. Rozmawiają z nim Jan Deja i Zbigniew Pilch.
56Technologia prefabrykacji elementów betonowych i żelbetowych wykorzystywanych w budowie sieci kanalizacyjnych ? przygotowanie mieszanki betonowejSPEBKpdf
W dosłownym znaczeniu prefabrykat to "wyrób produkcji maszynowej wykonany wcześniej". W minionym trzydziestoleciu prefabrykaty uległy znaczącemu przeobrażeniu głównie za sprawą rozwoju wiedzy o betonie oraz technologii urządzeń je formujących. W świadomości przeciętnego człowieka tkwi wizja prefabrykacji z lat siedemdziesiątych (np. wielka płyta) nacechowana stosowaniem betonów o niskich klasach wytrzymałości (B15, B17.5), uzyskiwanych przy użyciu niefrakcjonowanych kruszyw, najczęściej pospółek, przy wysokim stosunku w/c (woda/cement). Sama zaś produkcja miała charakter "polowy". Podstawowym wyznacznikiem produkcji była ilość. Odchyłki wymiarowe, nierówności pobocznic, raki, odtłuczenia schodziły na odległy plan.
58Popyt na beton przenosi się z miasta na wieśPiotr Piestrzyńskipdf
Polska dzięki inwestycjom drogowym oraz budowie obiektów towarzyszących EURO 2012 kryzys znosi relatywnie nieźle. Wszystko wskazuje na to, że w 2010 roku produkcja i sprzedaż betonu towarowego w Polsce wzrosną o 3% do 5% ? prognozuje Piotr Rusecki, prezes Stowarzyszenia Producentów Betonu Towarowego w Polsce.
62Wpływ kruszywa na trwałość betonowej kostki brukowejGrzegorz Łójpdf
O roli kruszywa w technologii betonu nikogo nie trzeba przekonywać. Od jego jakości zależą w znacznej mierze późniejsze parametry betonu, w tym między innymi betonowej kostki brukowej z betonu wibroprasowanego.
68Wszyscy podziwiali nową nitkę piecowąPaulina Borkowskapdf
- Inwestycja uruchomienia nitki piecowej po niespełna dwóch latach jest zakończona, co traktuję jako nasz sukces. Obecnie trwa rozruch technologiczny - mówi Dariusz Gawlak, prezes zarządu Cementowni Warta. 26 września 2009 roku cementownia była otwarta dla zwiedzających w ramach Dnia Otwartych Drzwi. Pracownicy zakładu z rodzinami, zaproszeni goście oraz okoliczni mieszkańcy mieli możliwość obejrzenia wnętrza cementowni i poznania etapów produkcji warciańskich cementów.
70Cementownia Małogoszcz ma 35 latredpdf
W Cementowni Małogoszcz trwa właśnie budowa instalacji do suszenia popiołów mokrych, która uzyskała dofinansowanie z Unii Europejskiej. Projekt ten umożliwi przemysłowe wykorzystanie popiołów, co znacznie przyczyni się do ochrony środowiska naturalnego. 9 października 2009 r. Cementownia Małogoszcz obchodziła jubileusz 35-lecia.
71INWET obchodzi 20. urodzinykarbopdf

Z okazji 20 lat istnienia firma INWET zorganizowała ?Piknik XX-lecia?, na który zaprosiła swoich partnerów w biznesie, miejscowych włodarzy, pracowników i akcjonariuszy. Uroczyste spotkanie odbyło się w restauracji Łania w Chorzowie na terenie Wojewódzkiego Parku Kultury i Wypoczynku. Piękne otoczenie, pełne zieleni i świeżego powietrza, sprawiło, że uczestnicy spotkania, mimo uroczystego charakteru imprezy, czuli się jak na pikniku. Dodatkowo wszystkich przybyłych powitała orkiestra górnicza, która swoim graniem w sposób lekki i przystępny zaprezentowała kawałek regionalnej kultury, przypominając gościom, że znajdują się na terenach związanych z górnictwem.

7120-lecie firmy Kaprinredpdf
Jubileusz 20-lecia na rynku świętuje polska firma Kaprin Sp. z o.o. - producent prefabrykatów betonowych z siedzibą w Krzeszowicach k. Krakowa. Firma powstała w październiku 1989 r. jako odrębny podmiot gospodarczy wyłoniony z KPRI-2 Kraków. Dwuosobowy zarząd nieprzerwanie kieruje firmą od początku lat 90. Funkcję prezesa pełni Andrzej Dziadkowiec, a wiceprezesem jest Wacław Orczykowski.
72MC Forum - rzeczowo i z pasjąBartosz Ormantypdf
Doskonałą okazją do wymiany doświadczeń, poszerzenia wiedzy na temat technologii napraw oraz związanych z tym norm i przepisów były zorganizowane już po raz szósty Dni Betonu - Betonowe MC Forum. Spotkanie odbyło się niedaleko Wielkopolskiego Parku Narodowego w Trzebawiu-Rosnówku k. Poznania.
73Prefabrykacja na stadiony i inwestycje infrastrukturalnePiotr Piestrzyńskipdf
- Zakończyliśmy największy w naszej historii proces inwestycyjny w fabryce w Ostrowie Wielkopolskim. Polegał on na montażu nowych linii do produkcji różnego rodzaju elementów sprężonych oraz infrastruktury podziemnej. Został zainstalowany nowy węzeł betoniarski, jeden z najnowocześniejszych w Europie. Rozpoczęliśmy dostawy i montaż konstrukcji dwóch największych nowo budowanych stadionów piłkarskich w Polsce - mówi Piotr Biskup, prezes zarządu Consolis Polska. W 2009 roku firma wzięła udział w realizacji kilku prestiżowych inwestycji, m.in. Ikea Port Łódź, biurowców klasy A w Warszawie i Katowicach oraz budowie stadionu Legii. Firma rozpoczęła także dostawy i montaż konstrukcji dwóch największych nowo budowanych stadionów piłkarskich w Polsce.
74Międzynarodowe "Podłogi przemysłowe"Marcin Witkowskipdf
Ponad 200 osób wzięło udział w II Seminarium ?Podłogi przemysłowe?, zorganizowanym 6 października 2009 przez Katedrę Inżynierii Materiałów Budowlanych Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej i czasopismo "Podłoga". Tym razem tematem przewodnim konferencji była budowa, eksploatacja i naprawa podłóg przemysłowych.
76Dyskutowali o doborze kruszyw do betonu przy produkcji kostkikarbopdf
Wymagania dla kruszyw i dobór kruszyw do produkcji betonu używanego do produkcji kostki zdominował XXX Sympozjum Szkoleniowe Stowarzyszenia Producentów Brukowej Kostki Drogowej, które odbyło się w dniach 5-7października 2009 r. we Władysławowie. Podobnie jak poprzednie sympozja, to również było imprezą integracyjno-szkoleniową, połączoną z walnym zgromadzeniem członków stowarzyszenia.
76Debiut ExpoBetonkarbopdf
Pierwsze w Polsce Targi Technologii, Produkcji i Wykorzystania Betonu ExpoBeton odbyły się w dniach 10-12 września 2009 w sosnowieckim Centrum Targowo-Wystawienniczym. Targi zostały objęte patronatem medialnym magazynu "Budownictwo, Technologie, Architektura".