Pięknymi, słonecznymi dniami kończy się tegoroczny październik, jakby chciał nam dodać otuchy w tym politycznie i ekonomicznie nerwowym czasie. Powoli stygną wyborcze i powyborcze emocje w Polsce; jeszcze kilka tygodni i będziemy mieć (chyba) nowy-stary rząd, co nie zdarzyło się dotąd w III RP. To poważne wyzwanie dla rządzących, gdyż problemów nie ubywa, a wręcz przeciwnie ? pojawiają się nowe, z którymi przyjdzie się zmierzyć. Nasze wyniki gospodarcze wciąż budzą szacunek w Europie, ale wzmagająca się kolejna fala kryzysu finansowego może być dla nas znacznie bardziej dokuczliwa niż poprzednia. Z wielkim trudem cała Unia Europejska, a w szczególności państwa strefy euro osiągnęły konieczne porozumienie mające służyć obronie gospodarki europejskiej przed kryzysem. Przy okazji, warto zauważyć, że coraz poważniejszą rolę w stabilizowaniu gospodarki europejskiej mogą odgrywać Chiny.
Pięknymi, słonecznymi dniami kończy się tegoroczny październik, jakby chciał nam dodać otuchy w tym politycznie i ekonomicznie nerwowym czasie. Powoli stygną wyborcze i powyborcze emocje w Polsce; jeszcze kilka tygodni i będziemy mieć (chyba) nowy-stary rząd, co nie zdarzyło się dotąd w III RP. To poważne wyzwanie dla rządzących, gdyż problemów nie ubywa, a wręcz przeciwnie ? pojawiają się nowe, z którymi przyjdzie się zmierzyć. Nasze wyniki gospodarcze wciąż budzą szacunek w Europie, ale wzmagająca się kolejna fala kryzysu finansowego może być dla nas znacznie bardziej dokuczliwa niż poprzednia. Z wielkim trudem cała Unia Europejska, a w szczególności państwa strefy euro osiągnęły konieczne porozumienie mające służyć obronie gospodarki europejskiej przed kryzysem. Przy okazji, warto zauważyć, że coraz poważniejszą rolę w stabilizowaniu gospodarki europejskiej mogą odgrywać Chiny. Jak już wspomniałem, Polska dobrze prezentuje się na tle Europy, choćby z 4%-owym przyrostem PKB. Założenia budżetowe na rok 2012 są również ambitne, ale w tym przypadku pojawia się wiele głosów, które studzą optymizm, wskazując, że taki poziom wzrostu jest mało realny. Ostrożniejszy od rządu w swoich prognozach jest choćby Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową ? patrz tekst Marcina Peterlika. Pożyjemy ? zobaczymy. Parokrotnie już pisałem o tym, jak trudno prognozować ?konsumpcję? cementu czy rozwój rynku budowlanego. Tegoroczne wyniki zaskakują wszystkich; proszę wskazać analityka rynku, który w styczniu 2011 roku przewidział 21-procentowy wzrost zużycia cementu w Polsce po pierwszych trzech kwartałach roku! Dzisiaj wydaje się wręcz pewne, że rok 2011 zakończymy sprzedażą na poziomie około 18 mln ton. Z umiarkowanym optymizmem patrzymy także na kolejny rok. Polska się buduje i wyniki sprzedaży cementu jednoznacznie to potwierdzają. Oczywistą sprawą jest fakt, że motorem tego wzrostu zużycia cementu jest infrastruktura. Nigdy dotąd nie dysponowaliśmy takimi środkami finansowymi na projekty drogowe. Z satysfakcją mogę powiedzieć, że znacząca część nowych autostrad i dróg ekspresowych ma lub będzie mieć nawierzchnie z betonu cementowego. Beton nareszcie doczekał się należnego miejsca wśród rozwiązań technicznych polskiego drogownictwa. Tak, już za kilka tygodni, na przełomie listopada i grudnia, pomkniemy pięknym, nowym betonowym odcinkiem autostrady A2 na trasie Nowy Tomyśl ? Świecko. Na innych kierunkach ? np. A1 i S8 ? także za jakiś czas będziemy podróżować po trwałych i bezpiecznych nawierzchniach betonowych. Ale infrastruktura to nie tylko drogi. To także w coraz większym stopniu linie kolejowe. Na szczęście, choć z dużym poślizgiem, także tutaj coś się zmienia. To prawda, że pomstujemy, podróżując dzisiaj z Krakowa do Warszawy o godzinę dłużej niż kilka lat temu, a o podróży na trasie Warszawa ? Gdańsk nawet nie wspomnę, ale trwające przebudowy sieci już za kilka lat mają nas przybliżyć do standardów europejskich. Zachęcam Państwa do zapoznania się z interesującym tekstem autorów z Politechniki Krakowskiej, którzy kompleksowo przedstawiają zamierzenia inwestycyjne w polskiej sieci kolejowej. Infrastruktura to wreszcie także ochrona środowiska ? oczyszczalnie ścieków czy też cała gospodarka wodna. Wszystkich tych obszarów nie można wyobrazić sobie bez cementu, bez betonu. Na tych potrzebach fundujemy swój optymizm w ocenie perspektyw polskiego budownictwa.Szanowni Państwo, przygotowując ten numer kwartalnika, staliśmy przed nie lada problemem związanym z koniecznością dokonania wyboru tekstów z bardzo licznej grupy ważnych i interesujących materiałów przygotowanych przez zespół redakcyjny i współpracujących z nami autorów. Mam nadzieję, że dobrze Państwo ocenicie nasz wybór, czyli teksty, które ostatecznie znalazły się w bieżącym wydaniu kwartalnika.Mam wrażenie, że ciekawe informacje znajdą u nas wszyscy, którzy szukają czegoś na temat perspektyw rozwojowych rynku budowlanego, w innej części pisma ? fani dobrej architektury, czy też dróg betonowych, a w jeszcze innej ? ci, którzy na co dzień parają się technologią.Jak zwykle, pismo nasze wzmacniają teksty i prezentacje wielu firm, których materiały, technologie i rozwiązania techniczne decydują o dzisiejszym obrazie polskiego budownictwa.Na zakończenie smaczki szczególne. Wszystkim tym, którzy zastanawiają się nad efektem cieplarnianym i wątpliwą rolą CO2 w tym zjawisku, polecam arcyciekawy tekst profesora Wiesława Kurdowskiego. I wreszcie ? uwaga na oszustów! Tak, na naszym rynku można znaleźć ?cementy? zawierające 73% popiołu lotnego. Z tymi patologiami walczymy w naszej kampanii ?Pewny Cement?.Miłej i interesującej lektury życzy cała Redakcja i Jan Deja
Str. | Tytuł | Autor | |
---|---|---|---|
3 | Od Wydawcy | Jan Deja | |
Pięknymi, słonecznymi dniami kończy się tegoroczny październik, jakby chciał nam dodać otuchy w tym politycznie i ekonomicznie nerwowym czasie. Powoli stygną wyborcze i powyborcze emocje w Polsce; jeszcze kilka tygodni i będziemy mieć (chyba) nowy-stary rząd, co nie zdarzyło się dotąd w III RP. To poważne wyzwanie dla rządzących, gdyż problemów nie ubywa, a wręcz przeciwnie ? pojawiają się nowe, z którymi przyjdzie się zmierzyć. Nasze wyniki gospodarcze wciąż budzą szacunek w Europie, ale wzmagająca się kolejna fala kryzysu finansowego może być dla nas znacznie bardziej dokuczliwa niż poprzednia. Z wielkim trudem cała Unia Europejska, a w szczególności państwa strefy euro osiągnęły konieczne porozumienie mające służyć obronie gospodarki europejskiej przed kryzysem. Przy okazji, warto zauważyć, że coraz poważniejszą rolę w stabilizowaniu gospodarki europejskiej mogą odgrywać Chiny.
Jak już wspomniałem, Polska dobrze prezentuje się na tle Europy, choćby z 4%-owym przyrostem PKB. Założenia budżetowe na rok 2012 są również ambitne, ale w tym przypadku pojawia się wiele głosów, które studzą optymizm, wskazując, że taki poziom wzrostu jest mało realny. Ostrożniejszy od rządu w swoich prognozach jest choćby Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową ? patrz tekst Marcina Peterlika. Pożyjemy ? zobaczymy. Parokrotnie już pisałem o tym, jak trudno prognozować ?konsumpcję? cementu czy rozwój rynku budowlanego. Tegoroczne wyniki zaskakują wszystkich; proszę wskazać analityka rynku, który w styczniu 2011 roku przewidział 21-procentowy wzrost zużycia cementu w Polsce po pierwszych trzech kwartałach roku! Dzisiaj wydaje się wręcz pewne, że rok 2011 zakończymy sprzedażą na poziomie około 18 mln ton. Z umiarkowanym optymizmem patrzymy także na kolejny rok. Polska się buduje i wyniki sprzedaży cementu jednoznacznie to potwierdzają.
Oczywistą sprawą jest fakt, że motorem tego wzrostu zużycia cementu jest infrastruktura. Nigdy dotąd nie dysponowaliśmy takimi środkami finansowymi na projekty drogowe.
Z satysfakcją mogę powiedzieć, że znacząca część nowych autostrad i dróg ekspresowych ma lub będzie mieć nawierzchnie z betonu cementowego. Beton nareszcie doczekał się należnego miejsca wśród rozwiązań technicznych polskiego drogownictwa. Tak, już za kilka tygodni, na przełomie listopada i grudnia, pomkniemy pięknym, nowym betonowym odcinkiem autostrady A2 na trasie Nowy Tomyśl ? Świecko. Na innych kierunkach ? np. A1 i S8 ? także za jakiś czas będziemy podróżować po trwałych i bezpiecznych nawierzchniach betonowych.
Ale infrastruktura to nie tylko drogi. To także w coraz większym stopniu linie kolejowe. Na szczęście, choć z dużym poślizgiem, także tutaj coś się zmienia. To prawda, że pomstujemy, podróżując dzisiaj z Krakowa do Warszawy o godzinę dłużej niż kilka lat temu, a o podróży na trasie Warszawa ? Gdańsk nawet nie wspomnę, ale trwające przebudowy sieci już za kilka lat mają nas przybliżyć do standardów europejskich. Zachęcam Państwa do zapoznania się z interesującym tekstem autorów z Politechniki Krakowskiej, którzy kompleksowo przedstawiają zamierzenia inwestycyjne w polskiej sieci kolejowej. Infrastruktura to wreszcie także ochrona środowiska ? oczyszczalnie ścieków czy też cała gospodarka wodna. Wszystkich tych obszarów nie można wyobrazić sobie bez cementu, bez betonu. Na tych potrzebach fundujemy swój optymizm w ocenie perspektyw polskiego budownictwa.Szanowni Państwo, przygotowując ten numer kwartalnika, staliśmy przed nie lada problemem związanym z koniecznością dokonania wyboru tekstów z bardzo licznej grupy ważnych i interesujących materiałów przygotowanych przez zespół redakcyjny i współpracujących z nami autorów. Mam nadzieję, że dobrze Państwo ocenicie nasz wybór, czyli teksty, które ostatecznie znalazły się w bieżącym wydaniu kwartalnika.Mam wrażenie, że ciekawe informacje znajdą u nas wszyscy, którzy szukają czegoś na temat perspektyw rozwojowych rynku budowlanego, w innej części pisma ? fani dobrej architektury, czy też dróg betonowych, a w jeszcze innej ? ci, którzy na co dzień parają się technologią.Jak zwykle, pismo nasze wzmacniają teksty i prezentacje wielu firm, których materiały, technologie i rozwiązania techniczne decydują o dzisiejszym obrazie polskiego budownictwa.Na zakończenie smaczki szczególne. Wszystkim tym, którzy zastanawiają się nad efektem cieplarnianym i wątpliwą rolą CO2 w tym zjawisku, polecam arcyciekawy tekst profesora Wiesława Kurdowskiego. I wreszcie ? uwaga na oszustów! Tak, na naszym rynku można znaleźć ?cementy? zawierające 73% popiołu lotnego. Z tymi patologiami walczymy w naszej kampanii ?Pewny Cement?.Miłej i interesującej lektury życzy cała Redakcja i Jan Deja | |||
6 | Rok 2011 i perspektywy kolejnych lat | Marcin Sadowski | |
W najbliższym czasie zostaną rozstrzygnięte zaplanowane przetargi na budowę nowych bloków energetycznych, co spowoduje, że sektor energetyczny wybije się na wiodącego dostawcę zleceń dla firm budowlanych - mówi Konrad Jaskóła, prezes zarządu Polimex-Mostostal SA. | |||
8 | Nadchodzą trudniejsze czasy | Marcin Peterlik | |
Najbardziej gorącym tematem w mediach stała się ostatnimi czasy problematyka gospodarcza. Trudno się temu dziwić, skoro Unia Europejska stoi na skraju najpoważniejszego chyba kryzysu gospodarczego w swojej historii, a najczarniejsze scenariusze, o których do niedawna nie wypadało nawet wspominać, stają się obecnie przedmiotem rozważań poważnych analityków. | |||
10 | Budownictwo mieszkaniowe: odreagowanie kryzysu czy długotrwałe ożywienie? | Szymon Jungiewicz | |
Po okresie znacznego spowolnienia, które miało miejsce w 2009 r. i na początku 2010 r., sygnały płynące z rynku budownictwa mieszkaniowego w I połowie 2011 r. świadczyły o ożywieniu w branży mieszkaniowej. Miesiące letnie, jak i wrzesień, przyniosły jednak powiew pesymizmu związanego z niepokojącymi informacjami płynącymi z gospodarki światowej, szczególnie nt. problemów fiskalnych państw strefy euro. Jak w świetle obecnie obserwowanych danych statystycznych i zachowań inwestorów rysuje się zatem przyszła sytuacja w segmencie budownictwa mieszkaniowego? | |||
12 | Oszustwo klimatyczne | prof. Wiesław Kurdowski | |
W roku 2010 Oficyna ?Plon? wydała książkę Claude?a All?gre pod intrygującym tytułem: ?Oszustwo klimatyczne lub fałszywa ekologia?. Książka napisana jest w formie wywiadu z wybitnym francuskim ekologiem Dominikiem Montvalonem, co znacznie podnosi jej wartość. Autor stawia bowiem temu ekspertowi, doskonale zorientowanemu w zagadnieniach ekologicznych, wiele pytań poruszających zagadnienia, które nurtują społeczeństwa wszystkich państw, szczególnie europejskich, które podpisały tak zwany Protokół z Kyoto. Zobowiązuje on te państwa do sukcesywnego zmniejszania emisji CO2 przez przemysł i to w dosyć szybkim tempie. Jest to niezwykle ważny problem, bowiem wiąże się on bezpośrednio z rozwojem gospodarczym wielu krajów, szczególnie tych, które znajdują się na dosyć niskim poziomie, na przykład afrykańskich. | |||
16 | Racjonalizm i poetyka architektury betonowej | prof. dr hab. inż. arch. Maria Misiągiewicz | |
Dwa sposoby prezentacji - racjonalny i metaforyczny, traktowane nie jako konflikt, lecz konkurencja form współczesnych - są od lat widoczne w konkursie organizowanym przez Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej Instytut Projektowania Architektonicznego i Stowarzyszenie Producentów Cementu. 17 października 2011 roku ogłoszono wyniki XII Edycji Dorocznego Ogólnopolskiego Konkursu - Architektura Betonowa 2011. | |||
18 | Znaczenie drobniejszych rzeczy | Paweł Pięciak | |
Gliwiccy architekci z pracowni NXD na chwilę wrócili do szkolnych czasów. Zaprojektowali pawilon wejściowy do budynku Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 10 w Gliwicach, której absolwentami są szef zespołu Krzysztof Zalewski i jego dwaj współpracownicy. Za tę kameralną realizację otrzymali wyróżnienie w XIV edycji konkursu Polski Cement w Architekturze. | |||
20 | W kierunku wyciszenia | Paweł Pięciak | |
"Staram się myśleć o środowisku i energii, ale zaczynam od kategorii
podstawowych, jak lokalizacja domu, ustawienie względem stron świata.
To już dużo daje" mówi warszawski architekt Mirosław Jednacz, który
wśród swoich osiągnięć ma m.in. II nagrodę w konkursie Polski Cement
w Architekturze. | |||
24 | Etyka betonowego brutalizmu | dr inż. arch. Marcin Charciarek | |
Od stu lat, awangarda architektoniczna nie zamierza wprowadzić
harmonii i kontynuuje burzenie porządku. Wiara w to, że beton
jest "kamieniem współczesności", i może być chropawy lub
nieszlifowany, z fakturą naturalną odcisku szalunku, stała się w XX
wieku nagle sprawą etyki, a nie tylko estetyki. | |||
30 | Gaudí i jego barcelońskie majstersztyki - cz.1 | dr inż. Zdzisław B. Kohutek | |
Stolica dumnej Katalonii to nie tylko słynny stadion Camp Nou,
na którym rozgrywa swoje mecze piłkarskie F.C. Barcelona.
To miasto morza i gór, z burzliwą historią, bogate w zabytki, dziś
znowu aktywne kulturą, pełne życia i fantazji. Ale to także miasto,
nad którym unosi się duch Antoniego Gaudiego, wybitnego architekta
? wizjonera, który zaskarbił sobie uznanie świata i zasłużył na miejsce
w panteonie Wielkich. Jego zmaterializowane pomysły, jak np. Casa
Vicens, Casa Battló, Parc Güell, La Pedrera czy budowana do tej pory
świątynia Sagrada Familia, są wizytówką Barcelony po dzień dzisiejszy
i pozostaną nią na zawsze. Czy gdyby Gaudí żył, budowałby z betonu? | |||
36 | Sustainability - droga do budownictwa zrównoważonego | Dawid Hajok | |
Słoweński polityk i ekonomista Janez Potocnik, były minister oraz
obecny komisarz Unii Europejskiej ds. środowiska naturalnego,
wyraźnie podkreśla, że instytucje samorządów lokalnych zostaną
niebawem zobligowane przez UE do podejmowania działań, które
niosą za sobą udowodnioną wartość dla rozwoju zrównoważonego ?
zauważają przedstawiciele Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa
Ekologicznego (PLGBC). | |||
38 | Przegląd stanu infrastruktury korytarzy kolejowych w Polsce | mgr inż. Łukasz Franek, mgr inż. Sabina Puławska | |
Jednym ze skojarzeń związanych z polskimi kolejami jest ?beton?,
słowo używane jako określenie mniej lub bardziej zidentyfikowanej
grupy osób, która wstrzymuje reformy tej instytucji. Podchodząc
do tematu bardziej poważnie, zapomina się jednak o szerokim
wykorzystaniu tego materiału w modernizacji infrastruktury liniowej
oraz punktowej. | |||
44 | Superkret wydrąży tunele pod Warszawą | Dawid Hajok | |
Centralny odcinek II linii warszawskiego metra będzie liczył
6,1 km. W ramach całego projektu powstanie siedem stacji, dwie
komory zawracania, łącznik między pierwszą i drugą linią, wspólna
stacja dla obu nitek oraz 600-metrowy odcinek biegnący pod dnem
Wisły. Oba równoległe tunele II linii wiercone będą w technologii
TBM typu EPB, umożliwiającej drążenie na obszarach wysoko
zurbanizowanych. | |||
48 | Pół betonowej "ósemki" będzie gotowe na Euro | Piotr Piestrzyński | |
Umowy na realizację czterech kolejnych odcinków betonowej
drogi ekspresowej S8 na terenie województwa łódzkiego podpisała
5 października 2011 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Oddział w Łodzi. Budowa 33,5 km drogi o nawierzchni betonowej
będzie kosztowała prawie 1,6 mld złotych i zakończy się w grudniu
2013 roku. Na Euro 2012 będzie dostępna betonowa "ósemka"
od Piotrkowa Trybunalskiego do granicy z województwem mazowieckim. | |||
50 | Szary i kolorowy beton w Czarnym Dunajcu | Piotr Piestrzyński | |
Chodniki i obrzeża z betonu na ulicach Czarnego Dunajca skończyła
układać 30 października 2011 r. tarnowska firma Wes-Bud. - Najtrudniejsze warunki do pracy mieliśmy na przełomie lipca
i sierpnia, kiedy bez przerwy lało, i od połowy października, kiedy
chwyciły mrozy ? mówi Michał Żurek z Wes-Budu, nadzorujący
układanie betonu. Antoni Chlebek, kierownik Referatu Budownictwa
i Gospodarki Komunalnej Urzędu Gminy w Czarnym Dunajcu, już
przygotowuje projekt kolejnych betonowych chodników, z Koniówki
do Chochołowa. Ich realizacja rozpocznie się w 2012 roku. | |||
51 | Zastosowanie mikrosfer jako alternatywna metoda napowietrzania betonu | dr inż. Agnieszka Molendowska, dr hab. inż. Jerzy Wawrzeńczyk | |
Podstawowym warunkiem uzyskania mrozoodporności
betonu zawierającego znaczną ilość dodatków
mineralnych jest zapewnienie poprawnego
napowietrzenia. Postulat ten ujęty jest w normie
EN 206-1 [15], gdzie dla klas XF2÷XF4 zaleca
się wprowadzenie do mieszanki betonowej minimum
4% powietrza. Uzyskanie zalecanej objętości
powietrza nie jest, niestety, warunkiem wystarczającym
dla uzyskania mrozoodporności. | |||
58 | Wymagania jakościowe stawiane składnikom betonu drogowego | Danuta Bebłacz, Zbigniew Giergiczny | |
Beton jest nowoczesnym i konkurencyjnym wobec asfaltu
materiałem do wykonywania nawierzchni dróg. W niniejszym
artykule uwaga zostanie skupiona na właściwym doborze
składników do produkcji betonu na nawierzchnie drogowe. | |||
64 | Marketing zamiast rzetelnej informacji technicznej na ważny temat | Paweł Bałos | |
Komentarz do artykułu -Porównanie w praktyce cementów
z dodatkami mineralnymi i cementu portlandzkiego CEM I
i 32,5 R? z numeru 3/2011 | |||
66 | Beton licowy - przedsięwzięcie zespołowe | Piotr Dzięgielewski | |
Beton licowy cieszy się od wielu lat rosnącą popularnością,
zainteresowaniem i uznaniem. Mimo wzlotów i upadków, koncepcja
tworzenia widocznych powierzchni betonu o zdefiniowanej
estetyce, niewymagającej dodatkowych warstw wykończeniowych,
zyskuje sobie coraz więcej zwolenników. Jednak aby osiągnąć
sukces i móc pochwalić się obiektem z betonu architektonicznego,
podziwianym przez współczesnych i potomnych za jego styl i jakość
wykonania, trzeba przede wszystkim dokładnie zdefiniować,
co rozumie się pod tym pojęciem. | |||
70 | Światowy beton komórkowy | Piotr Piestrzyński | |
Goście z 32 krajów i pięciu kontynentów
wzięli udział w V Międzynarodowej
Konferencji Autoklawizowanego Betonu
Komórkowego, która w dniach 14-
17 września 2011 r. odbywała się
w Bydgoszczy. | |||
70 | Potwierdziliśmy pozycję lidera | Piotr Piestrzyński | |
Goście z 32 krajów i pięciu kontynentów
wzięli udział w V Międzynarodowej
Konferencji Autoklawizowanego Betonu
Komórkowego, która w dniach 14-
17 września 2011 r. odbywała się
w Bydgoszczy. | |||
73 | „Pewny Cement”: Nie kupuj kota w worku! | Dawid Hajok | |
Rynek materiałów budowlanych otwiera dziś przed inwestorami ogromne możliwości związane z wyborem technologii i materiałów. Zasadniczym czynnikiem decydującym o wyborze produktów pozostaje jednak ich jakość. Nierzadko jednak rozpoznanie w porę materiału gorszego lub niepewnego jest niewykonalne, o czym boleśnie przekonał się właściciel Zakładu Budowlanego Krzysztof Gouda ze Świeszyna. | |||
76 | EMAS w Warcie | pie | |
Dariusz Gawlak, prezes zarządu Cementowni Warta SA, otrzymał 29
września 2011 r. Certyfikat EMAS z rąk Kazimierza Perka, regionalnego
dyrektora ochrony środowiska w Łodzi. Był to pierwszy dokument EMAS
w zakładach przemysłu cementowego w Polsce. | |||
76 | Cemex ma pierwszy w branży raport zrównoważonego rozwoju, a cementownia Chełm certyfikat EMAS | pie | |
Dariusz Gawlak, prezes zarządu Cementowni Warta SA, otrzymał 29
września 2011 r. Certyfikat EMAS z rąk Kazimierza Perka, regionalnego
dyrektora ochrony środowiska w Łodzi. Był to pierwszy dokument EMAS
w zakładach przemysłu cementowego w Polsce. | |||
78 | Trwałość betonu w nawierzchniach drogowych | ||
Na rynku wydawniczym pojawiła się nowa monografia "Trwałość betonu
w nawierzchniach drogowych. Wpływ mikrostruktury, projektowanie
materiałowe, diagnostyka" autorstwa Michała A. Glinickiego. Monografia
przedstawia problematykę trwałości betonu w nawierzchniach drogowych
i prefabrykatach konstrukcyjnych narażonych na oddziaływania
mechaniczne, klimatyczne oraz zabiegi zimowego utrzymania. Beton w
nawierzchniach drogowych to rozwiązanie techniczne, które w ostatnich
latach nabiera szczególnego znaczenia, choćby ze względu na rosnące
obciążenie najważniejszych ciągów transportu kołowego. Kilkudziesięcioletnie
doświadczenia, głównie niemieckie i amerykańskie, stworzyły podstawy
do upowszechnienia tej technologii. | |||
78 | Spojrzenie w przyszłość | Bożena Środa | |
Międzynarodowa Konferencja Techniczna Cemtech 2011 odbyła się 25-28 września 2011 r. w Warszawie. Zdaniem Leonarda Palki, przewodniczącego Stowarzyszenia Producentów Cementu, powinna się ona przyczynić do wypracowania nowych koncepcji i idei dla naszego przemysłu na przyszłość. |