ad

Wydanie 4(92)/2020

issue-cover
W ciągu 23 lat redagowania kwartalnika „Budownictwo, Technologie, Architektura” nie miałem porównywalnych dylematów w momencie siadania do napisania „wstępniaka”. Pozornie, gdy choćby tylko bardzo pobieżnie przejrzycie Państwo zawartość naszego pisma, zauważycie całą masę bardzo pozytywnych akcentów. Polskie budownictwo ma się całkiem dobrze, prognozy dla branży cementowej równie dobre, budujące się drogi (w tym betonowe), przejście do nowoczesnej prefabrykacji betonowej, rozwijający się sektor domieszek chemicznych, przykłady pięknej architektury betonowej, to mocne fundamenty w budowaniu optymistycznych scenariuszy. Trudno jednak o niczym niezmącony optymizm bardzo wczesnym rankiem w Dzień Zaduszny.
Sytuacja zdrowotna i społeczna zmienia się bardzo dynamicznie i to wzbudza najwięcej obaw. Jesienią wirus uderzył ze zwielokrotnioną siłą i należy tylko mieć nadzieję, że zdołamy zapanować nad pandemią, minimalizując straty społeczne i gospodarcze. To zresztą dotyczy całej Europy, gdyż ostatnie informacje wskazują w wielu przypadkach na powrót do praktycznie całkowitego lockdownu.

Spis treści

Str.TytułAutorPDF
1OkładkaBTApdf
2Reklama SIKASIKApdf
3Reklama CHRYSOCHRYSOpdf
4Spis treściBTApdf
5Od WydawcyJan Dejapdf
W ciągu 23 lat redagowania kwartalnika „Budownictwo, Technologie, Architektura” nie miałem porównywalnych dylematów w momencie siadania do napisania „wstępniaka”. Pozornie, gdy choćby tylko bardzo pobieżnie przejrzycie Państwo zawartość naszego pisma, zauważycie całą masę bardzo pozytywnych akcentów. Polskie budownictwo ma się całkiem dobrze, prognozy dla branży cementowej równie dobre, budujące się drogi (w tym betonowe), przejście do nowoczesnej prefabrykacji betonowej, rozwijający się sektor domieszek chemicznych, przykłady pięknej architektury betonowej, to mocne fundamenty w budowaniu optymistycznych scenariuszy. Trudno jednak o niczym niezmącony optymizm bardzo wczesnym rankiem w Dzień Zaduszny. Sytuacja zdrowotna i społeczna zmienia się bardzo dynamicznie i to wzbudza najwięcej obaw. Jesienią wirus uderzył ze zwielokrotnioną siłą i należy tylko mieć nadzieję, że zdołamy zapanować nad pandemią, minimalizując straty społeczne i gospodarcze. To zresztą dotyczy całej Europy, gdyż ostatnie informacje wskazują w wielu przypadkach na powrót do praktycznie całkowitego lockdownu. Bieżący numer kwartalnika BTA, ze zrozumiałych względów, rozpoczynamy prezentacją raportu zatytułowanego „Wpływ branży cementowej na gospodarkę Polski”, przygotowaną przez renomowaną firmę doradczą Ernst & Young. Nie było dotąd dokumentu, który równie szeroko i dogłębnie analizowałby stan polskiego sektora cementowego i jego wpływ na całe otoczenie gospodarcze i społeczne. Trudno pominąć fakt, że tylko w roku 2017 polska branża cementowa wygenerowała prawie 1,9 mld zł dochodów sektora finansów publicznych, z czego prawie 200 mln zasiliło budżety samorządu terytorialnego. Warto dodać, że oficjalnej prezentacji raportu towarzyszyła bardzo ciekawa debata, w której uczestniczyło m.in. trzech europosłów, jeden poseł na Sejm RP oraz dwóch wiceministrów reprezentujących Ministerstwo Klimatu i Ministerstwo Aktywów Państwowych. Obszerną informację na temat zawartości Raportu oraz z przebiegu debaty znajdą Państwo na pierwszych kilkunastu stronach BTA. Trochę dalej dwa ważne teksty dotyczące analiz rynkowych i prognoz. Pan Marcin Peterlik pisze o powolnym wychodzeniu z recesji, sygnalizując wyraźnie odbicie gospodarki w roku 2021 i w konsekwencji ok. 3-procentowy spadek „konsumpcji” cementu w roku 2020 oraz około 1,5-procentowy wzrost w roku 2021. Szymon Jungiewicz wskazuje na wciąż ogromny potencjał polskiego rynku budowlanego, ale widzi także zagrożenia w obszarze budownictwa niemieszkaniowego oraz coraz niższe oferty cenowe składane w przetargach na realizację inwestycji infrastrukturalnych. Od lat ważną częścią naszego kwartalnika jest prezentacja ciekawej architektury. Jestem przekonany, że nie zawiodą się Państwo kilkoma interesującymi tekstami Pawła Pięciaka, które, w połączeniu z pięknymi zdjęciami, pokazują dzisiejsze możliwości betonu w architekturze. Jako osoba mieszkająca od 46 lat w Krakowie, ze szczególnym wzruszeniem patrzę na nowe zdjęcia dawnego Szkieletora. Nowa wieża Unity Tower, wraz z kilkoma niższymi budynkami, całkowicie zmienia wygląd ważnej części Krakowa i mocno wierzę, że da jej „nowe życie”. Bardzo się cieszymy, że budują się polskie drogi i duża ich część ma nawierzchnię z betonu cementowego. Tylko w roku 2019 w Polsce oddano do użytku 182 km dróg ekspresowych z nawierzchnią betonową. Budowane są następne kilometry, w tym – kluczowy dla naszej sieci drogowej -– betonowy odcinek autostrady A1 pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Częstochową. Cieszą nas zapowiedzi szefa GDDKiA Tomasz Żuchowskiego podkreślające stabilność branży drogowej i sprawną realizację kontraktów. Bardzo ciekawych wyników dostarczyło badanie kierowców skoncentrowane na postrzeganiu nawierzchni betonowych. Można stwierdzić jednoznacznie – kierowcy dobrze postrzegają nawierzchnie z betonu cementowego na polskiej sieci dróg. Na koniec tego tekstu kilka zdań pokazujących odpowiedzialność i stabilność biznesu cementowego w Polsce. W ciągu ostatnich dwudziestu lat nakłady inwestycyjne branży osiągnęły poziom 10 mld złotych. W trakcie ostatnich kilkunastu miesięcy wybudowano i uruchomiono nową linię produkcyjną w Cementowni Rudniki, a wręcz medialnym przebojem ostatnich trudnych tygodni jest decyzja Grupy Lafarge o zainwestowaniu w Nowy Małogoszcz ponad 100 mld euro. Za dwa lata ruszy jeden z najnowocześniejszych zakładów cementowych na świecie. O tym ważnym wydarzeniu i o wielu innych bardzo ciekawych sprawach mogą Państwo przeczytać na łamach naszego pisma. Życzę Wszystkim miłej lektury,
6Raport firmy EY pt. „Wpływ branży cementowej na gospodarkę Polski”Piotr Piestrzyńskipdf
10DEBATA: Trzeba wspierać przemysł cementowy ponad podziałami politycznymiPiotr Piestrzyńskipdf
14Novator® City – elastyczność w pełnym wymiarzeJarosław Kwaśniakpdf
15Reklama BRUK BETBRUK BETpdf
16Z recesji wychodzimy powoliMarcin Peterlikpdf
18Olbrzymi potencjał rynku budowlanego – szansa i zagrożenieSzymon Jungiewiczpdf
21Reklama SCHOMBURGSCHOMBURGpdf
22Biały – w teorii i w praktyceWojciech Korzeń, Justyna Misztalskapdf
24Wokół P4Paweł Pięciakpdf
27Reklama MC BAUCHEMIEMC BAUCHEMIEpdf
28P4 w MordorzePaweł Pięciakpdf
30Koniec epopei SzkieletoraPaweł Pięciakpdf
34Pięć twarzy KROEPaweł Pięciakpdf
38Betonowa A2 z Warszawy do Mińska Mazowieckiegopiepdf
39GDDKiA: więcej na drogi r/rpiepdf
40Wsparcie od CHRYSOCHRYSOpdf
41Nawierzchnie drogowe – jasna barwa ma znaczeniePiotr Kijowskipdf
42Kryterium obciążenia ruchem kluczowe w wyborze nawierzchni według kierowcówredpdf
44Drogi z betonu wałowanego z dofinansowaniempiepdf
45Nawierzchnia betonowa na S7piepdf
46Na A1 trwa odliczanie od D do Bpiepdf
47Reklama ANDROIMPEXANDROIMPEXpdf
48Utworzenie MBCC Group z wyłączenia z BASF działu Construction Chemicalspiepdf
50„Zielony beton” w miastachPaulina Gospdf
51Beton na drogę wyprodukowali w gminnym węźle betoniarskimPiotr Piestrzyńskipdf
52Domy dla życiaredpdf
54Beton architektoniczny polerowany – kategorie i wymaganiaKrzysztof Kuniczukpdf
59Reklama MAPEIMAPEIpdf
60Wyzwania gospodarki wodnejredpdf
62Zastosowanie betonów o podwyższonych parametrach szczelności ze skłonnością do samoregeneracji na przykładzie realizacji budowy garażu wielopoziomowego w KielcachIreneusz Janik, Aneta Jasiak, Przemysław Grabarczyk, Dawid Pakłos, Michał Witkowskipdf
66Paliwa alternatywne – fakty i mitydr inź. Bożena Środapdf
71Podręcznik SPBT „Badanie betonu w konstrukcji w świetle aktualnych norm i wytycznych”dr inż. Zdzisław B. Kohutekpdf
72Beton towarowy: bezpieczni na budowie, odpowiedzialni w transporciePiotr Piestrzyńskipdf
74Za dwa lata powstanie Nowy MałogoszczPiotr Piestrzyńskipdf
76DŚP dla cementów już jestSPCpdf
77Reklama ROPCZYCEROPCZYCEpdf
78Reklama BETON, TECHNOLOGIE I METODY BADAŃBTApdf
79Reklama REMEIREMEIpdf
80Reklama MASTER BUILDERSMASTER BUILDERSpdf