W ciągu 23 lat redagowania kwartalnika „Budownictwo, Technologie, Architektura” nie miałem porównywalnych dylematów w momencie siadania do napisania „wstępniaka”. Pozornie, gdy choćby tylko bardzo pobieżnie przejrzycie Państwo zawartość naszego pisma, zauważycie całą masę bardzo pozytywnych akcentów. Polskie budownictwo ma się całkiem dobrze, prognozy dla branży cementowej równie dobre, budujące się drogi (w tym betonowe), przejście do nowoczesnej prefabrykacji betonowej, rozwijający się sektor domieszek chemicznych, przykłady pięknej architektury betonowej, to mocne fundamenty w budowaniu optymistycznych scenariuszy. Trudno jednak o niczym niezmącony optymizm bardzo wczesnym rankiem w Dzień Zaduszny. Sytuacja zdrowotna i społeczna zmienia się bardzo dynamicznie i to wzbudza najwięcej obaw. Jesienią wirus uderzył ze zwielokrotnioną siłą i należy tylko mieć nadzieję, że zdołamy zapanować nad pandemią, minimalizując straty społeczne i gospodarcze. To zresztą dotyczy całej Europy, gdyż ostatnie informacje wskazują w wielu przypadkach na powrót do praktycznie całkowitego lockdownu.
W ciągu 23 lat redagowania kwartalnika „Budownictwo, Technologie, Architektura” nie miałem porównywalnych dylematów w momencie siadania do napisania „wstępniaka”. Pozornie, gdy choćby tylko bardzo pobieżnie przejrzycie Państwo zawartość naszego pisma, zauważycie całą masę bardzo pozytywnych akcentów. Polskie budownictwo ma się całkiem dobrze, prognozy dla branży cementowej równie dobre, budujące się drogi (w tym betonowe), przejście do nowoczesnej prefabrykacji betonowej, rozwijający się sektor domieszek chemicznych, przykłady pięknej architektury betonowej, to mocne fundamenty w budowaniu optymistycznych scenariuszy. Trudno jednak o niczym niezmącony optymizm bardzo wczesnym rankiem w Dzień Zaduszny. Sytuacja zdrowotna i społeczna zmienia się bardzo dynamicznie i to wzbudza najwięcej obaw. Jesienią wirus uderzył ze zwielokrotnioną siłą i należy tylko mieć nadzieję, że zdołamy zapanować nad pandemią, minimalizując straty społeczne i gospodarcze. To zresztą dotyczy całej Europy, gdyż ostatnie informacje wskazują w wielu przypadkach na powrót do praktycznie całkowitego lockdownu. Bieżący numer kwartalnika BTA, ze zrozumiałych względów, rozpoczynamy prezentacją raportu zatytułowanego „Wpływ branży cementowej na gospodarkę Polski”, przygotowaną przez renomowaną firmę doradczą Ernst & Young. Nie było dotąd dokumentu, który równie szeroko i dogłębnie analizowałby stan polskiego sektora cementowego i jego wpływ na całe otoczenie gospodarcze i społeczne. Trudno pominąć fakt, że tylko w roku 2017 polska branża cementowa wygenerowała prawie 1,9 mld zł dochodów sektora finansów publicznych, z czego prawie 200 mln zasiliło budżety samorządu terytorialnego. Warto dodać, że oficjalnej prezentacji raportu towarzyszyła bardzo ciekawa debata, w której uczestniczyło m.in. trzech europosłów, jeden poseł na Sejm RP oraz dwóch wiceministrów reprezentujących Ministerstwo Klimatu i Ministerstwo Aktywów Państwowych. Obszerną informację na temat zawartości Raportu oraz z przebiegu debaty znajdą Państwo na pierwszych kilkunastu stronach BTA. Trochę dalej dwa ważne teksty dotyczące analiz rynkowych i prognoz. Pan Marcin Peterlik pisze o powolnym wychodzeniu z recesji, sygnalizując wyraźnie odbicie gospodarki w roku 2021 i w konsekwencji ok. 3-procentowy spadek „konsumpcji” cementu w roku 2020 oraz około 1,5-procentowy wzrost w roku 2021. Szymon Jungiewicz wskazuje na wciąż ogromny potencjał polskiego rynku budowlanego, ale widzi także zagrożenia w obszarze budownictwa niemieszkaniowego oraz coraz niższe oferty cenowe składane w przetargach na realizację inwestycji infrastrukturalnych. Od lat ważną częścią naszego kwartalnika jest prezentacja ciekawej architektury. Jestem przekonany, że nie zawiodą się Państwo kilkoma interesującymi tekstami Pawła Pięciaka, które, w połączeniu z pięknymi zdjęciami, pokazują dzisiejsze możliwości betonu w architekturze. Jako osoba mieszkająca od 46 lat w Krakowie, ze szczególnym wzruszeniem patrzę na nowe zdjęcia dawnego Szkieletora. Nowa wieża Unity Tower, wraz z kilkoma niższymi budynkami, całkowicie zmienia wygląd ważnej części Krakowa i mocno wierzę, że da jej „nowe życie”. Bardzo się cieszymy, że budują się polskie drogi i duża ich część ma nawierzchnię z betonu cementowego. Tylko w roku 2019 w Polsce oddano do użytku 182 km dróg ekspresowych z nawierzchnią betonową. Budowane są następne kilometry, w tym – kluczowy dla naszej sieci drogowej -– betonowy odcinek autostrady A1 pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Częstochową. Cieszą nas zapowiedzi szefa GDDKiA Tomasz Żuchowskiego podkreślające stabilność branży drogowej i sprawną realizację kontraktów. Bardzo ciekawych wyników dostarczyło badanie kierowców skoncentrowane na postrzeganiu nawierzchni betonowych. Można stwierdzić jednoznacznie – kierowcy dobrze postrzegają nawierzchnie z betonu cementowego na polskiej sieci dróg. Na koniec tego tekstu kilka zdań pokazujących odpowiedzialność i stabilność biznesu cementowego w Polsce. W ciągu ostatnich dwudziestu lat nakłady inwestycyjne branży osiągnęły poziom 10 mld złotych. W trakcie ostatnich kilkunastu miesięcy wybudowano i uruchomiono nową linię produkcyjną w Cementowni Rudniki, a wręcz medialnym przebojem ostatnich trudnych tygodni jest decyzja Grupy Lafarge o zainwestowaniu w Nowy Małogoszcz ponad 100 mld euro. Za dwa lata ruszy jeden z najnowocześniejszych zakładów cementowych na świecie. O tym ważnym wydarzeniu i o wielu innych bardzo ciekawych sprawach mogą Państwo przeczytać na łamach naszego pisma. Życzę Wszystkim miłej lektury,
Str. | Tytuł | Autor | |
---|---|---|---|
1 | Okładka | BTA | |
2 | Reklama SIKA | SIKA | |
3 | Reklama CHRYSO | CHRYSO | |
4 | Spis treści | BTA | |
5 | Od Wydawcy | Jan Deja | |
W ciągu 23 lat redagowania kwartalnika „Budownictwo, Technologie, Architektura” nie miałem porównywalnych dylematów w momencie siadania do napisania „wstępniaka”. Pozornie, gdy choćby tylko bardzo pobieżnie przejrzycie Państwo zawartość naszego pisma, zauważycie całą masę bardzo pozytywnych akcentów. Polskie budownictwo ma się całkiem dobrze, prognozy dla branży cementowej równie dobre, budujące się drogi (w tym betonowe), przejście do nowoczesnej prefabrykacji betonowej, rozwijający się sektor domieszek chemicznych, przykłady pięknej architektury betonowej, to mocne fundamenty w budowaniu optymistycznych scenariuszy. Trudno jednak o niczym niezmącony optymizm bardzo wczesnym rankiem w Dzień Zaduszny.
Sytuacja zdrowotna i społeczna zmienia się bardzo dynamicznie i to wzbudza najwięcej obaw. Jesienią wirus uderzył ze zwielokrotnioną siłą i należy tylko mieć nadzieję, że zdołamy zapanować nad pandemią, minimalizując straty społeczne i gospodarcze. To zresztą dotyczy całej Europy, gdyż ostatnie informacje wskazują w wielu przypadkach na powrót do praktycznie całkowitego lockdownu.
Bieżący numer kwartalnika BTA, ze zrozumiałych względów, rozpoczynamy prezentacją raportu zatytułowanego „Wpływ branży cementowej na gospodarkę Polski”, przygotowaną przez renomowaną firmę doradczą Ernst & Young. Nie było dotąd dokumentu, który równie szeroko i dogłębnie analizowałby stan polskiego sektora cementowego i jego wpływ na całe otoczenie gospodarcze i społeczne. Trudno pominąć fakt, że tylko w roku 2017 polska branża cementowa wygenerowała prawie 1,9 mld zł dochodów sektora finansów publicznych, z czego prawie 200 mln zasiliło budżety samorządu terytorialnego. Warto dodać, że oficjalnej prezentacji raportu towarzyszyła bardzo ciekawa debata, w której uczestniczyło m.in. trzech europosłów, jeden poseł na Sejm RP oraz dwóch wiceministrów reprezentujących Ministerstwo Klimatu i Ministerstwo Aktywów Państwowych. Obszerną informację na temat zawartości Raportu oraz z przebiegu debaty znajdą Państwo na pierwszych kilkunastu stronach BTA.
Trochę dalej dwa ważne teksty dotyczące analiz rynkowych i prognoz. Pan Marcin Peterlik pisze o powolnym wychodzeniu z recesji, sygnalizując wyraźnie odbicie gospodarki w roku 2021 i w konsekwencji ok. 3-procentowy spadek „konsumpcji” cementu w roku 2020 oraz około 1,5-procentowy wzrost w roku 2021.
Szymon Jungiewicz wskazuje na wciąż ogromny potencjał polskiego rynku budowlanego, ale widzi także zagrożenia w obszarze budownictwa niemieszkaniowego oraz coraz niższe oferty cenowe składane w przetargach na realizację inwestycji infrastrukturalnych.
Od lat ważną częścią naszego kwartalnika jest prezentacja ciekawej architektury. Jestem przekonany, że nie zawiodą się Państwo kilkoma interesującymi tekstami Pawła Pięciaka, które, w połączeniu z pięknymi zdjęciami, pokazują dzisiejsze możliwości betonu w architekturze.
Jako osoba mieszkająca od 46 lat w Krakowie, ze szczególnym wzruszeniem patrzę na nowe zdjęcia dawnego Szkieletora. Nowa wieża Unity Tower, wraz z kilkoma niższymi budynkami, całkowicie zmienia wygląd ważnej części Krakowa i mocno wierzę, że da jej „nowe życie”.
Bardzo się cieszymy, że budują się polskie drogi i duża ich część ma nawierzchnię z betonu cementowego. Tylko w roku 2019 w Polsce oddano do użytku 182 km dróg ekspresowych z nawierzchnią betonową. Budowane są następne kilometry, w tym – kluczowy dla naszej sieci drogowej -– betonowy odcinek autostrady A1 pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Częstochową. Cieszą nas zapowiedzi szefa GDDKiA Tomasz Żuchowskiego podkreślające stabilność branży drogowej i sprawną realizację kontraktów. Bardzo ciekawych wyników dostarczyło badanie kierowców skoncentrowane na postrzeganiu nawierzchni betonowych. Można stwierdzić jednoznacznie – kierowcy dobrze postrzegają nawierzchnie z betonu cementowego na polskiej sieci dróg.
Na koniec tego tekstu kilka zdań pokazujących odpowiedzialność i stabilność biznesu cementowego w Polsce. W ciągu ostatnich dwudziestu lat nakłady inwestycyjne branży osiągnęły poziom 10 mld złotych. W trakcie ostatnich kilkunastu miesięcy wybudowano i uruchomiono nową linię produkcyjną w Cementowni Rudniki, a wręcz medialnym przebojem ostatnich trudnych tygodni jest decyzja Grupy Lafarge o zainwestowaniu w Nowy Małogoszcz ponad 100 mld euro. Za dwa lata ruszy jeden z najnowocześniejszych zakładów cementowych na świecie. O tym ważnym wydarzeniu i o wielu innych bardzo ciekawych sprawach mogą Państwo przeczytać na łamach naszego pisma.
Życzę Wszystkim miłej lektury, | |||
6 | Raport firmy EY pt. „Wpływ branży cementowej na gospodarkę Polski” | Piotr Piestrzyński | |
10 | DEBATA: Trzeba wspierać przemysł cementowy ponad podziałami politycznymi | Piotr Piestrzyński | |
14 | Novator® City – elastyczność w pełnym wymiarze | Jarosław Kwaśniak | |
15 | Reklama BRUK BET | BRUK BET | |
16 | Z recesji wychodzimy powoli | Marcin Peterlik | |
18 | Olbrzymi potencjał rynku budowlanego – szansa i zagrożenie | Szymon Jungiewicz | |
21 | Reklama SCHOMBURG | SCHOMBURG | |
22 | Biały – w teorii i w praktyce | Wojciech Korzeń, Justyna Misztalska | |
24 | Wokół P4 | Paweł Pięciak | |
27 | Reklama MC BAUCHEMIE | MC BAUCHEMIE | |
28 | P4 w Mordorze | Paweł Pięciak | |
30 | Koniec epopei Szkieletora | Paweł Pięciak | |
34 | Pięć twarzy KROE | Paweł Pięciak | |
38 | Betonowa A2 z Warszawy do Mińska Mazowieckiego | pie | |
39 | GDDKiA: więcej na drogi r/r | pie | |
40 | Wsparcie od CHRYSO | CHRYSO | |
41 | Nawierzchnie drogowe – jasna barwa ma znaczenie | Piotr Kijowski | |
42 | Kryterium obciążenia ruchem kluczowe w wyborze nawierzchni według kierowców | red | |
44 | Drogi z betonu wałowanego z dofinansowaniem | pie | |
45 | Nawierzchnia betonowa na S7 | pie | |
46 | Na A1 trwa odliczanie od D do B | pie | |
47 | Reklama ANDROIMPEX | ANDROIMPEX | |
48 | Utworzenie MBCC Group z wyłączenia z BASF działu Construction Chemicals | pie | |
50 | „Zielony beton” w miastach | Paulina Gos | |
51 | Beton na drogę wyprodukowali w gminnym węźle betoniarskim | Piotr Piestrzyński | |
52 | Domy dla życia | red | |
54 | Beton architektoniczny polerowany – kategorie i wymagania | Krzysztof Kuniczuk | |
59 | Reklama MAPEI | MAPEI | |
60 | Wyzwania gospodarki wodnej | red | |
62 | Zastosowanie betonów o podwyższonych parametrach szczelności ze skłonnością do samoregeneracji na przykładzie realizacji budowy garażu wielopoziomowego w Kielcach | Ireneusz Janik, Aneta Jasiak, Przemysław Grabarczyk, Dawid Pakłos, Michał Witkowski | |
66 | Paliwa alternatywne – fakty i mity | dr inź. Bożena Środa | |
71 | Podręcznik SPBT „Badanie betonu w konstrukcji w świetle aktualnych norm i wytycznych” | dr inż. Zdzisław B. Kohutek | |
72 | Beton towarowy: bezpieczni na budowie, odpowiedzialni w transporcie | Piotr Piestrzyński | |
74 | Za dwa lata powstanie Nowy Małogoszcz | Piotr Piestrzyński | |
76 | DŚP dla cementów już jest | SPC | |
77 | Reklama ROPCZYCE | ROPCZYCE | |
78 | Reklama BETON, TECHNOLOGIE I METODY BADAŃ | BTA | |
79 | Reklama REMEI | REMEI | |
80 | Reklama MASTER BUILDERS | MASTER BUILDERS |