Będą kolejne drogi powiatowe z nawierzchnią betonową

Budowę kilku odcinków dróg betonowych planują samorządowcy z województw zachodniopomorskiego i małopolskiego. - Powiaty mają duże potrzeby i są zainteresowane wdrożeniem technologii betonowej na drogach – mówił Piotr Kijowski ze Stowarzyszenia Producentów Cementu, który prezentował technologię budowy dróg o nawierzchni betonowej na XXIII Ogólnopolskim Kongresie Zarządców Dróg Powiatowych.

Prawie 200 uczestników wzięło udział w XXIII Ogólnopolskim Kongresie Zarządców Dróg Powiatowych, który w dniach 17-20 maja 2023 r. odbył się w Międzyzdrojach. Stowarzyszenie Producentów Cementu było jednym z partnerów wydarzenia.

Kongres otworzył Marek Makowski, dyrektor PZD w Lwówku Śląskim, który, od kwietnia br. przewodniczy Krajowej Radzie Zarządców Dróg Powiatowych.

- Nasze spotkanie służy też wyartykułowanie naszych bolączek i sformułowaniu pewnych wniosków, które chcemy dalej przekazywać- mówił Marek Makowski.

Gospodarzami kongresu, a zarazem prowadzącymi, byli dyrektorzy Powiatowych Zarządów Dróg: w Świdwinie – Krzysztof Wasicionek i w Wałczu - Tomasz Panek.

- Temat, którym się na kongresie zajmujemy czyli drogi jest nam szczególnie „drogi”. O drogach wszyscy myślimy – mówił Józef Malec, Starosta Kamieński. - Każdy powiat ma po kilkaset kilometrów dróg i tych dróg przybywa. Np. na terenie naszego powiatu budowana jest nowa droga S3, a po jej oddaniu, stary odcinek spadnie na barki powiatu.

Zdaniem starosty powiaty mają niewielkie możliwości przeznaczania środków własnych na budowę, remont czy przebudowę dróg.

- Staramy się wykorzystywać wszystkie możliwości i projekty, by drogi powiatowe, które są krwioobiegiem w terenie były jak najlepsze. Myślę, że nasze działania, do tego właśnie zmierzają, żeby jutro było lepiej. Na drogach powiatowych jest największa liczba wypadków. Sami sobie z poprawą stanu dróg nie poradzimy. Myślmy o technologiach i bezpieczeństwie – dodał starosta Józef Malec.

Jednym z rozwiązań na poprawę stanu dróg powiatowych jest ich przebudowa w technologii betonowej. Technologię budowy dróg o nawierzchni betonowej przybliżał podczas kongresu Piotr Kijowski ze Stowarzyszenia Producentów Cementu.

Na drogach samorządowych, zarówno powiatowych jak i gminnych, można budować nawierzchnie betonowe: w deskowaniu stałym i ślizgowym, z betonu wałowanego oraz betonu wałowanego modyfikowanego.

- W technologii betonu wałowanego, przy sprzyjających warunkach atmosferycznych, drogę można dopuścić do ruchu już po dwóch dniach. To bardzo szybki sposób realizacji trwałych dróg.  – przekonywał Piotr Kijowski. W Polsce mamy już ok. 1500 km betonowych dróg samorządowych, a co roku przybywa ok. 150 km kolejnych odcinków.

Obradom konferencji towarzyszyły prezentacje na stoiskach. Stoisko SPC odwiedziło wielu dyrektorów i pracowników Powiatowych Zarządów Dróg, którzy interesowali się technologią budowy dróg betonowych, lokalizacją wykonanych już betonowych odcinków dróg i możliwościami realizacji dróg na terenie swoich powiatów. Z przeprowadzonych rozmów wynika, że samorządowcy z województw zachodniopomorskiego i małopolskiego planują budowę kilku odcinków dróg betonowych.

Wszystkich zainteresowanych budową dróg betonowych zapraszamy na seminarium „Samorządowe drogi betonowe”, które 27 czerwca 2023 r. odbędzie się w Krakowie.

https://seminarium.programdobrygospodarz.pl/registration
Gospodarzami kongresu, a zarazem prowadzącymi, byli dyrektorzy Powiatowych Zarządów Dróg:
w Świdwinie – Krzysztof Wasicionek (z prawej) i w Wałczu - Tomasz Panek.
Marek Makowski, dyrektor PZD w Lwówku Śląskim, który, od kwietnia br. przewodniczy Krajowej Radzie Zarządców Dróg Powiatowych
Józef Malec, Starosta Kamieński
Piotr Kijowski ze Stowarzyszenia Producentów Cementu
Piotr Kijowski prezentował uczestnikom kongresu technologię budowy dróg betonowych
Rozmowy z samorządowcami na stoisku Stowarzyszenia Producentów Cementu

Pozostałe aktualności i informacje

Między twórcą a tworzywem

2025-01-08
Autorzy projektów pięciu obiektów zostali nagrodzeni w XXVIII edycji Konkursu Polski Cement w Architekturze. Przy realizacji czterech z nich: Muzeum Wojska Polskiego, Parku Akcji „Burza” pod Kopcem Powstania Warszawskiego, Sądu Rejonowego w Częstochowie i Tatrzańskiego Archiwum Planety Ziemia za beton architektoniczny odpowiadał Krzysztof Kuniczuk, niezależny doradca w zakresie betonów architektonicznych i specjalistycznych.

Beton - hybryda natury i technologii

2024-12-20
- To nagroda dla materiału, który gra główne skrzypce w parku i jest hybrydą natury i technologii – mówiła arch. Justyna Dziedziejko z pracowni topoScape. Pracownie Archigrest i topoScape otrzymały Nagrodę Główną XXVIII edycji konkursu Polski Cement w Architekturze za projekt Parku Akcji „Burza” pod Kopcem Powstania Warszawskiego. Ogłoszenie wyników konkursu odbyło się 13 grudnia 2024 r. w siedzibie Stowarzyszenia Architektów Polskich w Warszawie.

Za pełne wykorzystanie tworzywa jakim jest beton do osiągnięcia kompletnego przekazu dzieła architektonicznego

2024-12-13
Pracownia WXCA za projekt Muzeum Wojska Polskiego oraz pracownie Archigrest i topoScape za projekt Parku Akcji „Burza” to zdobywcy dwóch równorzędnych nagród głównych XXVIII edycji konkursu Polski Cement w Architekturze. 13 grudnia 2024 r. w warszawskiej siedzibie SARP rozstrzygnięto konkurs na najlepszą realizację z wykorzystaniem betonu oddaną do użytku do końca 2023 r.

Cement i beton w nowej erze budownictwa

2024-11-29
- Będziemy rozmawiać o powołaniu przy Stowarzyszeniu Producentów Cementu grupy roboczej, która zajmie się przygotowaniem dokumentu technicznego „Wytyczne projektowania i realizacji rond z betonu cementowego” – zapowiedział Piotr Kijowski z SPC. To odpowiedź na zapotrzebowanie zgłoszone przez zarządców dróg i wykonawców. Konkretne zastosowania cementów i betonów niskoemisyjnych w drogownictwie, beton wałowany na drogach lokalnych i badanie georadarem w celu lokalizacji uszkodzenia podbudowy lub nawierzchni zostały omówione podczas sesji poświęconej nawierzchniom betonowym, która rozpoczęła drugi dzień Kongresu Nawierzchni 2024.

O problemach i wyzwaniach drogownictwa na Kongresie Nawierzchni 2024

2024-11-29
- Beton, który zakończył życie na pewno może być ponownie wykorzystywany w budownictwie, także w budownictwie drogowym. Zarówno cement jak i beton doskonale wpisują się w gospodarkę obiegu zamkniętego – mówił prof. Jan Deja, dyrektor wykonawczy Stowarzyszenia Producentów Cementu. O problemach i wyzwaniach budownictwa drogowego rozmawiano podczas pierwszej, inauguracyjnej sesji Kongresu Nawierzchni, który w dniach 28-29 listopada 2024 r. odbywa się Krakowie.