ad

Będą kolejne drogi powiatowe z nawierzchnią betonową

Budowę kilku odcinków dróg betonowych planują samorządowcy z województw zachodniopomorskiego i małopolskiego. - Powiaty mają duże potrzeby i są zainteresowane wdrożeniem technologii betonowej na drogach – mówił Piotr Kijowski ze Stowarzyszenia Producentów Cementu, który prezentował technologię budowy dróg o nawierzchni betonowej na XXIII Ogólnopolskim Kongresie Zarządców Dróg Powiatowych.

Prawie 200 uczestników wzięło udział w XXIII Ogólnopolskim Kongresie Zarządców Dróg Powiatowych, który w dniach 17-20 maja 2023 r. odbył się w Międzyzdrojach. Stowarzyszenie Producentów Cementu było jednym z partnerów wydarzenia.

Kongres otworzył Marek Makowski, dyrektor PZD w Lwówku Śląskim, który, od kwietnia br. przewodniczy Krajowej Radzie Zarządców Dróg Powiatowych.

- Nasze spotkanie służy też wyartykułowanie naszych bolączek i sformułowaniu pewnych wniosków, które chcemy dalej przekazywać- mówił Marek Makowski.

Gospodarzami kongresu, a zarazem prowadzącymi, byli dyrektorzy Powiatowych Zarządów Dróg: w Świdwinie – Krzysztof Wasicionek i w Wałczu - Tomasz Panek.

- Temat, którym się na kongresie zajmujemy czyli drogi jest nam szczególnie „drogi”. O drogach wszyscy myślimy – mówił Józef Malec, Starosta Kamieński. - Każdy powiat ma po kilkaset kilometrów dróg i tych dróg przybywa. Np. na terenie naszego powiatu budowana jest nowa droga S3, a po jej oddaniu, stary odcinek spadnie na barki powiatu.

Zdaniem starosty powiaty mają niewielkie możliwości przeznaczania środków własnych na budowę, remont czy przebudowę dróg.

- Staramy się wykorzystywać wszystkie możliwości i projekty, by drogi powiatowe, które są krwioobiegiem w terenie były jak najlepsze. Myślę, że nasze działania, do tego właśnie zmierzają, żeby jutro było lepiej. Na drogach powiatowych jest największa liczba wypadków. Sami sobie z poprawą stanu dróg nie poradzimy. Myślmy o technologiach i bezpieczeństwie – dodał starosta Józef Malec.

Jednym z rozwiązań na poprawę stanu dróg powiatowych jest ich przebudowa w technologii betonowej. Technologię budowy dróg o nawierzchni betonowej przybliżał podczas kongresu Piotr Kijowski ze Stowarzyszenia Producentów Cementu.

Na drogach samorządowych, zarówno powiatowych jak i gminnych, można budować nawierzchnie betonowe: w deskowaniu stałym i ślizgowym, z betonu wałowanego oraz betonu wałowanego modyfikowanego.

- W technologii betonu wałowanego, przy sprzyjających warunkach atmosferycznych, drogę można dopuścić do ruchu już po dwóch dniach. To bardzo szybki sposób realizacji trwałych dróg.  – przekonywał Piotr Kijowski. W Polsce mamy już ok. 1500 km betonowych dróg samorządowych, a co roku przybywa ok. 150 km kolejnych odcinków.

Obradom konferencji towarzyszyły prezentacje na stoiskach. Stoisko SPC odwiedziło wielu dyrektorów i pracowników Powiatowych Zarządów Dróg, którzy interesowali się technologią budowy dróg betonowych, lokalizacją wykonanych już betonowych odcinków dróg i możliwościami realizacji dróg na terenie swoich powiatów. Z przeprowadzonych rozmów wynika, że samorządowcy z województw zachodniopomorskiego i małopolskiego planują budowę kilku odcinków dróg betonowych.

Wszystkich zainteresowanych budową dróg betonowych zapraszamy na seminarium „Samorządowe drogi betonowe”, które 27 czerwca 2023 r. odbędzie się w Krakowie.

https://seminarium.programdobrygospodarz.pl/registration
Gospodarzami kongresu, a zarazem prowadzącymi, byli dyrektorzy Powiatowych Zarządów Dróg:
w Świdwinie – Krzysztof Wasicionek (z prawej) i w Wałczu - Tomasz Panek.
Marek Makowski, dyrektor PZD w Lwówku Śląskim, który, od kwietnia br. przewodniczy Krajowej Radzie Zarządców Dróg Powiatowych
Józef Malec, Starosta Kamieński
Piotr Kijowski ze Stowarzyszenia Producentów Cementu
Piotr Kijowski prezentował uczestnikom kongresu technologię budowy dróg betonowych
Rozmowy z samorządowcami na stoisku Stowarzyszenia Producentów Cementu

Pozostałe aktualności i informacje

Nawierzchnia kolejnego odcinka A2 będzie z betonu niskoemisyjnego

2024-10-23
Nawierzchnia z betonu niskoemisyjnego, która powstaje na odcinku VI autostrady A2 budowanym przez firmę Strabag, będzie także realizowana na odcinku VII autostrady A2 budowanym przez firmę Intercor. W zeszłym tygodniu wykonaliśmy tam odcinek próbny – poinformował Piotr Molenda z Cement Ożarów podczas IV Forum Beton w Drogownictwie, które 23 października 2024 r. odbyło się w Krakowie.

Czy cementownie staną się magazynami energii? Mogą zagospodarować nadwyżkę energii z OZE

2024-10-10
Potencjał magazynowania energii przez polski sektor cementowy sięga nawet 200 - 300 MWh na dobę, a magazynowanie energii w cemencie może rozwiązać problem nadmiarowej energii z Odnawialnych Źródeł Energii. Pozwoliłoby to ustabilizować Krajowy System Elektroenergetyczny, a równocześnie zapewnić produkcję cementu o niższym śladzie węglowym przy wykorzystaniu zielonej energii. Potrzebne są jednak instrumenty wsparcia i uwzględnienie potencjału cementowni - apelowali przedstawiciele sektora podczas posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwoju Przemysłu Cementowego w Polsce, które odbyło się 9 października 2024 r.

Nawierzchnie betonowe w erze zmian klimatycznych

2024-10-08
Zmiany klimatyczne zmuszają do ograniczania emisji CO2. Ogromna rola związana z ograniczeniem emisji CO2 spoczywa na budownictwie, także na budownictwie drogowym. Nawierzchnie betonowe na drogach to mniejsza emisja CO2 dzięki: niższemu zużyciu paliwa, zastosowaniu do budowy cementów o niższym śladzie węglowym czy większej jasności z którą wiążą się niższe koszty oświetlenia dróg. Nawierzchnie betonowe są także odporniejsze na działanie nawałnic i powodzi. O tym m.in. mówiono podczas VIII konferencji „Warunki gruntowe, a projektowanie oraz budowa dróg”, która w dniach 2-4 października 2024 r. odbyła się w Katowicach.

Pionierski krok w dekarbonizacji budownictwa - autostrada z betonu niskoemisyjnego

2024-09-29
- Stowarzyszenie Producentów Cementu od kilku lat podkreśla, że cementy o niskim śladzie węglowym są uzasadnioną alternatywą technologiczną i ekonomiczną – mówił prof. Jan Deja, dyrektor wykonawczy SPC. - Jestem bardzo dumny, że my jako dostawca cementu i Strabag jako wykonawca, staliśmy się pionierami nawierzchni niskoemisyjnych z betonu. Wypracowane przez nas wspólnie rozwiązanie zostało zatwierdzone przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad – powiedział Mariusz Adamek, prezes zarządu Cement Ożarów podczas wizyty studialnej na budowie autostrady A2 Siedlce Południe – Malinowiec, której nawierzchnia betonowa ma o 30% niższy ślad węglowy.

Dobrzy Gospodarze 2024

2024-09-29
Przedstawiciele Gminy Damnica, Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie, Gmin Troszyn, Dzierżoniów, Kamienica i Prusice otrzymali tytuły Dobrych Gospodarzy za budowę dróg lub ścieżek rowerowych z betonu. Uroczystość odbyła się podczas seminarium „Samorządowe drogi o nawierzchni betonowej”, które 17 września 2024 r. odbyło się w Krakowie.