Cement i beton dla infrastruktury drogowej

- Kielce są doskonałym miejscem do spotkań samorządowców, inwestorów, wykonawców i wielu innych uczestników rynku infrastruktury. Jako branża cementowa i betonowa deklarujemy i dokładamy wszelkiego wysiłku, żeby uczestniczyć w dyskusji o roli podstawowych materiałów budowlanych, takich jak cement i beton, w budowie infrastruktury drogowej – mówił Zbigniew Pilch, szef marketingu Stowarzyszenia Producentów Cementu podczas otwarcia Targów Nowa Infrastruktura, które 10 maja 2022 r. rozpoczęły się w Kielcach.

Jutro, o godz. 10.30, SPC zaprasza na towarzyszące targom seminarium pt. „Samorządowe drogi betonowe odpowiedzią na wymagania przyszłości”.

Stowarzyszenie Producentów Cementu jest jednym z partnerów Targów Nowa Infrastruktura. Do 2019 targi występowały pod nazwą Autostrada – Polska.

- Jak 18 lat temu wstąpiliśmy do Unii Europejskiej, ciężko było pomieścić wystawców na targach Autostrada - Polska. Targi się zmieniają, ale nadal chcielibyśmy przez 2-3 dni w roku być stolicą budownictwa infrastrukturalnego. Targi Nowa Infrastruktura to obecnie bardziej miejsce spotkań niż targów – tłumaczył Andrzej Mochoń, prezes Targów Kielce.

Zbigniew Koniusz, Wojewoda Świętokrzyski powiedział, że dziesiątki miliardów złotych przeznaczone na infrastrukturę drogową w Polsce to dobrze wydane pieniądze. - Na targach znacząca jest wymiana myśli i doświadczeń. Cieszę się, że możemy się tu spotkać, bo jeszcze rok temu w tej hali był szpital polowy covidowy i spałem tu obok na dyżurze – wspominał Zbigniew Koniusz, który z zawodu jest lekarzem.

Grzegorz Dziedzina, p.o. Zastępcy Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad zwrócił uwagę, że dopiero co kończy się pandemia, z którą branża drogowa bardzo dobrze sobie poradziła, a już mamy kolejne wydarzenie – wojnę w Ukrainie, która wywiera wpływ na życie w kraju.

- Z tymi problemami, które generują czynniki zewnętrzne, musimy sobie jakoś radzić. Mam poczucie, że pewnego rodzaju panaceum na te problemy, są m.in. takie wydarzenia jak targi Nowa Infrastruktura, w których będziemy brać udział. Dostęp do najnowocześniejszych technologii, innowacji, wymiana doświadczeń czy też zawieranie relacji biznesowych to jest to, czego potrzebuje nowoczesna infrastruktura, nowoczesne budownictwo drogowe – mówił Grzegorz Dziedzina. - Cieszę się, że targi nie skupiają się tylko na budownictwie dróg, ale mamy tu też do czynienia ze sferą związaną z utrzymaniem i zarządzaniem infrastrukturą drogową. Dobrze, że organizatorzy dostrzegają tę tematykę i będzie ona tu dyskutowana.

Przemysław Klonowski, Prezydent Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, stwierdził że izba jest z targami od początku działania. Byliśmy świadkami boomu targowego kilkanaście lat temu i jesteśmy świadkami poszukiwania nowej formuły targów. Pandemia zmieniła nie tylko targi. To także chociażby zmiana sposobu komunikacji między zamawiającym a wykonawcami – mówił Przemysław Klonowski.

Jednym z tegorocznych spotkań targowych będzie seminarium „Samorządowe drogi betonowe odpowiedzią na wymagania przyszłości” orgaznizowane przez Stowarzyszenie Producentów Cementu.  

- Kielce są doskonałym miejscem do spotkań samorządowców, inwestorów, wykonawców i wielu innych uczestników rynku infrastruktury. Dzisiaj sieć dróg ekspresowych i autostrad wynosi 4625 km w tym 962 km ma nawierzchnię betonową (ok. 21 %). Tego nie udałoby się zrobić, bez forum wymiany myśli i poglądów, które miały miejsce na targach w Kielcach od blisko 30 lat – mówił Zbigniew Pilch, szef marketingu SPC. - Jako branża cementowa, betonowa deklarujemy i dokładamy wszelkiego wysiłku, żeby uczestniczyć w dyskusji o roli podstawowych materiałów budowlanych, takich jak cement i beton, w budowie infrastruktury drogowej.

Zbigniew Pilch dodał, że infrastruktura drogowa to nie tylko drogi ekspresowe i autostrady, ale także ogromna, licząca kilkaset tysięcy kilometrów, sieć dróg samorządowych, z których 1800 km ma nawierzchnię betonową.

- Dlatego spotykamy się jutro w Targach Kielce z grupą ponad 200 samorządowców, którzy przyjeżdżają z całej Polski, żeby dyskutować o roli betonu, o możliwościach budowy nawierzchni betonowych, ale także o utrzymaniu całej infrastruktury drogowej. Serdecznie wszystkich zapraszamy na seminarium – zakończył Zbigniew Pilch.

Podczas targów działa stoisko informacyjne Stowarzyszenia Producentów Cementu poświęcone nawierzchniom betonowym na drogach (stoisko E7).

Targi kończą się 11 maja.

Andrzej Mochoń, prezes Targów Kielce
Grzegorz Dziedzina, p.o. Zastępcy Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad
Przemysław Klonowski, Prezydent Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa

Zbigniew Pilch, szef marketingu Stowarzyszenia Producentów Cementu
Podczas targów działa stoisko informacyjne Stowarzyszenia Producentów Cementu poświęcone nawierzchniom betonowym na drogach (stoisko E7).

Pozostałe aktualności i informacje

Między twórcą a tworzywem

2025-01-08
Autorzy projektów pięciu obiektów zostali nagrodzeni w XXVIII edycji Konkursu Polski Cement w Architekturze. Przy realizacji czterech z nich: Muzeum Wojska Polskiego, Parku Akcji „Burza” pod Kopcem Powstania Warszawskiego, Sądu Rejonowego w Częstochowie i Tatrzańskiego Archiwum Planety Ziemia za beton architektoniczny odpowiadał Krzysztof Kuniczuk, niezależny doradca w zakresie betonów architektonicznych i specjalistycznych.

Beton - hybryda natury i technologii

2024-12-20
- To nagroda dla materiału, który gra główne skrzypce w parku i jest hybrydą natury i technologii – mówiła arch. Justyna Dziedziejko z pracowni topoScape. Pracownie Archigrest i topoScape otrzymały Nagrodę Główną XXVIII edycji konkursu Polski Cement w Architekturze za projekt Parku Akcji „Burza” pod Kopcem Powstania Warszawskiego. Ogłoszenie wyników konkursu odbyło się 13 grudnia 2024 r. w siedzibie Stowarzyszenia Architektów Polskich w Warszawie.

Za pełne wykorzystanie tworzywa jakim jest beton do osiągnięcia kompletnego przekazu dzieła architektonicznego

2024-12-13
Pracownia WXCA za projekt Muzeum Wojska Polskiego oraz pracownie Archigrest i topoScape za projekt Parku Akcji „Burza” to zdobywcy dwóch równorzędnych nagród głównych XXVIII edycji konkursu Polski Cement w Architekturze. 13 grudnia 2024 r. w warszawskiej siedzibie SARP rozstrzygnięto konkurs na najlepszą realizację z wykorzystaniem betonu oddaną do użytku do końca 2023 r.

Cement i beton w nowej erze budownictwa

2024-11-29
- Będziemy rozmawiać o powołaniu przy Stowarzyszeniu Producentów Cementu grupy roboczej, która zajmie się przygotowaniem dokumentu technicznego „Wytyczne projektowania i realizacji rond z betonu cementowego” – zapowiedział Piotr Kijowski z SPC. To odpowiedź na zapotrzebowanie zgłoszone przez zarządców dróg i wykonawców. Konkretne zastosowania cementów i betonów niskoemisyjnych w drogownictwie, beton wałowany na drogach lokalnych i badanie georadarem w celu lokalizacji uszkodzenia podbudowy lub nawierzchni zostały omówione podczas sesji poświęconej nawierzchniom betonowym, która rozpoczęła drugi dzień Kongresu Nawierzchni 2024.

O problemach i wyzwaniach drogownictwa na Kongresie Nawierzchni 2024

2024-11-29
- Beton, który zakończył życie na pewno może być ponownie wykorzystywany w budownictwie, także w budownictwie drogowym. Zarówno cement jak i beton doskonale wpisują się w gospodarkę obiegu zamkniętego – mówił prof. Jan Deja, dyrektor wykonawczy Stowarzyszenia Producentów Cementu. O problemach i wyzwaniach budownictwa drogowego rozmawiano podczas pierwszej, inauguracyjnej sesji Kongresu Nawierzchni, który w dniach 28-29 listopada 2024 r. odbywa się Krakowie.