ad

FORUM ODBUDOWY UKRAINY: Odbudowa w wymiarze materialnym i ludzkim

– Mam nadzieję, że wszyscy, którzy są w Polsce, zarówno studenci jak i pracownicy, kiedyś wrócą i będą odbudowywać Ukrainę. Własnymi firmami i inżynierami będziecie wiedzieć najlepiej jak to robić – mówił prof. Wojciech Sumelka z Wydziału Inżynierii Lądowej i Transportu Politechniki Poznańskiej. Forum Odbudowy Ukrainy odbyło się 10 października 2023 r. podczas XII konferencji DNI BETONU.

Kyrylo Astashyn student II roku Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej i prof. Andrzej Nowak prowadzący Forum Odbudowy Ukrainy

Jak poinformowała Ludmyla Kripka z Ukrcement (Ukraińskie Stowarzyszenie Cementowe) eksperci oceniają, że w Ukrainie uszkodzeniu uległo ponad 192 tysiące obiektów infrastruktury. – Kwota bezpośrednich szkód wyrządzonych szacowana jest na 56 mld dolarów. Uszkodzonych lub zniszczonych jest ponad 167 tysięcy obiektów o łącznej powierzchni ponad 87 mln metrów kwadratowych – wyliczała Ludmyla Kripka.

Prof. Alexander Zhuravskyi z Narodowego Uniwersytetu Budownictwa i Architektury w Kijowie pokazał przykłady uszkodzeń budynków powstałe w wyniku działań wojennych.

Dr Fedir Yatsko podczas debaty reprezentował stowarzyszenie organizacji projektowych Ukrainy. – Zajmujemy się projektowaniem infrastruktury transportowej. W Ukrainie mamy wiele zniszczonych obiektów. Mamy doświadczenia z uszkodzeniami zewnętrznymi i wewnętrznymi. Wczoraj zakończyłem analizę uszkodzeń mostu, który jest właśnie odbudowywany. Pierwsze były uszkodzenia powstałe w wyniku wybuchu. Potem, w trakcie remontu, zaobserwowaliśmy nowe uszkodzenia, które powstały w wyniku obciążenia ponadnormowego. Mogę stwierdzić, że dzisiaj mamy w Ukrainie uszkodzony system infrastruktury – mówił dr Yatsko.

Nikt nie ma wątpliwości, że zniszczoną Ukrainę trzeba odbudować.

Co będzie potrzebne do odbudowy Ukrainy? Jakie Materiały – pytał prowadzący panel dyskusyjny prof. Andrzej Nowak, wybitny specjalista w zakresie teorii niezawodności konstrukcji budowlanych.

Jednym z uczestników dyskusji był Przemysław Borek, prezes PEKABEX: - Nie jestem optymistą, że z Polski uda się eksportowane wszystkie materiały do odbudowy Ukrainy, głównie ze względów logistycznych. Dlatego wożenie np. prefabrykatów nie będzie odbywać się dużą skalę. Co innego lżejsze materiały budowlane. Polska jest np. jednym z większych producentów okien – mówił Przemysław Borek. - Możemy dokonać transferu tego, czego Polacy nauczyli się przez ostatnie 30 lat. Mamy niezwykle konkurencyjny rynek, na którym żeby być konkurencyjnym trzeba stosować najnowsze zdobycze technologiczne i organizacyjne. Uważam, że Ukraina to rynek bardzo trudny, hermetyczny i niezwykle skorumpowany. By to się udało, to każda ze stron będzie musiała wykonać ogromny wysiłek. To że powiedziałem, że będzie trudno, nie oznacza, że nie będziemy chcieli w tym uczestniczyć. Polskie firmy są przeszkolone, by pracować na projektach unijnych o zaostrzonym rygorze formalnym. Żaden z projektów nie został odrzucony.

Przemysław Borek dodał, że na polskich budowach pracuje obecnie wielu Ukraińców. - Mamy także studentów z Ukrainy, którzy u nas studiują. Trzeba się zastanowić jak będą funkcjonowały nasze budowy, gdy pracownicy z Ukrainy wrócą odbudowywać swój kraj – zauważył Przemysław Borek.

Zdaniem Jana Stylińskiego, prezesa Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa odpowiedź o udział naszych firm w odbudowie Ukrainy jest trudna i rynek też jest dla nas trudny. - Ukraina to będzie raczej rynek dla firm generalnego wykonawstwa i niektórych firm specjalistycznych, które będą w stanie zarządzać projektem, zorganizować finansowanie. To długa droga. Warto się zainteresować tematem. Ale dopóki nie zakończą się działania wojenne nie będzie dużego zaangażowania naszych firm – mówił Jan Styliński.

Prof. Wojciech Sumelka z Wydziału Inżynierii Lądowej i Transportu Politechniki Poznańskiej powiedział, że pierwszą potrzebą jest odbudowa potencjału ludzkiego na Ukrainie. - To m.in. studenci, którzy kształcą się na polskich uczelniach będą odbudowywać Ukrainę – mówił prof. Sumelka. – Mam nadzieję, ze wszyscy, którzy są w Polsce wrócą i będą odbudowywać Ukrainę. Własnymi firmami i inżynierami będziecie wiedzieć najlepiej jak to robić.

Według prof. Lucyny Domagały prodziekan Katedry Inżynierii Materiałów Budowlanych na Politechnice Krakowskiej studiuje 115 młodych ludzi z Ukrainy. – Najwięcej, sto osób, jest na drugim roku. Oni byli w pierwszej fali uchodźców w 2022 roku. Niestety nie będzie kolejnych roczników studentów z Ukrainy rozpoczynających u nas studia, gdyż Ukraina zablokowała przepływ młodych mężczyzn w wieku poborowym. Na pierwszym roku mamy 15 osób. Przymierzamy się do uruchomienia studiów niestacjonarnych dla Ukraińców, gdyż jest takie zapotrzebowanie – mówiła prof. Domagała.

Prof. Lucyna Domagała powiedziała, że obecnie obserwujemy ogromny eksport materiałów budowlanych z Polski na Ukrainę, gdyż funkcjonujące tam zakłady produkcyjne także uległy zniszczeniu. - Największe zniszczenia na Ukrainie dotyczą budynków i infrastruktury transportowej. Studentom z Ukrainy będziemy organizować naukę w oparciu o przepisy i prawodawstwo ukraińskie. Nie będzie to proces łatwy i szybki. Uważam, że powinniśmy kształcić kadry inżynierskie dla Ukrainy już pod kątem zeroemisyjnego budownictwa w 2050 r. Powinniśmy ich także kształcić pod kątem umiejętności wyburzania obiektów – dodała.

Z kształceniem Ukraińców na polskich uczelniach wiąże się także pewna niewiadoma. Według prof. Domagały w marcu 2024 r. skończy się finansowanie tego kształcenia z budżetu państwa. – To nie są tylko koszty nauki, ale także mieszkania i utrzymania. Jako uczelnia bierzemy na siebie odpowiedzialność za kształcenie tych młodych ludzi z Ukrainy. Liczymy na wsparcie firm i organizacji pozarządowych w tym zakresie. Wierzymy, że będą ambasadorami swojego kraju, a potem będą mu oddawać swoje kompetencje – mówiła prof. Domagała.

Studia w Polsce chwalił Kyrylo Astashyn student II roku Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej: - Cieszę się, że mogę studiować w Polsce i poznawać najnowsze technologie. Dzięki temu będziemy w stanie budować trwałe budowle, które przetrwają co najmniej 50 lat. Myślałem, że będzie trudno studiować w Polsce. Ale dzięki staraniom władz uczelni na pierwszym roku mieliśmy kurs języka polskiego i nasi studenci dobrze sobie radzą – wyjaśnił.

Zdaniem prof. Marii Kaszyńskiej zniszczenia wojenne w Ukrainie są ogromne, a to olbrzymi rynek. - Będziemy się przymierzać do tego by pomóc. Inne kraje też liczą na Polskę, gdyż jesteśmy bezpośrednim sąsiadem Ukrainy – mówiła prof. Kaszyńska.

Prof. Jan Deja: - Jesteśmy dumni, że na konferencji DNI BETONU udało nam się zebrać tak poważne grono, które dyskutowało o tak poważnej sprawie jak odbudowa Ukrainy. Cieszę się, że są z nami młodzi ludzi z Ukrainy, którzy u nas studiują i są gotowi budować w europejski sposób. Sądzę, że jeżeli Amerykanie zaangażują się w odbudowę Ukrainy, to ich firmy będą generalnymi wykonawcami. Nasze firmy mogą zaangażować się jako odpowiedzialni podwykonawcy. Ściskamy kciuki za naszych ukraińskich przyjaciół. Wierzę, że przed Ukrainą jest europejska przyszłość – dodał prof. Jan Deja.

Prof. Andrzej Nowak podziękował studentom z Ukrainy za udział w debacie. - Na was czeka odbudowa kraju – zakończył.


Pozostałe aktualności i informacje

Nawierzchnia kolejnego odcinka A2 będzie z betonu niskoemisyjnego

2024-10-23
Nawierzchnia z betonu niskoemisyjnego, która powstaje na odcinku VI autostrady A2 budowanym przez firmę Strabag, będzie także realizowana na odcinku VII autostrady A2 budowanym przez firmę Intercor. W zeszłym tygodniu wykonaliśmy tam odcinek próbny – poinformował Piotr Molenda z Cement Ożarów podczas IV Forum Beton w Drogownictwie, które 23 października 2024 r. odbyło się w Krakowie.

Czy cementownie staną się magazynami energii? Mogą zagospodarować nadwyżkę energii z OZE

2024-10-10
Potencjał magazynowania energii przez polski sektor cementowy sięga nawet 200 - 300 MWh na dobę, a magazynowanie energii w cemencie może rozwiązać problem nadmiarowej energii z Odnawialnych Źródeł Energii. Pozwoliłoby to ustabilizować Krajowy System Elektroenergetyczny, a równocześnie zapewnić produkcję cementu o niższym śladzie węglowym przy wykorzystaniu zielonej energii. Potrzebne są jednak instrumenty wsparcia i uwzględnienie potencjału cementowni - apelowali przedstawiciele sektora podczas posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwoju Przemysłu Cementowego w Polsce, które odbyło się 9 października 2024 r.

Nawierzchnie betonowe w erze zmian klimatycznych

2024-10-08
Zmiany klimatyczne zmuszają do ograniczania emisji CO2. Ogromna rola związana z ograniczeniem emisji CO2 spoczywa na budownictwie, także na budownictwie drogowym. Nawierzchnie betonowe na drogach to mniejsza emisja CO2 dzięki: niższemu zużyciu paliwa, zastosowaniu do budowy cementów o niższym śladzie węglowym czy większej jasności z którą wiążą się niższe koszty oświetlenia dróg. Nawierzchnie betonowe są także odporniejsze na działanie nawałnic i powodzi. O tym m.in. mówiono podczas VIII konferencji „Warunki gruntowe, a projektowanie oraz budowa dróg”, która w dniach 2-4 października 2024 r. odbyła się w Katowicach.

Pionierski krok w dekarbonizacji budownictwa - autostrada z betonu niskoemisyjnego

2024-09-29
- Stowarzyszenie Producentów Cementu od kilku lat podkreśla, że cementy o niskim śladzie węglowym są uzasadnioną alternatywą technologiczną i ekonomiczną – mówił prof. Jan Deja, dyrektor wykonawczy SPC. - Jestem bardzo dumny, że my jako dostawca cementu i Strabag jako wykonawca, staliśmy się pionierami nawierzchni niskoemisyjnych z betonu. Wypracowane przez nas wspólnie rozwiązanie zostało zatwierdzone przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad – powiedział Mariusz Adamek, prezes zarządu Cement Ożarów podczas wizyty studialnej na budowie autostrady A2 Siedlce Południe – Malinowiec, której nawierzchnia betonowa ma o 30% niższy ślad węglowy.

Dobrzy Gospodarze 2024

2024-09-29
Przedstawiciele Gminy Damnica, Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie, Gmin Troszyn, Dzierżoniów, Kamienica i Prusice otrzymali tytuły Dobrych Gospodarzy za budowę dróg lub ścieżek rowerowych z betonu. Uroczystość odbyła się podczas seminarium „Samorządowe drogi o nawierzchni betonowej”, które 17 września 2024 r. odbyło się w Krakowie.