GDDKIA: PODSUMOWANIE ROKU I PERSPEKTYWY UNIJNEJ 2007 - 2013

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podsumowała 11 grudnia 2013 r. na konferencji prasowej nie tylko mijający rok, ale także perspektywę unijną 2007 – 2013. Jednocześnie jako jedyny zamawiający GDDKiA wystartowała już z nowymi projektami, przeznaczonymi do realizacji w ramach środków unijnych na lata 2014 – 2020.

 

INWESTYCJE EFEKTOWNE

Od 2007 roku do chwili obecnej oddano do ruchu 2871 km dróg krajowych, w tym 1695 km autostrad i dróg ekspresowych. W konsekwencji na koniec tego roku sieć polskich dróg szybkiego ruchu (autostrady i drogi ekspresowe) będzie miała 2759 km (1491 km autostrad i 1268 km dróg ekspresowych). Nasza sieć będzie dłuższa niż w Portugalii i Holandii. Zdaniem przedstawicieli generalnej dyrekcji pod tym względem zbliżamy się do najbardziej rozwiniętych krajów Europy. Szacuje się, że na przełomie 2016 i 2017 roku Polska wyprzedzi pod tym względem Wielką Brytanię.

W ramach mijającej perspektywy budżetowej UE generalna dyrekcja realizuje projekty, których całkowity koszt przekracza 74 mld złotych, w tym wkład unijny to 46 mld złotych. Ponad 35 mld zł z tej kwoty zostało już przedstawione Komisji Europejskiej do refundacji.

- Poprzez nowe inwestycje udało nam się poprawić stan infrastruktury drogowej – mówił Lech Witecki, p.o. Dyrektora Generalnego Dróg Krajowych i Autostrad i wymienił efekty inwestycji drogowych. – Budowa tej sieci dróg i autostrad, to oszczędności PKB rzędu 6 mld złotych. Skrócenie czasów przejazdów między miastami może odczuć każdy użytkownik dróg. Tam gdzie zbudowaliśmy nowe drogi wzrosły dochody lokalne m.in. z podatków PIT. O 25% zmniejszyła się liczba wypadków, a o 40% spadła liczba ofiar śmiertelnych.

 

O OGÓLNYCH SPECYFIKACJACH TECHNICZNYCH (OST)

Tomasz Rudnicki, zastępca Dyrektora Generalnego Dróg Krajowych i Autostrad poinformował o Ogólnych Specyfikacjach Technicznych, które na zlecenie generalnej dyrekcji zostały opracowane przez 11 zespołów eksperckich i opublikowane na stronie internetowej GDDKiA w celu przeprowadzenia szerokich konsultacji społecznych. Warto dodać, że specyfikacje dotyczące betonu, opracował zespół pod kierownictwem prof. Jana Deji, dyrektora biura Stowarzyszenia Producentów Cementu.

– Te nowe specyfikacje już można stosować. My używamy ich przy przygotowaniu nowych kontraktów. Te specyfikacje będą zmieniane. Jeżeli uznamy, że w trakcie konsultacji społecznych wpłynęły istotne uwagi, to będziemy je omawiać z kierownikami poszczególnych zespołów i wprowadzać  – tłumaczył Tomasz Rudnicki. - Nowe specyfikacje są oczywiście niezgodne rozporządzeniami, które nie były zmieniane od 15 lat. Trzeba je zmienić. Zgłosiliśmy katalog zmian, a jeżeli będzie trzeba, to będziemy występować do ministra o zgodę na odstępstwa.

 

O AUTOSTRADACH  BETONOWYCH

Na odcinku betonowej autostrady A1 Stryków – Tuszyn trwają prace ziemne. – Około lipca, czerwca powinno nastąpić układanie nawierzchni betonowej na tym odcinku autostrady – mówił dyrektor Rudnicki. – Gotowy jest betonowy odcinek autostrady A4 Radymno - Korczowa o długości 4,5 km prowadzący do granicy. Trzeba było tam zastosować nawierzchnię betonową, gdyż w tym miejscu tworzą się korki samochodów ciężarowych i musieliśmy przeciwdziałać odkształceniom nawierzchni bitumicznej. Ruch na tym odcinku puścimy 23 grudnia.

Według dyrektor Magdaleny Jaworskiej budową betonowej autostrady A1 na odcinku Tuszyn – Pyrzowice zajmie się spec spółka, która zostanie powołana przez ministra infrastruktury i rozwoju, prawdopodobnie w 2014 roku. – Ponieważ w nowej perspektywie unijnej nie można przeznaczyć pieniędzy na budowę autostrad więc spec spółka zajmie się m.in. przygotowaniem montażu finansowego tej inwestycji – tłumaczyła dyrektor Jaworska.

Piotr Piestrzyński

Pełna relacja z konferencji prasowej GDDKiA w najbliższym wydaniu magazynu „Budownictwo, Technologie, Architektura”


Pozostałe aktualności i informacje

Między twórcą a tworzywem

2025-01-08
Autorzy projektów pięciu obiektów zostali nagrodzeni w XXVIII edycji Konkursu Polski Cement w Architekturze. Przy realizacji czterech z nich: Muzeum Wojska Polskiego, Parku Akcji „Burza” pod Kopcem Powstania Warszawskiego, Sądu Rejonowego w Częstochowie i Tatrzańskiego Archiwum Planety Ziemia za beton architektoniczny odpowiadał Krzysztof Kuniczuk, niezależny doradca w zakresie betonów architektonicznych i specjalistycznych.

Beton - hybryda natury i technologii

2024-12-20
- To nagroda dla materiału, który gra główne skrzypce w parku i jest hybrydą natury i technologii – mówiła arch. Justyna Dziedziejko z pracowni topoScape. Pracownie Archigrest i topoScape otrzymały Nagrodę Główną XXVIII edycji konkursu Polski Cement w Architekturze za projekt Parku Akcji „Burza” pod Kopcem Powstania Warszawskiego. Ogłoszenie wyników konkursu odbyło się 13 grudnia 2024 r. w siedzibie Stowarzyszenia Architektów Polskich w Warszawie.

Za pełne wykorzystanie tworzywa jakim jest beton do osiągnięcia kompletnego przekazu dzieła architektonicznego

2024-12-13
Pracownia WXCA za projekt Muzeum Wojska Polskiego oraz pracownie Archigrest i topoScape za projekt Parku Akcji „Burza” to zdobywcy dwóch równorzędnych nagród głównych XXVIII edycji konkursu Polski Cement w Architekturze. 13 grudnia 2024 r. w warszawskiej siedzibie SARP rozstrzygnięto konkurs na najlepszą realizację z wykorzystaniem betonu oddaną do użytku do końca 2023 r.

Cement i beton w nowej erze budownictwa

2024-11-29
- Będziemy rozmawiać o powołaniu przy Stowarzyszeniu Producentów Cementu grupy roboczej, która zajmie się przygotowaniem dokumentu technicznego „Wytyczne projektowania i realizacji rond z betonu cementowego” – zapowiedział Piotr Kijowski z SPC. To odpowiedź na zapotrzebowanie zgłoszone przez zarządców dróg i wykonawców. Konkretne zastosowania cementów i betonów niskoemisyjnych w drogownictwie, beton wałowany na drogach lokalnych i badanie georadarem w celu lokalizacji uszkodzenia podbudowy lub nawierzchni zostały omówione podczas sesji poświęconej nawierzchniom betonowym, która rozpoczęła drugi dzień Kongresu Nawierzchni 2024.

O problemach i wyzwaniach drogownictwa na Kongresie Nawierzchni 2024

2024-11-29
- Beton, który zakończył życie na pewno może być ponownie wykorzystywany w budownictwie, także w budownictwie drogowym. Zarówno cement jak i beton doskonale wpisują się w gospodarkę obiegu zamkniętego – mówił prof. Jan Deja, dyrektor wykonawczy Stowarzyszenia Producentów Cementu. O problemach i wyzwaniach budownictwa drogowego rozmawiano podczas pierwszej, inauguracyjnej sesji Kongresu Nawierzchni, który w dniach 28-29 listopada 2024 r. odbywa się Krakowie.