ad

KIEROWCY: beton na drogach to dobre rozwiązanie

Prawie 60% kierowców w Polsce dobrze ocenia rosnącą liczbę budowanych dróg o nawierzchniach betonowych w sieci autostrad i dróg krajowych, a prawie 50% – w sieci dróg samorządowych – tak wynika z badania przeprowadzonego w lipcu 2020 r. przez firmy ARC Rynek i Opinia oraz Data Tribe. Blisko 40% użytkowników dróg wskazało, że przy wyborze rodzaju nawierzchni drogi, najważniejsze dla administracji poza ceną, powinno być obciążenie ruchem.

BETON NA DROGACH ZNANY I DOBRZE POSTRZEGANY

Z badania, które zostało przeprowadzone w lipcu 2020 r. przez ARC Rynek i Opinia oraz Data Tribe na ogólnopolskiej próbie 1000 aktywnych kierowców wynika, że 85% kierowców zna nawierzchnie betonowe. Największą popularnością betonówki cieszą się wśród mieszkańców województwa zachodniopomorskiego (100% znajomości), a najmniejszą wśród mieszkańców województwa podlaskiego (64% znajomości).

57,8% kierowców dobrze oceniło rosnącą liczbę budowanych betonowych dróg krajowych i autostrad (11,8% źle), a 46,1% dobrze oceniło rosnącą liczbę budowanych betonowych dróg samorządowych (16,4% źle). Wraz ze wzrostem doświadczenia kierowców i wzrostem deklarowanych przebiegów rocznych kierowcy wyżej oceniali rosnącą liczbę budowanych dróg betonowych zarówno krajowych – 63%, jak i samorządowych – 50%.

- Z dużym zainteresowaniem, ale też satysfakcją czytam wyniki tych badań. 85% kierowców ma świadomość, że jedzie po nawierzchni betonowej i odróżnia ją od dominującego asfaltu, a prawie 60% dobrze ocenia fakt istnienia takiej alternatywy na drogach. Zawsze przypuszczałem, a teraz wiem, że użytkownicy dróg zwracają uwagę na trwałość, koszty utrzymania, a także aspekty środowiskowe związane z drogami betonowymi – skomentował prof. Jan Deja, dyrektor biura Stowarzyszenia Producentów Cementu.

WIĘKSZA TRWAŁOŚĆ I BRAK ZJAWISKA KOLEINOWANIA

Z przeprowadzonego badania wynika, że 56,6% badanych kierowców uważa, iż nawierzchnie betonowe są trwalsze niż asfaltowe. Jedynie 11% kierowców było przeciwnego zdania.

Kierowcom są powszechnie znane zalety dróg betonowych, a najbardziej brak koleinowania - na co zwróciło uwagę 58,8% pytanych. Jedynie 15,2% kierowców nie wskazało znajomości żadnej z zalet betonówek.

WARUNKI JAZDY

Kierowcy oceniali także warunki jazdy po nawierzchni betonowej. 73,9% z nich dobrze oceniło bezpieczeństwo jazdy na drodze betonowej, 71,2% podkreśliło komfort poruszania się po drodze betonowej, a 47,2% dobrze odniosło się do eksploatacji i zużycia paliwa.

CZYNNIKI ISTOTNE DLA WYBORU RODZAJU NAWIERZCHNI

Polska jest krajem, w którym wzrost ruchu pojazdów ciężkich jest znaczny. Z doświadczeń innych krajów i opracowań naukowych wynika, przy natężeniu ruchu pojazdów ciężkich przekraczającym 5 tysięcy pojazdów na dobę, nawierzchnia drogi powinna być wykonana z betonu. Na długotrwałe, sięgające minimum 30 lat, przeniesienie ruchu pojazdów ciężkich pozwala ponad 3-krotnie większa trwałość dróg betonowych niż dróg asfaltowych.

39,1% badanych kierowców wskazało, że przy wyborze rodzaju nawierzchni drogi najważniejsze dla administracji poza ceną, powinno być obciążenie ruchem.

Co czwarty kierowca – 25,5% wskazał, że przy wyborze rodzaju nawierzchni powinny się liczyć koszty utrzymania drogi, a co piąty kierowca – 21%, że przy wyborze technologii budowy drogi istotne są aspekty środowiskowe.

- Stowarzyszenie Producentów Cementu od wielu lat promuje budowę dróg betonowych. Jesteśmy przekonani o wielu zaletach tej technologii, zwłaszcza w aspekcie trwałości, bezpieczeństwa czy kosztów liczonych w całym cyklu użytkowania. Wyniki załączonego reprezentatywnego badania kierowców potwierdzają, że wielu z nich jest zadowolonych z możliwości użytkowania betonówek – podsumował Krzysztof Kieres, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu.

DROGI BETONOWE W POLSCE

Na koniec 2019 r. w sieci 4121,3 km dróg krajowych i autostrad w Polsce było
ok. 750 km dróg o nawierzchni betonowej (ok. 18%). Kolejne odcinki betonowe realizowane są m.in. na autostradzie A1, drodze S17, S2, S5, S7 i S61.

W Polsce mamy także ponad 1000 km lokalnych dróg betonowych – wojewódzkich, powiatowych i gminnych. Według szacunków Stowarzyszenia Producentów Cementu (SPC) każdego roku powstaje kolejnych ok. 150 km lokalnych dróg betonowych.


Pozostałe aktualności i informacje

Nawierzchnia kolejnego odcinka A2 będzie z betonu niskoemisyjnego

2024-10-23
Nawierzchnia z betonu niskoemisyjnego, która powstaje na odcinku VI autostrady A2 budowanym przez firmę Strabag, będzie także realizowana na odcinku VII autostrady A2 budowanym przez firmę Intercor. W zeszłym tygodniu wykonaliśmy tam odcinek próbny – poinformował Piotr Molenda z Cement Ożarów podczas IV Forum Beton w Drogownictwie, które 23 października 2024 r. odbyło się w Krakowie.

Czy cementownie staną się magazynami energii? Mogą zagospodarować nadwyżkę energii z OZE

2024-10-10
Potencjał magazynowania energii przez polski sektor cementowy sięga nawet 200 - 300 MWh na dobę, a magazynowanie energii w cemencie może rozwiązać problem nadmiarowej energii z Odnawialnych Źródeł Energii. Pozwoliłoby to ustabilizować Krajowy System Elektroenergetyczny, a równocześnie zapewnić produkcję cementu o niższym śladzie węglowym przy wykorzystaniu zielonej energii. Potrzebne są jednak instrumenty wsparcia i uwzględnienie potencjału cementowni - apelowali przedstawiciele sektora podczas posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwoju Przemysłu Cementowego w Polsce, które odbyło się 9 października 2024 r.

Nawierzchnie betonowe w erze zmian klimatycznych

2024-10-08
Zmiany klimatyczne zmuszają do ograniczania emisji CO2. Ogromna rola związana z ograniczeniem emisji CO2 spoczywa na budownictwie, także na budownictwie drogowym. Nawierzchnie betonowe na drogach to mniejsza emisja CO2 dzięki: niższemu zużyciu paliwa, zastosowaniu do budowy cementów o niższym śladzie węglowym czy większej jasności z którą wiążą się niższe koszty oświetlenia dróg. Nawierzchnie betonowe są także odporniejsze na działanie nawałnic i powodzi. O tym m.in. mówiono podczas VIII konferencji „Warunki gruntowe, a projektowanie oraz budowa dróg”, która w dniach 2-4 października 2024 r. odbyła się w Katowicach.

Pionierski krok w dekarbonizacji budownictwa - autostrada z betonu niskoemisyjnego

2024-09-29
- Stowarzyszenie Producentów Cementu od kilku lat podkreśla, że cementy o niskim śladzie węglowym są uzasadnioną alternatywą technologiczną i ekonomiczną – mówił prof. Jan Deja, dyrektor wykonawczy SPC. - Jestem bardzo dumny, że my jako dostawca cementu i Strabag jako wykonawca, staliśmy się pionierami nawierzchni niskoemisyjnych z betonu. Wypracowane przez nas wspólnie rozwiązanie zostało zatwierdzone przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad – powiedział Mariusz Adamek, prezes zarządu Cement Ożarów podczas wizyty studialnej na budowie autostrady A2 Siedlce Południe – Malinowiec, której nawierzchnia betonowa ma o 30% niższy ślad węglowy.

Dobrzy Gospodarze 2024

2024-09-29
Przedstawiciele Gminy Damnica, Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie, Gmin Troszyn, Dzierżoniów, Kamienica i Prusice otrzymali tytuły Dobrych Gospodarzy za budowę dróg lub ścieżek rowerowych z betonu. Uroczystość odbyła się podczas seminarium „Samorządowe drogi o nawierzchni betonowej”, które 17 września 2024 r. odbyło się w Krakowie.