ad

Nawierzchnia betonowa w tunelu jest bezpieczniejsza

- Jestem dumny z polskich inżynierów, którzy przy budowie tego tunelu potrafili wykorzystać najlepsze doświadczenia stosowane przy budowie tuneli alpejskich - mówił Dariusz Klimczak, minister infrastruktury podczas uroczystości otwarcia odcinka S3 Bolków - Kamienna Góra, która odbyła się 31 lipca 2024 r. Na 16-kilometrowym odcinku jest najdłuższy, pozamiejski tunel w Polsce o długości 2300 metrów. Zdaniem Piotra Sarnowskiego, dyrektora kontraktu z PORR SA w tunelu zastosowano nawierzchnię betonową, gdyż jest bezpieczniejsza ze względów przeciwpożarowych.

Jak informuje GDDKiA Oddział we Wrocławiu nowy, 16-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S3 dosłownie przebija się przez malownicze krajobrazy Sudetów, obejmując aż 69 obiektów inżynierskich. Jego kluczowym elementem była budowa dwóch dwunawowych tuneli o długości ok. 2,3 km (TS-26) oraz ok. 320 m (TS-32). Pierwszy z nich jest obecnie najdłuższym w naszym kraju pozamiejskim tunelem oraz najdłuższym tunelem wydrążonym w skale. Trasa przebiega nowym korytarzem na terenie województwa dolnośląskiego, w powiecie jaworskim, wałbrzyskim i kamiennogórskim, na terenie gmin Bolków, Stare Bogaczowice, Czarny Bór, Marciszów i Kamienna Góra. W ramach inwestycji powstały także dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (Jaczków Wschód i Jaczków Zachód). Wykonawcą robót było konsorcjum firm PORR (lider) i PORR Bau.

TUNEL KLASY ŚWIATOWEJ

31 lipca odbyło się uroczyste otwarcie odcinka S3 wraz z tunelami. Goście zebrali się przy północnym wylocie wschodniej nawy tunelu.

– Niektórzy twierdzą, że to najpiękniejsza eska w Polska. Ta droga służy nie tylko zwykłym obywatelom, ale również polskiej gospodarce, by transport odbywał się szybko i w sposób mało inwazyjny dla natury – mówił Dariusz Klimczak, minister infrastruktury. - My swoją robotę wykonaliśmy. Czekamy na naszych braci Czechów. Chcielibyśmy, by ta droga miała swoją kontynuację po stronie czeskiej. Czesi tej drogi potrzebują tak samo jak Polacy. Droga S3 to europejski korytarz transportowy, który nie tylko łączy Pomorze Zachodnie z województwem dolnośląskim, ale także Europę - Grecję ze Szwecją. Na S3 został nam do zakończenia krótki odcinek w okolicach Świnoujścia, z którym szybko się uporamy – dodał minister Klimczak.

To odcinek pomiędzy Świnoujściem a Troszynem, którego udostępnienie planowane jest do końca 2024 r. Pozostały 3-kilometrowy odcinek od węzła Lubawka do granicy państwa zostanie udostępniony po zakończeniu prac na odcinku przygranicznym po stronie czeskiej. Według zapowiedzi czeskiej administracji drogowej nastąpi to w 2027 r. 

Piotr Kledzik, prezes zarządu PORR SA, wspominał że kiedy blisko 4 lata temu firma wchodziła na budowę, mówił że skala, wielkość i zastosowane technologie będą niepotykane nigdzie indziej. - Ale nie zdawałem sobie sprawy co się może zdarzyć w czasie takiej realizacji. Zaraz po rozpoczęciu dotknęła nas epidemia Covid-19. A trzeba pamiętać, że te obiekty realizowaliśmy w systemie 24/7. Powstała konsternacja co dalej. Szybkie decyzje menadżerskie, uzupełnienie składu i powstał ten tunel, który mogę to śmiało powiedzieć – jest klasy światowej. Ponieważ w jego budowie uczestniczyli przedstawiciele 12 narodowości nazywaliśmy budowę tunelu „wieżą Babel” – tłumaczył Piotr Kledzik

STAWIANIE NA JAKOŚĆ

Paweł Woźniak, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad powiedział że oddając drogę ekspresową z tunelem pokazujemy, że nasza infrastruktura może być spektakularna, że nie boimy się nowych wyzwań.

Według Piotra Sarnowskiego, dyrektora kontraktu z PORR SA, budowa tunelu i jego wyposażenie pochłonęła niemal połowę całego kontraktu.

- To tunel dwunawowy. Każda z naw ma po 2300 metrów długości. Pomiędzy nawami jest 9 przejść poprzecznych oraz 1 przejazd ewakuacyjny. Przy drążeniu tuneli metodą górniczą wspieraliśmy się wiedzą naszych kolegów z Austrii. Drążenie tuneli w skale trwało ok. 440 dni. W tunelu zastosowaliśmy nawierzchnię betonową, gdyż jest bezpieczniejsza ze względów przeciwpożarowych – wyjaśniał Piotr Sarnowski.

Rafał Zarzycki, wiceprezes Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa jest dumny z pracy inżynierskiej, którą można podziwiać na oddanym odcinku drogi ekspresowej i w tunelu.

- Kierownicy budowy, inspektorzy nadzoru, projektanci – to wszystko nasi członkowie, którzy odpowiadali za powodzenie inwestycji w sensie inżynierskim, realizacyjnym. Byłem na otwarciu tunelu w Świnoujściu, którego budowa jest ogromnym osiągnięciem inżynierskim. Podobnie tutaj. To ogromna odpowiedzialność. Nasz samorząd jest zaangażowany w największe inwestycje w Polsce. Można powiedzieć, że tunele – ten w Świnoujściu i ten na odcinku S3 Bolków – Kamienna Góra, łączą morze z górami. To wybitne dzieła polskich inżynierów budownictwa przy współpracy wielu wykonawców i podwykonawców – mówił Rafał Zarzycki.

Według niego już umiemy budować tunele. - Zastosowana w tunelu na S3 nawierzchnia z betonu cementowego jest bezpieczniejsza niż asfaltowa i trwalsza. Ta inwestycja, w której zastosowano nawierzchnię betonową pokazuje, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział we Wrocławiu stawia na jakość. Wymiany czy remonty nawierzchni, likwidacje kolein w tunelu są o wiele trudniejsze niż na otwartej przestrzeni. Nawierzchnie betonowe trzeba rzadziej remontować. Ale reżim, technologia, prace związane z samą nawierzchnią betonową są trudniejsze, wymagają maestrii i najlepszych fachowców. Na tym odcinku widać, że firma PORR fantastycznie sobie z tym zadaniem poradziła – dodał Zarzycki.

Budowa drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra była współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt inwestycji wyniósł ok. 1,9 mld zł, a dofinansowanie ze środków UE to ponad 928 mln zł. 

Piotr Piestrzyński


Pozostałe aktualności i informacje

Kurs Technologia Betonu – edycja jesień 2024

2024-09-05
Kurs adresowany jest do projektantów, architektów, inspektorów nadzoru budowlanego, pracowników laboratoriów materiałów budowlanych, technologów, dyrektorów i kierowników kontraktów, wykonawców, doradców technicznych, kierowników wytwórni betonu, handlowców, producentów betonu towarowego, kostki brukowej, prefabrykatów betonowych, chemii budowlanej, materiałów budowlanych, pracowników firm: budowlanych, wykonawczych, remontowych i projektowych, a także dla wszystkich którzy pragną pogłębić swoją wiedzę na temat betonu.

Trwa budowa prawie 100 km dróg szybkiego ruchu z nawierzchnią betonową

2024-09-04
Nawierzchnia, do budowy której zastosowano cement o niższym o 30% śladzie węglowym, powstaje na autostradzie A2. Betonowe nawierzchnie, budowane z krajowych surowców, są stosowane przy realizacji najbardziej wymagających inwestycji drogowych takich jak droga ekspresowa S3 Bolków – Kamienna Góra wraz liczącym 2300 m z najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce. Obecnie w Polsce trwa budowa ponad 91,4 km dróg ekspresowych i autostrad o nawierzchni betonowej.

Film z układania nawierzchni betonowej w tunelu Zielonki na drodze S52

2024-08-02
31 lipca 2024 r. został otwarty odcinek drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra (woj. dolnośląskie) wraz z najdłuższym, pozamiejskim tunelem w Polsce (2300 m długości). W tunelu tym, ze względów bezpieczeństwa, wykonano nawierzchnię betonową. Podobnie postąpili wykonawcy tuneli w ciągu drogi ekspresowej S52 (woj. małopolskie). Tunele Zielonki i Dziekanowice mają nawierzchnię betonową. W tunelu Zielonki (653 m długości) nawierzchnię betonową układano w maju i czerwcu 2024 r. Zobaczmy jak przebiegał ten proces.

O drogach betonowych w Wielkopolsce

2024-07-24
Samorządowcy z Wrześni, gminy Strzałkowo, gminy Zagórów, Słupcy, Jarocina, z gminy Pyzdry i gminy Ostrowite wzięli udział w szkoleniu dotyczącym budowy dróg betonowych, które 24 lipca 2024 r. odbyło się we Wrześni. – Jesteśmy tu, żeby poznać nowe technologie na drogach – mówił Karol Błaszczak, z-ca burmistrza Miasta i Gminy Zagórów. Szkolenie zorganizowała firma Batarus przy współpracy ze Stowarzyszeniem Producentów Cementu.

Zmarł prof. Grzegorz Bajorek

2024-07-22
Z ogromnym żalem przyjęliśmy wiadomość o śmierci profesora Grzegorza Bajorka, wieloletniego Pracownika Katedry Konstrukcji Budowlanych Wydziału Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury Politechniki Rzeszowskiej.