ad

Nawierzchnie betonowe w erze zmian klimatycznych

Zmiany klimatyczne zmuszają do ograniczania emisji CO2. Ogromna rola związana z ograniczeniem emisji CO2 spoczywa na budownictwie, także na budownictwie drogowym. Nawierzchnie betonowe na drogach to mniejsza emisja CO2 dzięki: niższemu zużyciu paliwa, zastosowaniu do budowy cementów o niższym śladzie węglowym czy większej jasności z którą wiążą się niższe koszty oświetlenia dróg. Nawierzchnie betonowe są także odporniejsze na działanie nawałnic i powodzi. O tym m.in. mówiono podczas VIII konferencji „Warunki gruntowe, a projektowanie oraz budowa dróg”, która w dniach 2-4 października 2024 r. odbyła się w Katowicach.

VIII konferencja „Warunki gruntowe, a projektowanie oraz budowa dróg” odbyła się w dniach 2-4 października 2024 r. w Katowicach. Organizatorem konferencji była firma Elamed.

Jak powiedziała Marlena Machura z Elamed konferencja po raz pierwszy odbywa się nowej formule i w całości poświęcona została budownictwu drogowemu.

Konferencję otwierali: Zbigniew Tabor – dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, Przemysław Juszczyk – dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach oraz prof. Adam Wysokowski – przewodniczący Związku Mostowców Rzeczpospolitej Polskiej.

DOBRE ROZPOZNANIE PODŁOŻA GRUNTOWEGO FUNDAMENTEM KONSTRUKCJI

Prof. Adam Wysokowski w swoim wystąpieniu omawiał m.in. zniszczenia mostów i dróg, które powstały w woj. dolnośląskim podczas powodzi w 1997 r. i we wrześniu 2024 r. – Dzięki odpowiedniemu planowaniu, regularnym kontrolom technicznym i stosowaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych możemy znacząco zredukować ryzyko zniszczeń wywołanych przez powodzie – przekonywał.

Akcenty związane z przeciwdziałaniem powodzi znalazły się również w wystąpieniu Dominika Małasiewicza ze Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego, który mówił o „Wykorzystaniu potencjału wyrobów wapienniczych”.

- Jeżeli nie skupimy się na porządnym wykonaniu części gruntowej, jeżeli fundament nie będzie porządny i stabilny, to reszta nie wytrzyma tyle, ile byśmy chcieli – tłumaczył Dominik Małasiewicz. Wprowadzenie do gruntu wapna daje możliwość realizacji np. konstrukcji hydrotechnicznych takich jak chociażby wały przeciwpowodziowe. Małasiewicz przedstawił porównanie w warunkach doświadczalnych niszczenia wodą wałów „surowych” i uzdatnionych wapnem. - Erozja gruntu naturalnego w wale przeciwpowodziowym była 10 razy szybsza niż erozja gruntu uzdatnionego wapnem. Różnica jest ogromna – mówił.

Nie ma wątpliwości - rzetelne i wiarygodne rozpoznanie podłoża gruntowego jest fundamentem właściwego zaprojektowania konstrukcji nawierzchni – uważa dr Szymon Węgliński z Politechniki Poznańskiej, a liczne przykłady podawane podczas konferencji tylko to potwierdzały.

- Błędy i zaniedbania, które pojawią się w okresie rozpoznania warunków gruntowo – wodnych oraz realizacji robót ziemnych mogą mieć kosztowne konsekwencje na etapie użytkowania obiektów – mówił dr Węgliński.

Przemysław Stałowski z Holcim Polska przedstawił „Stabilizacje drogowe jako fundament dobrej nawierzchni. Analiza na przykładzie trafnego doboru spoiw i cementów do stabilizacji”.

- Stabilizacja drogowa jest jednym z najważniejszych elementów, dzięki którym nawierzchnia drogowa będzie długowieczna i trwała – mówił Przemysław Stałowski.

Według niego, cementy i spoiwa niskoemisyjne są obecnie powszechnie wykorzystywane w budownictwie. - Na każdym etapie konstrukcji drogowej można wykorzystać spoiwo, które znacznie zredukuje ślad węglowy produktu końcowego. Świadome projektowanie i dobór odpowiedniego spoiwa do stabilizacji w konstrukcji drogowej pozwala na obniżenie śladu węglowego końcowej warstwy – mówił we wnioskach Przemysław Stałowski.

NAWIERZCHNIE BETONOWE

Jednym z prelegentów konferencji był Piotr Kijowski ze Stowarzyszenia Producentów Cementu, który przedstawił „Nawierzchnie betonowe w erze zmian klimatycznych”.

Zmiany klimatyczne zmuszają do ograniczania emisji CO2. Ogromna rola związana z ograniczeniem emisji CO2 spoczywa na budownictwie, także na budownictwie drogowym.

– Na budowanej autostradzie A2, odcinek VI, Siedlce Południe – Malinowiec o długości 18,7 km, po raz pierwszy w Polsce zastosowano cement o niższym o 30% śladzie węglowym, z którego zbudowano nawierzchnię betonową. Rozwiązanie przeszło pomyślnie próby laboratoryjne i zostało zatwierdzone przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad – mówił Piotr Kijowski.

Zmiany klimatyczne wymuszają także większą retencję wody. – Może się temu przysłużyć budowa nawierzchni z betonu wodoprzepuszczalnego, ścieżek rowerowych, chodników czy parkingów – wyliczał Piotr Kijowski.

Ogromny wpływ na zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych ma zużycie paliwa. Wg danych EUPAVE, dla samochodów ciężarowych, zużycie paliwa na nawierzchniach betonowych jest o 2% mniejsze niż na nawierzchniach asfaltowych. Różnica ta rośnie przy niższych prędkościach i wyższych temperaturach zewnętrznych. Zatem w obliczeniach dotyczących analizy cyklu życia (LCA) autostrady, poza innymi czynnikami wywierającymi wpływ, należy uwzględnić zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych spowodowane mniejszym zużyciem paliwa w okresie eksploatacji nawierzchni – tłumaczył Piotr Kijowski.

- Wymiana nawierzchni asfaltowej na betonową mogłaby spowodować w okresie 50 lat różnicę w potencjale zmian klimatu szacowaną na78 kg CO2/m2 nawierzchni. Biorąc pod uwagę całą sieć autostradową i drogową w Europie możliwe byłoby zaoszczędzenie ok. 2,5 mln ton CO2 rocznie – przekonywał Piotr Kijowski. – Ponadto mniejsze zużycie paliwa to mniej zanieczyszczeń i niższe koszty operacyjne przewoźników.

Zmiany klimatyczne pociągają za sobą także gwałtowne nawałnice i powodzie niszczące m.in. infrastrukturę drogową. – W 2011 roku na terenie powiatu puckiego zbudowano drogę betonową na odcinku Smolno – Mrzezino – Kazimierz. Betonówka o długości 4623 metrów i grubości nawierzchni 25 cm to tzw. „droga przez łąki” stanowiąca alternatywną trasę dojazdu z Trójmiasta do Władysławowa i Cetniewa. Droga betonowa przetrwała już najgorszą próbę. W lutym 2011 roku przelewała się przez nią woda w czasie tzw. cofki morza. Droga została zamknięta na pewien czas ze względu na bezpieczeństwo ludzi, ale po opadnięciu wody nie stwierdzono uszkodzeń płyt – dodał Piotr Kijowski. Na zdjęciach można zobaczyć drogę w 2024 r., po 11 latach użytkowania w tak ekstremalnych warunkach.

Piotr Kijowski ze Stowarzyszenia Producentów Cementu przedstawił zagadnienie pt. "Nawierzchnie betonowe w erze zmian klimatycznych"
Przemysław Juszczyk – dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Katowicach
Zbigniew Tabor – dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach
Prof. Adam Wysokowski – przewodniczący Związku Mostowców Rzeczpospolitej Polskiej
Dominik Małasiewicz, Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego
Przemysław Stałowski, Holcim Polska

Pozostałe aktualności i informacje

Czy cementownie staną się magazynami energii? Mogą zagospodarować nadwyżkę energii z OZE

2024-10-10
Potencjał magazynowania energii przez polski sektor cementowy sięga nawet 200 - 300 MWh na dobę, a magazynowanie energii w cemencie może rozwiązać problem nadmiarowej energii z Odnawialnych Źródeł Energii. Pozwoliłoby to ustabilizować Krajowy System Elektroenergetyczny, a równocześnie zapewnić produkcję cementu o niższym śladzie węglowym przy wykorzystaniu zielonej energii. Potrzebne są jednak instrumenty wsparcia i uwzględnienie potencjału cementowni - apelowali przedstawiciele sektora podczas posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwoju Przemysłu Cementowego w Polsce, które odbyło się 9 października 2024 r.

Pionierski krok w dekarbonizacji budownictwa - autostrada z betonu niskoemisyjnego

2024-09-29
- Stowarzyszenie Producentów Cementu od kilku lat podkreśla, że cementy o niskim śladzie węglowym są uzasadnioną alternatywą technologiczną i ekonomiczną – mówił prof. Jan Deja, dyrektor wykonawczy SPC. - Jestem bardzo dumny, że my jako dostawca cementu i Strabag jako wykonawca, staliśmy się pionierami nawierzchni niskoemisyjnych z betonu. Wypracowane przez nas wspólnie rozwiązanie zostało zatwierdzone przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad – powiedział Mariusz Adamek, prezes zarządu Cement Ożarów podczas wizyty studialnej na budowie autostrady A2 Siedlce Południe – Malinowiec, której nawierzchnia betonowa ma o 30% niższy ślad węglowy.

Dobrzy Gospodarze 2024

2024-09-29
Przedstawiciele Gminy Damnica, Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie, Gmin Troszyn, Dzierżoniów, Kamienica i Prusice otrzymali tytuły Dobrych Gospodarzy za budowę dróg lub ścieżek rowerowych z betonu. Uroczystość odbyła się podczas seminarium „Samorządowe drogi o nawierzchni betonowej”, które 17 września 2024 r. odbyło się w Krakowie.

Warto budować drogę nie tylko na jedną kadencję

2024-09-29
- Trzeba być proszę państwa odważnym. My nie wiedzieliśmy czy to się przyjmie, ale w ciągu 3 lat na terenie gminy Bełchatów udało się zbudować ponad 4 km dróg betonowych. Dobry Gospodarz to nie ten, który buduje drogę na 5-7 lat, ale na 50-70 lat – mówił Konrad Koc, wójt gminy Bełchatów podczas seminarium pt. Samorządowe drogi o nawierzchni betonowej”, które z udziałem ponad 100 uczestników odbyło się 17 września 2024 r. w Krakowie. - Warto wybudować coś, co nie tylko przez jedną kadencję będzie służyć społeczności lokalnej – apelował prof. Jan Deja.

IV Forum Beton w Drogownictwie – konferencja drogowa

2024-09-27
Stowarzyszenie Polski Kongres Drogowy i Stowarzyszenie Producentów Cementu organizują już IV Forum Beton w Drogownictwie, które odbędzie się 23 października 2024 roku w Krakowie w Hotelu Doubletree by Hilton Kraków Hotel & Convention Center. Tematyka seminarium koncentrować się będzie wokół najnowocześniejszych technologii betonowych stosowanych w budowie zarówno dróg ekspresowych o największym natężeniu ruchu jak i dróg o niższych kategoriach ruchu budowanych przez samorządy. Ważnym tematem będzie nowelizacja Wzorcowych Warunków Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych. Zaproszone do udziału w seminarium firmy zaprezentują szeroki przekrój technologii i materiałów budowlanych ze szczególnym uwzględnieniem niskiego śladu węglowego.