Nowe OST dotyczące betonu trzeba jak najszybciej wprowadzić w życie

- Dywersyfikujemy technologię i będziemy budować więcej dróg o nawierzchni betonowej – zapowiedział Tomasz Rudnicki, zastępca Dyrektora Generalnego Dróg Krajowych i Autostrad 14 października 2014 r. podczas konferencji DNI BETONU. Nazajutrz, podczas „Warsztatów betonowych”, Wacław Michalski dyrektor ds. technologii GDDKiA przedstawił szczegółową listę proponowanych do zabudowy w betonie 781,55 km dróg. Ta dywersyfikacja ma przynieść 670 mln zł oszczędności na etapie budowy, a kolejne oszczędności poprzez niższe koszty eksploatacji dróg betonowych i ich dłuższą żywotność sięgającą 30 – 50 lat. Podczas warsztatów mówiono o Ogólnych Specyfikacjach Technicznych dla betonu, a uczestnicy warsztatów wystosowali apel do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju Regionalnego oraz do GDDKiA o niezwłoczną zmianę rozporządzenia, które pozwoli stosować przygotowane przez specjalistów nowoczesne Ogólne Specyfikacje Techniczne.

Warsztaty betonowe to wydarzenie towarzyszące konferencji DNI BETONU 2014. Rozpoczęły się tuż po zamknięciu obrad konferencji DNI BETONU. W tym roku temat warsztatów dotyczył „Nowych Ogólnych Specyfikacji Technicznych GDDKiA dla betonu – praktyczne aspekty”. W warsztatach wzięło udział blisko 60 uczestników. Spotkanie prowadził prof. Jan Deja ze Stowarzyszenia Producentów Cementu. Wzięli w nim udział m.in.: Wacław Michalski – dyrektor ds. technologii GDDKiA, prof. Tomasz Siwowski – Politechnika Rzeszowska, Adam Glinicki – GDDKiA w Białymstoku, Ireneusz Mikulicki – GDDKiA Oddział w Łodzi, Teresa Bonaszewska – CEMEX Polska, Robert Walkowiak – CHRYSO Polska i dr inż. Grzegorz Łój z Akademii Górniczo – Hutniczej.

- Mamy kilka godzin by o OST w dobrym kompetentnym gronie porozmawiać – mówił prof. Jan Deja otwierając warsztaty. – 20 lat temu nie mieliśmy w Polsce praktycznie dróg betonowych. W międzyczasie powstało około 700 km dróg krajowych i autostrad, powstały setki obiektów mostowych. W świetle prawa jesteśmy w okowach dokumentu z maja 2000 roku. Poprzedni dokument był z 1992 roku i w tym rozporządzeniu z 2000 roku niewiele się zmieniło. Mówię o starych i mocno nieaktualnych dokumentach, które nie przystają do obecnej wiedzy na temat betonu i technologii betonu, ale niestety obowiązują. W tych dokumentach zapomina się niestety o tym, że nas interesuje gotowy produkt w postaci betonu o odpowiedniej jakości. W efekcie stosowania przestarzałych przepisów dochodzi do tego, że mamy spękaną mikrostrukturę nowych obiektów mostowych, o czym mówiliśmy dzisiaj na konferencji DNI BETONU. My postanowiliśmy to zmienić przygotowując nowe Ogólne Specyfikacje Techniczne.

Przypomnijmy, że Ogólne Specyfikacje Techniczne dotyczące nawierzchni betonowych, opracowane przez zespół specjalistów pod kierunkiem prof. Jana Dei, które zostały przygotowane jesienią 2013 roku, dotychczas nie mogą się doczekać publikacji w postaci rozporządzenia Dyrektora Generalnego Dróg Krajowych i Autostrad, co dałoby zielone światło dla powszechnego ich stosowania przy projektowaniu i realizacji inwestycji.

Jak poinformował dyr. Wacław Michalski, ze względów proceduralnych, ta publikacja odsuwa się w czasie.

- Przedstawię państwu drogę, którą przeszliśmy choć muszę przyznać, że była to droga przez mękę. GDDKiA batalię o jakość rozpoczęła się w 2008 roku. Rozpoczęliśmy od aktualizacji Katalogu Typowych Konstrukcji Nawierzchni Sztywnych oraz Katalogu Napraw i Remontów co trwało 2,5 roku. Potem wzięliśmy się za opracowanie dokumentów wzorcowych. Jest powołany w ministerstwie zespół, który zbiera się raz na miesiąc i my tam dyskutujemy jak je wprowadzić – tłumaczył dyrektor Wacław Michalski. - Chcemy z rozporządzenia wyrzucić wszystkie ścisłe wymagania. Dokument prawny nie jest do tego, żeby ustalał długość, szerokość czy grubość. Ten dokument ma wprowadzać i powoływać się na załączniki, którymi są katalogi i Ogólne Specyfikacje Techniczne, które będziemy mogli szybciej aktualizować zgodnie z duchem czasu.

Dyrektor Michalski wyjaśniał, że przed opracowaniem nowych OST chciał korzystać ze wzorów niemieckiego FGSV. - Wolontaryjnie ten system działa od 1924 roku i tworzy go około 3 tysięcy specjalistów. Jest zaszczytem należeć do tego zespołu. Oni systematycznie przeglądają dokumenty techniczne w oparciu o to, co dzieje się na rynku – mówił dyrektor Michalski. – W Polsce na zaproszenie GDDKiA do opracowania nowych OST zgłosiły się 272 osoby w tym ponad 110 pracowało efektywnie. Powoli efekty pracy tych specjalistów są publikowane na stronie GDDKiA. Stwierdziliśmy, że bardzo ważne jest zaplecze techniczne służące do oceny wykonanych robót. W tej chwili mamy nowoczesne zaplecze laboratoryjne. Około 100 mln złotych zainwestowaliśmy w nową aparaturę i sprzęt. Zainwestowaliśmy także w podnoszenie kwalifikacji pracowników laboratoriów. Jesteśmy na ukończeniu akredytacji laboratoriów. Tylko w ciągu jednego roku przebadaliśmy prawie 9 tysięcy próbek. Wprowadziliśmy monitoring jakości na kontraktach i ranking wykonawców. Od tego roku wprowadziliśmy miesięczne narady inwestycyjne, gdzie rozmawiamy i dyskutujemy o przebiegu kontraktów. Ale jakość to nie tylko badanie, to nie tylko stwierdzenie faktu, to także wybór odpowiedniej technologii. Wprowadziliśmy m.in. długowieczną nawierzchnię bitumiczną. Nawierzchnie asfaltowe muszą być jaśniejsze, to zwiększy ich odporność na odkształcenia pod wpływem wysokich temperatur. Przystąpiliśmy także do wprowadzenia w większym stopniu nawierzchni betonowych. Budowa dróg musi przecież stymulować gospodarkę – mamy przemysł petrochemiczny, ale mamy także przemysł cementowy – na zasadach zrównoważonego rozwoju. Ceny asfaltu są obecnie tak wysokie, że powyżej kategorii ruchu KR3 bardziej opłacalna jest budowa dróg o nawierzchniach betonowych.

Dyrektor Michalski zaprezentował listę 10 odcinków dróg krajowych i autostrad w Polsce o łącznej długości 781,5 km, które powinny być zrealizowane w technologii betonowej (tabela).

Uczestnicy „Warsztatów betonowych” wystosowali apel do Ministerstwa Infrastruktury oraz GDDKiA o niezwłoczną i niezbędną zmianę rozporządzenia, które pozwoli stosować przygotowane przez specjalistów nowoczesne Ogólne Specyfikacje Techniczne.

 

Odcinki dróg proponowane do realizacji w technologii betonowej

w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020 (propozycja z 16 października 2014 r.)


Pozostałe aktualności i informacje

Między twórcą a tworzywem

2025-01-08
Autorzy projektów pięciu obiektów zostali nagrodzeni w XXVIII edycji Konkursu Polski Cement w Architekturze. Przy realizacji czterech z nich: Muzeum Wojska Polskiego, Parku Akcji „Burza” pod Kopcem Powstania Warszawskiego, Sądu Rejonowego w Częstochowie i Tatrzańskiego Archiwum Planety Ziemia za beton architektoniczny odpowiadał Krzysztof Kuniczuk, niezależny doradca w zakresie betonów architektonicznych i specjalistycznych.

Beton - hybryda natury i technologii

2024-12-20
- To nagroda dla materiału, który gra główne skrzypce w parku i jest hybrydą natury i technologii – mówiła arch. Justyna Dziedziejko z pracowni topoScape. Pracownie Archigrest i topoScape otrzymały Nagrodę Główną XXVIII edycji konkursu Polski Cement w Architekturze za projekt Parku Akcji „Burza” pod Kopcem Powstania Warszawskiego. Ogłoszenie wyników konkursu odbyło się 13 grudnia 2024 r. w siedzibie Stowarzyszenia Architektów Polskich w Warszawie.

Za pełne wykorzystanie tworzywa jakim jest beton do osiągnięcia kompletnego przekazu dzieła architektonicznego

2024-12-13
Pracownia WXCA za projekt Muzeum Wojska Polskiego oraz pracownie Archigrest i topoScape za projekt Parku Akcji „Burza” to zdobywcy dwóch równorzędnych nagród głównych XXVIII edycji konkursu Polski Cement w Architekturze. 13 grudnia 2024 r. w warszawskiej siedzibie SARP rozstrzygnięto konkurs na najlepszą realizację z wykorzystaniem betonu oddaną do użytku do końca 2023 r.

Cement i beton w nowej erze budownictwa

2024-11-29
- Będziemy rozmawiać o powołaniu przy Stowarzyszeniu Producentów Cementu grupy roboczej, która zajmie się przygotowaniem dokumentu technicznego „Wytyczne projektowania i realizacji rond z betonu cementowego” – zapowiedział Piotr Kijowski z SPC. To odpowiedź na zapotrzebowanie zgłoszone przez zarządców dróg i wykonawców. Konkretne zastosowania cementów i betonów niskoemisyjnych w drogownictwie, beton wałowany na drogach lokalnych i badanie georadarem w celu lokalizacji uszkodzenia podbudowy lub nawierzchni zostały omówione podczas sesji poświęconej nawierzchniom betonowym, która rozpoczęła drugi dzień Kongresu Nawierzchni 2024.

O problemach i wyzwaniach drogownictwa na Kongresie Nawierzchni 2024

2024-11-29
- Beton, który zakończył życie na pewno może być ponownie wykorzystywany w budownictwie, także w budownictwie drogowym. Zarówno cement jak i beton doskonale wpisują się w gospodarkę obiegu zamkniętego – mówił prof. Jan Deja, dyrektor wykonawczy Stowarzyszenia Producentów Cementu. O problemach i wyzwaniach budownictwa drogowego rozmawiano podczas pierwszej, inauguracyjnej sesji Kongresu Nawierzchni, który w dniach 28-29 listopada 2024 r. odbywa się Krakowie.