ad

O drogach betonowych w Wielkopolsce

Samorządowcy z Wrześni, gminy Strzałkowo, gminy Zagórów, Słupcy, Jarocina, z gminy Pyzdry i gminy Ostrowite wzięli udział w szkoleniu dotyczącym budowy dróg betonowych, które 24 lipca 2024 r. odbyło się we Wrześni. – Jesteśmy tu, żeby poznać nowe technologie na drogach – mówił Karol Błaszczak, z-ca burmistrza Miasta i Gminy Zagórów. Szkolenie zorganizowała firma Batarus przy współpracy ze Stowarzyszeniem Producentów Cementu.

Seminarium otworzyli: Mariusz Kusiołek – właściciel firmy Batarus i Piotr Kijowski ze Stowarzyszenia Producentów Cementu (SPC).

Piotr Kijowski z SPC wprowadził samorządowców w tematykę budowy dróg betonowych. Przedstawił poszczególne technologie budowy samorządowych dróg betonowych. Samorządowcy interesowali się nowymi rozwiązaniami m.in. samooczyszczającym się chodnikiem przy Rondzie Daszyńskiego w Warszawie, ścieżkami rowerowymi z betonu czy też z ścieżkami rowerowymi z betonu wodoprzepuszczalnego.

Według Karola Błaszczaka, z-cy burmistrza Miasta i Gminy Zagórów drogi gminne są poddawane coraz większym obciążeniom, a obecnie rozjeżdżane przez sprzęt rolniczy. Potwierdził to Mateusz Wojciechowski, wójt gminy Ostrowite, który mówił, że pojazdy rolnicze, o masie nawet 25 ton, przejeżdżają drogami gminnymi kilkanaście razy dziennie.

Samorządowcy pytali m.in. o zimowe utrzymanie dróg betonowych. – Dobrze zaprojektowana i przygotowana, napowietrzona mieszanka betonowa wbudowana w nawierzchnię będzie służyła przez kilkadziesiąt lat mimo stosowania środków odladzających – odpowiadał Piotr Kijowski.

Mariusz Kusiołek z Batarusa przedstawił „Nowoczesne technologie betonowe”. Firma zajmuje się kompleksowo nawierzchniami betonowymi: projektowanie, produkcja betonu, budowa nawierzchni, utrzymanie i remonty. Dysponuje własną mobilną wytwórnią betonu. Zajmuje się m.in. naprawami nawierzchni betonowej na autostradzie A2 odc. Nowy Tomyśl – Świecko, budową nawierzchni betonowych terminali, poligonów i lotnisk. Mariusz Kusiołek zwracał uwagę m.in. na systematyczne uzupełnianie wypełnień szczelin dylatacyjnych, co jest podstawą dobrej, bezawaryjnej i długowiecznej eksploatacji drogi betonowej. Batarus zajmuje się także poprawą parametrów nawierzchni betonowych poprzez śrutowanie, grinding, groowing i teksturowanie hybrydowe NGCS.

Interesująco wyglądała „Analiza porównawcza kosztów budowy i utrzymania nawierzchni betonowych i asfaltowych” przedstawiona przez Mariusza Kusiołka. Według symulacji kosztowych, przyjmując ceny z czerwca 2024 r., przy odcinku o długości 1 km, szerokości 10 metrów i konstrukcji KR1 – koszt budowy drogi o nawierzchni betonowej jest o 7% niższy, a przy kategorii KR4 o 20% niższy od kosztów budowy nawierzchni asfaltowej. Cena budowy nawierzchni betonowej została skalkulowana przy wykorzystaniu rozściełacza do betonu Wirtgen.

Firma Batarus może także realizować inwestycje w technologii whitetopping czyli nakładki betonowej na istniejącej, zniszczonej nawierzchni betonowej.

Piotr Piestrzyński

Piotr Kijowski ze Stowarzyszenia Producentów Cementu
Mariusz Kusiołek, właściciel firmy Batarus
W szkoleniu wzięli udział samorządowcy z Wrześni, gminy Strzałkowo, gminy Zagórów, Słupcy, Jarocina, z gminy Pyzdry i gminy Ostrowite

Pozostałe aktualności i informacje

Nawierzchnia kolejnego odcinka A2 będzie z betonu niskoemisyjnego

2024-10-23
Nawierzchnia z betonu niskoemisyjnego, która powstaje na odcinku VI autostrady A2 budowanym przez firmę Strabag, będzie także realizowana na odcinku VII autostrady A2 budowanym przez firmę Intercor. W zeszłym tygodniu wykonaliśmy tam odcinek próbny – poinformował Piotr Molenda z Cement Ożarów podczas IV Forum Beton w Drogownictwie, które 23 października 2024 r. odbyło się w Krakowie.

Czy cementownie staną się magazynami energii? Mogą zagospodarować nadwyżkę energii z OZE

2024-10-10
Potencjał magazynowania energii przez polski sektor cementowy sięga nawet 200 - 300 MWh na dobę, a magazynowanie energii w cemencie może rozwiązać problem nadmiarowej energii z Odnawialnych Źródeł Energii. Pozwoliłoby to ustabilizować Krajowy System Elektroenergetyczny, a równocześnie zapewnić produkcję cementu o niższym śladzie węglowym przy wykorzystaniu zielonej energii. Potrzebne są jednak instrumenty wsparcia i uwzględnienie potencjału cementowni - apelowali przedstawiciele sektora podczas posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwoju Przemysłu Cementowego w Polsce, które odbyło się 9 października 2024 r.

Nawierzchnie betonowe w erze zmian klimatycznych

2024-10-08
Zmiany klimatyczne zmuszają do ograniczania emisji CO2. Ogromna rola związana z ograniczeniem emisji CO2 spoczywa na budownictwie, także na budownictwie drogowym. Nawierzchnie betonowe na drogach to mniejsza emisja CO2 dzięki: niższemu zużyciu paliwa, zastosowaniu do budowy cementów o niższym śladzie węglowym czy większej jasności z którą wiążą się niższe koszty oświetlenia dróg. Nawierzchnie betonowe są także odporniejsze na działanie nawałnic i powodzi. O tym m.in. mówiono podczas VIII konferencji „Warunki gruntowe, a projektowanie oraz budowa dróg”, która w dniach 2-4 października 2024 r. odbyła się w Katowicach.

Pionierski krok w dekarbonizacji budownictwa - autostrada z betonu niskoemisyjnego

2024-09-29
- Stowarzyszenie Producentów Cementu od kilku lat podkreśla, że cementy o niskim śladzie węglowym są uzasadnioną alternatywą technologiczną i ekonomiczną – mówił prof. Jan Deja, dyrektor wykonawczy SPC. - Jestem bardzo dumny, że my jako dostawca cementu i Strabag jako wykonawca, staliśmy się pionierami nawierzchni niskoemisyjnych z betonu. Wypracowane przez nas wspólnie rozwiązanie zostało zatwierdzone przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad – powiedział Mariusz Adamek, prezes zarządu Cement Ożarów podczas wizyty studialnej na budowie autostrady A2 Siedlce Południe – Malinowiec, której nawierzchnia betonowa ma o 30% niższy ślad węglowy.

Dobrzy Gospodarze 2024

2024-09-29
Przedstawiciele Gminy Damnica, Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie, Gmin Troszyn, Dzierżoniów, Kamienica i Prusice otrzymali tytuły Dobrych Gospodarzy za budowę dróg lub ścieżek rowerowych z betonu. Uroczystość odbyła się podczas seminarium „Samorządowe drogi o nawierzchni betonowej”, które 17 września 2024 r. odbyło się w Krakowie.