ad

O drogach betonowych w Wielkopolsce

Samorządowcy z Wrześni, gminy Strzałkowo, gminy Zagórów, Słupcy, Jarocina, z gminy Pyzdry i gminy Ostrowite wzięli udział w szkoleniu dotyczącym budowy dróg betonowych, które 24 lipca 2024 r. odbyło się we Wrześni. – Jesteśmy tu, żeby poznać nowe technologie na drogach – mówił Karol Błaszczak, z-ca burmistrza Miasta i Gminy Zagórów. Szkolenie zorganizowała firma Batarus przy współpracy ze Stowarzyszeniem Producentów Cementu.

Seminarium otworzyli: Mariusz Kusiołek – właściciel firmy Batarus i Piotr Kijowski ze Stowarzyszenia Producentów Cementu (SPC).

Piotr Kijowski z SPC wprowadził samorządowców w tematykę budowy dróg betonowych. Przedstawił poszczególne technologie budowy samorządowych dróg betonowych. Samorządowcy interesowali się nowymi rozwiązaniami m.in. samooczyszczającym się chodnikiem przy Rondzie Daszyńskiego w Warszawie, ścieżkami rowerowymi z betonu czy też z ścieżkami rowerowymi z betonu wodoprzepuszczalnego.

Według Karola Błaszczaka, z-cy burmistrza Miasta i Gminy Zagórów drogi gminne są poddawane coraz większym obciążeniom, a obecnie rozjeżdżane przez sprzęt rolniczy. Potwierdził to Mateusz Wojciechowski, wójt gminy Ostrowite, który mówił, że pojazdy rolnicze, o masie nawet 25 ton, przejeżdżają drogami gminnymi kilkanaście razy dziennie.

Samorządowcy pytali m.in. o zimowe utrzymanie dróg betonowych. – Dobrze zaprojektowana i przygotowana, napowietrzona mieszanka betonowa wbudowana w nawierzchnię będzie służyła przez kilkadziesiąt lat mimo stosowania środków odladzających – odpowiadał Piotr Kijowski.

Mariusz Kusiołek z Batarusa przedstawił „Nowoczesne technologie betonowe”. Firma zajmuje się kompleksowo nawierzchniami betonowymi: projektowanie, produkcja betonu, budowa nawierzchni, utrzymanie i remonty. Dysponuje własną mobilną wytwórnią betonu. Zajmuje się m.in. naprawami nawierzchni betonowej na autostradzie A2 odc. Nowy Tomyśl – Świecko, budową nawierzchni betonowych terminali, poligonów i lotnisk. Mariusz Kusiołek zwracał uwagę m.in. na systematyczne uzupełnianie wypełnień szczelin dylatacyjnych, co jest podstawą dobrej, bezawaryjnej i długowiecznej eksploatacji drogi betonowej. Batarus zajmuje się także poprawą parametrów nawierzchni betonowych poprzez śrutowanie, grinding, groowing i teksturowanie hybrydowe NGCS.

Interesująco wyglądała „Analiza porównawcza kosztów budowy i utrzymania nawierzchni betonowych i asfaltowych” przedstawiona przez Mariusza Kusiołka. Według symulacji kosztowych, przyjmując ceny z czerwca 2024 r., przy odcinku o długości 1 km, szerokości 10 metrów i konstrukcji KR1 – koszt budowy drogi o nawierzchni betonowej jest o 7% niższy, a przy kategorii KR4 o 20% niższy od kosztów budowy nawierzchni asfaltowej. Cena budowy nawierzchni betonowej została skalkulowana przy wykorzystaniu rozściełacza do betonu Wirtgen.

Firma Batarus może także realizować inwestycje w technologii whitetopping czyli nakładki betonowej na istniejącej, zniszczonej nawierzchni betonowej.

Piotr Piestrzyński

Piotr Kijowski ze Stowarzyszenia Producentów Cementu
Mariusz Kusiołek, właściciel firmy Batarus
W szkoleniu wzięli udział samorządowcy z Wrześni, gminy Strzałkowo, gminy Zagórów, Słupcy, Jarocina, z gminy Pyzdry i gminy Ostrowite

Pozostałe aktualności i informacje

Kurs Technologia Betonu – edycja jesień 2024

2024-09-05
Kurs adresowany jest do projektantów, architektów, inspektorów nadzoru budowlanego, pracowników laboratoriów materiałów budowlanych, technologów, dyrektorów i kierowników kontraktów, wykonawców, doradców technicznych, kierowników wytwórni betonu, handlowców, producentów betonu towarowego, kostki brukowej, prefabrykatów betonowych, chemii budowlanej, materiałów budowlanych, pracowników firm: budowlanych, wykonawczych, remontowych i projektowych, a także dla wszystkich którzy pragną pogłębić swoją wiedzę na temat betonu.

Trwa budowa prawie 100 km dróg szybkiego ruchu z nawierzchnią betonową

2024-09-04
Nawierzchnia, do budowy której zastosowano cement o niższym o 30% śladzie węglowym, powstaje na autostradzie A2. Betonowe nawierzchnie, budowane z krajowych surowców, są stosowane przy realizacji najbardziej wymagających inwestycji drogowych takich jak droga ekspresowa S3 Bolków – Kamienna Góra wraz liczącym 2300 m z najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce. Obecnie w Polsce trwa budowa ponad 91,4 km dróg ekspresowych i autostrad o nawierzchni betonowej.

Film z układania nawierzchni betonowej w tunelu Zielonki na drodze S52

2024-08-02
31 lipca 2024 r. został otwarty odcinek drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra (woj. dolnośląskie) wraz z najdłuższym, pozamiejskim tunelem w Polsce (2300 m długości). W tunelu tym, ze względów bezpieczeństwa, wykonano nawierzchnię betonową. Podobnie postąpili wykonawcy tuneli w ciągu drogi ekspresowej S52 (woj. małopolskie). Tunele Zielonki i Dziekanowice mają nawierzchnię betonową. W tunelu Zielonki (653 m długości) nawierzchnię betonową układano w maju i czerwcu 2024 r. Zobaczmy jak przebiegał ten proces.

Nawierzchnia betonowa w tunelu jest bezpieczniejsza

2024-07-31
- Jestem dumny z polskich inżynierów, którzy przy budowie tego tunelu potrafili wykorzystać najlepsze doświadczenia stosowane przy budowie tuneli alpejskich - mówił Dariusz Klimczak, minister infrastruktury podczas uroczystości otwarcia odcinka S3 Bolków - Kamienna Góra, która odbyła się 31 lipca 2024 r. Na 16-kilometrowym odcinku jest najdłuższy, pozamiejski tunel w Polsce o długości 2300 metrów. Zdaniem Piotra Sarnowskiego, dyrektora kontraktu z PORR SA w tunelu zastosowano nawierzchnię betonową, gdyż jest bezpieczniejsza ze względów przeciwpożarowych.

Zmarł prof. Grzegorz Bajorek

2024-07-22
Z ogromnym żalem przyjęliśmy wiadomość o śmierci profesora Grzegorza Bajorka, wieloletniego Pracownika Katedry Konstrukcji Budowlanych Wydziału Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury Politechniki Rzeszowskiej.