ad

Raz, że najnowocześniejsza autostrada w Polsce, A2, że betonowa

Trzej prezydenci Rzeczypospolitej i premier Brandenburgii wzięli udział w otwarciu odcinka autostrady A2 Nowy Tomyśl – Świecko. 1 grudnia 2011 r. ponad 106 km nowoczesnej autostrady betonowej połączyło Polskę z siecią autostrad niemieckich. - To milowy krok jeżeli chodzi o rozwój dróg w Polsce. Dla nas to powód do ogromnej satysfakcji, gdyż jako przemysł cementowy od kilkunastu lat poprzez pracę organiczną staraliśmy się przekonywać decydentów do trwałych i bezpiecznych nawierzchni betonowych – powiedział obecny na otwarciu Leonard Palka, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu. OBEJRZYJ NOWĄ AUTOSTRADĘ NA FILMIE!

Autostrada A2 na odcinku Nowy Tomyśl – Świecko o długości 105,9 km ma najnowocześniejszą nawierzchnię w Polsce w dodatku nawierzchnię betonową. Zastosowano tam technologię washbeton, która polega na wymywaniu zaprawy z górnej powierzchniowej warstwy drogi i odsłonięciu kruszywa. Z doświadczeń niemieckich wynika, że powstałe w ten sposób nawierzchnie betonowe z eksponowanym kruszywem są bezpieczniejsze i cichsze od nawierzchni bitumicznych. Ze względu na duże natężenie ruchu na wybór rodzaju nawierzchni nowego odcinka miała wpływ trwałość autostrady betonowej szacowana na co najmniej 30 lat. Trwałość nawierzchni betonowych jest przeciętnie od 2,5 do 3,5 razy większa niż asfaltowych. Wiążą się z tym niższe koszty eksploatacji. Nawierzchnie betonowe dają także większe bezpieczeństwo użytkowania. Są jasne i dobrze widoczne, co jest szczególnie ważne w złych warunkach atmosferycznych. Bardzo ważną zaletą jest ich duża przyczepność. Niemieckie badania wykazały, że wskaźnik wypadkowości na autostradach betonowych jest o ok. 32% niższy niż na nawierzchniach asfaltowych.

Betonowy odcinek A2 Nowy Tomyśl – Świecko jest drugą betonową autostradą łączącą Polskę z Niemcami. W 2009 roku, poprzez oddanie betonowej autostrady Krzyżowa – Zgorzelec  Polacy mogli wjechać do Europy autostradą A4.

PÓŁ ROKU PRZED TERMINEM

Pozwolenie na budowę pierwszej części odcinka Nowy Tomyśl – Świecko inwestor otrzymał w maju 2009 roku. Zgodnie z umową cała inwestycja miała być zakończona do 25 maja 2012 roku, czyli 3 tygodnie przed rozpoczęciem Euro 2012. Tymczasem kierowcy pojechali autostradą pół roku wcześniej – 1 grudnia 2011 r. Do 21 maja 2012 roku przejazd A2 na trasie Świecko – Nowy Tomyśl będzie bezpłatny.

Oddany odcinek autostrady jest pierwszym i największym zrealizowanym w Polsce w ramach Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Inwestycja kosztowała prawie 6 mld zł, z czego 25 proc. przeznaczono na ochronę środowiska naturalnego. Przedsięwzięcie jest współfinansowane przez Europejski Bank Inwestycyjny i konsorcjum 11 polskich i europejskich banków.

PREZYDENT RP: PRZEKROCZYLIŚMY BARIERY KOMPLEKSÓW I NIEMOŻNOŚCI

30 listopada, na węźle Trzciel, odbyło się uroczyste otwarcie odcinka Nowy Tomyśl – Świecko. O tym, jak ważny był to moment nie tylko dla Polski może świadczyć fakt, że w uroczystości wzięli udział trzej prezydenci Rzeczypospolitej – Bronisław Komorowski, Aleksander Kwaśniewski i Lech Wałęsa, premier Brandenburgii Matthias Platzeck i Reiner Bomba - sekretarz stanu Federalnego Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Rozwoju Miast.

Bronisław Komorowski, prezydent Rzeczypospolitej: - To dobry i szczęśliwy dzień. Wszyscy to czujemy, że jesteśmy bliżej realizacji polskich marzeń o bliskim kontakcie ze światem zachodnim.(…) Wiele lat musiało upłynąć od pomysłu do realizacji, ale jak już się zaczęło, to nowy odcinek autostrady powstał w 2 lata, co może być powodem dumy i zadowolenia. Warto pamiętać, że przekraczamy w ten sposób bariery kompleksów i niemożności, które ciążyły nam przez tyle lat. (…)Na tym etapie możemy powiedzieć, że udało nam się bardzo wiele zrobić. Nie zabierajmy sobie nawzajem satysfakcji z dokonań. Ja przed wszystkimi chylę czoła, także przed tymi pokoleniami, którzy o takich rozwiązaniach mogli tylko marzyć. (…)To sukces całej Polski. Całej Polsce dziękuję i gratuluję. Trzeba pamiętać, że jesteśmy tylko ogniwem w łańcuchu polskich marzeń, dokonań i sukcesów. A sprawy polskie idą w dobrą stronę. Tu widać nawet, że nie tylko idą, ale coraz lepiej jadą.

Dr Jan Kulczyk, przewodniczący Rady Nadzorczej AWSA II zwrócił uwagę, że o ile 1 maja 2004 roku Polska weszła do Europy, to 1 grudnia 2011 roku  - wjechała do Europy.

Leonard Palka, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu: - Dzisiejsza uroczystość została zorganizowana w sposób imponujący, ale zasługuje na to okoliczność. To milowy krok jeżeli chodzi o rozwój dróg w Polsce. Zwłaszcza dla nas, dla Stowarzyszenia Producentów Cementu, jest to bardzo znaczące, ponieważ jest to bardzo długi odcinek autostrady o nawierzchni betonowej. Jako przemysł cementowy od kilkunastu lat poprzez pracę organiczną staraliśmy się przekonywać decydentów o wyższości nawierzchni betonowych nad asfaltowymi. Przekonaliśmy tych, którzy decydują, że to jest tańsze rozwiązanie w dłuższej perspektywie czasowej. Polska jest biednym krajem i nie możemy sobie pozwolić na to, by remontować drogi kilka lat po ich oddaniu do użytku. Betonowa nawierzchnia gwarantuje, że nie będzie jej trzeba remontować przez najbliższe 20-30 lat. Nie mogę nie wspomnieć o najważniejszej rzeczy jaką jest bezpieczeństwo jeżdżących: lepsza widoczność i lepsza przyczepność także są właściwe dla dróg o nawierzchniach betonowych.

Do betonowych autostrad w Polsce dołączą w ciągu kilku lat: odcinek A1 Stryków – Tuszyn i kolejne 140 km A1 do Pyrzowic.


Pozostałe aktualności i informacje

Nawierzchnia kolejnego odcinka A2 będzie z betonu niskoemisyjnego

2024-10-23
Nawierzchnia z betonu niskoemisyjnego, która powstaje na odcinku VI autostrady A2 budowanym przez firmę Strabag, będzie także realizowana na odcinku VII autostrady A2 budowanym przez firmę Intercor. W zeszłym tygodniu wykonaliśmy tam odcinek próbny – poinformował Piotr Molenda z Cement Ożarów podczas IV Forum Beton w Drogownictwie, które 23 października 2024 r. odbyło się w Krakowie.

Czy cementownie staną się magazynami energii? Mogą zagospodarować nadwyżkę energii z OZE

2024-10-10
Potencjał magazynowania energii przez polski sektor cementowy sięga nawet 200 - 300 MWh na dobę, a magazynowanie energii w cemencie może rozwiązać problem nadmiarowej energii z Odnawialnych Źródeł Energii. Pozwoliłoby to ustabilizować Krajowy System Elektroenergetyczny, a równocześnie zapewnić produkcję cementu o niższym śladzie węglowym przy wykorzystaniu zielonej energii. Potrzebne są jednak instrumenty wsparcia i uwzględnienie potencjału cementowni - apelowali przedstawiciele sektora podczas posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwoju Przemysłu Cementowego w Polsce, które odbyło się 9 października 2024 r.

Nawierzchnie betonowe w erze zmian klimatycznych

2024-10-08
Zmiany klimatyczne zmuszają do ograniczania emisji CO2. Ogromna rola związana z ograniczeniem emisji CO2 spoczywa na budownictwie, także na budownictwie drogowym. Nawierzchnie betonowe na drogach to mniejsza emisja CO2 dzięki: niższemu zużyciu paliwa, zastosowaniu do budowy cementów o niższym śladzie węglowym czy większej jasności z którą wiążą się niższe koszty oświetlenia dróg. Nawierzchnie betonowe są także odporniejsze na działanie nawałnic i powodzi. O tym m.in. mówiono podczas VIII konferencji „Warunki gruntowe, a projektowanie oraz budowa dróg”, która w dniach 2-4 października 2024 r. odbyła się w Katowicach.

Pionierski krok w dekarbonizacji budownictwa - autostrada z betonu niskoemisyjnego

2024-09-29
- Stowarzyszenie Producentów Cementu od kilku lat podkreśla, że cementy o niskim śladzie węglowym są uzasadnioną alternatywą technologiczną i ekonomiczną – mówił prof. Jan Deja, dyrektor wykonawczy SPC. - Jestem bardzo dumny, że my jako dostawca cementu i Strabag jako wykonawca, staliśmy się pionierami nawierzchni niskoemisyjnych z betonu. Wypracowane przez nas wspólnie rozwiązanie zostało zatwierdzone przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad – powiedział Mariusz Adamek, prezes zarządu Cement Ożarów podczas wizyty studialnej na budowie autostrady A2 Siedlce Południe – Malinowiec, której nawierzchnia betonowa ma o 30% niższy ślad węglowy.

Dobrzy Gospodarze 2024

2024-09-29
Przedstawiciele Gminy Damnica, Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie, Gmin Troszyn, Dzierżoniów, Kamienica i Prusice otrzymali tytuły Dobrych Gospodarzy za budowę dróg lub ścieżek rowerowych z betonu. Uroczystość odbyła się podczas seminarium „Samorządowe drogi o nawierzchni betonowej”, które 17 września 2024 r. odbyło się w Krakowie.