Samorządowe drogi pod naporem ciężkiego ruchu

Badanie urzędników odpowiedzialnych za utrzymanie dróg w polskich samorządach pokazało, że przeszło połowa z nich (54 proc.) widzi potrzebę remontu przynajmniej jednej czwartej z posiadanych odcinków. W niemal co drugiej (46 proc.) z badanych jednostek jako najczęstszą przyczynę uszkodzeń nawierzchni wskazano przeciążenie transportem towarowym, a w co piątej (20 proc.) przeciążenie ruchem maszyn rolniczych. Być może jest to jedną z przyczyn rosnącej popularności dróg betonowych. W obecnej kadencji drogę o takiej nawierzchni wybudowało 13 proc. badanych samorządów w porównaniu do 8 proc., które taką budowę zadeklarowały w badaniu sprzed 5 lat.

Wyniki badań zostały zaprezentowane podczas seminarium dla samorządowców pt. „Samorządowe drogi betonowe odpowiedzią na wymagania przyszłości”, które odbyło się 11 maja 2022 r. w Targach Kielce podczas targów Nowa Infrastruktura.

Według badania tempo budowy nowych dróg samorządowych jest bardzo umiarkowane. W obecnej kadencji większość samorządów (64 proc.) wybudowało drogi o łącznej długości poniżej 10 km, natomiast jedynie 4 proc. wzbogaciło się o więcej niż 30 km nowych dróg. Najpopularniejsze wskazane kryteria wyboru nawierzchni dróg samorządowych nie przyniosły zaskoczenia, 79 proc. wskazało cenę, a 65 proc. trwałość, inne kwestie nawet nie zbliżyły się do pary liderów. W zakresie budowy dróg samorządowych największym wyzwaniem jest planowanie finansowe (81 proc.). Trudności urzędnikom przysparzają również planowanie administracyjne (10 proc.), założenia techniczne (7 proc.), a także kwestie własności gruntu i wymagania geodezyjne (po 6 proc.).

Wspomniane we wstępie wyzwania ciężkiego ruchu i duża rola trwałości mogą w ostatnim czasie działać na rosnącą popularność nawierzchni betonowych. Taki trend potwierdza deklarowany wzrost realizacji tego typu dróg w ciągu ostatnich pięciu lat z 8 do 13 proc., ale zjawisko zdają się powszechnie dostrzegać urzędnicy samorządowi. Jedynie 35% z badanych nie zauważyło takiego trendu. Na podstawie wyników badania i informacji własnych, Stowarzyszenie Producentów Cementu szacuje, że w Polsce rocznie przybywa ok. 150 km dróg samorządowych o nawierzchni betonowej.

Możemy także spodziewać się także kolejnych samorządowych betonówek. Aż 15 proc. respondentów wskazało, że rozważa taką inwestycję już w najbliższym roku. Co ciekawe samorządy szukają optymalizacji budowy dróg na różnych polach, jedną z nich jest wykonawstwo. W aż 35 proc. badanych jednostek planowana jest realizacja drogowej inwestycji w wykorzystaniem samorządowych zasobów w roli wykonawcy.

– Z badania wynika, że do budowy samorządowych dróg betonowych najbardziej mogą przekonywać niższe koszty łączne w ujęciu budowy i utrzymania i nawet trzy razy wyższa trwałość. Zalety do których z powodzeniem udało nam się przekonać na drogach szybkiego ruchu teraz musimy tylko z podobnym zaangażowaniem przedstawić samorządowcom. Liczymy, że pozytywne efekty konkurencji asfaltu i betonu jakie odnotowaliśmy w przypadku inwestycji krajowych możemy powielić również w przypadku samorządów” – mówił Krzysztof Kieres, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu.

W badaniu pojawiły się również pytania o ścieżki rowerowe. 43 proc. jednostek wskazało budowę nowej ścieżki w aktualnej kadencji. W zakresie wykorzystywanych nawierzchni dominują asfalt (48 proc.) i kostka brukowa (37 proc.), ale i tu znalazło się miejsce dla betonu, który wykorzystano na nawierzchniach ścieżek rowerowych w 9 proc. jednostek.

Badanie nawierzchni dróg samorządowych zostało przeprowadzone za pomocą ankiet realizowanych telefonicznie (CATI) w kwietniu br. przez Data Tribe na zlecenie Stowarzyszenia Producentów Cementu. Wśród respondentów znalazło się 100 uczestników odpowiedzialnych za zarządzanie drogami samorządowymi, w tym m.in. wójtowie, burmistrzowie oraz kierownicy dedykowanych departamentów.


Pozostałe aktualności i informacje

Między twórcą a tworzywem

2025-01-08
Autorzy projektów pięciu obiektów zostali nagrodzeni w XXVIII edycji Konkursu Polski Cement w Architekturze. Przy realizacji czterech z nich: Muzeum Wojska Polskiego, Parku Akcji „Burza” pod Kopcem Powstania Warszawskiego, Sądu Rejonowego w Częstochowie i Tatrzańskiego Archiwum Planety Ziemia za beton architektoniczny odpowiadał Krzysztof Kuniczuk, niezależny doradca w zakresie betonów architektonicznych i specjalistycznych.

Beton - hybryda natury i technologii

2024-12-20
- To nagroda dla materiału, który gra główne skrzypce w parku i jest hybrydą natury i technologii – mówiła arch. Justyna Dziedziejko z pracowni topoScape. Pracownie Archigrest i topoScape otrzymały Nagrodę Główną XXVIII edycji konkursu Polski Cement w Architekturze za projekt Parku Akcji „Burza” pod Kopcem Powstania Warszawskiego. Ogłoszenie wyników konkursu odbyło się 13 grudnia 2024 r. w siedzibie Stowarzyszenia Architektów Polskich w Warszawie.

Za pełne wykorzystanie tworzywa jakim jest beton do osiągnięcia kompletnego przekazu dzieła architektonicznego

2024-12-13
Pracownia WXCA za projekt Muzeum Wojska Polskiego oraz pracownie Archigrest i topoScape za projekt Parku Akcji „Burza” to zdobywcy dwóch równorzędnych nagród głównych XXVIII edycji konkursu Polski Cement w Architekturze. 13 grudnia 2024 r. w warszawskiej siedzibie SARP rozstrzygnięto konkurs na najlepszą realizację z wykorzystaniem betonu oddaną do użytku do końca 2023 r.

Cement i beton w nowej erze budownictwa

2024-11-29
- Będziemy rozmawiać o powołaniu przy Stowarzyszeniu Producentów Cementu grupy roboczej, która zajmie się przygotowaniem dokumentu technicznego „Wytyczne projektowania i realizacji rond z betonu cementowego” – zapowiedział Piotr Kijowski z SPC. To odpowiedź na zapotrzebowanie zgłoszone przez zarządców dróg i wykonawców. Konkretne zastosowania cementów i betonów niskoemisyjnych w drogownictwie, beton wałowany na drogach lokalnych i badanie georadarem w celu lokalizacji uszkodzenia podbudowy lub nawierzchni zostały omówione podczas sesji poświęconej nawierzchniom betonowym, która rozpoczęła drugi dzień Kongresu Nawierzchni 2024.

O problemach i wyzwaniach drogownictwa na Kongresie Nawierzchni 2024

2024-11-29
- Beton, który zakończył życie na pewno może być ponownie wykorzystywany w budownictwie, także w budownictwie drogowym. Zarówno cement jak i beton doskonale wpisują się w gospodarkę obiegu zamkniętego – mówił prof. Jan Deja, dyrektor wykonawczy Stowarzyszenia Producentów Cementu. O problemach i wyzwaniach budownictwa drogowego rozmawiano podczas pierwszej, inauguracyjnej sesji Kongresu Nawierzchni, który w dniach 28-29 listopada 2024 r. odbywa się Krakowie.