ad

Trwałe i zrównoważone drogi dla następnych pokoleń - Stanowisko SPC i EU Pave

Uczciwa konkurencja

Zdrowa gospodarka oparta jest na konkurencyjności cenowej i technologicznej! Jest to możliwe tylko wtedy, jeżeli jest zapewniony dostęp do różnych rozwiązań technicznych, a ich udziały w rynku są wystarczająco duże, aby umożliwić im rozwój. W budownictwie drogowym dotyczy to za-równo asfaltu, jak i betonu jako materiałów do budowy nawierzchni drogowych. Istnienie obu technologii nawierzchni skutkuje niższymi cenami i bardziej przemyślaną polityką w zakresie budowy dróg, co jest widoczne w niektórych krajach.

Zrównoważone drogi dzięki zielonym zamówieniom publicznych

Apelujemy o przejrzyste kryteria dotyczące zamówień i przepisy wspierające innowacyjność oraz najwyższe standardy jakości. Ocena ekonomiczna ofert powinna uwzględniać również koszty eksploatacji, a nie jedynie koszty inwestycji. Ocena środowiskowa powinna opierać się na ocenie całego cyklu życia drogi (LCA - Life Cycle Assessment), która uwzględnia wszystkie wskaźniki ekologiczne na wszystkich etapach, a w szczególności w fazie użytkowania i jego zakończenia (recyklingu).

Odporna infrastruktura

Opowiadamy się za infrastrukturą transportową odporną na efekty zmian klimatu, zdolną przetrwać coraz częściej występujące ekstremalne zjawiska, takie jak powodzie, fale upałów oraz pożary czy też ciągle rosnący ruch pojazdów ciężkich. Wybór nawierzchni betonowej umożliwia spełnienie tych wymagań.

Bezpieczeństwo drogowe w każdych warunkach atmosferycznych

Nawierzchnie betonowe zapewniają bezpieczną i wygodną podróż - dobre właściwości antypoślizgowe (wysoka szorstkość) pozwalają na skrócenie drogi hamowania, bardzo duża trwałość pozwala uniknąć powstawania kolein i związanego z nimi niebezpieczeństwa aquaplaningu, a jasny kolor zapewnia dobrą widoczność przy niewystarczających warunkach oświetleniowych. Ponadto betonowe nawierzchnie drogowe wymagają znacznie rzadszych remontów, co pozwala ograniczyć utrudnienia w ruchu i zagrożenia związane z robotami. Z kolei stosowanie bardzo wytrzymałych betonowych barier ochronnych zapewnia niezawodną ochronę w każdych warunkach
i poprawia bezpieczeństwo użytkowników dróg.

Gospodarka o obiegu zamkniętym

Popieramy gospodarkę obiegu zamkniętego w budownictwie na wszystkich etapach: budowy, użytkowania i ponownego wykorzystania materiału. Kluczowe jest zapobieganie powstawaniu odpadów zarówno przy budowie, jak i po zakończeniu okresu użytkowania. Bardzo długi okres użytkowania oznacza mniejsze zapotrzebowanie na zasoby naturalne niezbędne do odbudowy. Dążymy do zwiększenia wykorzystania kruszywa grubego i piasku z recyklingu do wszystkich zastosowań, w tym do nowego betonu nawierzchniowego. Jego dobór powinien być jednak uwarunkowany dostępnością, odległością transportu i możliwością utrzymania parametrów użytkowych. Beton może być poddany recyklingowi w 100%!

Mając na uwadze wymagania dotyczące trwałości, bezpieczeństwa, zrównoważonego rozwoju, obiegu zamkniętego i uczciwej konkurencji, EUPAVE i SPC wspierają stosowanie nawierzchni betonowych w Europie, aby stworzyć trwałą infrastrukturę spełniającą obecne oraz przyszłe potrzeby.


Pozostałe aktualności i informacje

Kurs Technologia Betonu – edycja jesień 2024

2024-09-05
Kurs adresowany jest do projektantów, architektów, inspektorów nadzoru budowlanego, pracowników laboratoriów materiałów budowlanych, technologów, dyrektorów i kierowników kontraktów, wykonawców, doradców technicznych, kierowników wytwórni betonu, handlowców, producentów betonu towarowego, kostki brukowej, prefabrykatów betonowych, chemii budowlanej, materiałów budowlanych, pracowników firm: budowlanych, wykonawczych, remontowych i projektowych, a także dla wszystkich którzy pragną pogłębić swoją wiedzę na temat betonu.

Trwa budowa prawie 100 km dróg szybkiego ruchu z nawierzchnią betonową

2024-09-04
Nawierzchnia, do budowy której zastosowano cement o niższym o 30% śladzie węglowym, powstaje na autostradzie A2. Betonowe nawierzchnie, budowane z krajowych surowców, są stosowane przy realizacji najbardziej wymagających inwestycji drogowych takich jak droga ekspresowa S3 Bolków – Kamienna Góra wraz liczącym 2300 m z najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce. Obecnie w Polsce trwa budowa ponad 91,4 km dróg ekspresowych i autostrad o nawierzchni betonowej.

Film z układania nawierzchni betonowej w tunelu Zielonki na drodze S52

2024-08-02
31 lipca 2024 r. został otwarty odcinek drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra (woj. dolnośląskie) wraz z najdłuższym, pozamiejskim tunelem w Polsce (2300 m długości). W tunelu tym, ze względów bezpieczeństwa, wykonano nawierzchnię betonową. Podobnie postąpili wykonawcy tuneli w ciągu drogi ekspresowej S52 (woj. małopolskie). Tunele Zielonki i Dziekanowice mają nawierzchnię betonową. W tunelu Zielonki (653 m długości) nawierzchnię betonową układano w maju i czerwcu 2024 r. Zobaczmy jak przebiegał ten proces.

Nawierzchnia betonowa w tunelu jest bezpieczniejsza

2024-07-31
- Jestem dumny z polskich inżynierów, którzy przy budowie tego tunelu potrafili wykorzystać najlepsze doświadczenia stosowane przy budowie tuneli alpejskich - mówił Dariusz Klimczak, minister infrastruktury podczas uroczystości otwarcia odcinka S3 Bolków - Kamienna Góra, która odbyła się 31 lipca 2024 r. Na 16-kilometrowym odcinku jest najdłuższy, pozamiejski tunel w Polsce o długości 2300 metrów. Zdaniem Piotra Sarnowskiego, dyrektora kontraktu z PORR SA w tunelu zastosowano nawierzchnię betonową, gdyż jest bezpieczniejsza ze względów przeciwpożarowych.

O drogach betonowych w Wielkopolsce

2024-07-24
Samorządowcy z Wrześni, gminy Strzałkowo, gminy Zagórów, Słupcy, Jarocina, z gminy Pyzdry i gminy Ostrowite wzięli udział w szkoleniu dotyczącym budowy dróg betonowych, które 24 lipca 2024 r. odbyło się we Wrześni. – Jesteśmy tu, żeby poznać nowe technologie na drogach – mówił Karol Błaszczak, z-ca burmistrza Miasta i Gminy Zagórów. Szkolenie zorganizowała firma Batarus przy współpracy ze Stowarzyszeniem Producentów Cementu.