Trwałe i zrównoważone drogi dla następnych pokoleń - Stanowisko SPC i EU Pave

Uczciwa konkurencja

Zdrowa gospodarka oparta jest na konkurencyjności cenowej i technologicznej! Jest to możliwe tylko wtedy, jeżeli jest zapewniony dostęp do różnych rozwiązań technicznych, a ich udziały w rynku są wystarczająco duże, aby umożliwić im rozwój. W budownictwie drogowym dotyczy to za-równo asfaltu, jak i betonu jako materiałów do budowy nawierzchni drogowych. Istnienie obu technologii nawierzchni skutkuje niższymi cenami i bardziej przemyślaną polityką w zakresie budowy dróg, co jest widoczne w niektórych krajach.

Zrównoważone drogi dzięki zielonym zamówieniom publicznych

Apelujemy o przejrzyste kryteria dotyczące zamówień i przepisy wspierające innowacyjność oraz najwyższe standardy jakości. Ocena ekonomiczna ofert powinna uwzględniać również koszty eksploatacji, a nie jedynie koszty inwestycji. Ocena środowiskowa powinna opierać się na ocenie całego cyklu życia drogi (LCA - Life Cycle Assessment), która uwzględnia wszystkie wskaźniki ekologiczne na wszystkich etapach, a w szczególności w fazie użytkowania i jego zakończenia (recyklingu).

Odporna infrastruktura

Opowiadamy się za infrastrukturą transportową odporną na efekty zmian klimatu, zdolną przetrwać coraz częściej występujące ekstremalne zjawiska, takie jak powodzie, fale upałów oraz pożary czy też ciągle rosnący ruch pojazdów ciężkich. Wybór nawierzchni betonowej umożliwia spełnienie tych wymagań.

Bezpieczeństwo drogowe w każdych warunkach atmosferycznych

Nawierzchnie betonowe zapewniają bezpieczną i wygodną podróż - dobre właściwości antypoślizgowe (wysoka szorstkość) pozwalają na skrócenie drogi hamowania, bardzo duża trwałość pozwala uniknąć powstawania kolein i związanego z nimi niebezpieczeństwa aquaplaningu, a jasny kolor zapewnia dobrą widoczność przy niewystarczających warunkach oświetleniowych. Ponadto betonowe nawierzchnie drogowe wymagają znacznie rzadszych remontów, co pozwala ograniczyć utrudnienia w ruchu i zagrożenia związane z robotami. Z kolei stosowanie bardzo wytrzymałych betonowych barier ochronnych zapewnia niezawodną ochronę w każdych warunkach
i poprawia bezpieczeństwo użytkowników dróg.

Gospodarka o obiegu zamkniętym

Popieramy gospodarkę obiegu zamkniętego w budownictwie na wszystkich etapach: budowy, użytkowania i ponownego wykorzystania materiału. Kluczowe jest zapobieganie powstawaniu odpadów zarówno przy budowie, jak i po zakończeniu okresu użytkowania. Bardzo długi okres użytkowania oznacza mniejsze zapotrzebowanie na zasoby naturalne niezbędne do odbudowy. Dążymy do zwiększenia wykorzystania kruszywa grubego i piasku z recyklingu do wszystkich zastosowań, w tym do nowego betonu nawierzchniowego. Jego dobór powinien być jednak uwarunkowany dostępnością, odległością transportu i możliwością utrzymania parametrów użytkowych. Beton może być poddany recyklingowi w 100%!

Mając na uwadze wymagania dotyczące trwałości, bezpieczeństwa, zrównoważonego rozwoju, obiegu zamkniętego i uczciwej konkurencji, EUPAVE i SPC wspierają stosowanie nawierzchni betonowych w Europie, aby stworzyć trwałą infrastrukturę spełniającą obecne oraz przyszłe potrzeby.


Pozostałe aktualności i informacje

Między twórcą a tworzywem

2025-01-08
Autorzy projektów pięciu obiektów zostali nagrodzeni w XXVIII edycji Konkursu Polski Cement w Architekturze. Przy realizacji czterech z nich: Muzeum Wojska Polskiego, Parku Akcji „Burza” pod Kopcem Powstania Warszawskiego, Sądu Rejonowego w Częstochowie i Tatrzańskiego Archiwum Planety Ziemia za beton architektoniczny odpowiadał Krzysztof Kuniczuk, niezależny doradca w zakresie betonów architektonicznych i specjalistycznych.

Beton - hybryda natury i technologii

2024-12-20
- To nagroda dla materiału, który gra główne skrzypce w parku i jest hybrydą natury i technologii – mówiła arch. Justyna Dziedziejko z pracowni topoScape. Pracownie Archigrest i topoScape otrzymały Nagrodę Główną XXVIII edycji konkursu Polski Cement w Architekturze za projekt Parku Akcji „Burza” pod Kopcem Powstania Warszawskiego. Ogłoszenie wyników konkursu odbyło się 13 grudnia 2024 r. w siedzibie Stowarzyszenia Architektów Polskich w Warszawie.

Za pełne wykorzystanie tworzywa jakim jest beton do osiągnięcia kompletnego przekazu dzieła architektonicznego

2024-12-13
Pracownia WXCA za projekt Muzeum Wojska Polskiego oraz pracownie Archigrest i topoScape za projekt Parku Akcji „Burza” to zdobywcy dwóch równorzędnych nagród głównych XXVIII edycji konkursu Polski Cement w Architekturze. 13 grudnia 2024 r. w warszawskiej siedzibie SARP rozstrzygnięto konkurs na najlepszą realizację z wykorzystaniem betonu oddaną do użytku do końca 2023 r.

Cement i beton w nowej erze budownictwa

2024-11-29
- Będziemy rozmawiać o powołaniu przy Stowarzyszeniu Producentów Cementu grupy roboczej, która zajmie się przygotowaniem dokumentu technicznego „Wytyczne projektowania i realizacji rond z betonu cementowego” – zapowiedział Piotr Kijowski z SPC. To odpowiedź na zapotrzebowanie zgłoszone przez zarządców dróg i wykonawców. Konkretne zastosowania cementów i betonów niskoemisyjnych w drogownictwie, beton wałowany na drogach lokalnych i badanie georadarem w celu lokalizacji uszkodzenia podbudowy lub nawierzchni zostały omówione podczas sesji poświęconej nawierzchniom betonowym, która rozpoczęła drugi dzień Kongresu Nawierzchni 2024.

O problemach i wyzwaniach drogownictwa na Kongresie Nawierzchni 2024

2024-11-29
- Beton, który zakończył życie na pewno może być ponownie wykorzystywany w budownictwie, także w budownictwie drogowym. Zarówno cement jak i beton doskonale wpisują się w gospodarkę obiegu zamkniętego – mówił prof. Jan Deja, dyrektor wykonawczy Stowarzyszenia Producentów Cementu. O problemach i wyzwaniach budownictwa drogowego rozmawiano podczas pierwszej, inauguracyjnej sesji Kongresu Nawierzchni, który w dniach 28-29 listopada 2024 r. odbywa się Krakowie.