Witamy na witrynie magazynu "Budownictwo, Technologie, Architektura". Od 1998 roku dzielimy się najbardziej aktualną wiedzą z zakresu zastosowania betonu w budownictwie, architekturze i infrastrukturze drogowej. Jesteśmy najpopularniejszym czasopismem prezentującym wiedzę z technologii betonu.
WEBINARIUM: Droga betonowa w gminie – relacja
Webinarium “Droga betonowa w gminie” przebiegło pod znakiem wymiany doświadczeń dotyczących realizacji lokalnych inwestycji w tej technologii. “Drogi betonowe w samorządach to uzasadnione ekonomicznie rozwiązanie. Są one obecne w każdym województwie, w wielu gminach i powiatach oraz z powodzeniem użytkowane” – mówił Zbigniew Pilch, szef Marketingu i Wydawnictw Stowarzyszenia Producentów Cementu. Piotr Kijowski zaprezentował natomiast zalety dróg betonowych, podkreślając ich trwałość, brak efektu koleinowania, wyższą widoczność, niższe koszty całkowite i utrzymania oraz możliwość ograniczenia emisji CO2. Przedstawił także wyniki badań, potwierdzające wyższą luminancję, co pozwala ograniczyć koszty oświetlenia.
Maciej Chaberski, Zastępca Burmistrza Kępic, omówił doświadczenia samorządu w budowie dróg betonowych. Gmina zrealizowała w tej technologii 6 inwestycji, które pomimo upływu lat są w idealnym stanie. Ryszard Nocoń, Wiceprzewodniczący Rady Powiat Strzelecki, zaprezentował z kolei inwestycje w województwie opolskim – lokalne i powiatowe, jak również betonową obwodnicę Malni i Choruli. “Możemy z czystym sumieniem polecić każdej jednostce samorządu terytorialnego wykonanie dróg w technologii betonowej” – podsumował Hubert Ibrom Burmistrz Ujazdu, po 14 latach eksploatacji drogi.Burmistrz Józefowa nad Wisłą, Grzegorz Kapica, prezentował realizację dróg betonowych na przykładzie odcinka Chruślanki – Mikołajówka. Droga jest poddawana znacznym obciążeniom – stanowiąc dojazd m.in. do kopalni piasku. Oficer pieszo-rowerowy Gmina Skawina, Roman Gdula, omówił natomiast realizację ciągów pieszo-rowerowych w technologii betonowej. Powstają one z betonu wałowanego, co pozwala zapewnić ich odpowiednią równość oraz wyższą jasność. Temperatura nagrzanej nawierzchni betonowej jest z kolei o kilka stopni niższa, niż asfaltowej. Webinarium podsumował Zbigniew Pilch z SPC – zapowiadając jednocześnie zaplanowaną na 2022 międzynarodową konferencję Concrete Roads.
Autorzy projektów pięciu obiektów zostali nagrodzeni w XXVIII edycji Konkursu Polski Cement w Architekturze. Przy realizacji czterech z nich: Muzeum Wojska Polskiego, Parku Akcji „Burza” pod Kopcem Powstania Warszawskiego, Sądu Rejonowego w Częstochowie i Tatrzańskiego Archiwum Planety Ziemia za beton architektoniczny odpowiadał Krzysztof Kuniczuk, niezależny doradca w zakresie betonów architektonicznych i specjalistycznych.
- To nagroda dla materiału, który gra główne skrzypce w parku i jest hybrydą natury i technologii – mówiła arch. Justyna Dziedziejko z pracowni topoScape. Pracownie Archigrest i topoScape otrzymały Nagrodę Główną XXVIII edycji konkursu Polski Cement w Architekturze za projekt Parku Akcji „Burza” pod Kopcem Powstania Warszawskiego. Ogłoszenie wyników konkursu odbyło się 13 grudnia 2024 r. w siedzibie Stowarzyszenia Architektów Polskich w Warszawie.
Pracownia WXCA za projekt Muzeum Wojska Polskiego oraz pracownie Archigrest i topoScape za projekt Parku Akcji „Burza” to zdobywcy dwóch równorzędnych nagród głównych XXVIII edycji konkursu Polski Cement w Architekturze. 13 grudnia 2024 r. w warszawskiej siedzibie SARP rozstrzygnięto konkurs na najlepszą realizację z wykorzystaniem betonu oddaną do użytku do końca 2023 r.
- Będziemy rozmawiać o powołaniu przy Stowarzyszeniu Producentów Cementu grupy roboczej, która zajmie się przygotowaniem dokumentu technicznego „Wytyczne projektowania i realizacji rond z betonu cementowego” – zapowiedział Piotr Kijowski z SPC. To odpowiedź na zapotrzebowanie zgłoszone przez zarządców dróg i wykonawców. Konkretne zastosowania cementów i betonów niskoemisyjnych w drogownictwie, beton wałowany na drogach lokalnych i badanie georadarem w celu lokalizacji uszkodzenia podbudowy lub nawierzchni zostały omówione podczas sesji poświęconej nawierzchniom betonowym, która rozpoczęła drugi dzień Kongresu Nawierzchni 2024.
- Beton, który zakończył życie na pewno może być ponownie wykorzystywany w budownictwie, także w budownictwie drogowym. Zarówno cement jak i beton doskonale wpisują się w gospodarkę obiegu zamkniętego – mówił prof. Jan Deja, dyrektor wykonawczy Stowarzyszenia Producentów Cementu. O problemach i wyzwaniach budownictwa drogowego rozmawiano podczas pierwszej, inauguracyjnej sesji Kongresu Nawierzchni, który w dniach 28-29 listopada 2024 r. odbywa się Krakowie.
Korzystamy z plików cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie oraz prezentować Ci dopasowane do Ciebie treści. Klikając „Akceptuję” wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies.