Wiedza prowadzi do trafnych decyzji

- Na takie seminaria trzeba jeździć, zwłaszcza powinni to robić samorządowcy. Musimy się spotykać i słuchać państwa żebyśmy wiedzieli co się dzieje i co oferuje rynek. Musimy się także uczyć od kolegów - samorządowców. Przed podjęciem decyzji o budowie dróg betonowych był strach i przerażenie, a dzisiaj jesteśmy dumni – mówiła Małgorzata Majcher z Urzędu Miasta w Żaganiu, która otrzymała tytuł „Dobrego Gospodarza” za budowę dróg z betonu wałowanego na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w Żaganiu. Uroczystość odbyła się podczas seminarium pt. „Drogi betonowe – trwałe i niezawodne rozwiązania”, które Stowarzyszenie Producentów Cementu zorganizowało 15 maja 2019 r. na XXV Międzynarodowych Targach Budownictwa Drogowego Autostrada – Polska w Kielcach.

W dniach 14 – 16 maja 2019 r. odbyły się w Kielcach XXV Międzynarodowe Targi Budownictwa Drogowego Autostrada – Polska. Targi obchodziły jubileusz ćwierćwiecza.

- Jesteśmy na tej sali po raz kolejny, gdyż od 1995 roku stowarzyszenie jest obecne na targach Autostrada i propaguje technologię budowy dróg o nawierzchniach betonowych. Początkowo pokazywaliśmy przykłady budowy nawierzchni betonowych za granicą. Ale dzięki przekonaniu o trafności rozwiązań betonowych i przekonaniu GDDKiA do zalet tej technologii, mogliśmy prezentować kolejne obiekty wykonane w tej technologii na terenie kraju. Dzisiaj robimy kolejny krok – chcemy przenieść zalety tej technologii na drogi lokalne. To wyzwanie, do którego jesteśmy gotowi – mówił Dariusz Gawlak, prezes zarządu Cementowni Warta S.A. i wiceprzewodniczący SPC otwierając seminarium pt. „Drogi betonowe – trwałe i niezawodne rozwiązania”. Wzięło w nim udział ponad 200 uczestników.

Patronat Honorowy nad targami objęła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Marcin  Nowacki,  Dyrektor Departamentu Technologii GDDKiA, dziękował Stowarzyszeniu Producentów Cementu za pomoc w przygotowaniu Ogólnych Specyfikacji Technicznych. – To nie było wsparcie, w którym wyczuwałoby się dbanie o sprzedaż swoich produktów tu i teraz, ale wsparcie z dbałością o dobre postrzeganie betonu w długim okresie czasu, czyli dbałość o jakość. Bardzo serdecznie dziękuję za to podejście – mówił dyrektor Nowacki. - Departament technologii powstał w sierpniu 2018 r. Naszym głównym zadaniem jest ujednolicanie podejścia technologicznego w całym spectrum działania GDDKiA. Udało nam się ujednolicić wszelkie formularze laboratoryjne, sprawozdania z badań, formularze na podstawie których komunikujemy się z budową. W tej chwili drogi krajowe to drogi o bardzo wysokiej jakości. Prawie 60% sieci dróg krajowych jest w stanie bardzo dobrym, a jakość dróg krajowych systematycznie się poprawia. Bardzo istotne jest, że stowarzyszenie organizując takie seminarium, zwraca się w kierunku dróg samorządowych. Chciałem zwrócić uwagę samorządowcom, że w procesie inwestycyjnym bardzo ważne jest posiadanie laboratorium drogowego. Jako GDDKiA będziemy się starali wspierać samorządy w tym zakresie. Możecie państwo na nas liczyć. Pod względem doświadczenia, ludzi i sprzętu nie mamy się czego wstydzić.

Leszek Bukowski z Departamentu Technologii Budowy Dróg GDDKiA przedstawił nowe OST dla betonów konstrukcyjnych.

Na seminarium pojawiła się nowa jakość. - Przyzwyczailiśmy Państwa, że jesteśmy konsekwentni pod kątem tego co mówimy i robimy. Drogi betonowe są niezmienne w swojej jakości, co nie znaczy że się nie rozwijają, rozwija się technologia budowy dróg betonowych – mówił Zbigniew Pilch, szef marketingu SPC. - Chcemy zaprezentować unikatową w skali światowej i krajowej technologię zbrojenia ciągłego nawierzchni kompozytami. Na budowie autostrady A1 jest Igor Ruttmar. Halo Igor! Słyszymy się? I Zbigniew Pilch połączył się z przebywającym na budowie Igorem Ruttmarem, prezesem TPA, który znajdował się 20 km na południe od Częstochowy, na budowie MOP przy autostradzie A1. Na telebimie, podczas relacji na żywo, przedstawił uczestnikom seminarium pionierską technologię wykonania nawierzchni betonowej o ciągłym zbrojeniu przy wykorzystaniu prętów z włókna szklanego, które są bardzo lekkie i elastyczne.

- Nigdzie w Europie nie ma takiego zbrojenia. Robimy odcinek eksperymentalny o długości 100 metrów. Płyta betonowa będzie miała 22 cm grubości. Zainwestowaliśmy w monitoring, czujniki są na górze, w środku i na dole płyty. Będziemy badać jak płyta będzie się zachowywać – mówił Igor Ruttmar. Po zebraniu i opracowaniu wyników badań zostaną one zaprezentowane podczas kolejnego seminarium SPC.

Bartłomiej Horaczuk, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu mówił o budowie betonowej obwodnicy Malni i Choruli gdzie właśnie zakończyło się układanie nawierzchni betonowej drogi o długości 6,2 km. Udostępnienie drogi do ruchu przewidywane jest na koniec lipca 2019 r.

- Ta obwodnica to trzecie połączenie Opola z autostradą A4. Zaczęliśmy w 2012 roku. Wtedy odbyliśmy pierwsze spotkania z prof. Zbigniewem Giergicznym i prezesem Ernestem Jelito, którzy zachęcali nas do korzystania z technologii betonowej, wypróbowania jej na drogach wojewódzkich – mówił dyrektor Bartłomiej Horaczuk. - Na współfinansowanie z funduszy unijnych w perspektywie 2014 – 2020 zaplanowaliśmy budowę trzech obwodnic. Obwodnica Malni i Choruli wpisywała się w nasz plan idealnie. W 2013 roku podpisaliśmy umowy, w 2015 r. uzyskaliśmy ZRiD, a w 2018 roku zaczęliśmy inwestycję. Ponieważ jest to nasza pierwsza inwestycja betonowa, były odpowiedzi na pytania wykonawców i odwołania, a przetarg trwał 15 miesięcy. W końcu udało się przebrnąć przez formalności i podpisać umowę z wykonawcą. Przewidywane natężenie ruchu na obwodnicy to ok. 5 tysięcy pojazdów na dobę z przewagą ruchu samochodów ciężarowych. 3 miesiące zimowe czekaliśmy na rozpoczęcie układania nawierzchni betonowej. Rozpoczęło się 20 marca 2019 r. Droga ma spadek daszkowy, dwustronny. Budpol układał osobno beton na każdym pasie ruchu o szerokości 4 metrów. Wykonawca zastosował podobną technologię jak na autostradzie A1 – nawierzchnię betonową z odkrytym kruszywem. Na podbudowę i nawierzchnię drogi poszło w sumie 30 tysięcy metrów sześciennych betonu. Myślę, że nasze doświadczenia zachęcą Państwa do spróbowania realizacji drogi o nawierzchni betonowej – dodał dyrektor Horaczuk.

Jacek Buszta z Cementowni Warta S.A. mówił o betonowej drodze dojazdowej do cementowni, która znajduje się w Działoszynie woj. łódzkie. Nowa droga zbudowana przez firmę Strabag w 2017 roku. W technologii whitetopping. Ma 2610 metrów długości i 7 metrów szerokości. Dodatkowo cementownia wykonała betonowy rozjazd i kolejne 150 metrów drogi betonowej prowadzące do innej części zakładu. Równolegle do drogi betonowej ułożona została ścieżka pieszo-rowerowa.

Podczas seminarium dr Wioletta Jackiewicz-Rek z Politechniki Warszawskiej mówiła, że beton jest materiałem, który może w znacznej części eliminować z naszego środowiska niebezpieczne dla zdrowia związki azotu (tzw. NOx). Wprowadzenie niewielkich ilości dwutlenku tytanu (TiO2) do wierzchniej warstwy betonowych elementów (kostka brukowa, nawierzchnia drogowa, ekrany akustyczne, ściany tuneli, nawierzchnie przystanków tramwajowych, kolejowych, itp.) pozwala na 30% redukcję stężenia NOx.

Podczas seminarium Stowarzyszenie Producentów Cementu po raz trzeci przyznało tytuły „Dobrego Gospodarza”. To wyróżnienie otrzymują ci samorządowcy, którzy myślą o drogach samorządowych w długiej perspektywie, inwestują w trwałe i nisko kosztowe w utrzymaniu DROGI BETONOWE.

- Często nie uświadamiamy sobie, że oprócz dróg ekspresowych i autostrad z nawierzchnią betonową mamy także ok. 1000 km betonowych dróg samorządowych. Szacujemy, że rocznie, na bazie lokalnych inicjatyw jest budowanych 100-150 km takich dróg  – mówił prof. Jan Deja, dyrektor Biura Stowarzyszenia Producentów Cementu przedstawiając laureatów. Przyznane wyróżnienia wręczali Dariusz Gawlak, prezes zarządu Cementowni Warta S.A. i wiceprzewodniczący SPC oraz Krzysztof Kieres, prezes zarządu Dyckerhoff Polska i członek zarządu SPC.

Małgorzata Majcher, naczelnik Wydziału Inwestycji i Zagospodarowania Przestrzennego Urzędu Miasta w Żaganiu otrzymała tytuł „Dobrego Gospodarza” za budowę dróg wewnętrznych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej przy ul. Asnyka w Żaganiu, na powierzchni 11,5 tys. m2.

- Dziękuję, za to wyróżnienie, jest dla mnie bardzo znaczące. Nie należy się bać, choć nie ukrywam, że było to pierwsze uczucie, gdy wykonawca naszej strefy zaproponował nową technologię. Nasza odpowiedź brzmiała „nie”, absolutnie „nie”. My mamy swoje założenia, będziemy się trzymać, bo tak jest bezpiecznie. Ale wykonawca upierał się przy swoim. Powiedział, że wprowadzi nas w ten świat. Ze współpracownikami przyjechaliśmy tutaj zobaczyć o co chodzi. Byliśmy na seminarium SPC w Kielcach, pytaliśmy, dowiadywaliśmy się, gdzie takie rozwiązania zostały wprowadzone – tłumaczył Małgorzata Majcher. - Okazało się, że niedaleko nas została wykonana gminna droga w tej technologii. Zadzwoniliśmy tam, dopytaliśmy. Później kolejne spotkania z wykonawcą. Ponieważ było to w systemie zaprojektuj i wybuduj, więc mieliśmy pewną swobodą działania. Stwierdziliśmy, że w sumie nie ma się czego bać, że nie jest to takie straszne i podjęliśmy to wyzwanie. Teraz, z perspektywy czasu już zupełnie inaczej patrzymy na tę nową dla nas technologię. Jesteśmy bardziej otwarci, nie jesteśmy zamknięci na schematyczne rozwiązania. Dzisiaj, rozmawialiśmy w drodze, że na takie seminaria trzeba jeździć, zwłaszcza powinni to robić samorządowcy. Żebyśmy byli na czasie, wiedzieli co się dzieje, co nam oferuje rynek – musimy się spotykać i słuchać państwa. Musimy się także uczyć od kolegów samorządowców. Był strach i przerażenie, a dzisiaj jesteśmy dumni.

Tytuł „Dobrego Gospodarza” otrzymał także Leszek Loch, obecnie dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu. Leszek Loch w 2011 roku odpowiadał za budowę betonowej obwodnicy Świdnicy o długości ponad 13 km. Decyzja o budowie w technologii betonowej wymagała nie lada odwagi i przeprojektowania planowanej drogi w technologii bitumicznej. Drogę zakończono pierwszym w Polsce betonowym rondem. Wszystkie obiekty inżynierskie i skrzyżowania w ciągu obwodnicy zbudowano „z zapasem” umożliwiającym dobudowanie drugiego pasa ruchu.

- Mama zawsze mnie uczyła: jak masz sobie coś kupić, to kup sobie coś porządnego, będziesz dłużej nosił. Dlatego uważam, że biednych nie stać na kiepskie drogi i powinni budować z betonu. Nasza obwodnica łączy strefę przemysłową z autostradą A4 i powoli wyczerpuje się jej przepustowość. Pewnie niedługo samorząd stanie przed decyzją o budowie drugiej nitki – mówił Leszek Loch.

Tytuł „Dobrego Gospodarza” przyznano Szymonowi Ogłazie, Członkowi Zarządu Województwa Opolskiego za wybudowanie obwodnicy Malni i Choruli o długości 6,2 km w ciągu drogi wojewódzkiej nr 423. W imieniu marszałka nagrodę odebrał Bartłomiej Horaczuk, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu.

W kolejnym referacie konferencji Piotr Chmielewski z firmy Kruszbet mówił o realizacji dróg betonowych według własnej technologii z betonu CCR Kruszbet. Pierwsza taka droga powstała w miejscowości Bobrowisko (woj. podlaskie). Dotychczas firma zbudowała ok. 30 km takich dróg.

Mo-Bruk S.A. to firma, która jest pionierem budowy lokalnych dróg betonowych w Polsce. Pierwsze odcinki wybudowali w 1997 roku. Tobiasz Mokrzycki wiceprezes ds. budownictwa Mo-Bruk S.A. mówił o nowych realizacjach firmy dla samorządów, zakładów przemysłowych, a nawet o układaniu nawierzchni betonowej na dachu galerii handlowej.

Technologia budowy nawierzchni betonowej dostosowana jest do potrzeb i warunków użytkowników dróg. Michał Hebdaś z CEMEX Infrastruktura przedstawił realizacje firmy na drogach krajowych – m.in. na S17 i na droga lokalnych m.in. w Warszawie (beton wałowany RCC).

Koszty betonowej infrastruktury towarzyszącej stanowią zwykle ok. 15% wartości inwestycji – mówił Maciej Nowak z Cement Ożarów S.A. i przedstawił betonowe elementy infrastruktury, które powstają metodą wibroprasowania lub wibrowania.

Michał Chudyk z LH Engineering zaprezentował doświadczenia z budowy parkingu na terenie Portu Gdańskiego w technologii betonu wałowanego RCC.

- Dzisiaj rozmawiamy o dojrzałej technologii, która rozwija się w imponującym tempie – mówił prof. Jan Deja podsumowując seminarium „Drogi betonowe – trwałe i niezawodne rozwiązania” i przypominając jak 25 lat temu, podczas targów Autostrada – Polska, zaczynał popularyzację nawierzchni betonowych, których na koniec tego roku będzie ok. 750 km na drogach ekspresowych i autostradach.


Pozostałe aktualności i informacje

Między twórcą a tworzywem

2025-01-08
Autorzy projektów pięciu obiektów zostali nagrodzeni w XXVIII edycji Konkursu Polski Cement w Architekturze. Przy realizacji czterech z nich: Muzeum Wojska Polskiego, Parku Akcji „Burza” pod Kopcem Powstania Warszawskiego, Sądu Rejonowego w Częstochowie i Tatrzańskiego Archiwum Planety Ziemia za beton architektoniczny odpowiadał Krzysztof Kuniczuk, niezależny doradca w zakresie betonów architektonicznych i specjalistycznych.

Beton - hybryda natury i technologii

2024-12-20
- To nagroda dla materiału, który gra główne skrzypce w parku i jest hybrydą natury i technologii – mówiła arch. Justyna Dziedziejko z pracowni topoScape. Pracownie Archigrest i topoScape otrzymały Nagrodę Główną XXVIII edycji konkursu Polski Cement w Architekturze za projekt Parku Akcji „Burza” pod Kopcem Powstania Warszawskiego. Ogłoszenie wyników konkursu odbyło się 13 grudnia 2024 r. w siedzibie Stowarzyszenia Architektów Polskich w Warszawie.

Za pełne wykorzystanie tworzywa jakim jest beton do osiągnięcia kompletnego przekazu dzieła architektonicznego

2024-12-13
Pracownia WXCA za projekt Muzeum Wojska Polskiego oraz pracownie Archigrest i topoScape za projekt Parku Akcji „Burza” to zdobywcy dwóch równorzędnych nagród głównych XXVIII edycji konkursu Polski Cement w Architekturze. 13 grudnia 2024 r. w warszawskiej siedzibie SARP rozstrzygnięto konkurs na najlepszą realizację z wykorzystaniem betonu oddaną do użytku do końca 2023 r.

Cement i beton w nowej erze budownictwa

2024-11-29
- Będziemy rozmawiać o powołaniu przy Stowarzyszeniu Producentów Cementu grupy roboczej, która zajmie się przygotowaniem dokumentu technicznego „Wytyczne projektowania i realizacji rond z betonu cementowego” – zapowiedział Piotr Kijowski z SPC. To odpowiedź na zapotrzebowanie zgłoszone przez zarządców dróg i wykonawców. Konkretne zastosowania cementów i betonów niskoemisyjnych w drogownictwie, beton wałowany na drogach lokalnych i badanie georadarem w celu lokalizacji uszkodzenia podbudowy lub nawierzchni zostały omówione podczas sesji poświęconej nawierzchniom betonowym, która rozpoczęła drugi dzień Kongresu Nawierzchni 2024.

O problemach i wyzwaniach drogownictwa na Kongresie Nawierzchni 2024

2024-11-29
- Beton, który zakończył życie na pewno może być ponownie wykorzystywany w budownictwie, także w budownictwie drogowym. Zarówno cement jak i beton doskonale wpisują się w gospodarkę obiegu zamkniętego – mówił prof. Jan Deja, dyrektor wykonawczy Stowarzyszenia Producentów Cementu. O problemach i wyzwaniach budownictwa drogowego rozmawiano podczas pierwszej, inauguracyjnej sesji Kongresu Nawierzchni, który w dniach 28-29 listopada 2024 r. odbywa się Krakowie.