ad

Wkład konkurencyjnego sektora cementowego w redukcję emisji

W dniu 1 lutego 2017 w Brukseli – przedstawiciele przemysłu cementowego w Europie spotkali się z Członkami PE w celu zaprezentowania możliwości wkładu naszego sektora w proces rzeczywistej redukcji emisji CO2 w Europie przy jednoczesnym zachowaniu konkurencyjności przemysłu. Kluczowe zarówno dla sektora jak i dla gospodarki, jako całości jest utrzymanie systemu bezpłatnych uprawnień do poziomu najefektywniejszych instalacji. Przemysł cementowy, funkcjonujący na zasadach konkurencyjnego rynku wnosi bardzo istotny wkład do zatrudnienia i wzrostu gospodarczego w UE.

EU-ETS: Według CEMBUREAU (Europejskie Stowarzyszenie Przemysłu Cementowego) propozycje nowelizacji Systemu powinny zapewniać, że:

1. Wszystkie sektory energochłonne znajdują się na liście Carbon Leakage i wszystkie instalacje otrzymują bezpłatne uprawnienia na podstawie ambitnych, ale jednocześnie realistycznych benchmarków. Alokacja tych uprawnień powinna odbywać się na podstawie aktualnych danych produkcyjnych. Sprawiedliwe traktowanie sektorów powinno być podstawową zasadą w procesie tworzenia polityki. Miejsca pracy w jednym z sektorów nie są mniej czy więcej warte niż w innych;

2. Zapewnienie odpowiedniej ilości bezpłatnych uprawnień dla sektorów energochłonnych jest możliwe, jednak przydział uprawnień na aukcję nie powinien przekraczać 52% całkowitej ilości uprawnień;

3. Nie powinno się generować dodatkowych obciążeń dla sektorów objętych EU ETS. Obowiązek redukcji o 43% emisji CO2 do roku 2030 i liniowa redukcja o 2,2% rocznej emisji CO2 nie powinny być zwiększane;

4. Będzie utrzymane wsparcie dla innowacji w sektorach energochłonnych, które uwzględnia wszelkie rozwiązania z zakresu technologii niskoemisyjnych w tym wychwytywanie i ponowne wykorzystanie CO2 (CCU). Fundusz Innowacyjności powinien być w pełni finansowany z uprawnień sprzedawanych na aukcji.

Import Inclusion Scheme (Mechanizm włączania importu): W nawiązaniu do toczącej się debaty Pan Koen Coppenholle, Dyrektor Wykonawczy CEMBUREAU, wyjaśnił, dlaczego sektor cementowy nie wierzy, że propozycja przedstawiona przez Komisję ENVI nie jest w stanie funkcjonować prawidłowo i efektywnie:

1. Wprowadzenie takiego mechanizmu, wraz z konsekwencjami, jakimi jest pozbawienie sektora prawa do bezpłatnych uprawnień tworzy warunki niepewności prawnej oraz wyhamowuje jakiekolwiek decyzje inwestycyjne w Europie;

2. Nie ma możliwości wiarygodnych pomiarów emisji CO2 u producentów spoza UE;

3. Brak jakichkolwiek konkretnych propozycji funkcjonowania takiego rozwiązania;

4. Są poważne wątpliwości na temat zgodności z zasadami WTO;

5. Zastosowanie takiego mechanizmu tylko dla kilku sektorów prowadzi do rażącej dyskryminacji na rynku materiałów budowlanych, na którym cement konkuruje z innymi materiałami budowlanymi (stal, szkło, drewno, asfalt), które nie będą objęte takim mechanizmem.

6. aproponowane rozwiązanie spowoduje, że sektor cementowy w Europie przestanie być konkurencyjny na rynku eksportu do krajów, w których nie funkcjonują analogiczne obciążenia związane z emisją CO2.

Innowacyjność: W trakcie wydarzenia, sektor cementowy przedstawił niektóre programy badawcze, które mają na celu zmniejszenie wpływu na środowisko poprzez ograniczenie emisji CO2, i usprawnienia efektywności energetycznej. Prezydent CEMBUREAU, Daniel Gauthier powiedział, że “Europa jest liderem w badaniach dotyczących przełomowych technologii, które mogą w istotny sposób zredukować emisje procesową poprzez technologię wychwytywania CO2 oraz ponownego wykorzystania tego gazu. Sektor cementowy poszukuje również rozwiązań mających na celu zmniejszenie udziału klinkieru w cemencie oraz poszukiwanie nowych rodzajów materiałów wiążących. Efektywność energetyczna jest kluczowym polem do innowacyjności w sektorze cementowym. Stale zwiększany jest udział paliw alternatywnych (m.in. z odpadów) oraz możliwości wykorzystania korzystnych właściwości betonu (masa termiczna).

Przegląd aktualnych działań można znaleźć tutaj!


Pozostałe aktualności i informacje

Nawierzchnia kolejnego odcinka A2 będzie z betonu niskoemisyjnego

2024-10-23
Nawierzchnia z betonu niskoemisyjnego, która powstaje na odcinku VI autostrady A2 budowanym przez firmę Strabag, będzie także realizowana na odcinku VII autostrady A2 budowanym przez firmę Intercor. W zeszłym tygodniu wykonaliśmy tam odcinek próbny – poinformował Piotr Molenda z Cement Ożarów podczas IV Forum Beton w Drogownictwie, które 23 października 2024 r. odbyło się w Krakowie.

Czy cementownie staną się magazynami energii? Mogą zagospodarować nadwyżkę energii z OZE

2024-10-10
Potencjał magazynowania energii przez polski sektor cementowy sięga nawet 200 - 300 MWh na dobę, a magazynowanie energii w cemencie może rozwiązać problem nadmiarowej energii z Odnawialnych Źródeł Energii. Pozwoliłoby to ustabilizować Krajowy System Elektroenergetyczny, a równocześnie zapewnić produkcję cementu o niższym śladzie węglowym przy wykorzystaniu zielonej energii. Potrzebne są jednak instrumenty wsparcia i uwzględnienie potencjału cementowni - apelowali przedstawiciele sektora podczas posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwoju Przemysłu Cementowego w Polsce, które odbyło się 9 października 2024 r.

Nawierzchnie betonowe w erze zmian klimatycznych

2024-10-08
Zmiany klimatyczne zmuszają do ograniczania emisji CO2. Ogromna rola związana z ograniczeniem emisji CO2 spoczywa na budownictwie, także na budownictwie drogowym. Nawierzchnie betonowe na drogach to mniejsza emisja CO2 dzięki: niższemu zużyciu paliwa, zastosowaniu do budowy cementów o niższym śladzie węglowym czy większej jasności z którą wiążą się niższe koszty oświetlenia dróg. Nawierzchnie betonowe są także odporniejsze na działanie nawałnic i powodzi. O tym m.in. mówiono podczas VIII konferencji „Warunki gruntowe, a projektowanie oraz budowa dróg”, która w dniach 2-4 października 2024 r. odbyła się w Katowicach.

Pionierski krok w dekarbonizacji budownictwa - autostrada z betonu niskoemisyjnego

2024-09-29
- Stowarzyszenie Producentów Cementu od kilku lat podkreśla, że cementy o niskim śladzie węglowym są uzasadnioną alternatywą technologiczną i ekonomiczną – mówił prof. Jan Deja, dyrektor wykonawczy SPC. - Jestem bardzo dumny, że my jako dostawca cementu i Strabag jako wykonawca, staliśmy się pionierami nawierzchni niskoemisyjnych z betonu. Wypracowane przez nas wspólnie rozwiązanie zostało zatwierdzone przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad – powiedział Mariusz Adamek, prezes zarządu Cement Ożarów podczas wizyty studialnej na budowie autostrady A2 Siedlce Południe – Malinowiec, której nawierzchnia betonowa ma o 30% niższy ślad węglowy.

Dobrzy Gospodarze 2024

2024-09-29
Przedstawiciele Gminy Damnica, Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie, Gmin Troszyn, Dzierżoniów, Kamienica i Prusice otrzymali tytuły Dobrych Gospodarzy za budowę dróg lub ścieżek rowerowych z betonu. Uroczystość odbyła się podczas seminarium „Samorządowe drogi o nawierzchni betonowej”, które 17 września 2024 r. odbyło się w Krakowie.