Witamy na witrynie magazynu "Budownictwo, Technologie, Architektura". Od 1998 roku dzielimy się najbardziej aktualną wiedzą z zakresu zastosowania betonu w budownictwie, architekturze i infrastrukturze drogowej. Jesteśmy najpopularniejszym czasopismem prezentującym wiedzę z technologii betonu.
Zmarł prof. Grzegorz Bajorek
Z ogromnym żalem przyjęliśmy wiadomość o śmierci profesora Grzegorza Bajorka, wieloletniego Pracownika Katedry Konstrukcji Budowlanych Wydziału Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury Politechniki Rzeszowskiej.
Prof. Grzegorz Bajorek był autorytetem w dziedzinie technologii betonu, autorem książki "Pielęgnacja betonu" Wydawnictwa Polski Cement, wielu publikacji na łamach kwartalnika BTA, członkiem Rady Programowej Konferencji Dni Betonu, Zespołu Ekspertów Programu Pewny Cement, Jurorem w konkursie Power Concrete, wykładowcą i ekspertem na wielu kursach, szkoleniach. Był wspaniałym człowiekiem i …naszym Przyjacielem.
Nawierzchnia z betonu niskoemisyjnego, która powstaje na odcinku VI autostrady A2 budowanym przez firmę Strabag, będzie także realizowana na odcinku VII autostrady A2 budowanym przez firmę Intercor. W zeszłym tygodniu wykonaliśmy tam odcinek próbny – poinformował Piotr Molenda z Cement Ożarów podczas IV Forum Beton w Drogownictwie, które 23 października 2024 r. odbyło się w Krakowie.
Potencjał magazynowania energii przez polski sektor cementowy sięga nawet 200 - 300 MWh na dobę, a magazynowanie energii w cemencie może rozwiązać problem nadmiarowej energii z Odnawialnych Źródeł Energii. Pozwoliłoby to ustabilizować Krajowy System Elektroenergetyczny, a równocześnie zapewnić produkcję cementu o niższym śladzie węglowym przy wykorzystaniu zielonej energii.
Potrzebne są jednak instrumenty wsparcia i uwzględnienie potencjału cementowni - apelowali przedstawiciele sektora podczas posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwoju Przemysłu Cementowego w Polsce, które odbyło się 9 października 2024 r.
Zmiany klimatyczne zmuszają do ograniczania emisji CO2. Ogromna rola związana z ograniczeniem emisji CO2 spoczywa na budownictwie, także na budownictwie drogowym. Nawierzchnie betonowe na drogach to mniejsza emisja CO2 dzięki: niższemu zużyciu paliwa, zastosowaniu do budowy cementów o niższym śladzie węglowym czy większej jasności z którą wiążą się niższe koszty oświetlenia dróg. Nawierzchnie betonowe są także odporniejsze na działanie nawałnic i powodzi. O tym m.in. mówiono podczas VIII konferencji „Warunki gruntowe, a projektowanie oraz budowa dróg”, która w dniach 2-4 października 2024 r. odbyła się w Katowicach.
- Stowarzyszenie Producentów Cementu od kilku lat podkreśla, że cementy o niskim śladzie węglowym są uzasadnioną alternatywą technologiczną i ekonomiczną – mówił prof. Jan Deja, dyrektor wykonawczy SPC.
- Jestem bardzo dumny, że my jako dostawca cementu i Strabag jako wykonawca, staliśmy się pionierami nawierzchni niskoemisyjnych z betonu. Wypracowane przez nas wspólnie rozwiązanie zostało zatwierdzone przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad – powiedział Mariusz Adamek, prezes zarządu Cement Ożarów podczas wizyty studialnej na budowie autostrady A2 Siedlce Południe – Malinowiec, której nawierzchnia betonowa ma o 30% niższy ślad węglowy.
Przedstawiciele Gminy Damnica, Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie, Gmin Troszyn, Dzierżoniów, Kamienica i Prusice otrzymali tytuły Dobrych Gospodarzy za budowę dróg lub ścieżek rowerowych z betonu. Uroczystość odbyła się podczas seminarium „Samorządowe drogi o nawierzchni betonowej”, które 17 września 2024 r. odbyło się w Krakowie.
Korzystamy z plików cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie oraz prezentować Ci dopasowane do Ciebie treści. Klikając „Akceptuję” wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies.